kan schimmel dan een geslacht overslaan
ik dacht altijd dat 1 van beide ouders de schimmelfactor moet hebben
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Oreo schreef:Daar vergis je je in. Ik ken genoeg vos en bruine nakomelingen van een schimmelhengst.
Oreo schreef:[quote="Supertje"]
Schimmel is inderdaad dominant, het kan dus absoluut geen generatie overslaan, dat is onmogelijk.
Daar vergis je je in. Ik ken genoeg vos en bruine nakomelingen van een schimmelhengst.
unamie schreef:je kan meestal al snel genoeg zien of een veulen de schimmel kleur gaat krijgen
ws is de moeder dan een bruinschimmel
thanks voor de reactie's

Supertje schreef:en als een schimmel andere kleuren geeft dan is die dus niet homozygoot, niet dominant?Ik heb even in je profiel gekeken, en als het de Uniform x Pericles is, dan weet ik wel zeker dat de vader een schimmel is.
Uniform is een homozygote schimmel, wat wil zeggen dat hij alleen maar schimmel-nakomelingen geeft.
Alane schreef:meestal is niet altijd
Citaat:en als een schimmel andere kleuren geeft dan is die dus niet homozygoot
Citaat:niet dominant?
Citaat:en kan dan bruin of vos ook homozygoot zijn?
Citaat:en als 2 dominante kleuren zich treffen? zeg schimmel X bruin?

Oreo schreef:[quote="Supertje"]
Schimmel is inderdaad dominant, het kan dus absoluut geen generatie overslaan, dat is onmogelijk.
Daar vergis je je in. Ik ken genoeg vos en bruine nakomelingen van een schimmelhengst.
Wat Neonlight al zei, even verder lezen. Een heterozygote schimmel kan inderdaad ook niet-schimmel nakomelingen geven. Een heterozygoot wil zeggen dat een paard 2 verschillende allelen binnen een gen heeft. In het geval van een heterozygote schimmel heeft die schimmel van de ene ouder een allel voor schimmel meegekregen, en van de andere een allel voor niet-schimmel. Schimmel is dominant, dus zal het paard schimmel zijn en blijft het niet-schimmel allel verborgen. Maar dat paard geeft vervolgens wel weer één van die 2 allelen van dat gen mee aan een veulen, welke is willekeurig. Dat kan dus zowel het schimmel allel als het niet-schimmel allel zijn. Wordt het niet-schimmel en krijgt het van de andere ouder ook niet-schimmel, dan wordt het veulen geen schimmel.unamie schreef:Die kans blijft altijd 50%, dat is namelijk de kans dat de merrie schimmel doorgeeft(en als dat doorgegeven wordt krijg je altijd een schimmel)als je een schimmelmerrie laat dekken
welke kleur (hengst) geeft dan de minste kans op schimmel
of blijf deze kans altijd 50%
Citaat:en wordt de kans groter als de hengst bruin/vos/zwart is maar er wel schimmel in de voorouders van de vader zit
Citaat:en als een schimmel andere kleuren geeft dan is die dus niet homozygoot, niet dominant?
en kan dan bruin of vos ook homozygoot zijn? en als 2 dominante kleuren zich treffen? zeg schimmel X bruin?
Alane schreef:Het veulen dat geboren is uit mijn bruine merrie (hoge zwarte benen, denk dat het 'm daar ook in zit) X schimmel hengst, was volgens de DA (paardeman) vos... ik had mijn twijfels ivm muisgrijs/zilverachtig aan de benen.
schetser noemde het dus schimmel bruin geboren.
en nu is ze zwartbruin, met donkere wimpers...
ze heeft geen "lichte wenkbrauwen" getoont, wel donkere.... haar bles is wel 'lichter' geworden = overgang wit naar andere kleur vager.
Een schimmel-veulen zal over het algemeen genomen juist geboren worden met gekleurde benen (vos of zwart), een niet-schimmel veulen wordt over het algemeen geboren met lichtere 'schutkleur' benen, dat grijzige dus, of in het geval van een vos wit/creme. Een veulen wat schimmel wordt heeft over het algemeen al een volledige kleur.