4 jarige met 3-en voor sesambeentjes: kopen of toch niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Montego

4 jarige met 3-en voor sesambeentjes: kopen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 23:16

Ik ben (nog steeds) op zoek naar een leuk paard, wil er verder mee in de dressuur, maar heb geen "haast" (ga niet elke week op wedstrijd). Ik heb nu een 4 jarige gezien, die op alles 1 en 2 had, maar sesambeentjes 3. DA heeft erbij vermeld dat het geen probleem is, en het paard op alle fronten mee kan doen aan de sport. Hoe zit dat met die sesambeentjes? Is dat een redelijk veilige plek om 3-en te scoren? Help!!!

nikki160287

Re: 4 jarige met 3-en voor sesambeentjes: kopen of toch niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:19

Ik zou toch oppassen, sesambeentjes zijn toch erg belangrijk! En 3 is toch niet geschikt voor de sport? Heel veel succes in je keuze in ieder geval!

kimmie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:19

als DA heeft gezegt dat het niet erg is dat ze dat heeft dat zou het goed zijn ik ken ook een paardje die een aanmerking heeft er op en dat is een super knol !!

( mag ik vrage waar u dat paardje heeft gezien )

groetjes kim Tong uitsteken

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:22

Ik zou een second opinion vragen. Ik ken wel een paard met gaatjes in de sesambeentjes, geconstateerd toen ie 4 was. Dit paard is nu 14 en loopt nog steeds rond, maar er mag niet mee gesprongen worden. Onze DA heeft dit paard toen gekeurd omdat een vriendin van mij hem wilde kopen. De DA vertelde dat hij er op korte termijn kreupel op KON raken, maar het kon ook nog goed 10 jaar duren. We zijn nu tien jaar verder en hij loopt dus nog steeds rond, maar is nooit zwaar aan het werk gezet, alleen gebruikt voor rekreatie. Mijn vriendin heeft hem overigens niet gekocht, ook op advies van de DA

Montego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 23:29

tja ik heb dus geen idee, die sesambeentjes.... en dan de 3en en de aanmerking van de DA (KNHS goedgekeurde praktijk) dat ze op alle onderdelen in de sport mee kan doen (dus ook springen)... vandaar mijn vraag. En betekend 3 officieel dat het niet goedgekeurd is voor de sport?

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:35

Dat staat op het keuringsrapport. Volgens mij heet het een verhoogd risico. Moet ik morgen even nakijken anders..

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:36

Volgens mij doen dierenartsen tegenwoordig niet meer aan goed- of afkeuren, maar krijg je alleen een positief of negatief koopadvies...

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:40

ik zou het niet doen, als je toch de sport inwilt zou ik een paard kopen met ''goede'' sesambeentjes overigens zegt het niet dat ie er last van moet krijgen maar straks ben je lekker m1 m2 en dan kreupelt ie erover... persoonlijk zou ik verder zoeken geen handvol paarden maar een landvol! Haha!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 23:55

Prijs is ook altijd mede bepalend vind ik...

Koop je het paard ook een stuk goedkoper, of is ie evenduur als 1 die allemaal 1 of 2 tjes heeft....

En ook met de bedoeling die je met het paard hebt?

houden, voor de sport en na 2 jaar verkopen?

je kan zelf het beste in calculeren....of zon paard de moeite waard is....

een gegeven is wel, dat zon paard altijd weer moeilijker te verkopen is....iig voor de sport...

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:20

Volgens mij mogen ze op de sesambeentjes tegenwoordig nog wel een 3 hebben. Tuurlijk is het niet positief een 3.
Wat zegt je dierenarts ervan? Die moet een negatief of positief verkoopadvies geven namelijk nadat hij het paard gezien heeft!

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 10:52

Ik ben vorige week net bij een lezing van jan Greve geweest over dit onderwerp en die vertelde dat paarden met een 3tje of 4tje helemaal niet ongeschikt voor de sport hoeven te zijn, de meesten krijgen er zelfs nooit last van. Het is alleen een probleem als je het paard wilt verkopen omdat je het paard dan niet zo snel kwijt raakt en vaak tegen een lage prijs. Dus voordat je zo'n paard koopt moet je goed bedenken of je het beestje voor de rest van zijn leven wilt houden of 'm ooit weer wilt verkopen.

Tegenwoordig is iedereen druk bezig met PROK keuringen maar bij deze keuringen worden de sesambeentjes helemaal niet bekeken. Je kunt dus een PROK goedgekeurde merrie hebben met slechte sesambeentjes. Voor de fokkerij vinden ze dit dus blijkbaar geen probleem. Hoe belangrijk sesambeentje voor de sport zijn weet ik niet.

Dus maar denk goed na over wat je precies met je paard wilt gaan doen, hoe lang je 'm wilt houden en betaal er niet teveel voor. Laat 'm desnoods nog een keer keuren. Er zijn namelijk DA die snel een paard afkeuren en anderen die nauwelijks paarden afkeuren.

Montego

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 12:59

Wat raar dat ze die niet meekeuren voor de fok, je zou toch denken dat als het iets is waarmee je later een aantekining kunt krijgen bij een keuring, je het er uit wil hebben. Aan de andeer kant, ala ze daar niet naar kijken, dan is het misschien niet zó erg als de dingen waar wel naar gekeken worden?

Probleem is dus dat het paard gekeurd is voordat ik het beestje kende, dus ik was er niet bij. Ik ga vanmiddag mijn eigen DA bellen, vragen wat zij vinden, maar ik neem aan dat zij niets zeker kunnen zeggen voordat ze de foto´s hebben gezien. Het beestje is 2 keer gekeurd, 1 keer op 2 jarig, één keer een paar maanden geleden, en er was geen verschil te zien volgens de DA die toen keurde. De DA gaf na de keuring een positief advies voor de sport, als ik de verkoper mag geloven... Moet de hele papierwinkel nog zien als ik daar volgende week langs ga. (ik heb hier geen ervaring mee: staat zo´n advies in het rapport???)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:22

Alles wat afwijkt staat, als het goed is, in het rapport. Toen ik mijn paard kocht, stond zelfs in het rapport dat ie eiwitbultjes had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:31

Het hangt er een beetje vanaf hoe die sesambeentjes zijn. Slechte kwaliteit van de sesambeentjes kan een slechte aanhechting van de pezen tot gevolg hebben, met alle gevolgen van dien.

Als het om een 4 jarige gaat zou ik persoonlijk verder zoeken. Als ie nou 8 zou zijn, vol in de sport zou lopen en klinisch gewoon goed zou het voor mij geen probleem zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:51

Sesambeentjes kunnen volgens mijn keuringsarts nog verbeteren.

Mijn paard( 3 jarige) had een 1-2 op de sesambeenderen ,ze gaf aan dat juist bij jonge paarden die nog wel eens verbeterden ipv slechter worden.
Wellicht iets om na te vragen. Maar een 3 tje is natuurlijk wel slechter dan een 2tje.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 23:58

Montego schreef:
Wat raar dat ze die niet meekeuren voor de fok, je zou toch denken dat als het iets is waarmee je later een aantekining kunt krijgen bij een keuring, je het er uit wil hebben. Aan de andeer kant, ala ze daar niet naar kijken, dan is het misschien niet zó erg als de dingen waar wel naar gekeken worden?
Hangt van het stamboek af. Het KWPN kijkt er idd niet naar, maar bij het NRPS krijgen ze met een 3-tje op de sesambeentjes het röntgenpredikaat dus niet(en mogen ze ook niet dekken).

Citaat:
Probleem is dus dat het paard gekeurd is voordat ik het beestje kende, dus ik was er niet bij. Ik ga vanmiddag mijn eigen DA bellen, vragen wat zij vinden, maar ik neem aan dat zij niets zeker kunnen zeggen voordat ze de foto´s hebben gezien. Het beestje is 2 keer gekeurd, 1 keer op 2 jarig, één keer een paar maanden geleden, en er was geen verschil te zien volgens de DA die toen keurde. De DA gaf na de keuring een positief advies voor de sport, als ik de verkoper mag geloven... Moet de hele papierwinkel nog zien als ik daar volgende week langs ga. (ik heb hier geen ervaring mee: staat zo´n advies in het rapport???)

Ik zou het paard over laten keuren bij mijn eigen veearts of iig nieuwe foto's van de voorbenen willen hebben.

Verder zou ik zelf zo'n paard niet zo snel kopen, maar ik houd er in mijn achterhoofd altijd rekening mee dat ze ook weer een keer weg moeten...