Dressuur met arabier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Libera

Dressuur met arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 02:40

Hai, sinds gisteren ben ik in het bezit van een arabisch volbloed, en zoals de titel al zegt, vraag ik me af hoe geschikt arabieren over het algemeen zijn voor dressuur?
Het is een 4 jarige ruin, nog niet zadelmak, hij's ong. 1.60m denk ik. Zijn er dingen die moelijker zijn voor arabieren zoals bijv. friezen hebben soms meer moeite met de galop? Alle tips welkom!

Le_onie

Re: Dressuur met arabier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 07:03

ja dat kan wel, ik ken er een paar en die hebben Z gelopen Haha! Knipoog

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 07:29

Gomel heeft zelfs Prix St George gelopen.(hengst van The Kossack Stud)
Denk dat het wel een beetje aan de bloedlijn ligt hoe geschikt ze zijn voor de wedstrijdsport. (want dressuur rijden kan je met ieder paard) Over het algemeen hoor je dat Russische arabieren rijtypischer zijn. Die zijn misschien iets geschikter maar een Arabisch volbloed in het algemeen is gewoon als rijpaard gefokt. Een handicap zou de maat kunnen zijn. Tegenwoordig wil men graag een kasteel de ring in zien komen. (1.70 of nog liever iets groter) Ieder paard heeft bepaalde tekortkomingen (ok de keuringskampioen misschien niet maar die hebben wij amateurs vak niet onder het zadel) en daar zal je mee moeten leren leven/rijden. Dat zal ook voor een arabier gelden.

Veel succes met dressuur rijden.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:27

Tuurlijk kan een arabier dressuren. Ligt er maar net aan of hij het leuk vindt. Maar dat geld denk ik voor ieder paard. Ik zie ook fjorden en haflingers dressuren, terwijl ik daar in eerste instantie ook niet aan zou denken.

Arabieren hebben over het algemeen 3 goede basisgangen en vaak hebben ze een fantastisch 'zwevende' draf, alsof ze dansen...

Ehm, maar hier spreekt een liefhebber.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:05

arabieren kunnen zeker aan dressuur doen
ik heb ook een arabier nu 2 jaar en hiervoor 7 jaar een andere arabier gehad
mijn ervaring met beide is dat ze heel graag voor je willen werken
soms zijn ze niet even makkelijk maar zolang je ze eerlijk behandeld kan je zeker heel ver komen
wat voor arabier is het? omdat hij zou groot is voor een arabier
die van mij is ook 1.60 dat zie je niet zo vaak.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:13

Je kunt er een heel eind mee komen.
Ik heb zelf ook een arabier gehad, en er Z1 mee gereden.
Karakter was super maar z`n bouw en gangen waren minpunten voor de dressuur.
Ze was te horizontaal en een beetje overbouwd en haar gangen waren wel ruim maar vlak.
Ik weet niet of dat bij de meeste arabieren zo is.
De mijne kenden alle oefeningen heel erg goed, en liet me nooit in de steek.
Maar als je niet naar het technische gedeeltje van de oefeningen keek maar puur naar de houding en gedragenheid van mijn paardje dan was het niet goed genoeg, Ze miste front en afdruk.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:16

Inderdaad, arabieren zijn prima paarden voor deze sport (zowiezo het meest veelzijdige ras wat er is!) en je moet het ook zo zien, iedereen zal naar je kijken, want een arabier trekt toch meestal wel de aandacht met die zwevende krachtige gangen, staartje erop, sprekend hoofdje! en niet ieder jurylid is ervan gecharmeerd, maar ja, die zijn soms zo kortzichtig en willen inderdaad alleen die kastelen zien! niets van aantrekken, maak er een uitdaging van en overtuig ze maar! en de meeste arabieren komen juist omhoog in de draf. 't zijn vaak de crabbet lijnen en de Egyptenaren die steken en vlak blijven. vooral de Polen en Russen hebben waanzinnig veel stuwing vanuit de achterhand en komen mooi 'omhoog'. (uitzonderingen daar gelaten he!) Knipoog

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:19

Natuurlijk kun je dressuur rijden!
Wat ik vaak zie is dat ze meer gaan 'steken' met de voorbenen. Daarmee bedoel ik dat ze in bijv. middendraf met het kruis wat omhoog komen en de voorbenen richting de grond strekken. Ipv gaan zitten op de achterhand en de voorbenen vanuit de schouder verder naar voor/omhoog brengen.
Dus dat ze makkelijker op de voorhand gaan lopen (in een hoger tempo). Maar dit is absoluut iets dat met trainen op te lossen is!

Zoals hiervoor genoemd de 'zwevende' draf. Dit wordt juist als nadeel gezien voor dressuur volgens mij..Hierdoor gaan ze namelijk minder makkelijk zitten, bewegen ze minder door het lichaam (wat stijver houden van de rug, zie je als ze zich echt lopen te showen).

Maar ik zou dit allemaal niet willen noemen als echt nadelig voor dressuur...Voor jou is het een voordeel dat je paardje nog niet aangereden is, dus zal je hem vanaf het begin kunnen leren goed over de rug en door het lichaam te bewegen, en daarna mooi laten gaan zitten achter en omhoog komen voor.

Veel plezier met je paard!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:21

Ik heb me laten vertellen dat de mijne een egyptische was, dus dat klopt dan wel!!

En idd, de mijn ging steken met de verruimen maar gelukkig werd dat bij de pony`s toch wel als goed gevonden Haha!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:22

ja joh.. zo heeft ieder paard wel wat toch?!:-)

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:39

Idd, maar bij het ene ras heb je meer kans op het èèn, en bij het anders ras op het ander.

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:16

Tuurlijk kan een arab prima dressuur lopen!

Het ligt uiteraard aan de kwaliteiten van zowel ruiter als paard hoever je kunt komen...
Ga je je paardje zelf inrijden?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:21

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:34

arabieren kunnen uitstekend in dressuur Lachen daarom heb ik ook voor een arabier gekozen (wel een russische). Wel is de galop van een arabier wat vlakker dan van bv. een kwpn'er. Maar arabieren zijn zeker sportpaarden Lachen en goede ook!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 19:27

Bedankt voor alle reacties! Ja ik twijfel er niet aan dat hij een B of L proefje kan lopen, maar ik wil verder dan dat. De maat zal niet zo'n probleem zijn, hij is nu bijna 4 en 1.60m, mijn andere wedstrijdpaard is ook maar 1.65m (zie mn profiel voor foto, ik ben niet te groot voor hem toch?) Ik heb eigenlijk geen idee wat voor arabier het is, hij is hier in amerika gefokt....Hoe kom ik er achter of hij russisch of pools of egyptisch is? Ik heb een kopie van de registratie papieren, echte krijg ik in januari wanneer hij thuis komt.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:41

Zet de afstamming hier neer en er is vast wel een kenner die het weet!
Ik kwam er pas achter wat voor arabier ik had toen ik haar verkocht en er kopers kwamen die er verstand van hadden!!!

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 03:17

Ok Hier zn afstamming dan, eerst de vader lijn dan de merrie kant:

MFA Da Vinci, V. Maverick ( V.Padrons Psyche x M. NV Shanteuse V. Bey Shah)
Padrons Psyche is V. *Padron (V. Patron) X V.*Tamerlan
Bey Shah is V. Bay el Bey

Moederskant: M. MFA Dream Tyme is V. Om el Shareikh ( V.Sanadik el Shaklan, V. El Shaklan) X V.Fame VF ( V.Bey Shah X Benraz)

Hoop dat iemand me hier meer over kan vertellen?

wickedjazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 11:50

naar wat ik denk te weten is padrons psyche russisch. de rest weet ik eigelijk niet.
groetjes Lachen

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 15:51

Nou echt een mengelmoesje. Hij heeft, Pools (vanuit o.a. Bey Shah), Russisch (vanuit o.a. Padrons Psyche) en ook Spaans (vanuit o.a. Sanadik El Shaklan). Ik laat het uitleggen maar aan de mensen over die wat meer over bloedlijnen weten Knipoog

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 19:16

Ik heb zelf een halfbloedje. Die van mij is geschikt voor dressuur maaar toech spring ze véél liever. Deze paarden hebben natuurlijk veel temperament ik weet niet of volbloeden wel geschikt zijn in de dressuur misschien kun je beter gaan springen Haha!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:22

grid schreef:
Kijk eens op www.arabischesportpaarden.com er worden ook speciale wedstrijden voor alleen arabieren georganiseerd Knipoog

wat goed dat je onze website kent....

natuurlijk kunnen arabieren goed dressuren, er zijn er genoeg die in het Z lopen.. zelf mag ik nu bijna Z2 starten... op het EK voor arabische sportpaarden reed ik tegen dames die GP rijden... oa de dekhengst Period.... maar natuurlijk kunnen ze alles heel goed, ook springen/sgw en endurance.. daarom is de arabier zo goed... mooi EN goed in de sport....

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:00

grid schreef:
Kijk eens op www.arabischesportpaarden.com er worden ook speciale wedstrijden voor alleen arabieren georganiseerd Knipoog

Westrijden alleen voor Arabieren worden niet door deze vereniging georganiseerd, dat mogen ze niet.
Alleen het stamboek mag deze wedstrijden organiseren.

De wedstrijden van het Arabische Sport Paard zijn voor iedereen en elk ras opengesteld.

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:58

Zahlina schreef:
grid schreef:

Westrijden alleen voor Arabieren worden niet door deze vereniging georganiseerd, dat mogen ze niet.
Alleen het stamboek mag deze wedstrijden organiseren.

De wedstrijden van het Arabische Sport Paard zijn voor iedereen en elk ras opengesteld.

dat mag vanuit het KNHS niet, we moeten dit openstellen en alleen het stamboek mag dat.... uiteraard is het in de toekomst wel de bedoeling om wedstrijden uitsluitend voor paarden met tenminste 50% arabisch bloed te organiseren.... zo organiseren we ook voor onze leden GRATIS trainingen en clinics... dressuur les van Frenk Jespers (in okt hadden we onze 1e), cross training van Michiel Brons (net 2 achter de rug), springles van Siebe Commijs (planning is januari) endurance clinic (afgelopen juli)...

HinkevdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:10

gewoon dressuur gaan rijden,
ik ben zelfs net begonnen met de wedstrijden, en heb alleen maar hele positieve opmerkingen gehoord en ook nog goeie punten gereden. Knipoog

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 20:39

Die arabieren wedstrijden dat klinkt leuk, maar ik woon in California dus t is te ver om helemaal naar NL te komen. Maar misschien doen ze dat hier ook wel...Dat zal ik eens uit gaan zoeken.
Maar als ik het goed begrijp heb ik dus een echte mengelmoes- arabier? Haha!
Wat ik ervan begreep hebben ze hier geen hengstenkeuring enzo voor arabieren, is dat in NL wel?