Mijn "probleem": ik heb verschillende Tinkers, waaronder één merrie die ik intensief berijd. Het eerste half jaar dat ze bij ons stond, heb ik haar puur recreatief gereden, dwz: buitenritjes, rijden in de bak en op vakanties in de bossen. Superpaard, superkarakter.
Bij ons beiden mag de basis wel wat worden bevestigd: zij is nu 11 jaar en heeft altijd alleen maar geleerd dat ze heel hard mag draven en galopperen en verder eigenlijk niks en ik ben zelf ook niet zo'n superruiter. Nu heb ik haar dat "gedram" al grotendeels afgeleerd, maar omdat ze slecht aan het been is en niet soepel, zijn we gaan lessen. Twee keer per week om haar (en mij
soepeler te krijgen en de basisbeginselen goed aan te leren/herleren. Ik merk nu aan haar dat ze verzet begint te tonen. Logisch, want eerst vond ze het allemaal prima, maar toen vroeg ik ook niet veel. Nu begin ik méér te vragen en haar trucs te kennen (en daarop te anticiperen en participeren) en nu komt het verzet. Dat vind ik niet raar en het is te verwachten. Maar waar ik benieuwd naar ben, is hoe jullie het doen als je Tinker aangeeft het niet leuk te vinden. Ik hoef met haar geen M-proef te kunnen rijden, maar vind het wel heel belangrijk dat ze goed in balans en aan het been is (want ook dat is superbelangrijk, ook als je alleen maar recreatief rijdt). Rij je je paard er door of geef je toe aan je paard en denk je "tja, als je het niet leuk vindt, dan stoppen we er maar mee"?