Helpt een luchtzuigband bij Fjorden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Helpt een luchtzuigband bij Fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 12:58

Mijn Fjord is een echte geboren luchtzuiger ! Maar hoe kom je daar vanaf.. Ook is ze heel erg dik maar als je aan haar buik voelt is die helemaal opgeblazen.. Kan dat komen daar het luchtzuigen ? Want zo vet is ze eigenlijk niet dus volgens mij komt het meer door het luchtzuigen. Maar helpt een luchtzuigband dan goed? Heeft iemand daar ervaring mee ? En hoe strak moet je dat dan doen ? Bloos

Maartje1990

Re: Helpt een luchtzuigband bij Fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:00

bij ons op de manege hebben we 2 paarden die luchtzuigen en hebben allebei een band en werkt prima de 3e van boven is altijd goed (werd mij daar gezegt) maar dat opgeblazen, tjah fjorden zijn meestal wel stevig, maar dat zal het zeker niet zijn??

murie21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:02

Ja die opgeblazen buik kan idd van het luchtzuigen komen. Een luchtzuigband werkt over het algemeen wel.
Hoofdzaak is eigenlijk dat ie het niet kan. Probeer zoveel mogelijk afleiding voor hem te hebben. Staat ie veel op stal/alleen?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 13:05

Oké
Ik denk dat ik dan maar een luchtzuigband ga kopen en dan kijken of haar buik wat minder word.. Nu staat ze samen met een vriendin van haar dus heeft ze het daar wel gezellig mee maar als ze dan op stal komt te staan komt ze naast een andere fjord te staan. En dan even kijken of het helpt... Cool

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:11

een luchtzuigband kan inderdaad werken bij die van mij werk die ook alleen hoeft ie niet zo strak. zorg dat je wat speeltjes in de boks het datze zich niet hoeven te vervelen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:12

luchtzuigen word toch vaak veroorzaakt door een maagzweer?
ik zou eerst es uitzoeken of jouw dier daar last van heeft en proberen met medicijnen of je de kwaal kunt genezen Knipoog

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:14

het kan inderdaad last hebben van de maag. vraag het eens aan de DA je hebt er een middel voor weet alleen niet meer hoe het heet

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 00:59

Een band zou kunnen helpen. Maar lekker op de wei staan ook. Ik zie van veel luchtzuigers dat ze daar van opknappen en zich bezig weten te houden en dus niet meer luchzuigen.
Maar dat is niet altijd een optie.

Luchtzuigen is overigens slecht voor de milt meen ik..

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:02

Sabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:39

ellepel schreef:
luchtzuigen word toch vaak veroorzaakt door een maagzweer?
ik zou eerst es uitzoeken of jouw dier daar last van heeft en proberen met medicijnen of je de kwaal kunt genezen Knipoog

Ja idd. Ik hoorde laatst ook dat het verband kan hebben met wormen, maar hoe of wat weet ik niet precies...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:12

lees aub eerst het centrale topic over luchtzuigen!!
viewtopic.php?f=3&t=513308&hilit=

hier in lees je dat luchtzuigen het gevolg is van maagproblemen. met een band neem je dus niet de oorzaak weg! er zijn zelf meerdere gevallen bekend waarbij een band veel schade aanrichte.

probeer dus de oorzak weg te nemen. dit kan oa door:
stress vermijden
veel weidegang
ander voer

alles staat uitgebreid in het topic. het is erg veel leeswerk, maar zeker de moeite waard.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 20:12

Charret schreef:
Een band zou kunnen helpen. Maar lekker op de wei staan ook. Ik zie van veel luchtzuigers dat ze daar van opknappen en zich bezig weten te houden en dus niet meer luchzuigen.
Maar dat is niet altijd een optie.

Luchtzuigen is overigens slecht voor de milt meen ik..

Inderdaad op de wei. Die van mij zuigt ook lucht en als hij gewoon op de wei heeft gestaan, doet hij het praktisch niet meer. Vorige week stond hij één dag op stal (omdat het de hele dag regende) en toen stond hij dus meteen als een gek te zuigen.

Dus lekker op de wei gooien!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 22:07

bij elke pony kan hij helpen Ja toch?

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:25

Bij ons staat er ook 1 fjord, een rasechte luchtzuiger en ze zuigt door de band door......24/7 op het land en ze blijft het doen, ze zoekt gewoon iets om te zuigen.

Het is wel minder met de band om, maar bij onze gaat het zeker niet weg....ik denk dat ze het zichzelf gewoon aangeleerd heeft....

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:09

Mocht je een band gaan kopen dan kan ik je de miracleband aanraden (of de goedkopere variant ervan die hetzelfde werkt). Dit is een band van helemaal leer. Bij mijn fjord bleven de andere banden niet goed zitten en deze werkt perfect. Die van mij heeft zijn band nu al bijna een jaar niet meer om en zuigt niet meer. Hij deed het voornamelijk voordat hij eten kreeg en is er uit stress mee begonnen (lang verhaal maar mocht er iemand willen weten waarom ik dat zo zeker weet stuur maar een PB Haha!).

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:06

voor bovenstaande mensen nogmaals: een band neemt de oorzaak niet weg. het kan juist extra problemen veroorzaken.
de oorzaak is idd vaak de combinatie stress/maagproblemen.

in de link die een paar reacties eerder heb geplaasts staat alles uitgelegd!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 11:27

loulou schreef:
voor bovenstaande mensen nogmaals: een band neemt de oorzaak niet weg. het kan juist extra problemen veroorzaken.
de oorzaak is idd vaak de combinatie stress/maagproblemen.

in de link die een paar reacties eerder heb geplaasts staat alles uitgelegd!

Ik weet het, maar ik heb aangegeven welke band ze het beste zou kunnen gebruiken dan. Dat luchtzuigen kan inderdaad meerdere oorzaken hebben, maar het kan op een gegeven moment ook een gewoonte van het paard worden in mijn ogen. Er gaat door het zuigen toch een prikkeling naar de hersenen die ze erg prettig vinden en als ze het eenmaal doen kunnen ze er ook zonder medische oorzaak mee door gaan.

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:17

ik heb vroeger ook een fjord gehad, die ook een raasechte luchtzuiger was. hij was dekhengst geweest (jarbo j38) dus dit is bij hem echt ontstaan door verveling/gewoonte.
hij was hierdoor wel gevoelig voor koliek, dus houd dat wel in de gaten!!
hij liep overdag gewoon in het land: nix aan de hand.maar op stal, en vooral na het eten ging hij druk bezig!
we hebben het geprobeerd met zo'n band om: werkt super! het blokkeert in principe de spieren die hij nodig heeft om te zuigen (achter de kaken).
het enige hele grote nadeel!!!!:het was toen een grote chagrijn op stal! echt boos kijken, bijten, dreigen. helemaal niet leuk meer.
dus we hebben hem fijn die band weer afgedaan.
volgens de tandarts waren zijn voortanden prima in orde, het enige wat hij sloopte was het deurtje van zn stal....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 22:44

Lennox schreef:

Ik weet het, maar ik heb aangegeven welke band ze het beste zou kunnen gebruiken dan. Dat luchtzuigen kan inderdaad meerdere oorzaken hebben, maar het kan op een gegeven moment ook een gewoonte van het paard worden in mijn ogen. Er gaat door het zuigen toch een prikkeling naar de hersenen die ze erg prettig vinden en als ze het eenmaal doen kunnen ze er ook zonder medische oorzaak mee door gaan.

als het een echt een gewoonte is geworden. en je zeker weet dat de oorzaak weg is genomen. dan kun je proberen ervoor te zorgen dat hij niks meer heeft om op te zuigen.
maar paard staat 24/7 buiten. het zuigen was toen al zo goed als opgehouden.
toen ik op vakantie was is hij weer begonnen en daarna bleef hij het ook doen. heb toen de stroomdraad omhoog gedaan zodat hij het niet meer kon.
nu kan hij het weer (staat in andere wei) maar doet t nie meer.
het is ook een soort verslaving waar ze van af kunne kicken. maar dat kan alleen als je de oorzaak wegneemt

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 16:48

een luchtzuig band zou bij ene fjord geen andere werking hebben dan bij andere paarden. boven genoemde tips zijn ook nuttig maar kijk vooral goed naar je eigen paard..

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 09:16

Sinds die van mij 24/7 "buiten staat" (hij heeft een inloopstal) zuigt hij ook niet meer. Hij heeft de band niet meer om.