Manus op een Tunar, iemand ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wanja

Manus op een Tunar, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 17:29

Ik wil aankomend voorjaar mijn merrie graag laten dekken. Nu ben ik al meerdere zeer aansprekende nakomelingen tegen gekomen van Manus, dus zit te overwegen om mijn merrie door hem te laten dekken. Mijn merrie is een Tunar x Myrstein, zou dit een leuke combinatie worden? (Voor foto's zie profiel). Fokt deze hengst een fijn karakter?

Alvast bedankt!

fjordnina

Re: Manus op een Tunar, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:37

De een is helemaal gek van de nakomelingen van Manus, de ander moet er niks van hebben.

Of deze combinatie leuk wordt, is niet te zeggen aan de hand van ouderdieren. De merrie is net zo belangrijk als de hengst. Je kunt dus beter vertellen wat voor karakter de merrie heeft.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 18:51

Ze heeft een rustig en lief karakter, dus dat zal niet zo'n probleem zijn. Het is daarbij een grote, rijtypisch gebouwde merrie met veel aanleg voor dressuur. Ik zoek er een hengst bij die ook groot fokt en daarbij niet te zwaar gebouwd is. Misschien heeft iemand een combinatie Tunar x Manus, vandaar mijn vraag...

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:13

Nandij (Tunar x Hanneke v. Toddy) heeft een veulen gehad van Manus, Aladin.
Dat is echt een onwijs gaaf beest Ja

Rechts:
Afbeelding
Afbeelding

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 19:29

Inderdaad een prachtige Fjord Ja . Bedankt!

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:36

Is trouwens wel een kasteel van een beest Nagelbijten / Gniffelen
Hij was als veulen al bijna net zo groot als zijn moeder Ja
Als jaarling is hij naar de hengstenkeuring geweest en werd
hij afgekeurd op zijn benen. Maar als ik deze foto's zo zie is
dat flink bijgetrokken. Zijn benen staan in ieder geval wel in
verhouding tot zijn lijf, over de standen ed kan je niet zo heel
veel zeggen natuurlijk.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 19:46

Ik vind dat juist wel mooi als ze groot zijn, natuurlijk moet het wel in verhouding zijn Knipoog , maar bij deze ruin zijn het naar mijn idee goede verhoudingen. Manus staat wel bekend dat hij groot fokt en als je er een merrie achter hebt die ook grote maat is kan dat best een mooi veulen opleveren.
Ik heb ooit een manus gezien van bijna 1.60! Was een supermooi beest, weet alleen niet meer hoe die heet Tong uitsteken

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:52

Was dat niet toevallig Zilke? Die was op 3 jarige leeftijd 1.55.
Dat is een Manus x Lenngard en ze stond een tijdje terug te
koop op Marktplaats.

Aladin was op deze foto's trouwens nog hengst, maar ik geloof
dat hij wel binnenkort geruind zou ga worden. Daarvoor zou je
even bij Maaike van de Vis moeten zijn hier op Bokt. Aladin is
van Jan Dolfing en zij staat bij hem op stal Ja

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 20:00

Nee, dit was een ruin Knipoog . Bedankt in ieder geval, ik ben sowieso van plan om naar de hengstenkeuring te gaan, daar krijg je vaak een goed beeld van de hengsten en hoe ze er IRL uit zien.

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:37

Manus was er iig dit jaar niet hoor, weet niet of hij volgend jaar wel komt.. Lachen

Er wordt veel gezegd over de benen van zijn nakomelingen, maar wat daar nu net van aan is daar heb ik geen idee van, heb me er nooit echt in 'verdiept'.
Ik zou hem sowieso voor een grotere merrie al niet gebruiken omdat je dan idd richting 1.60 gaat en dat vind ik nu niet meer bepaald een fjordenmaatje. Maar da's natuurlijk iedereen z'n eigen keuze Lachen

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:17

Aladin is inderdaad een supermooi paard geworden. Hij is flink aan de maat, maar niet iel of uit verhouding.
Er lopen hier trouwens heel veel Manus-nakomelingen maar niet een met slechte benen, en allemaal zeer verdienstelijk op de keuringen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 12:55

Weet nog een Manus x Tunar. Wel leuk diertje, niet helemaal eczeemvrij helaas, maar qua bouw gewoon ontzettend Tunar-achtig. Van Manus heeft ze heel ietsjes maat, maar niet heel veel mee.
Denk dat Manus x Tunar x Myrstein wel eens een grote stevige, brede fjord op kan leveren. Wel interessante combinatie in ieder geval!

Enige puntje van aandacht mag hebben dat bij het veulen je in de vijfde lijn 2x Hosar hebt zitten (zit zowel achter veulen - Manus - Havstad - Haugtind - Hosar als achter veulen - moeder - oma - Myrstein - Hosar. Gorunn heb je het ook bij, maar die zit op vijfde en zevende.) Maar dit is wel toegestaan hoor, zoek het zelf alleen altijd wel graag na.

Manus staat vooral bekend om zn maat, maar persoonlijk vind ik dit niet een erg positief punt (hoogte komt niet altijd ten goede aan het gestel/benen).

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 17:24

Ja, fokken blijft altijd moeilijk zullen we maar zeggen. Van Tunar wordt ook gezegd dat hij veel eczeem doorfokt, ik ken veel Tunar nakomelingen, maar geen een daarvan heeft eczeem. Risico op afwijkingen heb je altijd.
In ieder geval bedankt voor je tip over Hosar, dat soort dingen had ik nog niet uitgezocht inderdaad!

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:51

Heb je misschien ook het levensnummer van Wanja?
Er zijn wel betere hengsten om op terug te fokken namelijk Haha! Hosar had in Noorwegen 'slechts' een 2e premie. De echt goede hengsten krijgen een 1e premie, en je hebt er ook nog met een 1e premie op nakomelingen. Dat zijn de beste hengsten Haha!

Het is jammer dat Drageset niet meer leeft, dan had je terug kunnen fokken op Felder, 1e premie hengst. Is ook de vader van Tunfeld. Tunfeld heeft niet veel nakomelingen in Noorwegen, maar een groot deel daarvan heeft wel een 1e premie behaald. Ook de Nederlandse dochters van Tunfeld hebben vrij goed gepresteerd.

Ik zal nog eens verder zoeken.

Ik weet niet of België ook binnen de mogelijkheden ligt?

Dan weet ik een hele leuke voor je namelijk.

Yordy

Is nederlands gefokt, voor papier zie: http://www.abcpiazza.nl/FindHorse.asp?s ... Chipnumber

Op deze manier fok je terug op Rei Halsnaes (heeft verder ook hele goede nakomelingen gehad naast Tunar) en op Myrstein. Overigens houd je een 'zuiver' papier over, aangezien de Rei H. en Myrstein van Yordy dan buiten het papier vallen.

En gezien de successen van Toddy (zeer sterke en goede nakomelingen) denk ik dat je geen verkeerd veulen zult fokken Haha! Qua papier lijken ze me mooi bij elkaar te passen!! Overigens is Yordy ook een vrij moderne hengst, en ik denk dat je daarnaar op zoek bent? Gezien je keus voor Manus.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 18:37

Het levensnummer van Wanja is NL 20010105

Ik denk niet dat Yordy binnen de mogelijkheden ligt, aangezien Rei Halsnaes VV is van Wanja en Myrstein MV.

Ik ben gewoon helemaal weg van de nakomelingen van Manus, heb er al meerdere gezien en lijkt me een mooie combie op een Tunar. Maar ik ga zeker nog verder kijken hoor!

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:04

In principe zou het gewoon kunnen, aangezien beide hengsten niet 2x op het papier vallen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 08:17

Ik heb Yordy gezien op de HK in België vorig jaar.
Wel een erg leuk en super braaf paardje!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:20

@Reinou: Stamboek is het niet compleet eens met je beredenering terug te fokken op Rei Halsnaes! Hier werd namelijk een opmerking laten vallen bijv. dat er extra opgelet moest worden op de Rei Halsnaes met Anton x Tunars. (oftewel: Als het niet hoeft, in het vervolg liever niet meer doen, ondanks dat Rei Halsnaes niet dubbel op het papier terug komt!!)

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:33

En waarom dan niet? Ben wel benieuwd naar de motivatie Tong uitsteken

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:54

Achjah, het stamboek houdt er wel meer vreemde ideeën op na heb ik het idee... Scheve mond

Doriine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:07

Aah leuk een paardje uit tunar:D
Manus is een gaaf beestmet werkwillig karakter:D

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:05

Yoline schreef:

Goeie vraag, dát stond er niet exact bij en willen wij ook wel graag weten. Maar het idee ligt momenteel op de grote hoeveelheid Rei Halsnaesjes in de fjorden. (dat het niet gaat zoals bij het tuigpaard waar bijna overal wel renovo achter zit, goed renovo is niet de beste oplossing aangezien daar wel zoveel inteelt uitgehaald is, maar even het vele voorkomen in de bloedlijnen!)
Opzich natuurlijk helemaal niet vreemd (en vind het zeker ook niet per direct verkeerd), ze kijken alleen in dit geval verder dan het papier in het paspoort!

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 19:37

Hee dan heb ik hem op de keuring gezien!
Wat issie mooi geworden!! Lovers

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 12:48

Bella schreef:
Yoline schreef:

Goeie vraag, dát stond er niet exact bij en willen wij ook wel graag weten. Maar het idee ligt momenteel op de grote hoeveelheid Rei Halsnaesjes in de fjorden. (dat het niet gaat zoals bij het tuigpaard waar bijna overal wel renovo achter zit, goed renovo is niet de beste oplossing aangezien daar wel zoveel inteelt uitgehaald is, maar even het vele voorkomen in de bloedlijnen!)
Opzich natuurlijk helemaal niet vreemd (en vind het zeker ook niet per direct verkeerd), ze kijken alleen in dit geval verder dan het papier in het paspoort!

Ik snap de gedachtegang best wel hoor Haha!
Maar het stamboek helpt er zelf ook lekker aan mee door hengsten aan te kopen met Halsnaes bloed...is een erg goede lijn met ontzettend veel goede paarden, maar dan moet je ondertussen ook niet 'zeuren' dat er zoveel Rei Halsnaes in zit. Is mijn mening dan Lachen

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:09

Knipoog misschien is dat juist ook wel de reden dat ze er nu mee komen, dat ze zelf ook tot dat besef gekomen zijn.