[TI] Ik heb hulp nodig!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sollita

Ik heb hulp nodig!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 19:48

Hallo,

Wij willen graag een tinker aanschaffen,, maaar nou moet ik wel de nodige informatie hebben!

Hoeveel weiland heb je nodig voor 1 tinker?(vierkante meters)
Wat zijn de kosten voor een paard/tinker?
- hoeveel kost een hoefsmid
- hoeveel kost het voer per aantal kilo's
- hoeveel kosten wormenkuren of inentingen
En, wat is het beste maatje voor een tinker?

Nou ja, dat was het wel,,

Kunnen jullie dat beantwoorden?
Groetjes Sollita

sjorsie

Re: Ik heb hulp nodig!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:50

zoek even via de zoekfunctie, er zijn genoeg topics waar precies wordt gezegd wat een paard kost in onderhoud.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:53

zo te zien heb je dus helemaal geen ervaring met paarden??
Ga eerst eens een paard leasen ergens.. dan kan je rustig kijken wat er bij komt kijken allemaal
Het paard blijft van iemand adners..

er komen hoop dingen bij kijken. Vergis je daar niet in.
Voer.. kijk bij de plaatselijk fourage handel. en kijk wat onderhoudsbrok kost.

Ook afhankelijk van het paard wat je koopt. de ene heeft meer nodig dan de ander.

Sollita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 19:56

tjah,, nou ja, ik weet er best veel van hoor, maar gewoon even snel de informatie hebben,

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:59

leuk dat je een eigen paard wil, maar zoals er al velen en nog velen zullen zeggen" vergis je er niet in"
heb je al bedacht waar je je paard neer gaat zetten?
dat je nog extra spullen moet aan schaffen en blijven aanschaffen.
misschien klinkt 14 euro wormenkuur, 37,- inenting, 40,- hoefsmid en 150,- stalling niet veel,maar dan komen er nog veel meer dingen bij, zoals zadel, hoofstel, dekens, dekjes poets spullen, voer dierenarts, verzekering, enz enz.
natuurlijk kan niemand hier op bokt je tegen houden een paard te kopen, maar denk er wel goed overna!
gr

even , snel antwoord?? nou dat vind ik helmaal niet best bij iemand die een paard wil gaan kopen. als of je morgen een knol op de stoep hebt staan??

Sollita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:01

hartstikke bedankt! Die informatie moest ik even hebben, jah, we weten waar we haar willen laten, en het ging me vooral om de jaarlijkse kosten, want dekens, poetsspullen(die heb ik al:P) zijn eenmalige kosten, najah, moet natuurlijk wel eens vervangen worden, maar ik wou voornamelijk de jaarlijkse kosten hebben!
Dankje!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:11

maar dan nog, is dit geen standaard bedrag. de ene smid vraagt 75,- voor rondom ijzers de ander 125,-
en dierenarts is ook verschillend, vooral als je op een stal staat met meer paarden heb je de voorrijkosten amper omdat je ze deelt.
nou ja suc 7
en ik hoop dat het paard in kwestie niet weer binnen een half jaar te koop staat omdat het :
1 toch te veel werk was
2 te veel geld kost
3 je er geen interessen in hebt vanwege andere bezigheden
4 er geen tijd meer voor hebt.

p.s. ga je een paard uitzoeken op de maat dekens die je hebt??
want de dekens heb je al?

Sollita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:12

Nee hoor, daarom koop ik geen paard!
We bedenken van te voren goed hoe en wat, daarom zoek ik ook nu alle informatie!
Bedankt allemaal:)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:13

Denk eraan dat veel kosten regiogebonden zijn. Beste is om meer nfo te vragen aan de kosten die iemand anders kwijt is per and aan het paard, op dezelfde pensionstal of iets drgelijks waar je je paard strax wil stallen.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:20

Denk goed na over de tijd en geld die een paard je kost. Maar verder... Een keer moet de eerste keer zijn he? En misschien heb je er echt wel goed over nagedacht! Ik wens je in ieder geval veel plezier en succes met het zoeken naar een tinker. De gemiddelde prijzen had je al...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:43

dekens heb je al... eenmalige uitgaven... och je moest eens weten hoeveel dekens sommige paarden er per jaar doorheen brassen.... Nagelbijten / Gniffelen vraag karuna maar.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:40

Sollita schreef:
Hoeveel weiland heb je nodig voor 1 tinker?(vierkante meters)
Wat zijn de kosten voor een paard/tinker?
- hoeveel kost een hoefsmid
- hoeveel kost het voer per aantal kilo's
- hoeveel kosten wormenkuren of inentingen
En, wat is het beste maatje voor een tinker?

Ik wil wel antwoorden hoor... Haha!

1. Bij mijn hoefsmid is bekappen 25,-- Euro, beslaan 75,-- Euro... Bekappen gebeurd bij mij ongeveer 1x in de 3 maanden, maar het is per paar verschillend.... afhankelijk hoe hard de hoeven zijn...
2. Kosten voer is moeilijker.... Een grote baal hooi kost hier ongeveer 45,-- Euro. Daar doe je met 1 paard ongeveer denk ik een maand, maximaal 2 maanden mee. Een baal biks kost 6,95 en daar geef ik een halve kilo per dag van. Tja... hoelang ik er mee doe... weet ik eigenlijk niet... Met 2 paarden, doe ik er wel een maand of misschien langer mee.... Werkt het paard veel moet je meer geven en ben je er sneller doorheen Haha! Maar ook dit is per paard verschillend....
3. Wormenkuren zitten tussen de 8,-- en 25,-- Euro, afhankelijk van het merk en waar je het koopt. Mijn DA is niet duur met die dingen. Daar kost een tube Ivamec (een goede) rond de 5,-- Euro. Ontwormen doe je ongeveer om de 8 weken. Enting kost bij mijn DA 14,50 Euro en dat is dan zonder voorrijkosten. Dit is ook per DA verschillend.
4. Het beste maatje voor een tinker is een tinker, maar een andere koudbloed wil ook wel klikken....

En de eerste keer moet de eerste keer zijn toch? Knipoog Succes!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:01

Dat is allemaal inderdaad niet zo makkelijk te zeggen. Weide bijvoorbeeld, je hebt natuurlijk voldoende ruimte nodig waar een paard zich lekker kan uitleven etc, maar de ruimte die je nodig hebt is ook sterk afhankelijk van de bodemsoort en of je je paard jaarrond erop wilt hebben. Bij een vrij natte bodem zul je meer land nodig hebben, omdat land dan binnen de kortste keren stukgelopen is.
Voer is heel sterk afhankelijk van het paard en de hoeveelheid werk die je met een paard doet. Je kunt niet zeggen 'het is een tinker, dus gaat er zoveel voer in'. Waar de ene tinker het zal redden op schraal voedsel, heeft de ander een paar kilo brok per dag nodig.
Hoefsmid idem dito, het ene paard is het andere niet. Je kunt niet een bepaald bedrag uittrekken voor de smid, er kan vanalles bijkomen. Zo heeft bijvoorbeeld een stalgenootje van mij een paard waarbij ze van plan was hem blootvoets te laten lopen, maar het paard heeft aangepast beslag nodig wat ze niet van tevoren kon weten, en het laatste jaar ook nog eens een intensieve behandeling voor een hoornwandscheur wat héél veel geld kost.
Spullen zoals dekens etc. daar zou ik niet op rekenen dat het een eenmalige aanschaf is. Je zou er maar net een treffen (zoals mijn tinker) die er zijn hobby van maakt om dekens te verscheuren.

Een totaaloverzicht maken van de vaste kosten per jaar is dus nogal moeilijk. Maar in ieder geval hoef je niet te rekenen op enkele honderden euro's per jaar.
Als ik alleen al de stalling, entingen, smid etc. bij elkaar optel kom ik grofweg op zo'n €3500,- per jaar, de werkelijke kosten zijn waarschijnlijk heel wat hoger.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 07:58

Moet zeggen dat ik heeeeeel lang doe hoor met mijn dekens.... Haha! Maar ik gebruik alleen een zweetdeken voor als ze nat is van het werken.... Verder gebruik ik dus nooit een deken....

Stallings geld verschilt iid... Land is moeilijk te bepalen, ik heb niet veel wei, maar wel veel tinkers... Heb wel een bak waar ze verder modderig kunnen worden zonder de weitjes verder kapot te lopen en als je weinig wei heb moet je wel bijvoeren.....

Dus eigenlijk... het is per paard verschillend en per eigenaar... de 1 doet het zus en de ander doet het zo....

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 08:20

Idd. is het per paard een heel verschil.
Staat je paard op de wei,of op stal,
scheer je hem,of heeft ie een wintervacht,
heb je ijzers,of bekap je hem alleen,
doe je wedstrijden of rij je recreatief,
enz enz..
Al die dingen spelen mee in het kosten plaatje.
Ik ben per maand ongeveer (gemiddeld over een heel jaar genomen) 80 euro per maand kwijt,en daar zit voor mij dan alles in.
(enting,wormenkuren,smid,voer,stalling enz..)
Er zijn er ook die 2 of zelfs 300 euro per maand kwijt zijn.
Verschild dus echt van paard tot paard.
(eigenlijk van eigenaar tot eigenaar,want die bepaald hoe je paard erbij staat,en wat ermee gedaan word)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:12

Je moet geloof ik uit gaan van een hectare land per paard.

Meeste is hier al gezegt, maar als ik dit zo hoor zou ik eerst ervaring opdoen met het daadwerkelijk verzorgen van een paard, desnoods leasen. Een paard is niet iets wat je zomaar aanschaft als bijvoorbeeld een hamster. Komt een fixe boel meer zorg en verantwoordelijkheid en niet te vergeten kosten bij kijken.
Kosten zijn echt persoons- en paardgebonden. Of je hem alleen laat bekappen of op ijzers, wat de staat van z'n hoeven is en wat je met hem gaat doen.
Wormkuren verschillen, maar aangeraden wordt om ze af te wisselen ivm resistentie, dus ook die kosten verschillen.
Voer net zo. Is het alleen onderhouds en extra voor na het rijden, of is het echt krachtvoer? Wil je brok met alles erop en eraan, of sober ponybrok? Wat voer je hem erbij? Staat hij altijd op het land, of op stal met hooi/kuilvoer? Strokosten?
Heb je hem op pension staan, of bij huis? Bij pension zit je met de stallingskosten, maar thuis zit je met het land- en stalonderhoud, wat ook flinke kosten zijn.
Dierenarts kosten. Jaarlijks enten is niet zo'n drama, maar een klein kwaaltje kan al flinke kosten met zich mee brengen.
Staat hij alleen bij huis, of wil je er ook een maatje bij? Tinkers kunnen met alle rassen, maar een bont vriendje vinden ze het einde. Echter, voor dat vriendje komen ook alle bovengenoemde kosten er ook nog bij.
En dan heb je nog je tuig en alle potjes en pannetjes die je erbij wilt. Eenmalige uitgave? You wish! Als je zadel een keer crasht heb je de zadelmaker, dan heb je nog het tuigonderhoud, en wat je er maar bij wilt aan shampoo's en weet ik wat.

Kortom, het is maar net wat je zelf wilt, je wensen zijn en wat haalbaar is.
maar.. bezint eer ge begint! Als het namelijk niet uitpakt zoals jij gehoopt had, zit jij niet alleen met de ellende, maar je paard des te meer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:58

Citaat:
dekens heb je al... eenmalige uitgaven... och je moest eens weten hoeveel dekens sommige paarden er per jaar doorheen brassen.... vraag karuna maar

Ach ja de eenmalige kosten Clown , ooit dacht ik ze ook te hebben. Maar de eenmalige kosten lopen bij ons mannetje aardig op.

Van hoofdstel en halster maat cob naar extra full, zadels van boommaat small/medium tot buiten propertie maat en alles wat daartussen zit, borstels ik ben nu in 6 jaar met set 4 bezig omdat ze erg hard slijten op zijn stugge vieze haar, manenkam 10 is afgelopen week gesneuveld geloof ik vanwege de klitten in zijn sokken. mentuig van cob maat naar naar extra full die nu ook al weer wat te klein is.

En de dekens, ik kan ze nu niet aanschaffen tegen de vaart dat hij ze sloopt of eruit groeit. In de 6 jaar heeft hij nu 12 of 13 dekens aan wisseling gehad ivm slopen of er gewoon uitgroeien. Afgelopen 2 maanden heb ik 3 regendekens gekocht, 3 fleecedekens en ik moet nog een staldeken of zomerdeken hebben. Deels van mijn oude dekens kan ik wel verkopen maar het is toch een dure hobby zo. Tong uitsteken