oplossing tegen 'verouderd' DNA bij klonen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

memo

oplossing tegen 'verouderd' DNA bij klonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 19:16

hoi,
ik weet dat er al veel topics geweest zijn over de pro's en contra's van klonen en dat ieder hier zijn mening over heeft...
Maar ik zou graag eens een goed onderbouwde wetenschappelijke uitleg hebben over het volgende:
Hoe heeft men het probleem opgelost van de verkortende telomeren bij het kloneren van paarden? De uitleg mag zeer wetenschappelijk zijn aangezien dit wel mijn vakgebied is. Gebruikt men stamcellen of verlengt men het dna synthetisch of...

Ik weet niet of dit hier goed staat, mijn excuses indien niet...
grts

Perlina

Re: oplossing tegen 'verouderd' DNA bij klonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:19

Interessant Ja Is dat echt gebeurd, ik dacht dat dat probleem nog nooit opgelost was. Weet je misschien of daar ook informatie over te vinden is op internet?

memo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 19:25

Ik weet dat het mogelijk is als men stamcellen gebruikt en met het opkomen van 'de gekloonde paarden' heb ik gehoord dat dat probleem van de vroegtijdige veroudering opgelost zou zijn...maar hoe?
Info op het internet zal waarschijnlijk wel te vinden zijn via pubmed of web of science maar wil het toch hier even proberen voordat ik in die berg artikels ga snuffelen...

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:32

Interessante vraag Ja Ga dit even volgen want ben ook wel benieuwd!
Ik meen mij te herinneren dat ze wel met stamcellen bezig zijn geweest, maar misschien (?) zelfde soort methode als destijds met Dolly het schaap? De vraag is natuurlijk hoe oud de klonen echt zijn, bij Dolly was het toch zo dat de dochterklonen qua biologische leeftijd net zo oud waren als de moeder???

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:35

Ja precies, en dat kwam dus doordat de telomeren van Dolly net zo kort waren als die van de moeder.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:39

Citaat:
Hoe heeft men het probleem opgelost van de verkortende telomeren bij het kloneren van paarden?

Dat probleem is opgelost door de praktijk. De levensduur bij de huidige paarden is sterk teruggelopen en de klonen evenaren nu de huidige levensduur. Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:40

Clown

Volgens mij hebben ze dat nog niet op gelost hoor?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:41

Perlina schreef:
Ja precies, en dat kwam dus doordat de telomeren van Dolly net zo kort waren als die van de moeder.

Inderdaad, maar heb er nooit wat over gehoord dat dit bij de paarden ook het geval zou zijn, dus wellicht toch een aangepaste methode.
Toch vreemd, ik kan me voorstellen dat dat soort nieuws wel uitgebreid aan de grote klok gehangen zou worden...
Misschien dat al die kloonpaarden voortbestemd zijn om maximaal 6 jaar oud te worden? Zodat ze nog wel hun genen in de fokkerij kunnen doorgeven maar nooit zelf de kans krijgen om een goed sportpaard te worden?
Complot-theorie: nu verzwijgen ze dit en over 10 jaar zeggen ze dat ze dat niet van te voren wisten: jammer maar helaas, sorry van die miljoenen die u ons betaald heeft Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:51

Erm, het is destijds uitgebreid in het nieuws geweest dat dolly zo stierf omdat het dna 'oud' was.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:55

Niemand beweert toch het tegendeel? Of slaat je reactie daar niet op?

memo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 11:04

volgens de prof waaraan ik het heb gevraagd is het enkel mogelijk om dit dmv stamcellen te doen. Het is enkel mogelijk om het gekloonde veulen ook de leeftijd van het veulen te geven als destijds bij het te klonen paard er een gedeelte van de embryonale stamcellen verwijderd zou zijn...
Dit was zijn idee, maar dit is praktisch onmogelijk aangezien de gekloonde paarden eerst hun sporen in de sport verdiend hebben en daarna gekloond zijn...
Ik vermoed ook dat de oplossing juist NIET aan de grote klok gehangen wordt juist zodat enkel cryzootech kloontjes kan ontwikkelen...
wie oh wie heeft een acceptabele theorie???