Groei van een veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Groei van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 15:06

Hallo allemaal,
weer eens een vraag: mijn veulen Jessie blijft achter in haar groei, vind ik. Ze is nu 9 maanden en meet zo'n 1m20. Ze krijgt voldoende voer en heeft geen wormen. Als ik kijk naar andere Tinkerveulens die dit voorjaar zijn geboren (dus een maand of 3 later dan Jessie), zijn die vaak even groot. Wie heeft hier ervaring mee en weet of dit normaal is? Hoe groot zou ze ongeveer worden, bestaan daar bepaalde referenties voor?
Alvast bedankt maar weer.

flettie

Re: Groei van een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:29

Hoe groot waren de ouders van je veulen?
Van mijn veulen is de vader 1.53 m. en de moeder 1.54 m. Gezien de andere nakomelingen van de vader lijkt het er echter op dat hij wel groot/groter fokt en ik verwacht dat mijn veulen uiteindelijk tussen de 1.55 en 1.60 m. zal uitkomen (liever onder de 1.55 als het effe kan Clown)

Maar grootte van ouders wil ook niks zeggen.. kijk maar naar Kaylen van Mazzelmeid hier op bokt. Moeder iets van 1.40 m. en vader rond de 1.45 m. en Kaylen is met 1.5 jaar al ver voorbij de 1.45 m.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 15:30

Hoe groot de ouders zijn, weet ik niet precies. De moeder is Beauty en de vader is Tossy Go-Go, beiden niet supergroot, maar toch niet kleiner dan 1m45.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:48

Hier nog 1 met een verschil, Kaylen is al genoemd, hij was al 1,45 met anderhalf jaar. Angel (nu dus Jinthe) die was net 1,35. angel was met 9 maanden dus ook zoiets van 1,20. Dat maakt niet uit hoor, als ze er lichamelijk maar goed uit ziet. Er zijn nou eenmaal kleine en grote tinkers, dus ook kleine en grote veulens

Edit: Kaylen is dus de halfbroer van Angel

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 15:53

@Biancaa: en hoe groot is Angel/Jinthe uiteindelikj geworden? Ik vind dat Jessie plots achterblijft in haar ontwikkeling. Ze is haar veulenhaar kwijt, maar voor de rest lijkt de ontwikkeling te stagneren.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:59

Ik weet eigenlijk niet hoe groot Angel nu is, ze is nu bij iemand anders en ze is nu ongeveer ook anderhalf (bijna dezelfde tijd als Kaylen geboren, ze schelen 1 maand geloof ik) Toen ze bij mij wegging was ze dus 1,35. Ze groeide niet zo heel snel, maar ja een groeispurt kan altijd nog komen. Angel was trouwens ook nog een baby'tje hoor toen ze uit haar veulen haar kwam. Ik zal even een foto uploaden van hoe ze was met 9 maanden.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:07

Ik denk ook dat het wel van het jaargetijde afhangt hoor.
Wat ik nog van Fayette kan herinneren (nu 6.5 jaar en heb haar al sinds ze 5 maand oud is) is dat dat ze vooral in de gunstige periodes (voorjaar/zomer) de lucht inschieten.
Dunla (veulen van Fayette van dit jaar) is volgens mij sinds ze in de opfok staat ook niet meer bijster hard gegroeid in de hoogte. Die was met 5 maanden ong. 1.30 m. en ik denk nu met ruim 7 maanden rond de 1.35 m.
Om zeker te zijn moet ik het even aan Marije vragen of die Dunla eens provisorisch kan gaan opmeten Haha! aangezien Dunla een fobie voor meetlatten heeft Clown

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:18

Angel vond het meten ook niet echt fijn, ik weet niet wat ze hebben tegen die latten hoor... Ik heb toen een bezem gepakt en die tegen haar aangezet en de bezem nagemeten. Dat vond madam toen wel goed.

Hier in links even de foto's van angel:

http://www.mijnalbum.nl/Foto=KU3HMWN8
Hier is ze 9 maanden ongeveer (7 dagen verschil ofzo) Zo kan je misschien de bouw vergelijken met jouw veulen

http://www.mijnalbum.nl/Foto=V7PXAXPO
En nog 1.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=4KZSYEMX
1 van wat dichterbij

http://www.mijnalbum.nl/Foto=XQMVXPMC
Deze is van net voordat ze bij mij wegging.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=QFUHVACP
nog steeds een babyface Tong uitsteken

Het is denk ik inderdaad ook zoals Flettie zegt. Dat het jaargetijde ook meeteld. In de winter hebben ze alle energie nodig om warm te blijden, dus groeien ze niet zo hard. In de zomer maken ze dan weer een spurt.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:21

Biancaa schreef:
Angel vond het meten ook niet echt fijn, ik weet niet wat ze hebben tegen die latten hoor... Ik heb toen een bezem gepakt en die tegen haar aangezet en de bezem nagemeten. Dat vond madam toen wel goed.

Ach ja.... als ik zo'n steekstok (voor het afzetten van het weiland) gebruikte vond Dunla het ook weer niet erg Rolleyes
Gekke peerd groeit er vanzelf wel overheen. Fayette moest op 2.5 jarige leeftijd ook niks weten van zo'n meetlat (2 man vasthouden, oog afschermen, etc.). Tegenwoordig kan ik Fayette in mijn uppie opmeten waarbij ze dan gewoon aan de muur vast staat te suffen Clown

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:12

sommige kunnen zo lekker overdreven reageren, echt merrie eigen volgens mij, zo lekker hittepetit, zo is Angel ook hoor (of was) Ik ha Noa ook een keer opmeten, ik weet eigenlijk helemaal niet hoe groot ze is... maakt ook niet zo uit, moet er toch met een stoel opklimmen (ikke kabouter hihihi)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:15

Ik heb thuis op mijn pc zo'n groeischema staan. Daarop kan je uitrekenen hoe groot ze ongeveer zou worden naar verwachting. Ik zal vanavond kijken als ik eraan toe kom, maar ik geloof dat andere mensen hier dit schema ook hebben.

Ik vind 1,20m trouwens helemaal niet zo klein hoor. Wat voor voer voer je? (leuke zin Haha!) Ik voer namelijk altijd opfokbrok aan mijn veulens en jaarlingen. Normale brok vind ik persoonlijk onvoldoende

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:27

ik heb dezelfde vraag als nuala, maar anderzijds hoeft 1m20 niet klein te zijn (nouja, gerekend in mijn maatstaven wel Tong uitsteken Baileys was 1m20 met 3 maand Clown )

bij een veulen kunnen het ook vaak kleine dingetjes zijn zoals stress of een verkoudheid die het 'em doen maar die later weer opgehaald worden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:18

ik kan me indenken dat dit niet echt het jaargetijde is om te groeien. ze hebben immers alle energie nodig om zich warm te houden etc. Gam had zijn groeispurten in voorjaar/zomer. oké hij was wel de 4 gepasseerd maar ik kan me indenken dat het nu ff 'stiller' staat.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 18:45

Pellie schreef:
ik kan me indenken dat dit niet echt het jaargetijde is om te groeien. ze hebben immers alle energie nodig om zich warm te houden etc. Gam had zijn groeispurten in voorjaar/zomer. oké hij was wel de 4 gepasseerd maar ik kan me indenken dat het nu ff 'stiller' staat.

Ben ik het mee eens. Ik zag bij Baggio ook dat hij in de winter vaak een beetje stilstond en dan in het voorjaar een groeispurt maakte.

als ze gezond is etc. zou ik me er niet teveel zorgen om maken. Ik voerde ook áltijd opfokbrok/veulenbrok

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:28

ik zuo er niet teveel aan gaan hangen
sil word in juni 5 en toont nu pas een beetje paard ipv pupie
en (dit word de 4 de keer ofzo Lachen ) zijn ouders zijn +/- 195 hij zelf 141 (laatste meeting) moet hem weer eens na meten maar naar mijn mening weet je nooit hoe groot een tink word en hoe die groeit als ze goed voer krijgt en niet ziek is gewoon afwachten

gr deb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:40

TI --> KS.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 21:40

Bedankt al voor alle reacties! Ik voer haar veulenbrok en veel hooi. Maar als ik alles zo lees, hoef ik me nog niet echt zorgen te maken. Ik laat sowieso de DA volgende week even de beestenboel checken (gebeurt per 2 maanden) en dan zal ik het hem ook nog eens vragen.

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:04

ons frie en die heeft heel wat meegemaakt in de eerste 100 dagen van haar leven was met het jaar toch ook een flinke 1.38m. Haar moeder is 1.51m en haar vader 1.55m
en haar half broer( zelfde moeder) is 1.49m dus zou ze toch zo iets moeten worden hé

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:30

Onze Milo is nu met 4 maanden 1.28m Maddox was 1.30 met 4 maanden.. Ik denk dat het toch per paard verschilt, misschien krijgt ze straks wel een groeispurt terwijl andere paarden in verhouding minder lang doorgroeien? Als ze gewoon gezond is zou ik me iig geen zorgen maken Lachen