welk hulpmiddel bij het rijden het beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordowner18

welk hulpmiddel bij het rijden het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 07:59

hoi

ik ben op zoek naar een hulpmiddel die zorgt dat mijn fjord over zijn rug loopt.
Ik kan hem wel zo rijden, maar ben wel altijd eerst met der aan het vechten en eigenlijk vind ik dat niet zo leuk.
Bovendien wil er een meisje van 10 op rijden en dan is het wel prettig dat ze ook dan over de rug loopt.

Heb slof al geprobeerd, maar daar kan ik niet mee rijden, ben ik steeds kwijt.
Zou een elastiek een oplossing zijn? of weten jullie iets beters?

Caroowtje

Re: welk hulpmiddel bij het rijden het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 09:13

Slof moet je nooit mee rijden, als je daar niet handig mee bent!!
Het kan zomaar even je paard verpesten.
Wat ik altijd deed is, gewoon veel longeren met pessoa teugel, en als ze het dan onder het zadel nog zo vervelend doet.
Gewoon een bandage onder dr kont vast maken, dus aan de singel stoten vast maken.
Succes Knipoog

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:13

Ik zou inderdaad niet gaan rijden met slof als je daar niet begeleiding bij hebt.
Zoals mijn voorgangster al zegt: zou gaan oefenen met de pessoa aan de longe en dan kijken of je dat mee kan nemen in het rijden.
Niet gaan vechten (is nooit de juiste manier), eerst maar eens kijken of hij je hand naar beneden wil volgen. Als je fjord zijn kracht erg gebruikt tegen je bijrijdster zou je wel een los touwtje kunnen gebruiken (van ringetjes aan je zadel, dor het bit naar de singel tussen de benen, zo kan je ook longeren trouwens), maar echt alleen maar heel los doen, zodat hij net niet tegen de hand kan komen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:18

Onder het zadel zou je een Thiedemann-teugel proberen kunnen, die werkt (mits GOED afgesteld) in als hij zijn rug wegdrukt en het hoofd omhoog brengt en ontspant als hij nageeft, je bent hierdoor nooit te laat met je reaktie.
Slof weggooien/weggeven/ verkopen, ondingen tenzij je een expert bent.
Elastiek vind ik persoonlijk te vrijblijvend, ze kunnen er ook heerlijk op gaan hangen.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:23

Of eventueel een thiedeman.....................

Heb ik veel profijt van gehad, werkt alleen in als zijn hoofd te hoog komt, zodra ie zakt hangt ie weer los. Maar dat betekend niet dat ie gelijk over de rug loopt.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 10:25

Loslaten!!!

Zodra je juist teveel gefocust bent op het naar beneden rijden, zit je vaak meer aan de teugels dan nodig is. Ik merk het zelf bij Woudina heel erg, zodra ik loslaat en haar actief laat lopen dan zakt ze vrij gauw. Overigens heeft ze ook wel eens de neiging om boven haar tempo te gaan lopen, maar ook dan moet je loslaten, van trekken of constant aan de teugels prutsen wil geen enkel paard lekker los laten in de rug.

Ik bedoel hier trouwens niet mee te zeggen dat je teveel aan de voorkant zit, heb je natuurlijk nog nooit zien rijden. Maar het is wel vaak het probleem. En je moet veel geduld hebben, tis geen 5 minuten kwestie Knipoog

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 11:33

ik ben het met yoline eens...vechten helpt niks ze zijn toch sterker...durf los te laten en dan gaat de neus vanzelf naar de grond....succes ermee

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:54

Ik gebruik een pessoabit als mijn fjord niet makkelijk los wil laten.
Meestal doe ik mijn teugels op de 2e ring. Dan heb ik toch extra druk wat ik kan uit oefenen als haar hoofd in de lucht gooit.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:57

ik rijdt af en toe met elastiek. Maar nu al een hele tijd niet meer gedaan ( ik heb trouwens wel een kruising arabiertje ) en voorwaarts houden doe ik sowieso, maar als ik de teugels dan losgooi gaat hij alleen maar rennen, rennen en nog es onder me uit rennen. Dus ik moet hem ook tegenhouden.

Dus ik zou als ik jou was een elastiek of idd thiedeman proberen. Knipoog

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:13

Ik zou goed les nemen ipv een hulpmiddel inschakelen.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:26

Eens, eerst lessen dan pas hulpmiddelen!

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 15:37

idd eerst lessen. maar al wil je persé een hulpteugel, dan een thiedeman, dat is een hele lichte hulpteugel, die je ermee kan helpen, maar denk eraan, met les en geduld is het natuurlijk veel beter!

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 17:18

Marjolein schreef:

tja je moet ook geld hebben om te lessen en de mogelijkheid om er heen te gaan die ik dus niet heb Knipoog

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 17:18

Tr3z3l_l0v3r schreef:
ik rijdt af en toe met elastiek. Maar nu al een hele tijd niet meer gedaan ( ik heb trouwens wel een kruising arabiertje ) en voorwaarts houden doe ik sowieso, maar als ik de teugels dan losgooi gaat hij alleen maar rennen, rennen en nog es onder me uit rennen. Dus ik moet hem ook tegenhouden.

Dus ik zou als ik jou was een elastiek of idd thiedeman proberen. Knipoog

ze gaat inderdaad onder me vandaan lopen, ze volgt mijn hand wel, maar gaat dat ook meteen 2x harder zeg maar.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-06 17:20

izabella schreef:
Ik zou inderdaad niet gaan rijden met slof als je daar niet begeleiding bij hebt.
Zoals mijn voorgangster al zegt: zou gaan oefenen met de pessoa aan de longe en dan kijken of je dat mee kan nemen in het rijden.
Niet gaan vechten (is nooit de juiste manier), eerst maar eens kijken of hij je hand naar beneden wil volgen. Als je fjord zijn kracht erg gebruikt tegen je bijrijdster zou je wel een los touwtje kunnen gebruiken (van ringetjes aan je zadel, dor het bit naar de singel tussen de benen, zo kan je ook longeren trouwens), maar echt alleen maar heel los doen, zodat hij net niet tegen de hand kan komen.

het probleem is niet aan de longe, dat gaat super, maar het rijden, mij lukt het wel, maar er wil ook een meisje van 10 oprijden en ik wil het haar wat vergemakkelijken

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:08

Rijd momenteel met thiedemann. Met name om een soort blokkade te vormen tegen het omhoog komen met het hoofd. Ene paard wat ik rijd heeft altijd met zn hoofd hoog gelopen, toen ik m ging rijden zat hij ook compleet vast in zn rug. Durfde niks los te laten. Dit is in de loop der jaren beter geworden, maar wanneer hij ergens op moet reageren, pakt hij vaak als 'veilige oplossing' zo die rug weer vast. En dan blijf je er maar naar toe rijden. Nu met thiedemann laat hij hem wel los en schiet hij bij een 'paniek'reactie (geluiden of wat dan ook) niet meer zo de lucht in en blijft hij meer ontspannen lopen.

Hetzelfde geldt voor een ander paard wat ik rijd. Deze heeft, sinds ik haar beleerd heb, altijd een soort fobie gehad voor vrachtwagens. Zodra deze teveel kabaal maakten zette ze het op een lopen met het hoofd in de lucht. Tja en we zitten hier langs de snelweg. Ook hier thiedeman bij, scheelde mij enorm in mijn eigen hand, deze werd onrustig doordat ze vaak wegschoot. Nu met thiedeman hoef ik niks meer te doen en schiet zij minder meer weg, omdat de thiedeman haar blokkeert in het wegdrukken van dr rug en een sprint trekken!

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:19

Olita schreef:
Ik gebruik een pessoabit als mijn fjord niet makkelijk los wil laten.
Meestal doe ik mijn teugels op de 2e ring. Dan heb ik toch extra druk wat ik kan uit oefenen als haar hoofd in de lucht gooit.

Hmm en dan loopt ze opeens mooi over de rug?

In de krul lopen en los laten in de rug zijn twee totaal verschillende dingen!

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:22

fjordowner18 schreef:
izabella schreef:

het probleem is niet aan de longe, dat gaat super, maar het rijden, mij lukt het wel, maar er wil ook een meisje van 10 oprijden en ik wil het haar wat vergemakkelijken
Ik begrijp dat het probleem niet aan de longe optreedt,maar de oplossing is wellicht makkelijker te bereiken aan de longe. Daar kun je de spieren van de bovenlijn makkelijker aan bewerken.

Jessica1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:14

Een Gogue is een hulpteugel die ervoor zorgt dat je paard over de rug gaat lopen!
De hulpteugel nodigt het paard uit om voorwaardts neerwaarts te gaan lopen.
Je kan 'm onder het zadel gebruiken maar word het meest bij het longeren gebruikt.

Ik heb 'm ook altijd gebruikt en het werkt echt super!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:24

Een instructrice is het beste hulpmiddel Ja

Jessica1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 14:56

En ben het verder met Izabella en Steffie89 eens! Ja

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:11

met Steffie & Yoline eens Lachen

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 00:37

De mijne heeft ook sterk de neiging onder me uit te gaan lopen.
De meest gemaakte fout is dan terug te gaan werken met de hand, dit win je nooit want een paard is veel sterker.

Ga vooral niet de hoefslag rond rijden, maar biedt veel afwisseling in de vorm van voltes en slangenvoltes, stelling links en rechts vragen, vooruit en terug rijden, en dan het liefst terugrijden op je zit, gebroken lijnen ed. Zodra je voelt dat het tempo toeneemt, gelijk een aantal voltes rijden (achtjes werken bij mij altijd goed) en pas weer terug op de rechte lijnen zodra hij rustig is.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 10:01

fjordowner18 schreef:
Marjolein schreef:

tja je moet ook geld hebben om te lessen en de mogelijkheid om er heen te gaan die ik dus niet heb Knipoog

Ik heb les van iemand uit de buurt (gediplomeerd instructrice) die bij mij komt, en ik heb eens in de twee weken les, hoeft dan helemaal niet zoveel te kosten en je heb er veel aan. Als je alleen maar voor jezelf rijdt sluipen er gauw fouten in.................

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 14:07

Les is idd beter dan wat dan ook. Je kan jezelf niet zien rijden. Ik heb ook gemerkt dat er zoveel foutjes in mijn rijstijl zitten, terwijl dat toaal onnodig is...