Waarom zijn veel mensen toch zo tegen kruisingen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PussInBoots

Waarom zijn veel mensen toch zo tegen kruisingen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 22:55

De titel zegt het al. Ik vind dit vreemd, natuurlijk ben ik er wel van overtuigd dat je de rassen op zich in ere moet houden. Zeker de wat zeldzamere rassen moet je koesteren, uit goede merries moet je proberen goede veulens te halen. Verantwoord en doordacht mee fokken. Maar..........waarom dan niet een keer een kruising? Die ook doordacht is? Arabieren kruisingen bijvoorbeeld. Geven vaak erg leuke kruisingen met bv New Forest of Welsh. Ik zelf heb een kruising Groninger KWPN. De merrie heeft vier prachtige rasechte Groningse merries opgeleverd. En mijn Bronco is een heerlijk rijpaard met Gronings karakter en iets luxere bouw. Wat is daar op tegen? Ik vind sommige mensen daar zo fel in zonder duidelijke reden. Kom maar op.............

R_emkee

Re: Waarom zijn veel mensen toch zo tegen kruisingen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 12:08

wie hoor je daar over klagen dan?
mij niet gezien,,

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 15:43

Nogal wat mensen die ik hoor vinden een kruising bijna een schande. Jij dan toevallig niet. Moet je je niet aangesproken voelen Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:45

we hebben er een staan...arabier x tinker...
en ze is best wel heel erg leuk Haha!

ik heb zelf een draver x tuigpaard gehad,ook een superleuk dier om te zien Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:51

Wanneer het voor jezelf is prima, maar om te verkopen, zijn ze niet zoveel waard. Een paard wat niet veel waard is, komt eerder bij de manege uit óf bij de slager....

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 16:49

Dat is waar, maar blijft het niet een feit dat je beter een GOED paard zonder papier kunt hebben dan een slechte met?? En als het een kruising is met aanleg voor een bepaalde tak van sport maakt het volgens mij niet zoveel uit. Tuurlijk zijn er altijd mensen die heet eerst naar papier kijken.

IkbenLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:54

Mij persoonlijk maakt het niets uit maar ik ken wel een aantal mensen die er bezwaar tegen hebben. Niet tegen de paarden opzich maar die maken zich meer druk om het lichaam van zo´n paard; dat de bouw nog kloppend is, zeg maar. Ik ga nu een willekeurig vb noemen ; stel je hebt een arabier/fries met de iele, sierlijke benen van een arabier en het forse lijf van een fries. En die mensen stellen dan de vraag: is dat wel gezond voor het dier, krijgt het niet sneller bepaalde klachten?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:59

Als het er goed uitziet 'functioneel' zeg maar, heb ik er niks op tegen.
Soms heb je van die kruisingen die gewoon niet kloppen, dan heb ik zoiets van; met dezelfde moeite en tijd had je net zogoed een hengst of merrie van hetzelfde ras kunnen nemen. Nagelbijten / Gniffelen

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 17:20

Ik heb het dan over een doordachte kruising. Niet over onzin kruisingen of omdat "de hengst er even gratis opkon"!!!

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:24

Als ik zou weten hoe ik onze pony een paar maten groter zou krijgen zou ik het gelijk doen.
Maar er is er maar 1 van! Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:26

iepsel schreef:
Ik heb het dan over een doordachte kruising. Niet over onzin kruisingen of omdat "de hengst er even gratis opkon"!!!

Ik denk wel dat daaruit de meeste kruisingen ontstaan..
Of uit "ongelukjes"

Omdat een kruising minder waard is, zullen er geen "top" dekprijzen in zitten....

LYSANNO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 19:01

Ja idd
ik denk dat het "vroeger" een keer mis was gegaan met dekken.
en dat ze toen dachten van opzig komt er ook wel een mooi veulentje uit..
Zoiets.. Of praat ik nou Chinees .. Vork

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:49

Het paard van mijn zus is een KWPNxEngelse Volbloed en dat is echt een leuke kruising! Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:57

Hahaha, ik lach mensen die mijn kruising zouden bekritiseren keihard uit Haha! . Al heb ik het nog nooit meegemaakt, hoor. Ja, hier op bokt lees ik wel eens wat, ach.... lekkerrrr belangrijk!!

Ik heb de leukste pony van de wereld (Haflinger/Fjord x Anglo Arabier) en hij is prachtig getekend. Momenteel lijkt 'ie zelfs op een IJslander. Papieren of wat 'ie wel of niet waard is, boeit me echt niet. Ik zal hem ook nooit verkopen en als het door omstandigheden zou moeten, zorg ik eerst voor een supergoed tehuis en dan vind ik geld totaal niet het belangrijkste. Knipoog

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:20

op papieren kun je toch helemaal niet rijden?! Tong uitsteken bovendien, alle hedendaagse paardenrassen zijn ontstaan uit kruisingen. zonder de arabier en koudbloedjes hadden we echt geen haffies gehad en zonder volbloed en duitse en nederlandse zware warmbloeden hadden we geen kwpn... dus hoezo papieren. de meeste moderne rassen waar mensen steeds over doorzeuren hoe geweldig ze zijn (sorry voor de kwpnruiters onder ons...) zijn eigenlijk ook goed doordachte kruisingen...
niks tegen kruisingen hoor. ja, je moet niet in het extreme gaan met een tinker en een shet ofzo, maar één of twee types of maten verschil levert meestal super paardjes op.

en ja, voor de verkoop... ik denk dat er niet heel veel mensen zijn die snel een papierloos paard kopen, maar als je er duidelijk bij vermeld dat ze wel een paspoort hebben kun je ze wel verkopen hoor! er lopen ook genoeg raszuivere paarden waarvan de papieren 'kwijt' zijn en die worden ook verkocht! er heerst nogal een groot tekort aan kennis m.b.t. het verschil tussen papieren en paspoort bij de leek en daarbij denkt men soms (foutief!) dat je zonder papieren niet naar het buitenland mag met paard... het betreft hier dus met name een gebrek aan kennis waardoor recreatieve wedstrijdruiters geen kruising kopen (of i.i.g. papa of mama Tong uitsteken)

maar mensen, als je paard maar een paspoort heeft!!! die zijn verplicht voor buitenlandse reizen en ik geloof ook bij wedstrijden (dat weet ik niet zeker overigens, rij zelf geen wedstrijden)...

ik zou zelf een mooie kruising nooit laten staan en ik zou graag nog eens een kruising haflinger*andalusier en een fries*andalusier bezitten.... *kwijl*

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:26

er zijn wel mooie kruisingen bij, maar veel mensen doen maar gewoon iets om maar iets aparts eruit te krijgen, laatste hoorde ik iets over een welsh x shire.. nou was die shire dan wel de draagmoeder maar dan nog! wat denk je nou serieus..? of een ezel x paard.. das het zelfde als een kat met een leeuw kruisen. doe nou gewoon normaal, dan doe je al gek genoeg, vaak zijn die paarden helemaal niet gezond, en waarom niet? omdat het niet natuurlijk is! ik vind het zonde van onze mooie paarden!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:33

Ik heb een fries x arabier die er uit ziet als een fries maar dan kleiner en pikzwart met een sierlijker hoofdje. Echte friesenliefhebbers zijn fel tegen friesenmixen. ZO fel dat ze de eerst man die ze ging kruisen met arabieren om zo een beter sportpaard te krijgen naar duitsland hebben verjaagd en dan alsnog bijna alle paarden in zijn stal vergiftigd hebben! En dat noemde zichzelf liefhebbers van het friese ras ! Nou mijn paardje is het mooiste paardje ter wereld voor mij ! De perfekte kruising tussen mijn twee favoriete rassen ! Ik vind het zielig als je een paard of hond voor mijn part alleen kan waarderen om zijn papieren of afkomst, dan ben je geen echte dierenliefhebber !
O ja en gezondheid onzin ! Bastaarden zijn vaak veel gezonder dan rassen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:36

ik heb een haflinger x draver, heb ook een arabofries meegemaakt, een fries onder een leuk bont paardje lijkt me ook niet verkeerd..
ik snap niet waar mensen zich druk over maken, als het een leuk paardje is so what? als het maar een leuk paard is, wat maakt het ras dan uit? en idd op papier kan je niet rijden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:42

Ik vind het ook altijd zo lachwekkend dat sommige anti-kruisingmensen zeggen dat ze niet verkoopbaar zijn. Nou, zeer veel recreatiepaarden zijn kruisingen, hoor. Die van mij krijgt een hoop positieve aandacht en zeer veel complimenten in elk geval.

Ik vind ook dat je geen rassen moet kruisen, die echt geen combi zijn. Wel met enig beleid kruisen, maar ik vind mooie kruisingen vaak unieke paarden. Helemaal niets mis mee. Maar jongens, laat mensen toch lekker kletsen.... Knipoog

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:44

mijn zus heeft ook een kruising fjord maal kwpn die is heel gaaf om te zien hij is wel pas 1 dus ja nog ff af wachten hoe hij verder ontwikkeld

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 22:44

DresslOver schreef:
er zijn wel mooie kruisingen bij, maar veel mensen doen maar gewoon iets om maar iets aparts eruit te krijgen, laatste hoorde ik iets over een welsh x shire.. nou was die shire dan wel de draagmoeder maar dan nog! wat denk je nou serieus..? of een ezel x paard.. das het zelfde als een kat met een leeuw kruisen. doe nou gewoon normaal, dan doe je al gek genoeg, vaak zijn die paarden helemaal niet gezond, en waarom niet? omdat het niet natuurlijk is! ik vind het zonde van onze mooie paarden!

hoezo 'zonde van onze mooie paarden'? ik leg net uit dat zonder het kruisen van rassen jouw 'mooie paard' waarschijnlijk niet eens bestaan had. althans niet als het geen konik, fjord, prezwalski, mustang, bronco o.i.d. is, want alle sportpaarden zijn ook gewoon kruisingen!!!!!! maar dan met een leuk papiertje erbij omdat daar toevallig een stamboek voor is opgericht, waardoor ze nu als ras erkend worden! lekker zonde... bovendien hoezo niet gezond? OCD bij kwpn-ers, das pas ongezond!!!! kruis je een kwpn-er met een haflinger (die gegarandeerd OCD-vrij is) dan fok je de OCD er al uit!
en ja, ezel * paard, dat worden keiharde werkdieren, niet echt geschikt voor wedstrijdrijden, maar zeker niet stom of dom, gewoon super geschikt voor mensen die zwaar werk moeten verrichten met hun dier, zoals super veel mensen in India en Pakistan. moeten die mensen dan dure raspaarden gaan kopen als een kruising met een ezel een harder werkend, koeler in de kop werk- en lastdier oplevert?

en daarbij wil de kwpn-fokkerij dat fokkers meer volbloed het stamboek in brengen, om het weer grover worden van de paarden tegen te gaan... weer DOELBEWUST kruisen!!!!

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 23:35

En daar heb ik het dus over. Doelbewust. Neem nog maar eens mn Bronco erbij..........Luer dan Groninger met super karakter. Door doelbewust te kruisen met KWPN...........

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:08

KWPN x Groninger vind ik een hele normale kruising
Kruisingen kunnen hartstikke leuk zijn en ook harstikke mis gaan.
Fjord x Arabier is ooke en leuke kruising, mits het goed gaat. Ik vind toch dat je een fjord niet met en Arabier of KWPN moet kruisen omdat je risico hebt dat het paard de korte nek van de Fjord krijgt en de lange benen van het grote paard...
Hoe moet dat arme beest dan op een normale manier grazen?

Paarden die qua bouw dichtbij elkaar in de buurt komen vind ik niet zo;n probleem om eens te kruisen, zolang het ras zuiver blijft.
Maar paarden die heel erg van elkaar verschillen in bouw, nee dat vind ik niet slim

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:38

die halfinger x draver die ik heb, daar verschillen de rassen ook erg van, maar die is heel normaal gebouwd hoor, kan normaal grazen enz, en zijn zusje is ook een kruizing, ziet er ook heel mooi uit..

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 14:43

Nadya schreef:
Ik vind ook dat je geen rassen moet kruisen, die echt geen combi zijn. Wel met enig beleid kruisen, maar ik vind mooie kruisingen vaak unieke paarden. Helemaal niets mis mee. Maar jongens, laat mensen toch lekker kletsen.... Knipoog

Ik ben ook van mening dat de toekomstige vader en moeder wel enigszins bij elkaar moeten passen, om de kans op een bruikbaar paard te vergroten. Overigens kun je met Arabisch en Engels volbloed een aardig eind weg kruisen, om het even oneerbiedig te zeggen. Er zijn over de hele wereld heel wat stamboeken die zich bewust bezighouden met het fokken van dergelijke kruisingen.

En ik ben benieuwd wie er ooit een raszuivere KWPN'er of NRPS'er is tegengekomen. *LOL*