[TI] witte korstjes op z'n benen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

witte korstjes op z'n benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 09:52

M'n tinker zit onder de witte korsten op z'n benen. het begint bij z'n knieholte, waar nu ook een wond zit, en eindigt boven z'n kootholte. ik weet echt niet wat ik ermee aanmoet. hij heeft gigantische sokken, en dan bedoel ik ook echt gigantisch, dus het afkrabben is niet te doen, je komt al nauwlijks op te huid, en de haren staan zo dicht op elkaar dat je de korstjes er niet af kan krabben. er zitten ook allemaal schilvers in de sokken, maar die krijg ik er wel uit met een borsteltje. hij lijkt er niet heel veel jeuk aan te hebben, iig niet als ik aan zijn benen krabbel.

nu vraag ik me af: weet iemand wat dit is? en wat ik eraan kan doen? ik weet niet zeker of het mok is, want dat heeft volgens mij geen witte korstjes, en het zit niet in zijn kootholte. en mokzalf is denk ik ook niet de oplossing, want hij zit echt helemaal onder, en driekwart van de zalf blijft in de haren hangen.

m'n ma zegt dat ik de sokken af moet scheren, maar ik vraag me af of dat niet nog meer irritatie veroorzaakt, of dat de mok dan nog erger word.

wie kan mij helpen!
groetjes, shannon

8nnemiek

Re: witte korstjes op z'n benen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:47

Volgens mij heet dat rasp, kleine korstjes hoger op de benen..
Mijn tinker heeft het ook een beetje.
Je kunt er een middeltje voor halen, maar ik doe het alleen af en toe met betadineshampoo wassen, dan gaan de meeste korstjes uit de sokken, in ieder geval alles wat los zit.
Ik doe er dan ook altijd cowboy magic detangler in, dan krijg je de sokken veel beter uitgekamd.
Sokken scheren zou ik niet doen, daardoor kan er weer meer vuil en water bij, en dat kan gaan irriteren waardoor het nog erger gaat worden, de sokken zorgen er net voor dat het water langs de benen af loopt.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:29

Als je er echt echt echt vanaf wil moet je sokken scheren, en dan bij de DA om een spulletje vragen. Als ik jou zo hoor komen de middeltjes anders niet op de huid terecht. Ter ondersteuning kun je bijvoorbeeld Cure-mok geven. Daar heb ik goede ervaringen mee, wel als ondersteuning. Verder was ik als het erg word met Sebacil, maar dat is helaas niet meer te verkrijgen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:32

Het kan ook heel goed schurftmijt zijn.
Mok heeft nl niet vaak witte korstjes, schurftmijt wel.
Om dit zeker te weten moet de DA even een krabsel hebben om te onderzoeken. Dan ben je er zo vanaf.

klinkt k*t maar de sokken eraf kan een goede oplossing zijn om het probleem op te lossen.
Ik heb liever een gezond paard zonder (tijdelijk) sokken dan een niet happy paard met korsten en pijn en jeuk omdat de baas de sokken wil houden.

Natuurlijk probeer je eerst alles met de sokken eraan maar ja, als het moet....

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:31

Het lijkt idd op rasp is het zelfde als mok alleen dan hoger op de benen. Alleen witte korstjes zijn nog niet zo erg. Kwestie van goed uitborstelen en desnoods met betadine shampoo wassen. op het mometn dat het kloven worden of echt rood en open wordt het tijd een dierenarts er even naar te laten kijken of er meer aan de hand is.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:55

WenK schreef:
Als je er echt echt echt vanaf wil moet je sokken scheren, en dan bij de DA om een spulletje vragen. Als ik jou zo hoor komen de middeltjes anders niet op de huid terecht. Ter ondersteuning kun je bijvoorbeeld Cure-mok geven. Daar heb ik goede ervaringen mee, wel als ondersteuning. Verder was ik als het erg word met Sebacil, maar dat is helaas niet meer te verkrijgen.

sebacil is weer verkrijgbaar via de dierenarts schijnt.
zo niet dan weet ik een online ruitersportzaak die het verkoopt,pb me maar als je het wilt weten Haha!
Lien

overigens,Tommie heeft identiek hetzelfde als jouw tinker Gentille,volgens de veearts is het rap maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het mijten zijn,morgen word Tom dan ook gewassen met Sebacil.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:08

En als je goed tot op de huid wil wassen, ook bij de sokken, dan kan je het beste een harde borstel ervoor gebruiken, zo kan je de shampoo veel beter ín de sokken borstelen Lachen

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 10:01

heb je er geen foto van ?

Dit is rasp (droge mok)=> Afbeelding

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:51

Zou ook graag een foto zien van het wondje in het spronggewricht (neem aan dat je dat bedoelt)
Is dat open, nat, of ook zo mooi droog.

Vlgs bovenstaande foto's zou ik zeggen droge mok ja. Goed korstjes verwijderen en behandelen met een mokzalf.

Veel succes Afbeelding

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 12:55

Mijn haflinger heeft ook rasp
Al jaren
In zijn achtersokken, op precies dezelfde plek op beide benen
Raadsels, raadsels...

Veearts is erbij geweest
Met betadine gewassen
Mokzalf ( diverse soorten gebruikt)
Calendula
Zink
Sudocreme
Af en toe word het rood en dan zie je weer alleen korstjes

Het is gewoon niet weg te krijgen
Ik hou dit topic in de gaten!

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-06 15:23

Ja, hier zijn meerdere topics over, rasp, mijt, mok, het lijkt een lastig thema nu voor velen.... Bloos

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:27

Ik had er een foto bij gezet ,Om te vragen of het er zo uit ziet ? want dan is het rasp !
Ik doet er niet veel aan ,wel elke dag controleren of het niet erger wordt ..
Weg krijg je het bijna niet .Maar ze heefd er zelf geen last van

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:21

Blackstar heeft dat ook. Links voor in haar knieholte. Wassen met betadine en uitkammen met een vlooienkammetje en daarna mokzalf (Mud Gard) erop smeren.

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:48

mijn tinker heeft hetzelfde als op de foto aan alle beide haar voor benen en dan ook de knie holte, maar ik heb het idee dat ze er inderdaad geen last van heeft.