Bonte arabische hengsten???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Bonte arabische hengsten???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 11:20

Ik ben al een tijdje op zoek naar de afkomst van mijn pony met arabische look. Zie mijn topic:
viewtopic.php?f=121&t=676930&hilit=

Nu heb ik misschien de fokker gevonden Pling . Hij gaat nog foto's vergelijken van zijn veulen en mijn E-pony. De vader van dit veulen zou een volbloed arabier met papieren zijn in de E-pony maat en bruin/bont van kleur. Hij wist niet meer de naam van deze hengst.

Ik dacht dat volbloed arabieren niet bont mochten zijn. Toch? Misschien bedoelt de man NRPS hengsten?

Dus mijn vraag is: Wie kent bonte arabische volbloed hengsten? En voor zekerheid ook meteen: wie kent, naast Neron, bonte NRPS hengsten? De hengst heeft in 2003 gedekt. Ow nee, in 2002 want het veulen is in april 2003 geboren Haha!

Afbeelding
Afbeelding

Supertje

Re: Bonte arabische hengsten???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:28

(Platen)bonte oftewel Tobiano arabieren bestaan inderdaad niet. Tobiano is zeg maar het 'gewone' bont wat je het meest ziet, zoals bijvoorbeeld Neron.

Wat wel voorkomt bij arabieren is extreme sabino's. Sabino is een gen wat witte aftekeiningen geeft, en kan in extreme vorm ook vlekken geven, deze zien er echter heel anders uit dan vlekken door Tobiano. Bij Tobiano lijkt het wit van bovenaf te komen, bij Sabino juist van onderaf, en de vlekken zijn niet scherp afgetekend maar juist rafelig of gevlamd.
Bij deze link vind je een heel extreem getekende Sabino arabier, zoals je ziet heel anders dan 'gewoon' bont:
http://www.elementsarabians.com/frost.html
Dit is ook nog behoorlijk extreem, maar wel iets meer voorkomend:
http://www.sabinoarabians.com/Stallions ... 91606g.jpg

Aan bonte NRPS hengsten met veel arabisch bloed kan ik je niet helpen, naar mijn weten is Neron de enige.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:25

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 19:16

Bedankt voor de informatie!

Denk zelf niet dat de vader een sabino bonte arabier is. Alhoewel mijn paard wel witte vlekjes cq haartjes op sommige plekken heeft. Maar deze arabieren zijn zo zeldzaam en appart, dat had die man vast nog wel geweten dan denk ik.

Heb voor zekerheid nog een keer op de site van NRPS gekeken. Maar daar staat maar 1 bonte hengst die goedgekeurd is, namelijk Neron. Er staat wel ook een zoon van hem op, maar die is niet bont. Idian Bogie Wogie staat er niet bij.

Heb de NRPS om een lijst gevraagd met goedgekeurde bonte hengsten in 2002. Hopelijk kunnen ze mij daar aan helpen.

In de tussen tijd zijn tips zeer welkom!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 01:41

Neron was NRPS, zijn vader Netron was wel een arabier dacht ik.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 02:02

Volbloed arabieren hebben geen Bont- en Verdunnings-gen, dus bont en palomino paarden zijn nóóit volbloed arabier. Behalve sabino, maar dat toont zich meer in witte benen en een of meer vlekken op de buik. En altijd minstens een witte driehoek op de onderlip als ik me dat goed herinner.
Er zijn wel een hoop mensen die dolgraag een bonte arabier willen en daarom wordt er ander bloed ingekruist. Sommige van deze paarden hebben een hoog gehalte arabisch bloed. Toch zullen ze nooit volbloed arabier zijn, ook al worden deze paarden zo voorgestelt bij verkopers.
Vele eeuwen lang is het arabische paard puur gefokt, ik vind niet dat de oeroude principes van het puurste ras op aarde opzij gezet moet worden omdat bepaalde kleuren toevallig nu in de mode zijn.
Ander onderwerp, maar ik vind dat hetzelfde ook geldt voor racen. In Frankrijk wordt volbloed ingekruist om snellere paarden te krijgen. Veel van de franse 'arabieren' zien er niet eens arabisch uit.

Ik vind een heleboel van de niet pure bonte 'arabieren' wel erg mooi. Ik houd ook van aparte kleuren.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:52

Zo ook mijn hengst, hij heeft wel veel arabisch bloed maar is geen arabier. Hij is wel door veel eigenaren van arabieren gebruikt omdat hij wel de looks heeft en altijd bont doorgeeft.
Afbeelding

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:14

Nee inderdaad echte bonte Arabische Volbloeden bestaan niet!!Maar als het je niet uitmaakt of je een rasechte Arabier koopt,wat maakt het dan uit?Ik vind persoonlijk bonte paarden/pony's vaak heel mooi.Kijk maar eens naar de foto van de hengst van janderegelaa......heel mooi!!Wij hebben twee ras zuivere Arabieren en dus niet bont van kleur.Maar ik kan echt genieten van een mooie bonte pony/paard.Groetjes. Ach gut .

magic84331

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:07

Hier een bonte 3-kleurige halfarabische hengst : Apache is 67% arabisch volbloed, zijn vader is volbloed arabier en zijn moeder is een mix van anglo-arab, selle français en franse draver.

Hij is goedgekeurd als dekhengst in Belgie, hij is multikampioen op show, en dit jaar is hij ook nog eens Belgisch Kampioen geworden, sedert 2 maand is hij ook onder het zadel. En hij is gewoonweg supercool om mee te rijden, net zoals zijn karakter trouwens.

Afbeelding

Afbeelding

http://i74.photobucket.com/albums/i263/ ... elding.jpg
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-12-06 00:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's.

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 13:39

Jaaaa dat is echt een heel mooi dier zeg!!!Echt de moeite waard om daarmee een mooi veulentje te fokken.Wat een schitterende hengst!!!Ben ik nu verliefd op bonte paarden??? Haha! Haha! Haha! .

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:50

Idd een mooie hengst maar de vraag is niet naar dekhengsten die nu beschikbaar zijn maar die van 1999 of eerder zijn en mogelijke vader kunnen zijn van de pony.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:53

Bonte arabieren bestaan idd niet, wel is het mogelijk een sabino arabier te hebben, die lijken bont maar dat is het eigelijk niet. (ingewikkeld verhaal)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 19:00

Hoi, het gaat inderdaad alleen om een goedgekerude bonte hengst met veel arabisch bloed die de moeder van mijn pony in 2002 gedekt heeft. Ik denk niet dat de fokker een sabino arabier gebruikt heeft, want als ik zo hoor zijn die vrij zeldzaam en dan had hij het nog wel geweten. Hij vertelde mij ook dat de hengst bruin-bont was en een sabino-kleur leg je denk ik iets anders uit. Het is een Nederlandse hengst geweest. Dus ik vermoed dat alleen Neron overblijft. Ook niet verkeerd overigens Haha!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 19:05

Wat is die Apache mooi!!! Een tof paard is veel belangerijker dan de afstamming, natuurlijk.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 07:39

Neron lijkt logisch, alleen Neron is toch vosbont?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 15:21

Jennyxx schreef:
Hij vertelde mij ook dat de hengst bruin-bont was en een sabino-kleur leg je denk ik iets anders uit.

Nee hoor, Sabino ziet er gewoon uit als bont, het zijn wel altijd vlekken met gerafelde randen. Sabino bestaat in meerdere of mindere mate, paard kan hoge witte benen hebben en een vlek onder de buik of echt bont zijn zoals de foto's hierboven. Heb laatst nog een foto van een sabino volbloed arabier langs zien komen, prachtig, maar net zoveel wit als die Apache hierboven. De meeste mensen weten niet eens dat ze een Sabino paard hebben Haha! .

Maar idd Neron is wel een van de overblijvers, heeft ook veel arabisch bloed dus zou best kunnen. En ja, als het al lang geleden is kan de fokker natuurlijk vosbont met bruinbont verwarren...