quarters/paints/american appaloosa's in de dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

quarters/paints/american appaloosa's in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 15:01

even een vraagje, de typische 'westernrassen', hoe presteren die in de dressuur. vind ze altijd wel leuk (bijna net zo leuk als de barokken...), maar vraag me altijd af hoe deze paarden in de dressuur presteren, omdat ze daar niet op gefokt zijn en ook hun bouw niet echt mee hebben (vaak overbouwd, laag aangezette hals e.d.)...

ik vraag nadrukkelijk om de typische westernrassen en bedoel bij appaloosa ook echt de american appaloosa, want de nederlandse appaloosa is vaak gewoon een warmbloedje met stippen, en heeft dus niet de bouw van de quarter/paint waarover ik het heb...

Skippy01

Re: quarters/paints/american appaloosa's in de dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 20:29

niemand een idee hoe quarters e.d. presteren in de dressuur (t/m bijv. m-niveau, voor de hogere dressuur zijn er specifiek gefokte rassen die het meer in zich hebben...)?

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:41

Volgens mij zijn er niet heeeel veel mensen die met een echt Amerikaans ras in de dressuur mee lopen. Een mooie kwpn-er is vaak betaalbaarder dan een mooie quarter. De meeste mensen kopen vaak toch een amerikaans ras om er western mee te rijden. Denk trouwens wel dat ze net zo goed Z-dressuur zouden kunnen lopen, er zijn ook zat kwpn-ers/friezen/e.d. die hun bouw totaal niet mee hebben Knipoog Een beetje getraind western-paard draait ze hoef niet om voor 10 m, schouderbinnenwaarts, een keertwending of een paar passen achterwaarts. Is allemaal basis.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 14:17

das waar idd, maar ik had het meer over verzameling en oprichting, omdat ze zo op de voorhand zijn... m.n. quarter en paints (appaloosa's ook maar toch net iets minder) zijn vaak heel erg op de voorhand... bij ons op stal stond eerst een paint die echt veel kon, maar die was minder rastypisch, dus minder op de voorhand... en er heeft ook een (zeer rastypische) appaloosa gestaan, die echt moeite had met oprichting, ook al draaide hij voor keertwendingen en kleine voltes en achterwaarts zijn hand niet om...

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:28

Ik heb een halbe amerikaan, hoewel hij er aardig op lijkt inmiddels. Hij is nu bijna 3, en wil hem dus zeker gaan uitbrengen in de sport.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:10

In de USA is een quarter zo gewoon als hier de KWPN-er dus ik denk dat je wat meer in de richting van de states moet gaan kijken...
Daar zullen vast wel mensen dressuur met ze rijden.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 16:44

serenta, je wil hem uitbrengen in de sport. denk je dan aan dressuur of springen? of ga je voor endurance of western?

blazingboots: volgens mij zijn ze in de states niet zo verzot op dressuur als wij hier en het springen (wat ik dan op tv wel eens zie daar) is zelden hoger dan een meter, dat kan een pony van 1,30 ook makkelijk aan... dus ik ben specifiek op zoek naar de sport zoals die door de gewone ruiter wordt beoefend hier in west-europa, want de topruiters in de VS halen hun paarden uit europa...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:48

I know, maar ik denk dat de kans op een quarter of paint in de hogere dressuur /springen daar hoger is dan hier....want hij halen specefiek die rassen hier naar toe om western mee te rijden.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-06 20:40

das wel waar ja... maar ja, ik val beetje onder de categorie gekken die denken dat je met elk paard veel kunt bereiken, maar ik vraag me echt serieus af hoe een paard met zo'n achterhand nog kan ondertreden... ik bedoel, bij ons staan ook tinkers die met gemak een meter springen en dan heb ik het echt over het ouderwetse type tinker... (en maar 1.50 hoog) maar goed, een meter is toch nog maar b-springen... en b/l-dressuur kan ieder paard, maar in het m krijgen sommigen het moeilijker...

maar goed, iedereen die dressuur/springen rijdt met zijn amerikaan... foto's? Tong uitsteken

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:13

Ik heb een Appaloosa, en die doet het perféct in de dressuur.
Loopt ongeveer M-niveau (Niet met mij, maar met mijn Instructrice).
Wijken, Schouder-voor, nageven, etc.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 18:59

maar als ik zou appaloosa zo zie, dan zie ik niet echt een amerikaan (heb ff in je profiel gespiekt...) maar een hollandse appaloosa... dus wél de stippen, niet de bouw... daarom vroeg ik specifiek naar een amerikaan (amerikaanse appa's hebben beetje typisch hoofd, dat mis ik bij de jouwe toch wel...) heeft hij papieren van de Nederlandse of de Amerikaanse appaloosa rasvereniging?

serenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:27

ik wil beginnen met de dressuur, daarna springen en endurance en eventueel verder in de toekomst staat cross ook nog op mijn lijstje. Maar eerst maar eens in februari rustig beginnen met inrijden

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 11:38

das idd wel handig, eerst inrijden en dan pas gaan wedstrijdrijden Tong uitsteken maar je hebt wel een lang verlanglijstje hoor... Lachen nou ja, ik wil dat ooit ook allemaal doen, beetje dressuren, springen, mss endurance... alleen dat crossen, tjah.... ben beetje een watje...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:11

Hier nog eentje! Ik rij al Endurance met mijn Paint Simply (zie profiel) en volgend jaar met haar ook TREC. Met haar dochter Senna (zie ook profiel) wil ik dressuur gaan doen, hoe we komen? Dat zien we dan wel weer!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 16:25

daar zit wat in, meer dressuur onder hem mom van 'lol met je knol'... laat maar horen hoe ver je komt Knipoog