wachtregister kvth

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silkie

wachtregister kvth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 18:19

we wilden onze drie-jarige haflingermerrie alsnog laten opnemen in het stamboek. Moeder is een geregistreerde stamboekmerrie en is officieel gedekt, volgens ons door Axan, maar we zijn het dekbewijs kwijt.

Nu blijkt dat er bij het KVTH geen dekbewijs van onze merrie in de map van Axan zit. Daardoor kan ze dus niet opgenomen worden in het stamboek, maar alleen in het wachtregister. Wat houdt het wachtregister precies in? is dat wel "de moeite waard". Kan het veulen (ze is nu drachtig van atlantic) wel worden opgenomen in het stamboek?

Natasja22

Re: wachtregister kvth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:43

Ik wilde mijn haflinger van 2,5 jaar ook in het stamboek laten opnemen.
Ik had gelukkig wel een dekbewijs. Ze zijn momenteel bezig met een DNA-onderzoek om te kijken of het werkelijk gaat om de haflinger op het dekbewijs gaat.
Kunnen ze bij jouw merrie ook geen DNA-onderzoek uitvoeren om aan te tonen dat het om een afstammeling gaat van Axan en haar moeder?
Bij mij kostte het DNA-onderzoek 50 euro per paard. Bij mij hebben ze DNA-onderzoek gedaan aan de hand van zijn haar en dat van zijn moeder (DNA van vader was denk ik al bekend).

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 18:58

heb ik al gevraagd, maar ze moeten zeker weten dat het van Axan is. Het lab schijnt uit het DNA geen uitspraak te kunnen doen of ze 100% van Axan is, maar kan wel zeggen dat ze onmogelijk van Axan kan zijn.....?( het klinkt een beetje onwaarschijnlijk, maar volgens de mevr van het KVTH zit het zo....) Het DNA onderzoek is dus een soort bevestiging van het dekbewijs, maar bied alleen (dus zonder dekbewijs) geen zekerheid genoeg.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:33

Ik vond dit op een andere site. Iemand die een brief stuurde voor een trekpaard die geen stamboek had en kreeg dit terug. Misschien helpt dit je verder.
Echt jammer dat je geen dekbewijs hebt.

Quote:
Beste .....,

Inschrijven in het Wachtregister is mogelijk door nadat de merrie gechipt is het formulier dat ingevuld is door de chipper naar het stamboekkantoor te sturen. Je betaalt E25,- voor een Wachtregisterpaspoort.

Het is echter voor deze merrie nooit mogelijk om opgenomen te worden in het Stamboek. Dit is pas mogelijk met nakomelingen in de 6e generatie. Dat wil zeggen dat zij veulens voortbrengt van een goedgekeurde hengst en dat de nakomeling van dat veulen de 3e generatie is in de lijn. Het zal dus lange tijd duren voordat er een registratie plaats kan vinden voor nakomelingen.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 09:06

Dan heeft opname in het wachtregister eigenlijk weinig zin.....

Ik zal nog eens via de hengstenhouder proberen of die nog een afschrift van het dekbewijs heeft.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:44

Het heeft dan inderdaad niet zoveel zin om haar in het wachtregister in te schrijven.
Ik hoop voor je dat de hengstenhouder het nog wel heeft Ja .

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 20:38

pff
net een mail van de hengstenhouder gehad en blijkt ze niet door Axan gedekt te zijn, maar door Weltman! en ze hebben ook nog een afschrift van het dekbewijs!
Nu moet het toch goed komen......

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:46

Dat zou goed bericht zijn Silkie, heel veel succes!

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:18

Ja veel succes ermee Lachen