[TI] Sorry.....even klagen....zucht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IsaGabriëlla

Sorry.....even klagen....zucht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 11:52

Zoals de titel als zegt...ik ga even klagen. Ik moet het even van me af typen. Ik kan er niets aan doen.

Zucht....daar gaan we. Zoals sommigen weten heeft Isa zo'n beetje de hele zomer vanaf het voorjaar gekwakkeld. Dat bleek dus een voorhoofdsholteontsteking te zijn. Steeds een ab kuur van een week of 2. Daarna ging het weer even goed en konden we een beetje wandelen. Maar dan kwam het weer terug en begonnen we weer aan de volgende kuur. Hierdoor ook helaas de keuring moeten missen.
Afijn zielig genoeg voor Isa. Uiteindelijk in de kliniek in Roosendaal terecht gekomen en daar is voorlopig gelukkig gebleken dat ze aan het genezen is. Dus die enge operatie kunnen we voorlopig overslaan. Ik was uiteraard superblij en opgelucht. Ze werd ook weer wat fitter enzo. Dus ik zag het weer helemaal positief in!
Wat denk je....weekje later vet aan de diarree. Dat heeft ze nu ongeveer een week. Ze ziet er niet uit. Dus maar zoveel mogelijk schoonmaken. Eerst had ik niet door waar het van kwam. Ze is sowieso heel zwak op haar darmen. Geef haar 1 keer iets anders en ze is aan de dunne. Maar nu kreeg ze al weken gewoon biks en hooi. Ook de ab kuren zijn al te lang geleden om er last van te hebben. Dus ???? Nou gisteren maar eens wat mest in water opgelost en ja hoor, heel bodempje zand. Mevrouw zoekt dus naar eetbare dingen in de bak en krijgt daardoor te veel zand binnen. Ze snuffelt ook in grond enzo.
Dus vanmorgen maar een emmer Zandweg gehaald, op hoop van zegen.

Ik hou echt super veel van Ies, maar op dit moment is de moed me even in de schoenen gezakt! Ik zou zo graag gewoon even lekker naar haar toe gaan, beetje borstelen en dan lekker gaan wandelen ofzo. Of even over strand lopen. Maar ja daar kom ik nu helemaal niet aan toe. als ik klaar ben met de stallen en met haar schoonmaken (staart, billen enzo) dan is het alweer tijd om naar huis te gaan. Bovendien denk ik dat ze zich ook niet echt lekker zal voelen met die diarree, dus wandelen is dan ook geen goed plan.

Afijn ik weet echt dat dit een hele klaagzang is en wie zich eraan stoort moet het maar niet lezen. Maar het zit me echt heel hoog en ik voel me nu heel erg k*t.

Utrolig

Re: Sorry.....even klagen....zucht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:56

Ik leef met je mee, hoor!! Ach gut

Mijn paardje loopt ook al te kwakkelen vanaf jullie met blessures.Mag gelukkig wel rijden, maar niet te dressuurmatig!!Dus maar wat buitenritjes ed op een knettergekke merrie!! Ik ben straks bijna een jaar uit de running, geeft niets, als het maar goed komt!! Vork

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:00

He wat vervelend voor je! Tja dat heb je soms he. Kun je er niet voor zorgen dat ze bijvoorbeeld onbeperkt hooi eet de hele dag door, dan heeft ze wat te doen als ze honger heeft. Doe ik ook, ze wordt er niet dik van, laat soms ook wel wat liggen, maar ze verveelt zich iig niet.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:17

hoi erg vervelend voor je allemaal!! dat was ook mijn eerste gedachte, krijgt ze genoeg hooi verspreid over de hele dag? en dat het eventueel in netten opgehangen kan worden zodat ze er langer over doen om het op te krijgen. hooinetten is een kleine investering en zoals gezegd, hooi kunnen ze niet geneog krijgen als ze opgroeien.

en misschien kan je de biks ook vervangen voor een muesli mengsel?

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:45

Goh, wat naar voor je. Komt vast wel weer goed. En als je haar aan het schoonmaken bent dan voelt ze ook je liefde voor haar, hoor. Heel veel sterkte.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 16:50

D'r darmflora zal ook wel compleet van slag zijn door de a.b.kuren, denk ik?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:05

AB kuren heb ik slechte ervaring mee, die krijgt mijne in ieder geval niet meer tenzij het echt heeeeel erg nodig is. Ze is uiteindelijk zieker geworden van de AB dan waarvoor ze de AB kreeg.
net zoals KMD zegt, lijkt me ook wel dat d'r darmflora flink van streek is.

Verspreid voeren lijkt me hier de oplossing, in een net/ruif zodat ze er lang overdoet, en dus steeds kleine porties te verteren heeft, in plaats van hele bupsen ineens. Dat is ook veel fijner voor d'r darmen.
Sterkte ermee!

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:56

IsaGabriëlla schreef:
Zoals de titel als zegt...ik ga even klagen. Ik moet het even van me af typen. Ik kan er niets aan doen.

Zucht....daar gaan we. Zoals sommigen weten heeft Isa zo'n beetje de hele zomer vanaf het voorjaar gekwakkeld. Dat bleek dus een voorhoofdsholteontsteking te zijn. Steeds een ab kuur van een week of 2. Daarna ging het weer even goed en konden we een beetje wandelen. Maar dan kwam het weer terug en begonnen we weer aan de volgende kuur. Hierdoor ook helaas de keuring moeten missen.
Afijn zielig genoeg voor Isa. Uiteindelijk in de kliniek in Roosendaal terecht gekomen en daar is voorlopig gelukkig gebleken dat ze aan het genezen is. Dus die enge operatie kunnen we voorlopig overslaan. Ik was uiteraard superblij en opgelucht. Ze werd ook weer wat fitter enzo. Dus ik zag het weer helemaal positief in!
Wat denk je....weekje later vet aan de diarree. Dat heeft ze nu ongeveer een week. Ze ziet er niet uit. Dus maar zoveel mogelijk schoonmaken. Eerst had ik niet door waar het van kwam. Ze is sowieso heel zwak op haar darmen. Geef haar 1 keer iets anders en ze is aan de dunne. Maar nu kreeg ze al weken gewoon biks en hooi. Ook de ab kuren zijn al te lang geleden om er last van te hebben. Dus ???? Nou gisteren maar eens wat mest in water opgelost en ja hoor, heel bodempje zand. Mevrouw zoekt dus naar eetbare dingen in de bak en krijgt daardoor te veel zand binnen. Ze snuffelt ook in grond enzo.
Dus vanmorgen maar een emmer Zandweg gehaald, op hoop van zegen.

Ik hou echt super veel van Ies, maar op dit moment is de moed me even in de schoenen gezakt! Ik zou zo graag gewoon even lekker naar haar toe gaan, beetje borstelen en dan lekker gaan wandelen ofzo. Of even over strand lopen. Maar ja daar kom ik nu helemaal niet aan toe. als ik klaar ben met de stallen en met haar schoonmaken (staart, billen enzo) dan is het alweer tijd om naar huis te gaan. Bovendien denk ik dat ze zich ook niet echt lekker zal voelen met die diarree, dus wandelen is dan ook geen goed plan.

Afijn ik weet echt dat dit een hele klaagzang is en wie zich eraan stoort moet het maar niet lezen. Maar het zit me echt heel hoog en ik voel me nu heel erg k*t.

tja, dat van dat zand komt me bekend voor. Ik heb wel een tip voor je: ik heb laatst 3 kilo psylliumzaadjes bij de drogist gekocht van Jacob Hooy. Is precies hetzelfde als zandweg alleen een stuk goedkoper. Je kan er (ruim) 2 kuren mee doen en het was 45 euro. Dus als je ergens een winkel kent die spullen van Jacob Hooy verkoopt dan kun je net zo goed dat bestellen. Of via hun site (kan geloof ik ook). Sterkte en succes!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:24

he bah, dta kan er ook nog wel bij Boos! Je bent al zo hard op de goede weg! Niet opgeven hoor, je doet zoveel goede dingen voor en met haar, dat kan je neit zomaar weggooien, al kan ik het me wel voorstellen! Zet hem op meid! Ook Isa vertrouwd op je en heeft je steun hard nodig! Hoop dta het "zangweg" werkt ern dta ze snel weer op de goede weg terug gaat!

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 23:48

Bedankt voor jullie reacties en steun! Kon ik wel even gebruiken. Ik ben nu weer een beetje gekalmeerd, maar vanmiddag toen ik dat berichtje plaatste zaten de tranen erg hoog Bloos .

Wat betreft haar eten enzo. Ze krijgt 's morgens op stal 1 1/2 kilo veulenbrok. Daarna gaat ze meestal even een dutje doen. Dan gaat ze met haar stalmaatjes (Fries en een shetlander) de bak in. Daar krijgen ze in een grote bak hooi (ruim 3 grote plakken). Daar eten ze met zijn drietjes van. Daarna krijgen ze halverwege de middag nog een keer zo'n lading hooi. Tegen de avond gaat ze weer op stal en krijgt ze weer 1 1/2 kilo veulenbrok. Omdat ze op vlas staat gooi ik tegenwoordig ook nog een plak stro in haar box, zodat ze daar ook nog wat op kan knabbelen 's nachts.

Isa staat bij een vriendin van me. En zij verzorgt dus ook het eten. Ik kom zelf zoveel mogelijk, maar dat is dus om de dag (ivm werk, kids, huishouden). En ik ben dan dus ook afhankelijk van mijn vriendin wat betreft het voeren. Ik vind het ook wel vervelend om haar steeds op te zadelen met allerlei dingen (ab kuren die ze steeds kreeg 2 x per dag en nu weer dat zandweg 2 x per dag) Ik betaal haar natuurlijk ook wel stalgeld, maar ik vind het juist bij een vriendin toch moeilijk om commentaar te geven. Wat mij betreft mogen ze nog wel meer hooi per dag krijgen overdag in de winter, maar denk niet dat zij het daar mee eens zal zijn.

Ik heb vandaag nog eens lang nagedacht. Want als deze zandweg kuur helpt, maar ze blijft zand eten dan heeft dat natuurlijk weinig zin. Eeen hele dag op stal staan als het niet hoeft vind ik ook jammer. Dus misschien is het een oplossing om een muilkorf aan te doen na het hooi eten. Het ziet er wel heel zielig uit, maar is wel uit levensbehoud. Vriendjes zijn?

Ik heb trouwens vandaag ook zo'n himalaya liksteen in haar box gehangen, in de hoop dat eventuele tekorten aan mineralen kunnen worden aangevuld.

Tja en wellicht is haar darmflora idd van slag door de ab kuren. Ik heb wel eens gelezen over yoghurt of zelfs yakult geven???

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 01:37

wat je ook kan geven is linosan, gele lijnzaad, ook een natuurlijke zandweg, en goedkoper. Ja zandweg is ook wel natuurlijk maar duur en in poedervorm.

maar dat is niet veel eten hoor, een 3 plak hooi per dag, véél te weinig...!! en 3 kilo veulenbrok.... véél te veel zou ik zeggen Haha! en dan moet je d'r ook nog een muilkorfje om willen doen, dan krijgt ze nog minder eten naar binnen... zou niet mijn keuze zijn. goed voeren is belangrijk; waarom denk je dat je vriendin dat niet wil? ik weet niet hoeveel stalgeld je per maand betaald maar met deze hoeveelheden zal ze vast genoeg over houden Knipoog

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 01:40

IsaGabriëlla schreef:
Tja en wellicht is haar darmflora idd van slag door de ab kuren. Ik heb wel eens gelezen over yoghurt of zelfs yakult geven???

Ik zou dan zelf kiezen voor "Opkikker" van de www.paardendrogist.nl Dat werkt echt zo onwijs goed. En is o.a. ontwikkeld voor paarden die antibiotica gehad hebben. Er zit namelijk probiotica in. En de eventuele tekorten worden daarmee ook aangevult.

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 11:11

Pellie, bedankt voor je reactie. Wat bedoel je precies met een 3 plak hooi? Ik vind 2 keer per dag ook eigenlijk wel weinig en heb dat wel eens aangekaart maar kreeg nul op request. Hooi schijnt op het moment ook heel duur te zijn Bloos .
Die 3 kilo veulenbrok geef ik volgens het schema van pavo. En ze is ook absoluut niet dik ofzo. Dus mij leek het wel ok. Iets anders durf ik ook bijna niet te geven omdat ze zo gevoelig reageert. Afgelopen winter kreeg ze pulp en mangels. Konstant dunne poep! Dus vandaar dat ik al tegen mijn vriendin heb gezegd dat ik liever gewoon 3 kilo biks geef ipv een deel pulp.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:40

Vind het ook best weinig hooi, als je rekent dat ze met z'n 2,5 (reken ik shet even als half) 2x per dag 3 plakken hooi krijgen, per paard dus een dikke 2 plak per dag. Onze paarden krijgen echt veel meer (en zijn echt niet dik. Knipoog )
Ook 2x per dag hooi vind ik weinig voerbeurten, zou minimaal 3 doen, liever nog 4! Ze gaan dus de nacht in met alleen maar biks en moeten ze tot in de ochtend wachten tot ze weer hooi krijgen. Lijkt me niet goed, ook zeker niet voor de darmflora Ook hebben ze zeker in de winter energie(lees eten(ruwvoer)) nodig om warm te blijven.
Ik zou doen: (veel)minder brok en veel meer ruwvoer. (en imo is hooi(of voordroog kuil) op het moment juist goedkoop, gras groeide goed en er is ontzettend veel gehooid/gekuild van de zomer! en daarnaast vind ik persoonlijk dat de prijs van hooi los moet staan van hoeveel ze krijgen!)
Denk dat als je meer ruwvoer (hooi/voordroogkuil) voert ze ook minder last van diarree heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:04

He Judith Ach gut Maar ik weet zeker dat je wel goed voor haar zorgt naar beste kunnen Ja

Hoe pakt Isa het schoonmaken van haar achterwerk op? Is het ook schraal daarzo allemaal of valt dat nu mee? Toen ze nog bij mij stond was dat ook altijd heel erg, ik weet dat toen aan de krachtige hoeveelheid melk die ze kreeg. Toen ze overging op wat brokjes en meer hooi ging eten beterde dat wel aardig.

Op zich zijn die 6 plakken hooi 's middags niet verkeerd, maar het is wel jammer dat dat het enige ruwvoer op de dag is Lachen Ik zou zelf 's ochtends en 's avonds ook nog een plak per paard geven. En idd 's nachts nog een plak stro in de stal. Bij mij krijgen ze ook 3 x per dag hooi, en ze kunnen verder naar believen stro vreten.

Ik weet niet goed hoe ik dit moet zeggen, maar ik bedoel het in ieder geval niet vervelend... Maar ik vind dat ze wel wat dikker zou mogen zijn Bloos De hoeveelheid krachtvoer is veel, terwijl de hoeveelheid hooi weinig is... Kijk, de maag van een (volwassen) paard is niet groot, die kan maximaal 2 kilo voer bevatten. Voer je meer, dan gaat de gegeven brok er sneller doorheen en wordt er niet alles uitgehaald wat eruit gehaald moet worden. Oftewel, het wordt niet zinvol opgenomen. Ik zou zelf de hoeveelheid krachtvoer per voerbeurt tot maximaal een kilo houden. Liever eigenlijk driekwart kilo. De totale hoeveelheid is hoog maar geloof niet te hoog, mss is het beter om haar 3 voerbeurten te geven? Dus verder bijv. per keer een driekwart kilo veulenbrok. Daarbij ook een plak hooi. En dan 's middags wel die hoeveelheid hooi hetzelfde laten.

Verder snap ik je gevoel wel, maar probeer het toch iets zakelijker in te stellen. Jij betaalt een bepaalde hoeveelheid pensiongeld (is dit redelijk overeenkomstig andere stallen of sta je veel goedkoper?) dan mag je daar ook wat voor terug verwachten, en in goed overleg moet er toch wel wat te regelen zijn Lachen Je kraakt haar goede zorgen niet af, maar het blijkt gewoon dat Isa meer nodig heeft, dus dan zou jij het fijn vinden als dat aangepast kan worden, zodat Isa er beter van wordt Lachen Zekerweten dat ze dat gewoon snapt. Zeg niet, ik vind dat jij het verkeerd doet, maar zeg, ik denk dat Isa meer hooi nodig heeft, omdat die vezels haar mest steviger maakt, en ze daaruit ook meer energie kan halen.

Muilkorf na het eten denk ik niet dat dat tegen zand eten helpt. Wellicht verveelt ze zich wat? Mss wat meer speelgoed in de bak gooien ofzo? Een grote pilon, wat wilgetakken (was ze bij mij gek op) ander stevig groot speelgoed, een bal ofzo?

Die himalaya liksteen is iig goed, heeft ze verder ook een gewone zoutliksteen tot haar beschikking, daarnaast dus?

Dat hooi op dit moment duur zou zijn weet ik niet, geloof van niet eigenlijk Bloos! de oogsten zijn gewoon normaal/goed geweest.

En hoewel ze van jou is, heb ik toch het gevoel van : "T blijft toch je kind he..." Bloos Bedoel het allemaal goed Lachen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 12:40

Citaat:
(ruim 3 grote plakken). Daar eten ze met zijn drietjes van.

halverwege de middag nog een keer zo'n lading hooi.

een plak stro in haar box

twee keer moet ze 3 grote plakken delen met 2 andere paarden, plus eentje in de avond, dat zijn dan 3 plakken per dag voor haar. Lachen en heus... hooi is NIET duur momenteel en wat kilsealy zegt, al was het duur dan zouden ze er niet op gekort moeten worden zoals je nu lijkt op te nemen voor je vriendin.
die voerderadviezen moet je niet al te nauw nemen, de brok is niet waar ze het van moet hebben maar van ruwvoer Ja
hier eten 3 paarden zo'n 2 baal per dag, ze hebben hooi gewoon nodig om hun lichaam warm te houden, dat is de energiebron Ja

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:04

Poeh van de hooiprijs heb ik niet veel verstand, maar wat het wel kan zijn is met JKK wat veel voorkomt. Dan kan je als hooileverancier voor goed, JKK vrij hooi wel meer gaan vragen ja.. Dat zou de enige reden kunnen zijn wat ik weet.

Ik vind het ook weinig hooi per dag, zou rustig vragen om meer. Reden daarvoor zijn hierboven al gegeven Lachen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:16

Berdien schreef:
Poeh van de hooiprijs heb ik niet veel verstand, maar wat het wel kan zijn is met JKK wat veel voorkomt. Dan kan je als hooileverancier voor goed, JKK vrij hooi wel meer gaan vragen ja.. Dat zou de enige reden kunnen zijn wat ik weet.

Dat ook. Maar denk nog eens terug aan afgelopen zomer. Hoe stonden de weide's bij jullie er toen bij? Fruitig groen of dor geel? Zoveel gras heeft er afgelopen zomer niet gegroeid.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 23:05

Tegen het zand geven we altijd gekookt lijnzaad (lijnzaad zelf koken in water) Tong uitsteken , dat is lekker kleverig. 1 eetlepel door de biks.

Ik zou ook 's avond hooi voeren.
Onze pensionklant heeft het voer zelf in de hand en komt ook maar 1 keer per dag. Ze zet de biks in kleine emmertjes klaar (2X) en het hooi (3X) in tonnen die ik dan maar om hoef te kiepen. Ze heeft ook haar eigen hooi. Misschien een idee om het daar eens over te hebben met je vriendin.

Beterschap met je paardje!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:33

vonnie, mijn hooi is niet duurder dan vorige jaar, maar misschien zit er per regio verschil in?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:45

Pellie schreef:
vonnie, mijn hooi is niet duurder dan vorige jaar, maar misschien zit er per regio verschil in?

Ons hooi ook niet. Maar toch hoor je van veel mensen dat men zegt dat het duurder is dan voorgaande jaren.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:38

Vonnie84 schreef:
Berdien schreef:

Dat ook. Maar denk nog eens terug aan afgelopen zomer. Hoe stonden de weide's bij jullie er toen bij? Fruitig groen of dor geel? Zoveel gras heeft er afgelopen zomer niet gegroeid.

Pas in juli kwam de hitte en toen was het hooi er al lang en breed af bij ons. Wij hebben werkelijk geweldig voedzaam 1e snede hooi.

Maar even ontopic, Judith: wat ontzettend vervelend dit! Ik heb na een stevige AB kuur bij Baggio ook de opkikker gebruikt en die werkte goed om darmstelsel weer op orde te krijgen. Raad ik dan ook echt aan.

IsaGabriëlla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-06 13:38

da's waar ook Leonoor, dat had je mij al eerder aangeraden. Wil je nog eens zeggen hoe dat heet en waar ze het verkopen? Ik wacht dan wel even tot na de Zandweg kuur, want anders krijgt ze wel erg veel tegelijk.

Ik ben net bij Isa geweest en had het idee dat haar billen iets minder onder de poep zaten....??? Zou fijn zijn!

LiinDseyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:41

wat vervelend. Sterkte!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:01

IsaGabriëlla schreef:
da's waar ook Leonoor, dat had je mij al eerder aangeraden. Wil je nog eens zeggen hoe dat heet en waar ze het verkopen? Ik wacht dan wel even tot na de Zandweg kuur, want anders krijgt ze wel erg veel tegelijk.

Ik ben net bij Isa geweest en had het idee dat haar billen iets minder onder de poep zaten....??? Zou fijn zijn!

Hopen dat het iets beter gaat!!!!

www.paardendrogist.nl en dan zoeken naar opkikker!