Hoe en wat keuringen met shetlanderruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Hoe en wat keuringen met shetlanderruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 16:44

Ik zou graag keuringen willen gaan lopen met mijn 2,5 jarige shetlanderruin. Hij heeft papieren en staat ingeschreven bij het NSPS.
Ik heb gehoort dat je met een shetlanderruin ook keuringen kan lopen.
Maar hoe gaat dit allemaal in zijn werk.

Hoe worden zulke keuringen genoemd?
Waar worden zulke keuringen gehouden?
Wat moet je er allemaal voor hebben en doen?
Hoe gaat het eigenlijk allemaal in zijn werk?

Alvast bedankt!!! Bloos

osenjo

Re: Hoe en wat keuringen met shetlanderruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:25

Van het voorjaar kun je met je ruin naar de stamboekopname. Deze worden verspreidt over het land gehouden.

Daarna kun je aan het einde van de zomer naar de premiekeuring. Deze is gebonden aan het gebied waar je woont. Als je contact opneemt met het stamboek dan kunnen zij je vertellen ik wel fokgebied je woont.

Daarnaast kun je deelnemen aan allerlei fokdagen door het hele land. Dit zijn keuringen voor de fun en ervaring en zijn niet gebonden aan de primering.

Voor een premiekeuring of fokdag moet je je pony tonen in stand, stap en draf.

Het eerste wat je nu eigenlijk moet doen is contact opnemen met het stamboek en zelf lid worden, zodat je met je pony aan allerlei leuke activiteiten deel kunt nemen.

www.nsps.nl

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:30

Klopt helemaal, daar heb ik niets aan toe te voegen Lachen.

Let wel dat je in de ruinen rubriek vaak heel weinig concurentie heb, de meeste mensen nemen hun ruin niet mee naar de keuring.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 18:23

Ik wil gewoon graag weten wat hij in huis heeft Haha! , dus dat maakt mij helemaal niks uit.

Ook doe ik hem er zeker graag een plezier om hem mee te nemen. Een dag met soortgenootjes, vind hij ook leuk. Het is echt een heel sociaal paardje Lovers

osenjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:26

Concurrentie is er wel op de premiekeuring op de Haarsteeg. Daar haalden afgelopen jaar twee ruinen een 1e premie. Leo van de Mulder is jaarlijks een goede concurrent voor het kampioenschap aan het einde van de dag.

Verder sluit ik me aan bij Dennis, dit gebeurt niet op alle premiekeuringen. Vaak zijn er geen rubrieken met ruinen. Ze mogen wel ingeschreven worden. Ook als je de enige bent die inschrijft, wordt er een rubriek voor uitgeschreven. Aan het einde van de dag doe je dan mee voor het maatkampioenschap.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 08:20

Bij ons in Wormerveer waren afgelopen jaar 2 ruinen van 2 mensen die elkaar goed kende(volgens mij waren het zelfs stal genootjes, maar weet het niet zeker).
Een kennis van mij wil misschien dit of volgend jaar mee doen met een ruin, dat zou voor de competitie wel leuk zijn.

Ik heb zelf geen ruinen, en wil ook geen ruinen (heb Dennis staan, en die houd niet zo van ruinen Bloos). Dus hou het zelf bij de merries.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 15:39

Tjsa Goos was een dubbele klophengst, dus die moest wel geruint worden.
Hij zou eigenlijk naar de slacht gaan als zijn vorige baasje hem niet voor 20 euro had gekocht.
Echt zonde, want hij schijnt wel een goed papier te hebben en hij is ZOO lief Haha!