PROK Certificaat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trudy_dJ

PROK Certificaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 17:26

Weet iemand hoe het zit met het PROK certificaat?
Ik heb enkele weken geleden mijn 2,5 jarige merrie rontgenologisch laten keuren. Dit was allemaal in orde. Dierenarts heeft toen gevraagd of ze extra foto's moest maken voor het PROK certificaat.
Zij dacht dat ze hier voor wel in aanmerking zou komen. Ik heb dit toegestaan. De papieren zijn nu dus voor aanvraag opgestuurd.

Mijn merrie staat te koop en heb in de advertentie staan dat het PROK certificaat in aanvraag is. Nu kreeg ik echter vandaag een email van een persoon die beweerde dat ik geen PROK certificaat kon aanvragen, aangezien dit alleen voor 3 jarige paarden is??

Is dit echt zo?

Myrdal

Re: PROK Certificaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:42

Nee hoor, je kunt een paard altijd laten prokken, ongeacht de leeftijd (veulens, enters en twenters uitgezonderd). Dus of je paard nu 3, 8 of 16 is je kunt altijd foto's laten maken en het PROK certificaat iaanvragen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:43

Nee hoor officieel na 1 september in het jaar dat ze 2 worden.
Dus laat je maar niet gek maken.

Overigens zou ik geen PROK certificaat vermelden voor het goedgekeurd is.
De mening van de 3 beoordelende artsen wijkt soms af van de mening van de eigen DA.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:58

afgelopen woensdag zijn ze weer bijeen geweest van de PROK-commisie!.. vandaag gebeld en onze merrie was goed en is daarmee nu ELITE. (3,5 jarige flemmingh X nimmerdor) het officiele certificaat zal zaterdag of maandag wel bij de post zitten!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 22:12

Gefeliciteerd!

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 22:20

weule schreef:
afgelopen woensdag zijn ze weer bijeen geweest van de PROK-commisie!.. vandaag gebeld en onze merrie was goed en is daarmee nu ELITE. (3,5 jarige flemmingh X nimmerdor) het officiele certificaat zal zaterdag of maandag wel bij de post zitten!

Super resultaat Weule!!

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 22:21

sarabande schreef:
Nee hoor officieel na 1 september in het jaar dat ze 2 worden.
Dus laat je maar niet gek maken.

Overigens zou ik geen PROK certificaat vermelden voor het goedgekeurd is.
De mening van de 3 beoordelende artsen wijkt soms af van de mening van de eigen DA.

Oke en dat was het, dus wat dat betreft lijkt het mij geen probleem.

Ik heb haar laten keuren door een onafhankelijke dierenarts. Maar misschien dat ik het er inderdaad nog even uit moet halen tot dat ik het groene licht heb gekregen!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 22:33

de eisen voor de foto's voor het prok-certificaat zijn zwaarder dan normale foto's. dwz;de kwaliteit/ hoek van foto's is erg belangrijk en heeft bepaalde maatstaven. Deze foto's mogen alleen ingediend worden door aangewezen PROK dierenartsen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 22:45

weule schreef:

Van harte dat is het doel van iedere gemotiveerde fokker OK dan! .

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:13

Weule gefeliciteerd met je elite merrie. Inderdaad is het PROK certificaat voor ons fokkers belangrijk omdat het aangeeft dat we met een 'gezonde' merrie fokken. Afgelopen week ben ik bij een lezing geweest van DA Jan Greve en die vertelde dat een PROK certificaat helemaal niet wil zeggen dat je met een gezonde merrie fokt omdat bij een PROK keuring niet naar alle onderdelen wordt gekeken(bijvoorbeeld sesambeentjes) en dat een PROK certificaat niet wil zeggen dat het een gezond sportpaard is. Gezond zijn voor de fokkerij en gezond zijn voor de sport zijn dus twee dingen die niet helemaal overeenkomen.

Verder werd er verteld dat de meeste oorzaken van kreupelheid en dergelijke voortkomen uit plekken van het lichaam waar helemaal geen foto's van gemaakt worden(omdat dit onmogelijke plekken zijn) namelijk rug, nek en hals. Zo is OCD in de nek waarschijnlijk één van de grootste oorzaken van ataxie en niet een virus.

Wat ik dus wel een beetje krom vind is dat als je met een geprokte merrie fokt je dus gezond fokt, terwijl dit dus voor de sport niet zo hoeft te zijn. Maar waar fokken wij fokkers hoofdzakelijk voor? voor de sport toch?? Wel een beetje vreemd dus.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik tegen de PROK keuring ben, integendeel, we hebben zelf ook een elite merrie en het PROK certificaat heeft zeker waarde, het sluit toch bepaalde mankementen uit. Maar ik wil alleen maar aangeven dat het PROK certificaat niet als iets heiligs gezien moet worden omdat het voor de sport dus niet geheel betrouwbaar is.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 13:07

Wanneer zijn jouw papieren ingestuurd Weule? Merrie die ik rijd is 2 en een halve week terug helemaal op de foto gezet, zag er allemaal heel prima uit dus is ook opgestuurd voor de PROK. Misschien dat wij er dan ook bij zitten, spannend?!

Gefeliciteerd ook!

Janniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:02

Wordt bij een PROK keuring alleen foto's gemaakt? Doen ze geen andere testen, zoals buigproef, op harde ondergrond draven etc.

OO7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 21:09

Voor de goede orde; twee klinieken meldden mij dat je kunt prokken vanaf de leeftijd vanaf 2,5 jaar oud.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 17:55

Janniek schreef:
Wordt bij een PROK keuring alleen foto's gemaakt? Doen ze geen andere testen, zoals buigproef, op harde ondergrond draven etc.

Alleen foto's.
Ik laat altijd buiten de verplichte PROK foto's helemaal rontgenologisch keuren dus ook voor de sport. Ik vind dat een fokmerrie helemaal goed moet zijn.

Janniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:42

[/quote]Alleen foto's.
Ik laat altijd buiten de verplichte PROK foto's helemaal rontgenologisch keuren dus ook voor de sport. Ik vind dat een fokmerrie helemaal goed moet zijn.[quote]

Dat vind ik ook veel beter. allen foto's zeggen indedaad niet voldoende of een paard ook geschikt is voor de sport. Kan het ook zijn dat ze met die foto's alleen kijken naar zaken die evt. ook erfelijk zouden kunnen zijn? Een merrie met een peesblessure kan natuurlijk nog wel een hele goede fokmerrie zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:53

Janniek schreef:
Kan het ook zijn dat ze met die foto's alleen kijken naar zaken die evt. ook erfelijk zouden kunnen zijn? Een merrie met een peesblessure kan natuurlijk nog wel een hele goede fokmerrie zijn.

Een peesblessure is niks rontgenologisch dus dat valt er compleet buiten. Het gaat om de botstructuren he.
En nee, alles telt, niet alleen de erfelijke zaken. (of ja in principe kan alles van afwijkende botstructuren erfelijk zijn he, behalve als het door een trauma van buitenaf komt)

Janniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:07

Oke het voorbeeld van de peesblessure is niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde daarmee te zeggen, dat een paard die kreupel is door een peesblessure op de foto's wel goed kan zijn, en zou dan zoals boven omschreven, dus ook nog PROK goedgekeurd kunnen worden. Terwijl ze niet geschikt zou zijn voor de sport. Ik hoop dat ik het zo duidelijker heb omschreven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 19:15

Janniek schreef:
Oke het voorbeeld van de peesblessure is niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde daarmee te zeggen, dat een paard die kreupel is door een peesblessure op de foto's wel goed kan zijn, en zou dan zoals boven omschreven, dus ook nog PROK goedgekeurd kunnen worden. Terwijl ze niet geschikt zou zijn voor de sport. Ik hoop dat ik het zo duidelijker heb omschreven.

Jahoor een paard met een peesblessure kan idd PROK ggk worden. Ja
Mijn merrie is door peesproblemen ook niet meer inzetbaar voor de sport maar is wel rontgenologisch helemaal goed en PROK ggk.