Vraagjes over fokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bokjebok

Vraagjes over fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 22:12

hallowww allemaal
ik heb nog nooit met me merrie gefokt
ze heeft wel al veulens gehad toen ze jonger was..
ze is wel aan de ouwe kant (17 jaartjes) wel in goeie conditie!
en ik wil graag een veulentje met haar fokken uiteraard om te houde..
nou hoorde ik dat als je ze hengstig laat spuiten dat je dan 2 dagen daarna
naar de hengst moet omdat de ei sprong er dan is???
*weten jullie hier meer van en hebben jullie er ervaring mee?
*welke maand kan ik haar het beste laten dekken?
*hoe regel ik dat met de papieren? (zij is een welsh) en ik wil er laten dekken door een arabiertje
moet ik dat dan aanvragen ofzo of hoe zit dat?
*weten jullie een leuke arabische hengst voor haar die erop past(meer info over haar in mijn onderschrift link)

het zijn misschien domme vragen hoor!
maar alvast bedankt

bokjebok

Re: Vraagjes over fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 22:23

niemand? Huilen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 23:04

Een klein beetje geduld kan geen kwaad Knipoog

Een gezonde merrie van 17 die al eerder veulens gehad heeft kan nog prima gedekt worden. Weet je toevallig of er problemen geweest zijn bij de laatste dracht en zoogperiode?

Hengstig spuiten heb ik zelf weinig ervaring mee, maar daar kun je hier op bokt vast wel het een en ander over vinden. Weet niet precies na hoeveel uur/dagen je dan een eisprong krijgt.
Waarom zou je hengstig willen spuiten? Wordt ze slecht hengstig oid?

In welke maand je het beste kan dekken is afhankelijk van of je merrie makkelijk drachtig wordt, maar ook van je stalling. Als je in april dekt en het lukt in een keer dan zit je in maart al met een veulen en dan kunnen de paarden nog lang niet overal het land op. En dan hangt het natuurlijk ook nog van je eigen voorkeur af, de een heeft liever een veulen in mei, de ander liever zo vroeg mogelijk.

Papieren kun je na de geboorte aanvragen. Als je een welsh met een arabier dekt is het het meest logisch om in te schrijven bij het NRPS, maar hulpboek Welsh of AVS kan natuurlijk ook.
Je krijgt, meestal in januari ofzo, een geboortebericht thuisgestuurd via de hengstenhouder/stamboek, daarmee kun je na de geboorte het veulen aanmelden bij het stamboek van keuze.

Arabische hengsten die ik zelf erg geschikt vind om een leuke sportpony mee te fokken zijn Lobeke en Scapino.

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 01:23

oke dank je Haha!....

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 12:05

Haha! heeft niemand ervaring met hengstig spuiten???

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:07

samflame schreef:

Jawel hoor, maar ik zou het eerst gewoon op de natuurlijke manier proberen, dus gewoon uit haarzelf hengstig laten worden.
Hengstig spuiten kan altijd nog, wanneer de eisprong komt bij hengstig spuiten hangt ook af van je paard, maar ook van het weer enz. Na 2 dagen de eisprong lijkt me wat erg enthousiast.
De beste tijd is mei/juni. Dan heb je als het meteen lukt niet een heel vroeg veulen en ook geen heel laat veulen. Succes ermee!

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 17:18

gomir schreef:
Een klein beetje geduld kan geen kwaad Knipoog

Een gezonde merrie van 17 die al eerder veulens gehad heeft kan nog prima gedekt worden. Weet je toevallig of er problemen geweest zijn bij de laatste dracht en zoogperiode?

Hengstig spuiten heb ik zelf weinig ervaring mee, maar daar kun je hier op bokt vast wel het een en ander over vinden. Weet niet precies na hoeveel uur/dagen je dan een eisprong krijgt.
Waarom zou je hengstig willen spuiten? Wordt ze slecht hengstig oid?

In welke maand je het beste kan dekken is afhankelijk van of je merrie makkelijk drachtig wordt, maar ook van je stalling. Als je in april dekt en het lukt in een keer dan zit je in maart al met een veulen en dan kunnen de paarden nog lang niet overal het land op. En dan hangt het natuurlijk ook nog van je eigen voorkeur af, de een heeft liever een veulen in mei, de ander liever zo vroeg mogelijk.

Papieren kun je na de geboorte aanvragen. Als je een welsh met een arabier dekt is het het meest logisch om in te schrijven bij het NRPS, maar hulpboek Welsh of AVS kan natuurlijk ook.
Je krijgt, meestal in januari ofzo, een geboortebericht thuisgestuurd via de hengstenhouder/stamboek, daarmee kun je na de geboorte het veulen aanmelden bij het stamboek van keuze.

Arabische hengsten die ik zelf erg geschikt vind om een leuke sportpony mee te fokken zijn Lobeke en Scapino.

heb je een foto van hun?

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 17:19

wat vinden jullie van AF alkan voor mijn merrie?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 22:30

Ken ik niet goed genoeg om wat over te zeggen.

Van Lobeke en Scapino moet je online wel het een en ander kunnen vinden, heb zelf niets digitaal van ze. Nu ook geen zin meer om te zoeken, moet weer erg vroeg op morgen.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 23:28

samflame schreef:

Ik heb er ervaringen mee... ook met oudere merrie's, en naar mijn ervaringen kan ik het afraden.

Vaststelling die ik gedaan heb: NOOIT DE NATUUR TE SNEL WILLEN AF ZIJN!!

Laat je merrie gewoon een keer of twee keer goed hengstig komen. Wacht het goede weer af. Op die manier zal ze mooie eitjes aanmaken en is de kans gewoon groter op een dracht dan bij hengstig spuiten (ik bedoel dit dus vooral bij oudere merrie's).

Bij een oudere merrie moet je gewoon de tijd geven zodat het hormonale stel vanbinnen goed begint te draaien. Vergelijk het met een diesel.
Als je toch wil gaan hengstig spuiten, dan denk ik dat je al heel snel ook moet gaan hengstigheid afspuiten om het eitje alsnog te laten vertrekken; Iets waar ik zelf geen goede resultaten mee heb gehad.
Gun de merrie gewoon de tijd. Het zal je iig geval kosten sparen. Knipoog

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:20

kun je aangeven wat de sterke en zwakke punten zijn van je merrie, en wat hoop je te verbeteren aan je merrie. Als je deze punten op een rijtje zet is het makkelijker om de juiste hengst voor je merrie te zoeken! Lobeke en Scapino zijn inderdaad 2 goede hengsten,maar zullen wel bij de merrie moeten passen Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 09:24

Ik zou nieteens aan hengstig spuiten gaan denken voordat je het normaal hebt geprobeerd.

bokjebok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-06 11:21

nou me merrie is DRAMA met hengstigheid
ze is het erg vaak
vlede jaar had ik eraan gedacht om haar te laten dekken
maar heb haar een paar keer laten na kijken(ze was nog wel schoon van binnen enz)
maar dat eierding was er steeds niet
en mijn vriendin (die ook haar merrie heb laten dekken en nu een leuk veulen heb)
heeft haar merrie laten hengstig spuiten en was daar wel tevrede mee...
flame kan geweldig springen!!! dresseur is drama ze vind het gewoon niet leuk....
ze is naar mijn mening iets te smal van voren...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:59

samflame schreef:
nou me merrie is DRAMA met hengstigheid
ze is het erg vaak
vlede jaar had ik eraan gedacht om haar te laten dekken
maar heb haar een paar keer laten na kijken(ze was nog wel schoon van binnen enz)
maar dat eierding was er steeds niet
en mijn vriendin (die ook haar merrie heb laten dekken en nu een leuk veulen heb)
heeft haar merrie laten hengstig spuiten en was daar wel tevrede mee...
flame kan geweldig springen!!! dresseur is drama ze vind het gewoon niet leuk....
ze is naar mijn mening iets te smal van voren...

Het wil niet zeggen dat als je haar hengstig laat spuiten, dat dat eierding er dan wel is. Vooral als ze al zoveel hengstig is. Dan kan je beter bij je dierenarts informeren hoe je dat het beste aan kan pakken zodat er wel eicellen gaan rijpen en ook springen.
(en let een beetje op je nederlands.. Knipoog )

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:18

gomir schreef:

het dekbewijs krijg je van de eigenaar van de hengst zelf, met dit bewijs kun je je aanmelden bij het NRPS of bij het NWR (Nederlandse Welsh Rijponnie) Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 23:05

Bij het NRPS is het met ingang van dit jaar volgens mij allemaal via het stamboek gegaan. Ik heb iig de rekening nu ook via de bond van hengstenhouders gekregen en niet via de hengstenhouder zelf(vorige keer wel, maar misschien verschilt dat ook wel weer per hengstenhouder?).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 08:01

Ik heb ook ervaringen met hengstig spuiten en met eieren afspuiten. Zelf probeer ik het altijd op de natuurlijke weg maar dit voorjaar had ik een merrie waarbij ik het niet kan zien dat ze hengstig is. Zeer lastig om dan haar cyclus te volgen. Zo kwamen we ee paar keer net te laat bij de DA om te dekken. Omdat ik vond dat de toekomstige eigenaarers van het veulen anders de geboorte dreigde te mislopen wegens blokperiode en examens hebben wij snel beslist om de merrie hengstig te laten spuiten. Normaal kan je na 5 dagen al naar de DA om te dekken (hangt ook wel wat af van merrie tot merrie) maar deze heeft een korte cyclus en zodoende waren wij bij dag 3 bij de DA om te controleren dag 4 werd ze gedekt op slechts 2 uur van de eisprong af (vraag me niet hoe die DA dat kon voelen, hij staat in de Benelux toch wel bekend als een expert erin). Bij een gewone natuurlijk cyclus worden de eieren hier altijd afgespoten zodat het wat sneller rijpt en afspringt.

Omdat het nogal een ongewone gang van zaken was dit jaar wat betreft de dekking en de papieren (dekking gewonnen bij de hengstenshowdag eind januari van dit jaar) weet ik dus niet hoe het nu gaat met dekpapieren. Die van ons wordt eind deze maand opgestuurd volgens het stamboek.

Van Lobeke ox wordt er een zoon voorgesteld op de hengstenkeuring van het NRPS zag ik op de lijst.