Aftekeningen kloppen niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cream_1986

Aftekeningen kloppen niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 12:17

Goed, ik heb dus net een nieuw paard gekocht.
Zonder paspoort of stamboekpapieren.
Hij zou eventueel in het Welsh Partbredstamboek opgenomen kunnen worden,
maar daar weet ik niet zo veel van af.

Ik heb het KNHS gebeld, en daarvan moet ik het Registratie en Identifiecatieformulier
opsturen. Die heb ik gelukkig, ookal is het een KWPN papier, en staat de naam van 2
eigenaren geleden erop ; mocht ik allemaal veranderen. Papier is 2 jaar geleden afgegeven.

Nou zit ik eens goed te kijken op dat formulier ; kloppen die aftekeningen helemaal niet!
Lekkere dierenarts is dat geweest! Hoofd was niet ingevuld (waarschijnlijk te moeilijk)
en ipv LA "half witbeen, voor oplopend" staat er dat het een witvoet is. En RA staat er "sok"
ipv "sokje".

Zal ik nou in dit formulier zitten te kliederen (moet ik toch al, en er moet een begeleidende
brief bij) en de aftekeningen zelf maar juist invullen? Zal ik er voor de zekerheid 2 foto's van de
aftekeningen bij doen? Die plaats ik hier zowiezo wel even, want welke aftekeningen vinden
jullie dat hij heeft?

Afbeelding
Kol doorlopend in een smalle bles, breed uitlopend?

Afbeelding
LA: half witbeen, voor oplopend, RA: sokje

En kan ik beter eerst kijken of ik een partbred stamboekpapier kan krijgen, zodat dat
ook op het paspoort kan?

Alvast bedankt voor de hulp.

Jimbo

Re: Aftekeningen kloppen niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:21

bles is ook nog linkerneusgat indringend als ik het zo zie. heb verder geen verstand van stamboeken dus daar zal iemand anders commentaar over moeten geven

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:25

En je weet zeker dat dat R&I-formulier bij dat paard hoort? Mss. geen kwaad idee om een eventuele chip eens uit te laten lezen...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:29

Ik zou inderdaad de chip laten uitlezen, voor de zekerheid. Overigens komt het vaker voor dat de aftekeningen er verkeerd op staan. Bij mijn paard precies hetzelfde, helemaal gene aftekeningen vernoemd, maar hij had ze wel. Bij een paard hier op stal hebben ze twee benen verwisseld ( kwa aftekeningen dan Knipoog ) Ik heb toen het papier teruggestuurd, met een begeleidend schrijven. Ik had binnen een week een nieuw paspoort en papier ( bij het KWPN overigens )

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:30

Das wel een "groot" verschil.
Zal idd ff checken!
Op mijn paard z'n papieren staat ook dat ie een snebje heeft..... Heb m nog nergens kunnen vinden. Maar weet wel 100% zeker dat het het paard is van het papier! Verder klopt ook alles.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 12:30

Ik heb het keuringsrapport waarin staat dat het daarwerkelijk dit paard betreft + chipstickers. Er zijn 6 chipstickers afgegeven, 1 zit op het I+R papier + 1 in het entingsboekje -> 4 over.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:32

Volgens mij is die gene die jouw paard geschetst heeft niet echt wakker geweest dan.
(net als die de mijne heeft geschetst als veulen)

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 12:34

Precies! En de vrouw aan de telefoon vertelde dat ik de aftekeningen van het hoofd zelf wel mocht invullen, als ik ze kloppend opschrijf. En die DA deed volgens mij meer koeien en schapen dan paarden Knipoog

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 12:47

Maar als ik schrijf:
Hoofd: Kol doorlopend in een smalle bles, linkerneusgat indringend
Zal dat dan kloppen? En wat vonden jullie van de rest van mijn aftekeningenbeschrijvingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:01

Wij moesten destijds foto's en paspoort opsturen naar het NRPS, stond als panterbont maar was platenbont. Hier ook wel eens opmerkingen over gehad op concours.
Kregen van NRPS vrij snel terug, met rekening van ruim 50 euro!

nadinaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:02

Nou, zo is bij onze jonge merrie (nu van Ursy) hebben ze tot 2 keer toe de megagrote witte vlek onder de buik gemist, bij de veulenschets en ook bij de nationale en regionale keuring. Is ook moeilijk!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:04

haike schreef:
Wij moesten destijds foto's en paspoort opsturen naar het NRPS, stond als panterbont maar was platenbont. Hier ook wel eens opmerkingen over gehad op concours.
Kregen van NRPS vrij snel terug, met rekening van ruim 50 euro!

Ik hoefde helemaal niks te betalen. Bij stond er namelijk nogal een erg grote fout in, behalve zijn aftekeningen. Ze hadden het klokkenspel onder zijn buik ook gemist Haha!
Ik was alleen de kosten van het ( aangetekend ) verzenden van de oude papieren kwijt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:44

Ik weet niet of het in Nederland gebruikelijk is maar zowel bij de 3-jarige als mijn veulen nu zijn de halswervels niet in het paspoort en stamboek bewijs ingevuld. De 3-jarige heeft trouwens dit jaar ook een aangepast paspoort gekregen. Ze hadden de vermeldingen van de dierenarts verkeerd genoteerd. Ik had uitdrukkelijk gevraagd om de halswervel erin te noteren (is volgens mij toch ook een goed herkenbaar signalementsteken) maar volgens die man was dat helemaal niet nodig. Verward Idem bij mijn veulen nu. Die heeft 2 halswervels waarvan 1 uitlopend in een streepwervel. Staat ook niet in haar paspoort. Scheve mond

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:21

Needje schreef:
Volgens mij is die gene die jouw paard geschetst heeft niet echt wakker geweest dan.
(net als die de mijne heeft geschetst als veulen)

Dat hoeft nog niet eens. De aftekeningen van mijn paard kloppen ook voor geen meter met wat er in zijn paspoort staat, maar dat hij perfect geschetst is weet ik wel zeker. Mijn paard had namelijk nog geen paspoort, dat heb ik zelf aangevraagd en de DA is langsgeweest om de chip (die hij al wel had, hij is al een tijd voor de paspoortverplichting gechipt) te checken en hem te schetsen.
De DA heeft hem perfect geschetst, en het is nog een bonte ook. Alles heeft hij heel duidelijk opgeschreven en ingetekend. Wat staat er in het paspoort wat ik terug krijg? Brede bles linkerneusgat indringend, waarvan alleen het laatste klopt, hij gaat wel zijn linkerneusgat in maar het is een kol uitlopend in een smalle bles en bovendien heeft hij ook een witte kin wat er niet in staat, en de onderkant van zijn hoofd is wit tussen de kaken, staat er ook niet bij. RV + LV witbeen zonder verder enig commentaar, terwijl het ene been heel opvallend achter oploopt in een punt, en het andere been tot over de knie wit is.
Ook heeft hij héél opvallende haarwervels op heel ongebruikelijke plekken, staat er ook niet in.
En dit zijn alleen de geschreven dingen, ingetekend is er niets. Vind ik toch wel erg gemakkelijk van het KNHS terwijl de DA juist zijn best had gedaan hem zo goed mogelijk te beschrijven.
RA + LA gelaarsd, ook zonder enig commentaar terwijl ze beiden voor heel hoog oplopend zijn.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:29

Toen wij ons paspoort hadden aangevraagd, zijn waarschijnlijk de signalementen van mijn paard en dat van een ander paard door elkaar gehaald.
Apollo wa sineens een zweetvos, met grote druipkol, een sneb, uitlopend in zzn rechter neusgat, en een witte kin.
Ook had hij 4 witte benen.

Terwijl mijn paard tch echt bruin is, zonder aftekeningen.
en achter 2 witte kroonranden.

Geintje heeft ons gelukkig geen geld gekost. Iedereen zou het verschil wel hebben gezien. Toch duurde het wel een week of 3 voordat we de goede hadden

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 01:40

cream_1986 schreef:
Maar als ik schrijf:
Hoofd: Kol doorlopend in een smalle bles, linkerneusgat indringend
Zal dat dan kloppen? En wat vonden jullie van de rest van mijn aftekeningenbeschrijvingen?

Onregelmatige gezoomde bles dringend in het linkerneusgat, LA half witbeen, voor oplopend, RA Sok. Vlekken op de kroonrand moeten ook apart vermeld worden.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 10:05

@Anne_GTI; Bedankt, dat wilde ik nou weten! Maar de bles is alleen op zijn neus gezoomd, wel gezoomd noemen dan? En ik neem aan dat de DA in het paspoort de aftekeningen nog kan schetsen, toch?

Ik stuur voor de zekerheid een begeleidende brief met uitleg mee, evenals bovenstaande 2 foto's en het keuringsrapport waarop zijn chipnummer staat (want dat is gecheckt).
Goed plan of overbodig?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:30

De logica ontgaat me een beetje eigenlijk....Waarom wil je hem als Welsh partbred registreren!? Er zit toch een KWPN registratie bewijs bij? Je kunt gewoon een KWPN paspoort aanvragen. Zou ik toch liever hebben dan een Welsh partbred. Wat ik al zei dus, beetje onlogisch verhaal.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 22:52

dat met de welsh part bred vat ik tot zover dat de schetser die hier komt dit doet voor de KWPN en NWPCS... (andere weet ik niet)

Ik ga ervan uit dat TS een I&R formulier heeft die ingevult is door een erkent DA die mag schetsen voor de I&R regeling.
Voor de minimale meerkosten zou ik een PPC laten komen (of even bij een PUI informeren waar geschetst wordt om kosten te drukken Haha! )
Kan hij/zij gelijk alles controleren en desnoods een nieuw/ander formulier invullen... tarieven zijn overal te vinden.
PPC = PasPoortConsuent(e)
PUI = Paspoort Uitgevende Instantie

@Petraaken: Uitgaande voor NL: is chip of DNA voldoende ter identificatie. En worden halswervels niet genoteerd en af entoe met rood de schets ingevuld. (Is bij hier bij 1 merrie gebeurd en dat is een schimmel :/ ) bij de rest enkel de aftekeningen en chipnummers. (ook voor import)

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 23:08

@janderegelaa: de DA heeft dat formulier van I&R gebruikt omdat hij die toevallig had, en omdat het een koedokter is en geen paardenman Scheve mond
Hij is helemaal geen KWPNer die te registreren valt, want hij vader was geen ggk dekhengst maar zijn moeder wel een geregistreerde Welsh Cob. Vandaar Welsh partbred.

@Alane; Ik wist niet dat dat kon... Misschien wel een beter idee, al denk ik niet dat ze dat via het KNHS doen, en het Welsh partbredstamboek zit in de UK, lastig. Maar ik zal het KNHS maandag nog eens bellen, vragen over de kosten.

Hij heeft ook een hele typische witte stip op zijn linkerkant, is geen drukplek maar is hij mee geboren. Ook heeft hij huidskleurige plekjes rond de ogen, deze worden in de overgang naar zomervacht meer en in de winter zijn het er minder.
Apart erbij vermelden?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:18

welsh partbred zit helemaal niet in Engeland... tenmisnte..
het moeder stamboek van de welshjes zit in Engeland, de welshen zijn onderverdeelt in meerdere secties. eea na te lezen op www.nwpcs.nl en op www.wpcv.nl
Als de schetsende DA geen erkende DA is (volgend de I&R regeling wel te verstaan) dan is je formulier niet goed.... en moet er alsnog een PPC komen of erkende DA
(lees voor erkende DA = Da die mag schetsen en chippen volgens I&R regeling)