Vosveulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Handtas

Vosveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 22:03

Oke, ik wil nu wel weten hoe dit zit.
Een meisje die ik ken verzorgt een paard, een bruin paard.
En ze zegt dat ze foto's heeft van het veulen.
Dat veulen is vos.
Dat kan toch helemaal niet? Alleen vos x vos = vos toch?
Of...?
Kan iemand mij hiermee helpen Lachen ?

Jolandaa_

Re: Vosveulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:05

nou mijn vz paardje is zwart, Burggraaf is donkerbruin en het veulen was vos.. zie fotos profiel!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:07

bij mijn merrie zitten er in het papier combi's vosxschimmel en is een vos en ze is zelf ook van een vos x schimmel en is ook vos wel met witte haren erdoor.
zelf heeft ze een veulen gehad vos x donkerbruin en hij is ook bruin met witte haren erdoor. Maar hij was wel vos toen hij geboren was. misschien verkleurt hij nog?wat was de vader voor kleur?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 22:10

Neej, het kan wel.. Uit vos * vos kan alleen vos komen, maar uit andere kleuren kan OOK een vos ontstaan.. Twee vossen kunnen dus geen bruin veulen krijgen, maar twee schimmels bijvoorbeeld kunnen wel een vos als veulen krijgen.. En zal dan ook wel een andere kleurcombinatie zijn waar een vos uitkomt..

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 00:53

Schimmel x schimmel = altijd schimmel. Kan wel vos geboren worden maar verkleurd altijd naar schimmel.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 09:26

schimmel x schimmel is niet altijd schimmel. Maar wel iets van 75% (dacht ik zo). Dan ligt het maar net aan de hoeveelheid (1 of 2) schimmelgen merrie en hengst dragen. En als beide schimmelgen doorgeven zal die betreffende nakomeling alleen maar schimmel doorgeven.

vos x vos is idd vos, maar zoals hierboven is uitgelegd is vos recessief dus het wel aanwezig maar hoeft niet daadwerkelijk te tonen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 10:13

Citaat:
Schimmel x schimmel = altijd schimmel. Kan wel vos geboren worden maar verkleurd altijd naar schimmel.

Nou wij hebben op stal toch echt een Vos uit een schimmelmerrie (v. Mr Blue ) * Silverstone.. Die is nu twee jaar en nog volledig vos, dus denk dat ze wel vos blijft.. Valt dan vast onder die 25%.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:29

flyfly schreef:

??? Niet mee eens hoor.... Bijv. Mufaq ox (moeder schimmel x vader schimmel) is BRUIN !!

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:31

mijn shet zijn moeder is bruin zijn vader is vos.. en hij is zelf ook vos

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:31

Bruin x Bruin kan gewoon vos geven hoor ...niets bijzonders....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:41

Cocolover schreef:
Dat veulen is vos.
Of...?

Zal wel een koffievos geweest zijn. Ach gut

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:47

Cocolover schreef:
Dat veulen is vos.
Of...?

Wij hebben een vos uit een schimmelmoeder, van een schimmelvader. De hele merrielijn is zowat schimmel en van vaderskant zijn er ook veel schimmels. Wij waren in dit geval ook verbaasd dat we een vos hadden. volgens het kwpn was het niet zo vreemd en gebeurdt dat vaker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:48

Hero Afbeelding
X
Ilindra Afbeelding
=
Ustinov Haha! Afbeelding
Heb meerdere vossen uit bruin x bruin gefokt Ja

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:56

Jou vosje is wel een heel leuk vosje!!!

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 14:45

Monchique der moeder is ook een schimmel en mon der vader is een vos,en mon is dus een donkere koffie vos....

FV_Whisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:26

Vos is het meest recessieve gen, dus het minst dominante gen. (bruin is de meest dominante kleur, daarna zwart, en tenslotte vos, vrijwel alle andere kleuren zijn op een of andere manier modificaties van deze drie bassiskleuren) Dat wil zeggen dat wanneer een paard genen draagt voor bruin of zwart en vos, vos altijd verborgen zal blijven ten opzichte van de andere twee. Het paard is dan gewoon bruin of zwart, maar kan een gen voor vos meedragen dat bij het fokken kan worden doorgegeven. Als twee paarden die een verborgen vos gen met zich meedragen met elkaar gekruisd worden, is er een 25% kans (volgens de wet van Mendel, regel 4) dat het veulen vos wordt. Vos uit kruissingen met alleen bruin of zwart is dus heel goed mogelijk. Vos x vos kan alleen maar vos opleveren omdat er dan geen genen voor bruin of zwart aanwezig zijn. Waren die er wel, was het paard immers geen vos.

Bij schimmel x schimmel hangt het ervan af of een of beide van de ouderdieren fokzuiver is. Een ouderdier wat fokzuiver (homozygoot) is heeft twee genen voor zijn kleur. Een homozygoot schimmel heeft dus twee genen voor schimmel en zal dus altijd een gen voor die kleur doorgeven aan zijn nakomelingen. Kruisen met een homozygoot schimmel zal ALTIJD een schimmel opleveren (overigens is dit ook toepasbaar op vele andere kleuren) Als bij schimmel x schimmel beide ouder dieren niet fokzuiver (heterozygoot) zijn, wat inhoudt dat ze een gen voor schimmel en een gen voor niet schimmel hebben, dan is er 75% kans op een schimmel (waarvan 25% kan op homozygoot schimmel, wanneer het paard van beide ouderdieren een schimmelgen meekrijgt) en 25% kan op niet schimmel (als het paard van beide ouderdieren het gen voor niet-schimmel meekrijgt

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:34

Bruin is zelf geen basis maar een zwart paard met het agouti gen, een vos kan ook agouti dragen maar dat toont niet.
Uit 2 vossen komt altijd vos.
Uit 2 paarden met zwarte basis, kan altijd een vos komen 25% kans, mits beide ouders heterozygoot zijn voor zwart.

becooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:37

ik heb zelf een veulentje die is ook vos maar zijn moeder en vader zijn allebij appaloosa

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:22

sommige veulens hebben een hele lichte kleur bruin als ze geboren worden en lijken wel vos, na het veulenhaar verloren te hebben, worden ze meestal donkerder...

kan je die veulenfoto online zetten....