dna test

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superrizzo

dna test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 20:41

hoe duur is een dna test bij een shetlander en zijn jullie er voorstanders van

bedankt alvast Doei!

Somebody_

Re: dna test

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:43

Ik heb geen idee hoe duur een DNA test is(zal wel flink wat kosten denk ik) Maar voor een shetlander zou ik het niet doen, als het nou een of ander gigantisch dressuurpaard was, dan zou ik erover nadenken, maar bij een shetlander....
*Maar ja, het is maar net waar je je prioriteiten en grenzen legt he*

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 08:22

Bij het NMPRS is het 50 euro per paardje. Bij het NSPS weet ik niet precies, maar het zat wel in de buurt.

Waarom DNA testen? Dennis is voor zijn goedkeuring bij het NMPRS DNA getest, dit ivm eventuele veulens waar ze van twijfelen of hij de vader is (ivm afwijkende geboorte datum oid). Doen ze bij alle NMPRS (en ook NSPS) goedgekeurde hengsten.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 11:34

ik ben mezelf een beetje aan het orienteren op dat gebied gewoon aan het kijken wat beter is chippen of dna veel mensen zeggen gewoon de chip vandaar deze topic ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en wat beter lijkt maar het is een ruin kan er dan wel dna afgenomen worden of is dat net als wat dennis zei bij merrie's of dekhengsten en wat is beter

bedankt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 14:12

Ik zou kiezen voor chippen, DNA is inderdaad zoals Dennis zeg. Houd in dat als je gecontroleerd word er dus elke keer haren getrokken meoten worden en DNA uitgevoerd meot worden, chippen heb je dat niet

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:19

karoliena schreef:
Ik zou kiezen voor chippen, DNA is inderdaad zoals Dennis zeg. Houd in dat als je gecontroleerd word er dus elke keer haren getrokken meoten worden en DNA uitgevoerd meot worden, chippen heb je dat niet

Ik heb een pony met een chip en die heeft nooit een controle gehad (zit er nu 6 jaar in)
Wist toen nog niks over DNA.
Heb de pony van een kennis (waar ik de hele verzorging van doe) via DNA laten registeren omdat ik niet verantwoordelijk wil zijn voor risico's van een chip.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:23

De risico van een casteratie is vele malen groter en daar hoor je niemand over, maar goed ieder zn eigne ding.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 20:46

casteratie heb ik ook meegemaakt met mijn pony en was niet echt heel goed verlopen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:51

Ja dat bedoel ik er zijn maar weinig mensen dei voor die tijd over de eventuele gevolgen nadenken maar ij een chip gebeurd dat op een of andere manier wel terwijl er maar in verhouding heel weinig fout mee gaat al is elk geval er natuurlijk een te veel maar dat gebeurd helaas

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 20:55

ik heb goed over de gevolgen nagedacht maar het is met de wond goed gegaan maar hij wou niet onder narcose en ging erg liggen rollen waardoor hij koliek kreeg maar er zijn dus niet zo hele grote risico's aan een chip verbonden of juist wel ????

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:01

Nee er gaat wel eens wat fout maar dat is met alles zo

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:54

karoliena schreef:
Nee er gaat wel eens wat fout maar dat is met alles zo

In mijn geval ging het om een pony van iemand anders die ik verzorg.
Als er dan toch wat mis was gegaan, was ik er verantwoordelijk voor, want ik was degene die tegen de eigenaar zei dat er een chip in moest Tong uitsteken

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:02

ja nou ja registratie is verplicht dus wat ze dan kiezen meoten ze zelf weten maar ze hadden dan toch een keuze meoten maken

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 21:09

Dennis schreef:
Bij het NMPRS is het 50 euro per paardje. Bij het NSPS weet ik niet precies, maar het zat wel in de buurt.

Waarom DNA testen? Dennis is voor zijn goedkeuring bij het NMPRS DNA getest, dit ivm eventuele veulens waar ze van twijfelen of hij de vader is (ivm afwijkende geboorte datum oid). Doen ze bij alle NMPRS (en ook NSPS) goedgekeurde hengsten.

zit idd in de buurt ..slechts 220 euro! ligt er ook aan of je de ouders al weet en zo

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:51

Idd per paardje. Dus bij goedkeuring van de hengst zelf en de moeder (vader ligt 9 van de 10 keer al geregistreerd).

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:55

DNA af laten nemen voor een registratie kost 48,25
ik ben tegen chippen en zie het nut er niet van in omdat DNA een prima en veiliger alternatief is
dus zie ik geen reden om mijn paarden te laten chippen