schimmel uit bruine ouders

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

schimmel uit bruine ouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 22:28

op de papieren van mijn schimmelmerrie staat dat beide ouders bruin zijn
kan schimmel dan een geslacht overslaan Scheve mond
ik dacht altijd dat 1 van beide ouders de schimmelfactor moet hebben

eroslover

Re: schimmel uit bruine ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:30

de ouders van mijn schimmel zijn ook beide bruin dus het kan wel, iig volgens de papieren

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 22:30

hangt er vanaf hoe de opa's en oma's eruit zagen
het hoeft niet altijd misschien hadden zijn ouders beide een gen voor schimmelfactor en is dat het geworden haha

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 22:35

de vader van de moeder is schimmel (inschallah)
daar heeft ze de kleur van, het is dus een geslacht overgeslagen
ik wist dus echt niet dat dat kon Koe
maar nu wel Haha!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:44

Schimmel is dominant dus tenzij je merrie een mutant is zou je het bij een van de ouders fenotypisch gezien moeten hebben.

Misschien bruin geboren en later toch stiekem schimmel geworden, maar nooit doorgegeven aan het stamboek?
Of ze hebben het verkeerde rietje gebruikt bij de inseminatie Clown

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:08

Het schimmelgen is een geen kleur-gen, het is een gen dat de oorspronkelijke kleur "overstemt". Het eerste onderzoek naar kleurvererving bij paarden ging over schimmels. De uitkomst was dat twee gekleurde ouders nooit een schimmel voort kunnen brengen. Twee schimmelouders die heterozygoot zijn kunnen wel een gekleurt veulen voortbrengen.
Als je twee heterozygote schimmels kruist heb je 75% kans op grijs, en 25% kans op een homozygoot schimmel, dat is een paard die zelf alleen schimmels zal geven en 25% kans op gekleurt. Het schimmelgen is dan bij een gekleurt veulen verdwenen, en kan, tenzij dat veulen met een schimmel gekruist wordt, geen schimmel meer voortbrengen. Als het veulen niet met een schimmel gekruist wordt kán er dus geen gekleurt veulen uitkomen.
Dus helaas, óf de afstamming klopt niet, óf één van de ouders is heel laat schimmel geworden en stond qua kleur fout geregistreerd.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 01:26

Schimmel is inderdaad dominant, het kan dus absoluut geen generatie overslaan, dat is onmogelijk.
Dominant wil namelijk zeggen dat als een paard het gen heeft het ook toont, en een paard kan alleen die genen doorgeven die het zelf draagt. Oftewel, een niet-schimmel heeft geen schimmelgen om door te geven.

De meest logische verklaring is dat één van de ouders verkeerd geregistreerd staat (gebeurt wel vaker overigens) en als veulen is geschetst als bruin terwijl ze schimmel zou worden, Je zegt namelijk dat moeders vader schimmel is, dan zal moeder waarschijnlijk verkeerd geschetst zijn en later schimmel zijn geworden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 08:39

dan was ik toch niet zo dom als ik dacht Haha!
ik heb het paard net gekocht er zit een oldenburgs en kwpn papier bij
nu zag ik net dat het paard zelf ook als vos op staat (ze is vosschimmel)
de aftekeningen kloppen verder wel
dus ik denk dat ze in oldenburg de kleur registreren die het veulen op dat moment heeft ,
wel raar hoor
je kan meestal al snel genoeg zien of een veulen de schimmel kleur gaat krijgen
ws is de moeder dan een bruinschimmel
thanks voor de reactie's

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 11:32

oh dan klopt wat ik zei ook niet, zal nog eens in haar papieren kijken. Ik heb zelf dan waarschijnlijk ongelijk. Want dan was de hengt volgens mij een hele mooie schimmel

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:26

Ik heb even in je profiel gekeken, en als het de Uniform x Pericles is, dan weet ik wel zeker dat de vader een schimmel is.
Uniform is een homozygote schimmel, wat wil zeggen dat hij alleen maar schimmel-nakomelingen geeft.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:50

[quote="Supertje"]Schimmel is inderdaad dominant, het kan dus absoluut geen generatie overslaan, dat is onmogelijk.

Daar vergis je je in. Ik ken genoeg vos en bruine nakomelingen van een schimmelhengst.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 19:48

een schimmel heeft altijd een vader of een moeder met de schimmel kleur....

dat betekend niet dat een schimmel alleen maar schimmel kan fokken....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:46

Oreo schreef:
Daar vergis je je in. Ik ken genoeg vos en bruine nakomelingen van een schimmelhengst.

dan kan de moeder toch een schimmel zijn Tong uitsteken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:22

Oreo schreef:
[quote="Supertje"]
Schimmel is inderdaad dominant, het kan dus absoluut geen generatie overslaan, dat is onmogelijk.

Misschien verstandig om de rest van de uitleg van Supertje te lezen? Gestoord

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:33

unamie schreef:
je kan meestal al snel genoeg zien of een veulen de schimmel kleur gaat krijgen
ws is de moeder dan een bruinschimmel
thanks voor de reactie's

meestal is niet altijd Haha!
Ik heb veulens gehad uit schimmels die met de eerste verharing al grijs waren, maar die met 2 jaar geen haartje wit hadden..
Ik heb er nu 1, hier geboren, was vos bij de geboorte (daar had ik al twijels over of het een vos was) de schetser riep bruin geboren schimmel, maar bruin was ze ook niet.. en nu is ze ehm... meer meelsnoet donkerbruin....

1 pony van mij, was sneeuwwit, stond ook als vos op papier... dom als ik toen was heb dat laten veranderen in shimmel ipv vos geboren schimmel....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:35

Supertje schreef:
Ik heb even in je profiel gekeken, en als het de Uniform x Pericles is, dan weet ik wel zeker dat de vader een schimmel is.
Uniform is een homozygote schimmel, wat wil zeggen dat hij alleen maar schimmel-nakomelingen geeft.
en als een schimmel andere kleuren geeft dan is die dus niet homozygoot, niet dominant?
en kan dan bruin of vos ook homozygoot zijn? en als 2 dominante kleuren zich treffen? zeg schimmel X bruin?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 22:27

Alane schreef:
meestal is niet altijd Haha!

idd daarom zei ik ook meestal Knipoog

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 22:38

Citaat:
en als een schimmel andere kleuren geeft dan is die dus niet homozygoot

Klopt, een schimmel geeft altijd 50% kans op een schimmel.
Citaat:
niet dominant?

Schimmel is altijd aanwezig èn zichtbaar of niet aanwezig.
Citaat:
en kan dan bruin of vos ook homozygoot zijn?

Een voskleurig paard is altijd homozygoot, anders is het een bruin of zwart dier.
Een bruin paard is homozygoot (Flemming geloof ik) en geeft dan alleen bruine nakomelingen op vossen of heterozygoot bruin die op een vos 50% bruin geeft.
Citaat:
en als 2 dominante kleuren zich treffen? zeg schimmel X bruin?

Dan krijg je bruin veulen dat later verschimmelt Haha!
Wilgavivera, veulen van onze merrie is zo'n veulen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 22:43

als je een schimmelmerrie laat dekken
welke kleur (hengst) geeft dan de minste kans op schimmel
of blijf deze kans altijd 50%
en wordt de kans groter als de hengst bruin/vos/zwart is maar er wel schimmel in de voorouders van de vader zit
Laatst bijgewerkt door unamie op 26-11-06 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:02

Hoe meer ik lees over kleurvererving, hoe 'dommer' ik me voel Tong uitsteken
Als een schimmelhengst (zover ik weet) alleen schimmel vererft hoe noem je dat dan?

Het veulen dat geboren is uit mijn bruine merrie (hoge zwarte benen, denk dat het 'm daar ook in zit) X schimmel hengst, was volgens de DA (paardeman) vos... ik had mijn twijfels ivm muisgrijs/zilverachtig aan de benen.
schetser noemde het dus schimmel bruin geboren.
en nu is ze zwartbruin, met donkere wimpers...
ze heeft geen "lichte wenkbrauwen" getoont, wel donkere.... haar bles is wel 'lichter' geworden = overgang wit naar andere kleur vager.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:17

Oreo schreef:
[quote="Supertje"]

Ik heb ook nergens gezegd dat dat niet kan Knipoog Wat Neonlight al zei, even verder lezen. Een heterozygote schimmel kan inderdaad ook niet-schimmel nakomelingen geven. Een heterozygoot wil zeggen dat een paard 2 verschillende allelen binnen een gen heeft. In het geval van een heterozygote schimmel heeft die schimmel van de ene ouder een allel voor schimmel meegekregen, en van de andere een allel voor niet-schimmel. Schimmel is dominant, dus zal het paard schimmel zijn en blijft het niet-schimmel allel verborgen. Maar dat paard geeft vervolgens wel weer één van die 2 allelen van dat gen mee aan een veulen, welke is willekeurig. Dat kan dus zowel het schimmel allel als het niet-schimmel allel zijn. Wordt het niet-schimmel en krijgt het van de andere ouder ook niet-schimmel, dan wordt het veulen geen schimmel.
Dominant wil dus niet zeggen dat een gen altijd vererft, maar dat als een gen aanwezig is, het ook toont. Oftewel, dominant wil zeggen dat een paard maar 1 allel binnen een gen van die bepaalde eigenschap nodig heeft om het te tonen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:24

unamie schreef:
als je een schimmelmerrie laat dekken
welke kleur (hengst) geeft dan de minste kans op schimmel
of blijf deze kans altijd 50%
Die kans blijft altijd 50%, dat is namelijk de kans dat de merrie schimmel doorgeeft(en als dat doorgegeven wordt krijg je altijd een schimmel)
Citaat:
en wordt de kans groter als de hengst bruin/vos/zwart is maar er wel schimmel in de voorouders van de vader zit

Nee, want als de hengst zelf geen schimmel is dan draagt hij het gen dus niet(want dan zou hij schimmel zijn). En wat hij niet draagt kan hij niet doorgeven aan zijn nakomelingen Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:57

Even een algemene uitleg over hoe kleurvererving werkt is misschien wel handig.
Alle genen bestaan uit 2 allelen, 1 allel van de vader en 1 allel van de moeder. Deze allelen vormen samen een paar en dus een gen. Aan nakomelingen wordt weer 1 van die allelen meegegeven.
Allelen binnen een gen kunnen hetzelfde zijn, of verschillend. In het geval van 2 verschillende allelen is er maar 1 van die 2 allelen die naar buiten toe toont. Zo'n eigenschap is dominant, het verborgen allel is recessief. Een recessieve eigenschap kan dus alleen tonen als een paard 2 dezelfde van die recessieve allelen binnen een gen heeft, anders zou het door het andere allel overschaduwd worden.
Indien 2 allelen verschillend zijn is dit heterozygoot (=fokonzuiver) aangezien je niet weet welk allel er doorgegeven gaat worden. Indien de 2 allelen hetzelfde zijn is dit homozygoot (= fokzuiver), de 2 allelen zijn gelijk, dus zal ook altijd die eigenschap doorgegeven worden.

Kleuren bij paarden worden aangegeven met letters die in paren opgeschreven worden (1 letter voor elk allel), waarbij een hoofdletter staat voor een dominant allel, en een kleine letter voor een recessief allel.

Paarden hebben 2 basiskleuren, namelijk zwart en vos, hierop zijn alle andere kleuren opgebouwd. Zwart en vos worden bepaald door 1 gen, namelijk het expressiegen. Zwart is daarbij de dominante en wordt aangegeven met E, vos de recessieve en wordt aangegeven met e. Vos is eigenlijk niets anders dan het ontbreken van zwart pigment.
Doordat zwart dominant is over vos, zal een heterozygoot zwart zowel een allel voor vos als een allel voor zwart hebben (Ee) maar is dan zwart en kan zowel vos als zwart doorgeven. Een zwarte die homozygoot is, is EE en kan alleen zwart doorgeven. Vos is dus altijd ee, omdat als er E bij zou zijn het geen vos meer zou zijn. Vos is dus ook altijd homozygoot, een vos kan alleen vos doorgeven, wat overigens niet wil zeggen dat 1 vos-ouder altijd vossen geeft. Want als er van de andere ouder een E bij komt is de basis weer zwart. Vos x vos geeft dan dus logischerwijs altijd vos, omdat ze beiden alleen maar ee hebben en niets anders door kunnen geven.
Bruin is geen basiskleur, maar genetisch zwart + het agoutigen (A). Agouti is een wijzigingsfactor die het zwart terug dringt naar de punten (staart, manen, benen). Een bruin paard heeft dus minimaal 1x E en minimaal 1x A (EEAA, EEAa, EeAa of EeAA), een zwart paard heeft nooit A. Agouti is namelijk dominant en toont altijd op zwart. Agouti is wel een dominante met een uitzondering, het toont namelijk niet op vos omdat daar geen zwart is om op in te werken maar een vos kan het wel dragen.

Kortom:
* Een zwart paard heeft minimaal 1x E en nooit A (Ee of EE)
* Een vos heeft altijd ee (kan wel A dragen)
* Een bruin paard heeft minimaal 1x E en 1x A (EEAA, EEAa, EeAA of EeAa)

Schimmel is een dominante factor die op iedere kleur zonder uitzondering toont (zoals verreweg de meeste dominante genen). Schimmel wordt aangeven met G (schimmel) en g (niet-schimmel). Een schimmel is dus GG (homozygoot) of Gg (heterozygoot). Verreweg de meeste schimmels zijn heterozygoot.

Een paard heeft dus niet 1 gen voor kleur wat bijvoorbeeld zegt 'bruinschimmel' maar heeft verschillende genen die naast elkaar bestaan en zo samen de kleur bepalen.
Citaat:
en als een schimmel andere kleuren geeft dan is die dus niet homozygoot, niet dominant?
en kan dan bruin of vos ook homozygoot zijn? en als 2 dominante kleuren zich treffen? zeg schimmel X bruin?

Een schimmel die ook gekleurde nakomelingen geeft is dus niet homozygoot maar heterozygoot (Gg), schimmel blijft echter dominant, wat die eigenschap ligt aan het gen en niet aan het paard. Een gen kan niet bij het ene paard dominant zijn en bij het andere niet.

En bij meerdere dominante genen bij elkaar tonen ze allemaal, heb je dus een paard met zowel E, A en G, dan heb je een bruine die schimmel wordt.

Alane schreef:
Het veulen dat geboren is uit mijn bruine merrie (hoge zwarte benen, denk dat het 'm daar ook in zit) X schimmel hengst, was volgens de DA (paardeman) vos... ik had mijn twijfels ivm muisgrijs/zilverachtig aan de benen.
schetser noemde het dus schimmel bruin geboren.
en nu is ze zwartbruin, met donkere wimpers...
ze heeft geen "lichte wenkbrauwen" getoont, wel donkere.... haar bles is wel 'lichter' geworden = overgang wit naar andere kleur vager.

Juist die zilver/grijsachtige benen zijn een teken dat een veulen juist GEEN schimmel wordt Knipoog Een schimmel-veulen zal over het algemeen genomen juist geboren worden met gekleurde benen (vos of zwart), een niet-schimmel veulen wordt over het algemeen geboren met lichtere 'schutkleur' benen, dat grijzige dus, of in het geval van een vos wit/creme. Een veulen wat schimmel wordt heeft over het algemeen al een volledige kleur.
Zwarte veulens die schimmel worden, worden juist pikzwart geboren, niet schimmel zwarten worden muisgrijs geboren.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 07:15

iedereen bedankt voor de reactie's
bedankt voor de uitgebreide uitleg supertje Cool
ik moest het een aantal keer lezen voordat het kwartje viel,
het is best ingewikkeld Haha!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 09:15

ik heb mijn bruine merrie....gedekt door een schimmel hengst....

nou hoop ik dat ik een schimmel krijg ,maar de hengst is jammer genoeg niet homozygoot...Carolus II is de hengst.

goeie tip over die benen...supertje....!

maar ik kan dus bij de geboorte al afleiden dat als de benen , als het ware een |schutkleur" hebben, dat het niet een schimmel is....

↑ Naar het begin van de pagina