Mermus fokzuiver bruin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Avelienvd

Mermus fokzuiver bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 12:07

Hallo allemaal.

Wij hebben onze merrie laten dekken door Mermus R.
Maar nu zijn we bezig met zoeken naar welke kleur veulen er uit kan komen.
In een kruisingsschema hebben we al gevonden dat als Mermus R niet homozygoot bruin is we kans hebben op vos zwart en bruin. Slim

Maar weet iemand ook of hij fokzuiver bruin is?
Dan hebben we een betere kans om uit te rekenen wat voor kleur het veulen zal gaan worden. Lijst

Alvast bedankt!

Peterina

Re: Mermus fokzuiver bruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:00

Mermus is EeAAgg wat betekend dat hij het volgende KAN doorerfd:
- zwart (E) : 50%
- vos (e): 50%
- agouti (AA): 100%
- geen schimmel (gg) = 0%

Als je weet wat je merrie heeft dan kan je een berekening maken op je 'kleur' kansen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:13

Even gekeken in je profiel en als het over Nianka gaat, dan zit er een kleine kans in dat je idd een vos kan krijgen.

Vader Legaat is van de vos Marco Polo en draagt daarom altijd 1x vos gene (= Ee), welk hij door KAN geven aan je merrie.
Idem met de hengst Meridiaan, zoon van de vos Uppercut XX dus drager van 1x vos gene die hij door Kan geven aan de moeder van je merrie.
Dus van vader's OF moeder's kant zou je merrie 1x vos gene kunnen hebben geerfd.
Kans is klein maar reeel.

In iedere geval kan je met deze hengst NOOIT een zwart gekleurd veulen krijgen ... waarom ... omdat hij homozygoot is voor Agouti (wat bruin maakt).
Dus de kans is groter dat je een bruin gekleurde veulen gaat krijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:17

Een bruin veulen kan alleen als hij naast het Agoutigen ook het zwartgen krijgt (van de vader, kleur van de moeder ken ik niet)
En veulen zonder zwartgen maar met Agouti is nog steeds vos.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 15:52

Okee hartstikke bedankt allebei.
Ik kan dus een vos of een bruine verwachten van Mermus begrijp ik.

Het gaat inderdaad om de merrie Nianka , haar moeder was ook een bruine merrie en die heeft alleen maar bruine veulens gekregen, dus die was zowiezo volgens mij homozygoot voor bruin.
Van Nianka zelf hebben we nog geen veulens gehad dus dat weten we nog niet.

In ieder geval bedankt en ik denk dat we hier mee wel verder komen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 15:54

Sorry, hele domme vraag misschien, maar wat is Agouti? Blond

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 15:59

agouti is de bruine kleur.
Agouti zorgt er voor dat bij een zwart paard het zwart naar de uiteinden dus benen en staart en manen wordt verdrukt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:19

Nee, agouti is een gen, en geen kleur. Een zwart paard heeft ook voskleur onder de zwarte kleur zitten, alleen zie je die niet. Het Agoutigen zorgt er idd voor dat alleen de manen/staart en benen zwart worden, het paard dus bruin lijkt.
Agouti is overigens dominant. Dus als een paard het heeft zal het altijd tot uiting komen, maar is niet altijd te zien (als het paard bijv. geen zwartgen heeft).

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:24

Ok, dank jullie wel.
Dus als ik het goed begrijp lijkt het paard een bruine (zwarte manen en staart).
Maar hoe weet je nu het verschil tussen een bruin paard en eentje met agouti?
Of is dat verschil er niet? Omdat het alleen maar een gen is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:27

Een bruin paard heeft altijd het Agouti gen.
Anders was hij zwart geweest.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:28

Ok, dan begrijp ik het helemaal! Haha! Thnx!
Maar euhm... waarom wordt dat zo genoemd dan?
Is allleen bij bruin dan zo toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:29

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-12-06 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:30

Ok, dank je voor de link Cassidy!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 16:43

Dat was dus wat ik bedoelde, legde het dus alleen ff niet goed uit Tong uitsteken

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 19:38

Even voor de duidelijkheid:

Genetisch (genotype) moet een bruin gekleurd paard (hoe het eruit ziet = fenotype) ALTIJD tenminste 1x zwart kleur gene EN 1x agouti kleur gene. Ze kunnen natuurlijk altijd 2x van elk hebben en zijn dan homozygoot voor zwart en agouti. Maar 1x zwart en 1x agouti is voldoende om fenotype bruin te geven.
Ziet eruit als bruin maar kan zijn:
- EE AA (homozygoot zwart EN agouti = geeft altijd bruin veulens),
- EE Aa (homozygoot zwart en heterozygoot agouti = kan zwart en bruin veulens geven),
- Ee AA (hetero.zwart, homoz.agouti = kan bruin en vos veulens geven),
- Ee Aa (heterozygoot zwart EN agouti = kan bruin, zwart en vos veulens geven)

Een zwart uitziende paard (fenotype zwart) kan nooit een agouti gene dragen en is 'aa'.
Het kan zijn: EE aa (homozygoot zwart) of Ee aa (heterozygoot zwart en drager vos)

Aangezien agouti alleen zich uitwerkt op zwart kan een vos gekleurd paard de agouti gene wel dragen maar toont niets. Het kan zijn: ee AA, ee Aa, ee aa

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-06 00:10

Dus als ik het nu goed heb uitgerekend met hengst EeAA X EeAa heb ik dus 75% kans op een bruine en 25% kans op een vosje?
Heb dit geteld in een kruisingsschema, en dat is waar ik op uitkom, er van uitgaande dat de merrie heterozygoot is voor zowel zwart als bruin.
Klopt dit?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 11:57

Avelienvd schreef:
Dus als ik het nu goed heb uitgerekend met hengst EeAA X EeAa heb ik dus 75% kans op een bruine en 25% kans op een vosje?
Heb dit geteld in een kruisingsschema, en dat is waar ik op uitkom, er van uitgaande dat de merrie heterozygoot is voor zowel zwart als bruin.
Klopt dit?

Je redenering is juist mits je merrie EeAa is.

Als ze EEAa is (kan ook in jou geval): EeAA x EE Aa =
- EE AA
- EE Aa
- Ee AA
- Ee Aa ....... 100% bruin veulens
of als ze EE Aa is = Ee AA x EE Aa =
.... vanwege de AA altijd 100% bruin veulens

Als je een vos gekleurd veulen krijgt dan weet je met 100% dat ze Ee is maar met een bruin veulen is het nog raden. Je zou altijd een DNA test kunnen doen om er achter te komen, kost niet te duur, maar of het belangrijk is??

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:20

Hmm, bijzonder interressant die kleurentheorie.

Dus, als ik het goed heb. Ik heb een vosveulen uit 2 bruine ouders, dus beide ouders hebben Ee + Agouti, anders kan er geen vos uitkomen toch?

Hoe zit het dan met de verschillende types binnen een bepaalde kleur.
Zoals koffievos, goudvos, zweetvos enz.
En donkerbruin, lichtbruin, gewoon bruin.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 19:27

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 20:28

Myrdal schreef:

Dus, als ik het goed heb. Ik heb een vosveulen uit 2 bruine ouders, dus beide ouders hebben Ee + Agouti, anders kan er geen vos uitkomen toch?

Ja de ouders van jouw veulen waren idd Ee.

Over de tint van de kleur is nog weinig bekend.
Bij bruin denken ze dat er iets aan de agouti vastzit als het ware dat uitmaakt in hoeverre het kan inwerken op het zwart, dus of het maar matig inwerkt dus een donkerbruine word of juist heel erg en een "wild bay" word, dat is een bruine met hele lage zwarte benen.
Uit 2 donkerbruine komt bijvoorbeeld altijd een donkerbruine uit een gewone bruine kan wel weer een donkerbruine komen, maar uit 2 donkerbuine geen gewone bruine, luid de theorie.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 13:19

Myrdal schreef:

Dus, als ik het goed heb. Ik heb een vosveulen uit 2 bruine ouders, dus beide ouders hebben Ee + Agouti, anders kan er geen vos uitkomen toch?.

Als je over Andros hebt ... vader is EeAA (heterozygoot voor zwart en vos, homozygoot voor agouti/bruin) ... moeder is EeA? (E omdat ze bruin is, e omdat haar moeder vos is, A omdat ze bruin is, ? omdat je de 2e agouti niet weet) .... Ee x Ee = 25% kans op vos ... met deze combinatie, vanwege de AA van vader kan je alleen 75% bruin of 25% vos krijgen. Andros is ee A? (omdat vader alleen A kan door geven, ? omdat je niet weet wat moeder heeft doorgegeven).

Citaat:

De 'tinten' binnen de kleuren zijn niet alleen genetisch bepaald maar kunnen ook door 'environment' en 'voeding' beinvloed worden, maar dan wel allemaal binnen mama's buik! De chemische reacties tijdens de cel-splitsing op een welbepaalde maar willekeurig tijdstip kunnen invloed hebben op de overdracht van de kleuren 'informatie'.
Koffievos is een donkere vos kleur, soms zelfs tot bijna zwart-vos kleurig, veelal de invloed van de sooty gene op vos.
Goudvos en zweetvos, veelal de uitwerking van andere gene op de kleur van de manen en staart, meestal flaxen, soms sabino, gene. Er zijn meerdere
Bruin ... een hoofdstuk apart! ... er worden op 5 ! verschillende universiteiten wereldwijd onderzoek gedaan achter de over-erving van de agouti genen. Men is er met een dat de 'gewone' agouti 'A' ook neefjes heeft en dat deze willekeurig bijdragen aan de verschillende tinten: zwartbruin, donkerbruin, lichtbruin, gewoon bruin, 'rood' bruin, enz enz. De lab in Frankrijk heeft onderzoek gedaan en blijkt dat er geen genetisch verschil was tussen 'donkerbruin' (zwartbruin) en 'gewoon bruin'.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 19:01

Bedankt Peterina!
Het ging inderdaad om Andros, ik wist dat er een kans in zat dat het veulen vos zou worden, dus was ook niet helemaal verrast.

Grappig, hoe ben je erachter gekomen dat Myrdals moeder vos is? Haha!

Dus kleurentinten zijn eigenlijk een verhaal apart, ben benieuwd wat er uit de onderzoeken komt!
En ik weet het, ik ben een leek op het gebied van kleuren (sabino ken ik nog wel), maar wat is het sooty gene?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:30

Myrdal schreef:
Bedankt Peterina!
Het ging inderdaad om Andros, ik wist dat er een kans in zat dat het veulen vos zou worden, dus was ook niet helemaal verrast.

Grappig, hoe ben je erachter gekomen dat Myrdals moeder vos is? Haha!

Ik ben een onderzoeker dus ... maar het internet bid veel mogelijkheden ... paardenfokken.nl, allbreedpedigree.com ... en je eigen profile Haha! ... geeft veel info over afstamming en dan zoek je naar kleur referenties ... soms moeilijk (heel oude afstamming) of in dit geval makelijk (moderne afstamming)

Myrdal schreef:
Dus kleurentinten zijn eigenlijk een verhaal apart, ben benieuwd wat er uit de onderzoeken komt!
En ik weet het, ik ben een leek op het gebied van kleuren (sabino ken ik nog wel), maar wat is het sooty gene?

Sooty/smutty is een oer gene die camouflage geeft aan de 'echte' kleur. Het is een 'veranderaar' die op beide rood en zwart basis gekleurde paarden werkt door bepaalde delen van het lichaam te 'verdonkeren'. Het kan ook in een minimale tot maximale uitdrukking komen, kan 'appels' of 'bloemen' veroorzaken in de zicht van het vacht, kan ook op een bepaalde plek voorkomen of over het hele lijf.
Is niet altijd noodzakelijk zwart verkleuring maar kan bijvoorbeeld ook heel erg donker rood zijn ... denk aan pas geboren vos veulens met aalstreep.
Voorbeeld van valk met sooty: nb enige ggk oldenburg met deze kleur:

Afbeelding

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:48

Oei, welke hengst is dat?
Die is wel heel erg mooi!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:01