paarden rustiger na dekking ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

paarden rustiger na dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 19:34

Hallokes,

Ik heb eens een vraagje. Iemand vertelde mij onlangs dat als je je paarden laat dekken ze rustiger worden en dan ook gemakkelijker op te leren zijn.
Klopt dit eigenlijk wel?

Groetjes

danamuts

Re: paarden rustiger na dekking ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:37

ligt eraan, als je een hengst hebt, dan denkt ie vaak dat hij overal en altijd op de merrie's mag.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:42

als je bedoelt dat een drachtige merrie rustiger is,dan kan ik je vertellen dat onze jessy wel rustiger is en dat ons paulientje nu net druk en bazig is.
denk dat het van paard tot paard afhangt.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 19:44

Ik bedoel eigenlijk dat eens je paard een veulentje heeft gekregen het paard achteraf dan rustiger wordt of niet?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:55

Ik denk dat dat van paard tot paard afhangt hoor, Sylvia, en wie weet is Belleke zo ook wel braaf, daarvoor zou ik ze eigenlijk niet laten dekken Bloos

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:58

dat heb ik nog nooit gehoord, sylvia. Mijn Quincia is nog altijd de even wilde trien dan voor haar veulen hoor. Dus ik zou het niet weten of het met sommige merrie s wel effect heeft Verward

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:18

ik heb ook al het tegenovergestelde geweten Sylvia. Dus als 't alleen om die reden zou zijn, zou ik een paard niet laten dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 21:21

Ik ken wel een aantal merries die een stuk rustiger werden toen ze drachtig waren. Maar ook een aantal die een stuk chagerijniger werden.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 21:38

hmm mss doe ik het dan beter niet vna Belleke te laten dekken;

Megacarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:37

Heej, mijn merrie was vroeger altijd * heet heet heet * toen hebben we haar laten dekken ( 2x ) en sindsdien is ze makkelijker te rijden en is ze veel liever geworden Knipoog
En ik denk ook dat het per paard verschilt...
Succes verder Knipoog

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:12

Mijn merrie is zeker wel rustiger geworden van het krijgen van veulentjes. Aanhankelijker en gewoon minder gestresst. Of ze daardoor makkelijker te beleren zijn weet ik niet, nog nooit van gehoord.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:33

Veel worden volwassener als ze een veulen hebben. En daarbij dus ook wat kalmer en makkelijker.

Mijn merrie was in 1 klap volwassen, maar toen haar veulen er van af was kleuterde ze rustig weer verder (nu, 1,5 jaar later, is ze eindelijk uit zich zelf wat volwassener geworden).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 11:25

Het hangt heel erg van de merrie af of het gedrag rustiger en braver wordt, of juist heel erg chagerijnig (vooral tijdens de dracht).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:39

die van mij is qua stalgedrag super chagrijnig geworden. Onder het zadel nog even fris als voor de dekking. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:42

Mijn 4 jarige merrie is na haar veulen nog even speels en vrolijk gelukkig...

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:46

danamuts schreef:
ligt eraan, als je een hengst hebt, dan denkt ie vaak dat hij overal en altijd op de merrie's mag.
Een hengst wordt niet gedekt, een hengst dekt.
De vraag gaat over merrie's ná het dekken!

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:07

Mijn merrie was inderdaad beduidend rustiger geworden na haar veulen.
De merrie paste nml absoluut niet op zich zelf en blesseerde zich nog al eens in de wei.
Met veulen was dit opeens over.
Het was alleen weer voorbij toen het veulen weg was.
En het is dan ook weer de zelfde speelse neuroot geworden.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 00:35

Het verschilt inderdaad per paard.

Ik ben geen voorstander van vroege dekking.

Ik ben van mening dat je je paard in alle opzichten moet kunnen blijven rijden en daar heeft een dekking niks mee te maken.
Een klant van mij heeft een keer zon grote fout begaan, had een super leuke merrie onder me kont, Kon lekker lopen, onwijs veel pit en temprament. Na die dekking was er weinig meer van over. Het is echt een chagerijnige ouwe dwaas geworden, helaas. Paardje had nog veel kunnen opbrengen als ze in de sport uitgebracht werd. Maar ieder zijn eigen keus Lachen

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 07:37

Veel fokkers doen het zo. Op 3-jarige leeftijd dekken, tijdens de dracht zadelmak maken. Na de geboorte van het veulen verder doorrijden. De ene fokt dan nog een veulen erbij om dan op 6-jarige leeftijd de sport in te gaan bij de andere gaan ze na het eerste veulen de sport in.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:06

Tja, blijft denk ik toch van de merrie afhangen.

Mijn merrie heb ik op 5 jarige leeftijd laten dekken. Toen was ze van zich zelf nog vrij schrikkerig en erg goed in het jezelf opfokken en was een buitenritje maken met haar meer een doodswens dan ontspannen Knipoog
Eenmaal drachtig veranderde ze binnen een paar weken: ze werd veel meer ontspannen, veel rustiger in haar koppie en minder schrikachtig. Ik kon toen dingen met haar doen die voor de tijd niet bij me opkwamen: zonder zadel gaan rijden (de eerste keer gelijk zonder hulp/toezicht erbij en in een weiland van ruim 2 hectare), buiten rijden met ontspannen teugeltje, na een 4-5 dagen niet werken er gewoon weer opklimmen en gaan rijden (terwijl ik voor de tijd dan eerst minimaal 1 keer haar flink had moeten longeren wegens gekke bokkensprongen en turbo-acties).
Nu na de geboorte van het veulen en het afspenen heeft ze wel weer iets van haar oude schrikkerige gedrag terug gekregen maar wat gebleven is is toch haar coolheid. Ze kan nog steeds van een blaadje schrikken maar springt nu alleen maar opzij of naar voren en rent niet meer weg.
Dus ik kan zeggen: ja, mijn paard is door haar dracht wel rustiger geworden in haar koppie. Meer volwassen.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 15:21

Ik denk dat ze alleen veranderen tijdens de dracht. Dan gieren de hormonen door het lijf en kunnen ze heel erg veranderen, de ene merrie wordt rustiger en de andere juist drukker.