[TI] Kiara wil niet aanspringen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_kiara

Kiara wil niet aanspringen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 15:04

Eindelijk lekker mijn paardje onder het zadel !
Ik heb haar ergens anders laten inrijden, en nu staat ze sinds twee maanden weer lekker thuis.
Het rijden gaat erg goed ! Kiara is ontzettend braaf en is erg leergierig.

We hebben alleen één ding wat nog niet zo goed gaat. Aanspingen onder het zadel...
Aan de longeerlijn gaat het prima, dan springt ze zonder enige moeite gewoon aan. Maar wanneer ik erop zit, lukt het me maar zelden om haar in galop te krijgen.
Ik vind galopperen bij een jong paardje niet belangrijk, maar ik zou wel graag willen weten waarom het niet lukt.
Zou Kiara het niet snappen? Zou het te moeilijk zijn voor haar? Doe ik iets verkeerd?

Feit is namelijk, dat Kiara bij het inrijden wel gewoon aansprong in een bak onder het zadel. En de eerste keer dat ik thuis met haar aansprong was er ook niets aan de hand...
Misschien probeert ze me wel uit...?
Maar wat ik ook doe, of probeer het lukt gewoon bijna niet! Soms is er een dag dat ze wel ineens netjes aanspringt, en dan beloon ik haar meteen uitbundig.
Een tijdje heb ik gedacht dat het misschien lag aan de plaats waar ik mijn been aanleg. Misschien toch iets verder naar achteren? Ze is natuurlijk ingereden door iemand anders, dus is het best moeilijk om haar nu helemaal op mij afgestemd te krijgen.

Nu probeer ik nog maar één of twee maal per week om te galopperen. Om het iedere dag te doen, heeft volgens mij weinig zin...?

Best een moeilijk iets, dit...
Maar verder gaat alles prima !!! Ze is zoooo braaf !

Kiara

Re: Kiara wil niet aanspringen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:47

Fijn dat ze weer thuis is en dat ze nu onder het zadel is!
Misschien dat je bij het aanspringen zelf nog niet helemaal stabiel zit, en ze uit voorzichtigheid niet aanspringt?
Ik denk dat het kan helpen als er vanaf de grond eens iemand kijkt naar dat enen moment.
Allicht is het simpel op te lossen, maar moet het kwartje wél vallen natuurlijk.
Bij jullie beide!
Succes!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:14

Noa heeft daar ook erge moeite mee. Nu heb ik gehoord van een meisje die haar geleasd heeft, dat ze hiervoor van een vrouwtje is geweest die haar alleen maar rechte stukken liet galopperen. Daardoor kan ze nu niet linksom aanspringen, ze begint dan elke keer met haar verkeerde been.

Misschien inderdaad een verkeerde plek waar je aanspoort, bij Noa werkt het ook als ik iets meer naar achter "schop" vind ik zelf wat minder omdat ze drachtig is, maar dat is mijn eigen gevoel.

Ik heb trouwens ook gehoord dat Noa het helemaal neit snapte en dat er iemand met een zweep achteraan moest. Ook longeren snapt ze nie, dat heb ik gisteren geprobeerd. Ze stond me echt zo aan te kijken van "huh wat ik nou doen dan, jaag je me weg terwijl ik altijd achter je aan loop" hihihi was een komisch gezicht.

Nou in ieder geval succes, misschien inderdaad toch iemand mee laten kijken en laten "opjagen"

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:56

Waarschijnlijk heeft ze gewoon moeite met de balans, dat is vaak het grootste probleem bij jonge paarden.
Het beste zou zijn als je de mogelijkheid zou hebben om lange stukken rechtuit te galoperen in het begin, dat is een stuk makkelijker voor ze. Kun je alleen in de bak oefenen, spring dan iig aan in die hoeken waar je daarna gelijk een lange zijde op gaat, dat is makkelijker dan dat ze gelijk weer de bocht om moet.
Een fout die ook snel gemaakt is bij paarden die lastig aanspringen, is dat de ruiter voor de beweging uit gaat zitten, waardoor er nog meer gewicht op de voorkant komt en dus de balans nog moeilijker is. Goed zitten dus en je mee laten nemen door de beweging.

Je zegt dat het misschien aan de plaats ligt waar je je been aanlegt, dat zou best eens kunnen, maar dan op een andere manier Knipoog Heel veel mensen geven net zoals jij de hulp om aan te springen met het buitenbeen, wat eigenlijk heel onlogisch is. Het buitenbeen leg je wel achter de singel, maar is alleen wakend aanwezig. Aan laten springen doe je beter op je binnenbeen. Het is namelijk het binnenvoorbeen en binnenachterbeen wat verder naar voren moet, het is dus ook veel logischer om de drijvende hulp met je binnenbeen te geven. Daarbij ook zelf je binnenheup naar voren plaatsen en het paard heeft veel meer ruimte om het binnenvoorbeen weg te zetten en dus aan te springen.
Nog een groot voordeel van aan laten springen op je binnenbeen is dat je later bij moeilijkere oefeningen minder in de problemen komt.

Vraag eens aan degene die haar heeft ingereden hoe die haar liet aanspringen.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:19

Ik denk idd dat balans het probleem is, mijn paardje vind het ook erg lastig, maar dan juist rechtsom. Dat komt omdat ze bij alles heel erg op haar linkerbeen leunt. Ik zou haar er nog niet al teveel mee vermoeien, af en toe even een rondje om te oefenen, en verder inderdaad op lange stukken. Leuk hoor dat het zo goed gaat! Heerlijk he, zo'n jong paard voor jezelf!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:42

angel had (en heeft soms nog) met hetzelfde problemen, en ik ben blij dat supertje me voor is geweest met de hele uitleg Haha!

Aantikken met je binnenbeen, aanspringen in een hoek waar je meteen een lang stuk hebt, eventueel eerst een volte daarnaartoe rijden zodat ze mooi gebogen gaat en vooral veel steun met je kont van achter uit geven (maar supertje legt het allemaal véél beter uit Clown )

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:01

Supertje heeft het idd al goed verwoord. Maar wat ik nog even mis is, dat je je paard ook de ruimte geeft van voren om de sprong naar voren te kunnen maken, dus voldoende ruimte in de binnenteugel geven, voldoende krachtig inwerkend binnenbeen en de buitenzijde goed afgrenzen met buitenteugel en buitenbeen.....

Ben benieuwd hoe het gaat in de toekomst na al onze tips !!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:50

Hoe reageerd je paardje wanneer je iemand in het midden hebt staan, aan de longeerlijn en je alleen maar meegaat? Dus dat de longeur de galophulp geeft en jij enkel meezit en de bijpassende beenhulp geeft? Gewoon een stapje terug doen?

Lange stukken galoperen is goed, maar let wel op dat je paardje in beide "galoppen" (raar woord) aanspringt, zodat ie niet een voorkeurskant krijgt.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:00

Wat ik gedaan heb met Jip, ook pas een half jaar onder het zadel en sinds 3 weken ook galop. Is een halve grote volte van B naar E bv en dan net voor de hoefslag geef je zoveel been totdat ie in galop zit en dan even voluit galop en dan is het goed. Nu na een paar keer oefenen weet hij als ik mijn been verleg en iets druk dat hij moet galoperen en blijft in galop zonder dat ik nog voluit hoef te gaan.

Weet niet hoe jou tinker aan het been loopt? Als ze niet voor het been zijn dan word het ook moeilijker. Komt er reaktie als je je been aanlegt? zo niet dan zou je daar op kunnen trainen in stap en draf en als het goed gaat galop.

Misschien kan het helpen door een balkje neer te leggen op die halve volte net voor de hoefslag en zogauw je daar bent geef je been en "springt" ze over het balkje en galopeerd ze dan wel door.

Je zei aan de longeerlijn doet ze het wel? Heb je een bepaald commandoo? Misschien dat ze dan begrijpt wat de bedoeling is.

Hoop dat je er wat mee kan Haha! Succes OK dan!

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 12:04

Bedankt voor al jullie tips !

Helaas is het ondertussen helemaal mis gegaan... Ik voel me zo ontzettend rot erover !
De instructrische kwam eens kijken hoe het allemaal ging bij mij, aangezien ze me les zou gaan geven.
Alles ging prima, maar toen wilde ze natuurlijk mijn galop "probleempje" zien...
Ik dus gedemonstreerd wat er gebeurt wanneer ik haar in galop zet...

Volgens mijn insturctrische is er niets aan de hand wat Kiara niet zou snappen, maar neemt ze een loopje met me. "Gebruik je zweep maar eens wat meer !" was haar advies.
Ik liet Kiara dus weer aanspringen in de hoek. Na de eerste galopsprong wilde Kiara alweer gaan draven. Ik gaf haar een tik, en daarop volgde een gigantische bok !!!
Ik schrok hier ontzettend van, want Kiara heeft nog nooit iets gemeens gedaan! Of iets waarvan ik eraf zou kunnen vallen! (Ik heb nogal val-angsten door een breuk in mijn rug, een aantal jaren geleden).
Van mijn insturctrische moest ik maar doorgaan totdat ik haar in een galop had gehad die langer was dan drie sprongen.

Helaas vanaf die dag gaat het helemaal mis. Daarna heeft ze nog meerdere malen gebokt onder het zadel. (en ze bokt zeer hoog !!!) Draven is nu ineens moeilijk voor haar, want wanneer ik haar actief laat draven gaat ze rare huppeltjes maken. (met de voorbenen aanspringen in galop).
Ik ben dus toch van mening, dat Kiara het allemaal niet zo begrijpt...

Hoe dan ook, ik heb een paard gekocht omdat ik lekker ontspannen wil paardrijden... Het is mijn hobby ! Ik hoef niet te presteren...!
Nu heb ik de afgelopen dagen alleen maar strijd gehad met mijn moppie! Terwijl ze alles voor me is !!! Dit wil ik niet, en zo wil ik niet verder gaan !

Heb nu besloten om te proberen heel erg ontspannen te gaan rijden. Beetje stappen en draven, en de galop helemaal achterwegen te laten (voorlopig). Kiara moet eerst weer terug naar het punt waarop het zo ontzettend goed ging tussen ons! Het punt vóór die proefles...
Ik heb Kiara al van veulen af aan, en heb haar altijde met respect behandelt. Dat respect was ook wederzijds! Heb het idee dat ik haar nu voor haar gevoel respectloos behandelt heb, en dat ze mij dus ook niet meer respecteerd...

Moeilijk, moeilijk.... pffff

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:13

Vervelend dit. Ik zou haar idd onder het zadel even weer de ontspanning terug geven, maar ik zou wel proberen om de galop aan de longe te trainen. Dat ze sterker word, want dat wil wel eens een probleem zijn. Zodra het aan de longe goed gaat en de ontspanning onder het zadel terug is probeer dan de galop weer mee te nemen onder het zadel, gebruik dan ook hetzelfde commando als je aan de longeerlijn deed... Sterkte...

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:22

als je de mogelijkheid hebt om op een lang recht stuk te rijden is het misschien de moeite waard om te proberen om haar als het ware in galop te laten vallen dus (als het lukt uiteraard ) haar zo snel te laten draven dat ze er uiteindelijk wel in valt zo heb ik het King ook geleerd Haha! en dat je dan probeert ook de hulp er bij te geven dat ze dat in elk geval wel begrijpt en dan steeds langzamer gaan draven en dan de hulp geven.
dan moet het uiteindelijk wel goed komen denk ik Haha!

Succes!

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:10

Wat een narigheid met dat bokken. Mocht je het over een tijdje, als alles weer een beetje gesetteled is toch weer willen proberen, ik heb misschien nog een tip die je kan proberen. Als ze aan de longe aanspringt, gebruik je dan stemhulpen?

Wat je onder het zadel kan doen is het volgende, zo heb ik het ook met Kieran gedaan:

Na het aandraven ga je op het verkeerde been lichtrijden, je geeft de beenhulpen en, als ze daar bij het longeren ook op reageert stemhulp (zachtjes "galop, galop" tegen haar zeggen op een rustige en vriendelijke manier) De ervaring (van mijn juf en nu ook van mij bij Kieran) is dat ze door het lichtrijden op het verkeerde been vanzelf in galop vallen.

Succes!!!!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 20:16

Door het lichtrijden op het verkeerde been geef je de binnenschouder de vrijheid, waardoor ze makkelijker in de goede galop aanspringen. De stemhulp is voor je paardje heel duidelijk en fijn erbij.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:14

@rianne wat rot dat het zo uit de hand is gelopen, ik ben daarom ook altijd bang om door te drijven, misschien doet ze het omdat ze het niet prettig vind en dan zit ik maar te drammen. Ik doe het dan maar rustig aan.

Ik heb wel de "lessen" in acht genomen en het werkt goed!! Ik heb Noa nu 2 keer in de linkergalop gekregen. Voordat ze bij de bocht komt dan stopt ze er wel weer mee, maar dat geeft niet, wij hebben een bak van 60x40m dus dan heeft ze toch een aaridg stuk in galop gedaan. Ik spring dan aan in de bocht en de tweede keer liep ik achter een Fries aan die het kon, dus toen ging Noa mee (werkte trouwens ook erg goed)

Hoe gaat het nu met Kiara? Heb je alweer met haar gereden?