Veel moeite met afspenen van veulen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Sun

Veel moeite met afspenen van veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 12:06

heey, x

ik ben nieuw lid Haha! (wel niet zo nieuw ben hier ooit als sunray geweest, maar de is verwijderd denk ik Bloos)

maar mijn vraag is dus:)

we hebben een merrie (Bea: boerenpaard van 10jaar een echt lief beest, maar wel beetje beschermend over haar veulen tegenover de Haflingermerrie die erbij staat)
Nu is het veulen (Jules Haha! ) ondertss al groter als mijn Haflinger duzz werd het tijd om Bea even weg te brengen om de kleine te "spenen".

dus zo gezegd zo gedaan. bea werd een paar straten verder gebr8 bij een vriend van ons voor 2 weken (de haflinger en het veulen zijn samen gebleven) en ook Bea stond met ander paarden.

Nu, Bea blijft 2 weken weg... deze morgen om 8uur gaan halen... op de straat was ze al bijna niet te houden (groot beest zo een boerenpaard Frusty ), ze komt de wei in en HUP WEER DIE KLEINE ERAAN. en nu ik net ging... jaah hoor ze geeft weer melk Zij zijn groot en ik is klein! en onze haflinger wordt weer weggestuurd... dus is mijn vraag>>>
WAT KAN IK NU DOEN???

help me aub:)

x Lotje

Marigold

Re: Veel moeite met afspenen van veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 15:52

langer uit elkaar houden.
hoe oud is het veulen?
konden ze elkaar horen vanuit de weilanden waar ze stonden?

__Sun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 16:00

hoi

Jules is nu bijna 7maanden... dus dat is oud genoeg. Nee ze konden elkaar ook niet horen want er zaten een paar plantages tussen en heel andere kant daarvoor was het echt te ver.
Ik vind het toch raar want (we hebben het paard en veulen gekocht eind Juni) en die man is nog hier geweest en die zei ook van wij doen ze 2 weken weg (had veel vos merries) zou genoeg moeten zijn. Maar ik ben heel de tijd buiten geweest en hij drinkt echt super weinig... zou het kunnen dat hij het gewoon beu is? Want Jules (de kleine) eet ook al paardenbrkjes en alles:)

Nu zei iemand al van uierontsteking.... en daar heb ik wel bang van duss morgen maar eens de dierenarts bellen denk ik.

Thanx voor te
reageren:)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:09

weet je zeker dat hij echt drinkt dan?
dat de merrie nog melk produceert?
misschien is het ook wel gewoonte van Jules om er onder te gaan hangen?
vind de merrie het goed?
hoe denk je te zien dat hij weinig drinkt als ik vragen mag?
want veulens drinken op zich heel snel heel veel, daar zie je verder niks van toch?
misschien dat hij nu dus zo nu en dan onder de merrie hangt, maar dat ze geen melk meer heeft, en hij daar steeds snel achterkomt en weer bij haar weggaat?

ik zal even temmen of dit naar kraamstal mag, daar zitten veel meer mensen die je hierover zouden kunnen adviseren.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:23

verplaatst van MD naar KS.

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 16:28

Twee weken is echt veel te kort. Minimaal een maand en liever nog 6 weken.

__Sun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 16:33

heey bedankt voor de reacties!!

Maar ik denk het omdat ik de hele dag naar buiten aan het gaan ben ( het is echt machtig weer hier in Limburg!!! Muziek! . Vorig jaar sneeuwde het nu;)

En elkaar horen moet echt bijna onmogelijk zijn ( ze hebben nu een mooi groot hoofd en super oren MAAR of ze dan ook zo ver kunnen dat denk ik niet) Ligt ook nog een stukje fabriek tussen en plantages en huizen dus wordt moeilijk.
En vroeger (voor ze weg was) zag je hem best vaak eraan hangen... en nu veel minder en niet zo lang. Ik zag toenstraks wel dat er precies melk drupte... (na hij gedronken had). maar hij drinkt ook Water. Misschien heeft hij er wel genoeg van....?Is dit mogelijk?

Maar,, kan het ok zijn dat ze hem heeft weggeduwd ofzo? Dat ze nog melk heeft maar niet meer wilt?

x

Norfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:24

Wij hebben een merrie met veulen, die we wilden afspenen maar staan dus in de wei, maar het is een vrij klein veulen en glipt overal tussen door.
Dus wanneer wij de moeder weghaalde, ging de kleine man uit de wei en overal rond lopen waar hij niet moest zijn. Konden wij hem weer gaan vangen.. Iemand hier ervaringen mee of tips voor???

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:26

in 1 keer afspenen, en echt uit elkaar zetten, paar km uit elkaar.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 20:53

2 weken is echt niet lang genoeg. Tuurlijk zal het verschillend zijn per paard, maar hier doen we vaak ook een aantal maanden van elkaar af. Momenteel heb ik hier merrie en veulen ook pakweg een maand nu bij elkaar weg, maar haar uier is nog steeds niet volledig verdwenen. Zou er nu weer een veulen onder gaan hangen, komt die melkproductie zo weer op gang.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 07:19

De melkbehoefte is ondertussen wel minder geworden, maar gespeend is hij duidelijk nog niet. Wat al eerder gezegd is, langer uit elkaar zetten, minimaal een maand, als het kan nog langer. Zolang hij nog aan de uier mag komen is hij niet afgespeend.

Verder, houdt er rekening mee dat Jules al bijna vruchtbaar is, tenminste, ik neem aan dat het een hengstveulen is aan de naam te horen.

MartineOsuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:10

Mijn advies is hou ze nog een tijd van elkaar minstens een maand. En kijk goed voor dat je het veulen weer bij de merrie zet, of de uiers goed zijn opgedroogd. En als het veulen toch weer gaat drinken iets hards op de neus van het veulen doen. Zodat de merrie het niet prettig vindt als het veulen gaat drinken. Maar let op dat het niet scherp is. succes ermee

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 10:55

Wat wil je tzt het is een hengstveulen hou je hem bij jou op stal? Zelf heb ik mijn hengstveulens gespeend (in een groep en op ander adres) een merrieveulen gaat op een gegeven moment naar een andere stal ('s nachts) en overdag in de groep bij elkaar. De merrie geeft zelf aan waneer zij het veulen niet meer laat drinken. Indien je beide op hetzelfde stallingsadres hou zou ik mij daar ook geen zorgen over maken. De natuur regelt dat allemaal zelf.

__Sun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 18:31

heey

jaah, ik heb niet de indruk dat ze het erg vind... Maar misschien heb je gelijk en gaat het ze zelf aangeven als hij niet meer mag drinken.
Hopen maar.

dank voor reacties

MartineOsuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:21

in de natuur geeft een merrie 1 half jaar melk
dus kan nog wel ff duren.

anouksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 13:54

die van ons zijn ook een paar maanden uit elkaar geweest! En nu drinkt ze niet meer, en de merrie heeft geen uier meer.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:20

Ik ga toch uit van 8 weken veulen en merrie scheiden om het drinken tegen te gaan..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 07:31

Ik heb ook net mijn veulen gespeend.....
Normaal gaan de alleen de veulens 10 dagen op stal, en daarna in een andere wei..... Ze gaan eerst op stal, omdat ze dan dus niet kunnen ontsnappen....
Dit jaar staan de merrie's ook op stal (ander gebouw) T is erg slecht weer hier, en een merrie heeft mok waar we nu pas net aan mogen komen... Heb ze 2 dagen horen hinniken, maar nu is dat opgehouden.......

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 07:59

2 Weken is veel te kort! Wij hebben dit probleem vorig jaar ook gehad. Mijn pensionklant heeft de merrie 2 weken in een andere stal gezet en zodra ze weer bij ons op stal kwam, probeerde het (merrie)veulen weer te drinken.
De eerste 2 dagen sloeg ze naar het veulen, maar bij de derde dag had ze zoiets van "je doet maar wat je niet laten kan!"
Gevolg: flinke uieronsteking bij de merrie Scheve mond .
Dus nog een keer uit elkaar gehaald en de merrie aan de AB.
Een vriendin van mij heeft dit jaar een veulen gekregen en die wordt na oud & nieuw afgespeend.
Haar merrie komt dan zeker voor een week of 8-10 bij mij te staan (is 3 km verderop), afhankelijk van het uier ook nog langer.
De natuurlijk regelt dit in zoverre zelf, dat de merrie het veulen gewoon laat drinken totdat er weer een nieuw veulen is Knipoog (dus in de regel tot een jaar).
Vanzelf houden ze er echt niet mee op .
Een andere vriendin van mij kocht 2 shetties, moeder (9) & dochter (4). De shetties had ze in de winter gekocht en zaten dik in het haar.
Na een week zegt ze tegen me: "moet je nou toch kijken, Biene drinkt bij Schecki Wow! !!"
Wij kontroleren en ja hoor: uier helemaal vol!
Dat was een heisa bij het afspenen Ziek ; we hebben ze de eerste nacht in 2 verschillende boxen neergezet, omdat we er zo snel eentje niet ergens anders kwijt konden. Vooral de dochter was volledig over de zeik; die probeerde gewoon uit de box te klimmen Nagelbijten / Gniffelen ! De moeder gaf overgens geen sjoege Haha! !
De volgende dag konden we de moeder op onze oude stal kwijt en die is daar 6 weken geweest. Daarna heeft Biene het niet meer geprobeerd om bij de moeder te drinken Knipoog .

makol2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 18:32

hallo Lachen
ik vind 2 weken vrij kort om heel de melkprosidure te stoppen
mijn veulentje was bijna 3 maanden weg
doeeeeeg makol2

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 23:10

Je moet merrie en veulen zeker 6 maanden uit elkaar halen als je wilt dat ze ècht afgespeend wordt. Dus niet alleen zodat de merrie tijd heeft om de melkproductie volledig te stoppen. Maar ook zodat het veulen niet meer constant bij de merrie in de buurt wil zijn. Als je ze even uit elkaar haalt en dan weer het veulen laat drinken dan bezorg je de merrie alleen maar pijnlijke overvolle uiers voor een paar dagen.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:27

MartineOsuus schreef:
in de natuur geeft een merrie 1 half jaar melk
dus kan nog wel ff duren.

Een merrie geeft in de natuur net zolang melk totdat ze het veulen zelf afspeend. Sommige merries doen dit zelfs pas een paar weken voor de geboorte van het nieuwe veulen.

__Sun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 21:37

hoi

Njah... Hij drinkt nog steeds.. maar niet meer zo vaak (Hij eet ook gwn met de rest). En de merrie vind het niet erg:) Ze is ook Niet drachtig. Maar ik denk dat Het na een tijdje wel zal stoppen. Ooit moet hij toch zelf + Hij wordt groot heel groot:d duzz makkelijk wordt het niet meer om te blijve drinken..Lachen Ik hoop dat het stopt anders moet ze weer weg. Maar ik denk dat deze voor moeder natuur is:)
tHANX VOOR REACTIES!:)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:02

het is echt het beste voor beide als je ze uit elkaar zet voor een hele tijd, lijkt mij dan.
dat het veulen nu drinkt, ik weet niet of het vanzelf wel ophoud.
ik heb vorige week mijn 6 maanden oude veulen bij de merrie weggehaald, ik dacht dat ze al niet zoveel meer dronk, ze at gewoon net als de merrie alles verder.
maar mijn merrie kreeg echt een joekel van een uier, niet normaal, dat was echt even doorbijten, en nu na drie dagen is het niet meer opgezet.
ik ga zeker weten voorkomen dat ze hier nog een keer doormoet, dus dan het veulen maar lang weglaten, alles beter dan dat dit nog een keer moet..

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:32

Ik zou voor zelfs minstens twee maanden uit elkaar, de uier moet echt even goed opdrogen. Mijn veulen was drie maanden weg en toen ze er weer bij liep hing ze er direct weer onder, moeder had geen melk meer en geen zin, dus dat regelde zichzelf..
Nu loopt er een veulen bij mijn, inmiddels jaarling, en pardoes probeert het veulen, nu twee maanden bij haar mammie weg is, bij mijn jaarling te drinken, hihi..

Het mooist is natuurlijk om het jonge hengstje naar de opfok te brengen, daar kan hij lekker met vriendjes stoeien en lekker gezond opgroeien.