[E][KWPN]Montecristo x Beethoven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Titsia

[E][KWPN]Montecristo x Beethoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 18:33

Zelf heb ik niet veel kaas gegeten van exterieur beoordeling dus ben benieuwd wat jullie van haar vinden! (sorry voor de niet al te beste foto's)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ze is nu 4.5 en aangezien het een merrie is lijkt het me ook leuk om met haar te fokken (toekomst), veulen zou voor mezelf zijn. Veulen mag niet te groot worden, liefst max. 1.65 en wat meer pit hebben, meer voorwaartsdrang mis ik bij Verdiene. Let op meer karakter heb ik niet nodig, ze heeft zelf al een aardig kopje Knipoog
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=160034
Laatst bijgewerkt door gomir op 02-12-06 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

MamboBeach

Re: [E][KWPN]Montecristo x Beethoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:56

Ik vind het een mooi paard en ik vind dat ze op haar vader lijkt! Qua hengstenkeuze vind ik het moeilijk, ook omdat je geen groot veulen wil fokken. En kijken wat je voor de rest nog toe wil voegen of niet. Wat haar sterke en minder sterke punten zijn. Veel succes want het ziet er goed uit!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:40

Waarom ga je niet met de keuring naar haar? Dan weet je ook de zwakke en sterke punten.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 13:13

Omdat ze KWPN is en ik in België woon Knipoog en meestal als je op keuring gaat vertellen ze je niet wat de slechte punten zijn en aangezien er hier al wel meer paarden zijn voorbij gekomen en die wel de nodige opmerkingen kregen kan dat bij mij toch ook dacht ik zo...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:20

Dat is wel jammer ja, maar op een keuring vertellen ze heus wel wat over de slechte punten. Als voorbeeld: paard zou meer lengte mogen hebben, maar compenseert dit wel met een sterke bovenlijn. (ik noem maar wat op hoor).

hoe groot ben jij eigenlijk? En is zij echt 1.62? Ze toont veel groter.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 13:24

ik ben maar 1.54 Knipoog maar zou haar nog is moeten meten, waarschijnlijk zal ze rond de 1.65 liggen denk ik
Ben eenmaal met haar naar de keuring(was BWP maar mocht meedoen aangezien het toch maar een plaatselijke keuring was) geweest en daar heb ik geen slechte punten te horen gekregen ja via via te horen gekregen dat ze wat te lang is, zo'n dingen kan ik ook wel zien, haar hals is ook niet echt mooi opgericht ofzo, maar voor de rest ken ik er niks van Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 13:34

Wat lang is? In d'r lichaam? Dat vind ik eigenlijk wel meevallen. De foto's zijn helaas niet echt super. Een standfoto waarbij ze vierkant evenwijdig aan de camera staat is eigenlijk het beste. Dan is er ook weinig kans op vertekeningen. Ik kan me voorstellen dat je dan idd een kleiner veulen zoekt. Er zijn diverse hengsten die verkleinen (binnen het kwpn). Houston geeft helaas wel een beetje een flink karakter door. Ik vind de hals diep uit de borst komen, maar op de ene foto waar je bij die man staat, heeft ze opzich wel een aansprekend front. D'r achterhand lijkt me niet erg sterk. Opzich is dit geen paard met flinke exterieur fouten. Schouder had misschien een tikkie schuiner mogen zijn. Hals iets meer gewelfder (meer bespiering), Ze neigt een beetje naar het gelderse type (ik vind d'r wel wat weg hebben van El corona), dus ik zou wel naar een hengst zoeken die een tikkeltje bloed heeft en geen Amor bloed voert óf juist wel een gelderse hengst en dan behoudt je dit type.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 14:23

Meer karakter kan ik eigenlijk wel missen, niet dat zij gek is ofzo maar links is links als zij het zo denkt Knipoog
ik zoek dus idd een kleiner veulen, meer voorwaartsdrang meer draagkracht en dan een hals die niet te diep uit de borst komt.
bedankt voor de uitleg hier kan ik weer even wat mee Knipoog Haha!
als je nog voorbeelden moest hebben van hengsten die verkleinen...

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:11

Houston en gribaldi schijnen vaak kleine paarden te geven.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:12

gribaldi geeft idd soms kleintjes (E-maat), maar ook 'gewone' en trage achterbenen, vlakke gangen en ook niet een altijd te makkelijk karakter.

Karakter van houston had ik omschreven.

luna111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 18:14

ja dat klopt voor een gribaldi moet je zeker een merrie hebben met een sterk achterbeen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:11

Ik zou zeker niet kleiner fokken met deze merrie,ik ben het eens met bovenstaande punten.Ik vind het een hele leuke merrie.Het type zou ik graag willen behouden als ik jou was.Ik zou er een leuke gelderse hengst opzetten.Wat dacht je van Vitens? {Parcival X Zep} Dan heb je lijnenteelt op El Corona,dat is ook niet verkeerd dacht ik zo.Hij had een heel goed afstammelingen rapport.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:48

Vind je paard een mooie bouw hebben, voor een dressuurpaard zou ze misschien iets meer oprichting mogen hebben, ze heeft nu een beetje horizontaale hals.

Zou ook echt niet aanraden om specifiek een hengst te kiezen die kleiner fokt! Ook moet je kijken hoeveel geld je ervoor over hebt.

Misschien zou je kunnen kiezen voor Obelisk, die geeft een mooi opgerichte hals en behoud denk ik de mooie bouw van je merrie.

Ook Vainqueur is een mooie hengst, met denk ik een goede bouw die mooi combineert met jou merrie, officieel wel springgericht, maar deze hengst heeft wel veel souplesse en goede bewegingen. Of hij dit ook door geeft weet ik niet, het is natuurlijk ook nog een jonge hengst en heeft dit jaar niet veel nakomelingen gehad.

En als ik op dit moment mocht kiezen zou ik voor Johnson gaan! Had goede veulens op de afstammelingenkeuring. En vind het gewoon een super mooi dier. In combi met jou merrie denk ik dat er iets heel moois uit komt, en geeft ook weer een beetje meer oprichting in de hals mee.

Hoop dat je er wat mee kunt!

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:55

En Rubiquil? Die geeft niet perse en grote maat door, staat bekend om zijn super karakter, dus die zou ik zeker in gedachten houden

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 15:24

*voegt ze toe aan het lijstje Haha!*
wat vinden jullie van United en Westrade's Ursus, die laatste is wel niet goedgekeurd dacht ik?
FloortjeM Rubiquil op zich is wel mooi maar lijkt me ook weinig draagkracht te hebben en dat zoek ik toch echt wel..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 16:14

Rubiquil wilt wel zeker nogal eens vergroten hoor. Hij heeft wel een sterk achterbeen. United vind ik geen reet aan. Ienimienie voetjes, vierkant en hals wilt ook nogal eens (te) verticaal er diep uit komen. Je hoort/ziet ook vrij weinig over z'n nakomelingen. Oudste zijn 2, maar toch..
Ursus ken ik niet Verward

Zowel Obelisk als Johnson zijn hakketrekkers (best zonde van de laatste). Obelisk vind ik zelf nog al slungelig en bekoort mij niet.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 18:30

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=91980
iemand die ik ken en meer in to Duits bloed is stuurde me dit:
Over het feit dat zij al is ingeteeld op Amor hoef je je geen zorgen te maken. Ik zou alleen uitkijken en geen hengst nemen die ook nog eens dat bloed voert. Niet omwille van inteeltgevaar maar op karaktervlak. Trouwens de hengst die jij noemt die Urus voert ook R-bloed want gaat terug op Ramiro, zoals jouw Verdiene ook ergens verderop in de pedigree. Bij die hengst zou ik toch erg argwanend staan tov wat Jazz met het karakter gaat doen. Om die reden zou ik hem niet nemen denk ik.

Je hoeft natuurlijk ook niet aan lijnenteelt te doen maar vaak is het een leuk punt om van te vertrekken aangezien er zo veel keuze in hengsten is.

Je kan evengoed kijken naar welke bloedlijnen je er graag zou in willen en dan ga je terechtkomen bij bewezen dressuurlijnen. Persoonlijk zou ik dan bij Verdiene Duits bloed met naam gaan toevoegen en voor een hengst kiezen met D-bloed, R-bloed, W-bloed of F-bloed. En ik zou dan één nemen die echt extravagant beweegt en die bewegingen doorgeeft aan zijn nakomelingen. Als je voor dressuur gaat fokken, vind ik dat je altijd voor heeeel veel beweging moet kiezen want het is tenslotte toch altijd de bedoeling dat het veulen nog beter wordt dan de moeder. Verder zou ik dan daar gaan zien naar het type. Vermits je zelf niet zo groot bent, zou je denk ik best kiezen voor een hengst die niet te groot is en niet vergrotend fokt.
Bij ursus zit ik dus wel idd met het probleem dat het een Jazz is...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:40

Geen amor bloed had ik ook al vermeld. Jazz lijkt me om die reden ook niet geschikt.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 19:18

Kenissen van me fokken met Oldenburgers en toen Verdiene daar twee weken stond had hij een "geschikte" hengst voor me gezocht en zij vonden dat volgende hengst : Light and Easy http://www.classicsires.com/light%20and%20easy.htm
maar dat vond iemand dan weer te veel volbloed en in combinatie met het karakter van mijn merrie geen goede keuze

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:35

Qua beweging en karakter had die iemand het bij het rechte eind. Ja

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 20:12

arie53 schreef:
Qua beweging en karakter had die iemand het bij het rechte eind. Ja

doel je dan op Ursus? Of de hengst die ik als laatste aangaf?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:33

Ik dacht dat de iemand Light en Easy bedoelde en die is echt 'too light'.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 13:43

Wat heb jij een waaaaaaanzinnige vliegenmuts!!!!!
Waar heb je die vandaan?! Tong uitsteken
Sorry, kon het niet laten, wat ie die leuk!!!