Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

....
heeft niemand ervaring met hengstig spuiten??? samflame schreef:heeft niemand ervaring met hengstig spuiten???
gomir schreef:Een klein beetje geduld kan geen kwaad
Een gezonde merrie van 17 die al eerder veulens gehad heeft kan nog prima gedekt worden. Weet je toevallig of er problemen geweest zijn bij de laatste dracht en zoogperiode?
Hengstig spuiten heb ik zelf weinig ervaring mee, maar daar kun je hier op bokt vast wel het een en ander over vinden. Weet niet precies na hoeveel uur/dagen je dan een eisprong krijgt.
Waarom zou je hengstig willen spuiten? Wordt ze slecht hengstig oid?
In welke maand je het beste kan dekken is afhankelijk van of je merrie makkelijk drachtig wordt, maar ook van je stalling. Als je in april dekt en het lukt in een keer dan zit je in maart al met een veulen en dan kunnen de paarden nog lang niet overal het land op. En dan hangt het natuurlijk ook nog van je eigen voorkeur af, de een heeft liever een veulen in mei, de ander liever zo vroeg mogelijk.
Papieren kun je na de geboorte aanvragen. Als je een welsh met een arabier dekt is het het meest logisch om in te schrijven bij het NRPS, maar hulpboek Welsh of AVS kan natuurlijk ook.
Je krijgt, meestal in januari ofzo, een geboortebericht thuisgestuurd via de hengstenhouder/stamboek, daarmee kun je na de geboorte het veulen aanmelden bij het stamboek van keuze.
Arabische hengsten die ik zelf erg geschikt vind om een leuke sportpony mee te fokken zijn Lobeke en Scapino.
samflame schreef:heeft niemand ervaring met hengstig spuiten???

samflame schreef:nou me merrie is DRAMA met hengstigheid
ze is het erg vaak
vlede jaar had ik eraan gedacht om haar te laten dekken
maar heb haar een paar keer laten na kijken(ze was nog wel schoon van binnen enz)
maar dat eierding was er steeds niet
en mijn vriendin (die ook haar merrie heb laten dekken en nu een leuk veulen heb)
heeft haar merrie laten hengstig spuiten en was daar wel tevrede mee...
flame kan geweldig springen!!! dresseur is drama ze vind het gewoon niet leuk....
ze is naar mijn mening iets te smal van voren...
) gomir schreef:Papieren kun je na de geboorte aanvragen. Als je een welsh met een arabier dekt is het het meest logisch om in te schrijven bij het NRPS, maar hulpboek Welsh of AVS kan natuurlijk ook.
Je krijgt, meestal in januari ofzo, een geboortebericht thuisgestuurd via de hengstenhouder/stamboek, daarmee kun je na de geboorte het veulen aanmelden bij het stamboek van keuze.