Aart longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aartlover

Aart longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 21:56

Ik probeer Aart nou te longeren. Eerste keer ging heel goed. Ging alleen met de longeer zweep en geen touw. volgende keer met touw gebrobeerd en hij komt steeds op me af lopen. Ook al 'duw' ik hem weg met mun zweep. En met zun dikke fjordenvachtje en huid voelt hij ook niet zo veel van de zweep als ik hem weg duw. Daarna ook weer zonder touw geprobeerd maar lukt niet. hij blijft maar omdraaien. Iemand nog tips?

izabella

Re: Aart longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:23

Allereerst vind ik hem nog wel jong om te longeren. Aan de longe lopen is nogal belastend voor een dier die nog zo in de groei is.
Loswerken is wel een leuke manier om alvast met je dier bezig te zijn, maar als ik dat zo lees heb je daar wel wat hulp bij nodig. Niet van de plek willen gaan is een dominantieprobleem en moet je nu al aanpakken. Een kleine oefening die je af en toe kan doen is als hij stilstaat hem omduwen en op zijn plaats gaan staan.
Longerenof loswerken is voor 90% lichaamstaal. Misschien is het een idee dat iemand een keer met je meekijkt, want het kan zijn dat je voor hem onduidelijke signalen geeft.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 10:03

Dankje Lachen Ja ik ben veel bezig met lichaams taal. Met mijn Roxy lukt het ook aardig Lachen Met Aart ook wel beetje. Ik krijg hem zover achtermij aan te lopen zonder touw, en als ik stilsta staat hij gelijk stil. Maar hijs nog een beetje snel afgeleid. Ze zeggen je kan op zun 2e beginnen met oefenen met lichaamstaal maar zijn dan nog wel beetje snel afgeleid Tong uitsteken Longeren is slecht waarom? Hij loopt een beetje rondjes wat hij in zun wei ook wel eens doet.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:53

Maar in het land is het een andere belasting, kan hij zelf uitmaken hoe kort hij draait. Voor de pezen van een jong paard (met jong bedoel ik jonger dan 3) is het nog erg belastend. Zou daar persoonlijk nog een jaartje mee wachten.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 10:56

Ze zeggen: met 2 jaar kan je beginnen.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 10:58

Nou ik ben zelf ook begonnen met Aike te longeren, nu doe ik dat om de dag ongeveer en dan niet langer tien minuten, maar wat ik probeer, en dat is bij ons goed te doen omdat we niet zo'n hele grote binnenbak hebben, is met Aike meelopen zodat ie niet alleen maar in kleine rondjes om je heen hoeft maar gewoon over de hoefslag stapt en draaft. Dit is beter voor ze, ook heb ik de longeerlijn op zijn langst, en Aike doet het super goed eigenlijk. Maar ik geef hem dus wel goed de ruimte en zeker niet langer dan een minuut of tien.
Ik ben begonnen met longeren omdat ik begon te merken dat Aike duidelijk toe was aan iets nieuws, en hij pakt het gelukkig goed op.
Maar succes in ieder geval.

Groetjes Thessa en Aike Doei!

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:07

Ga naast Aart lopen en loop op de cirkel (zo groot mogelijk), ga steeds verder van hem aflopen. Beloon hem wanneer hij het goed doet. Je kunt dit ook 'los' doen, dus zonder longeerlijn. Zorg er wel voor dat je naast hem loopt. Schuin achter hem lopen is de 'drijvende' positie, schuin voor hem de 'stoppende' positie. Maak het hem niet moeilijker dan nodig is...

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 11:08

Dankje alletwee Lachen
@ ThessaKeizer: Ja met Aartje doe ik ook altijd de longeerlijn lang Knipoog

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:36

Ik denk dat je zelf eerst moet kunnen longeren, voordat jij je paard dat kunt leren. Longeren is namelijk meer dan "alleen maar rondejes lopen"....

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 11:37

"ze zeggen" wie zijn de ze die zeggen dat je met twee kan beginnen/

2 is nu eenmaal erg jong om te beginnen met longeren ivm de belasting
welke belasting?
nu wel, als je longeert dan loopt het paard rondjes m je heen en zal er veel eenzijdige belasting plaastsvinden op de pezen
linksom de ene kant en rechtsom de andere kant belastin g

als je zo nodig dongen wilt doen met je jonge paard dan zou ik eerder gaan kijken of je iets met grondwerk kunt doen
of juist als je aan de hand iets ilt doen, ga flinke einden met he lopen afwisselend over zachte en harde bodem
rechte stukken over harde en zachte bodem is veel beter voor de pezen , zelfs voordelig omdat het de pezen etc versterkt/traint

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 12:15

draumpje schreef:
"ze zeggen" wie zijn de ze die zeggen dat je met twee kan beginnen/

2 is nu eenmaal erg jong om te beginnen met longeren ivm de belasting
welke belasting?
nu wel, als je longeert dan loopt het paard rondjes m je heen en zal er veel eenzijdige belasting plaastsvinden op de pezen
linksom de ene kant en rechtsom de andere kant belastin g

als je zo nodig dongen wilt doen met je jonge paard dan zou ik eerder gaan kijken of je iets met grondwerk kunt doen
of juist als je aan de hand iets ilt doen, ga flinke einden met he lopen afwisselend over zachte en harde bodem
rechte stukken over harde en zachte bodem is veel beter voor de pezen , zelfs voordelig omdat het de pezen etc versterkt/traint
Dat bedoelde ik dus te zeggen. Dank voor het duidelijk formuleren.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 13:59

BitchyWitchy schreef:
Ik denk dat je zelf eerst moet kunnen longeren, voordat jij je paard dat kunt leren. Longeren is namelijk meer dan "alleen maar rondejes lopen"....

hehe ik longeer al heel lang hoor Tong uitsteken

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:17

aartlover schreef:
BitchyWitchy schreef:

hehe ik longeer al heel lang hoor Tong uitsteken

Maar kennelijk niet op de juiste manier. Er lopen genoeg mensen rond die een paard rond kunnen slingeren, maar longeren is een vak apart hoor!

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:17

BitchyWitchy schreef:
maar longeren is een vak apart hoor!
Dat is zeker waar!
Ik longeer ook al 20 jaar met grote regelmaat. En heb als onderdeel van de commandantencursus daar ook examen in moeten doen. Toch heb ik nog steeds regelmatig longeerles. Ik vind het een van de moeilijkste onderdelen in het werken met paarden. Een kleine verandering van houding kan al een groot effect bij je paard hebben. Longeren is echt een kunst apart.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:31

izabella schreef:
BitchyWitchy schreef:
maar longeren is een vak apart hoor!
Dat is zeker waar!
Ik longeer ook al 20 jaar met grote regelmaat. En heb als onderdeel van de commandantencursus daar ook examen in moeten doen. Toch heb ik nog steeds regelmatig longeerles. Ik vind het een van de moeilijkste onderdelen in het werken met paarden. Een kleine verandering van houding kan al een groot effect bij je paard hebben. Longeren is echt een kunst apart.

Precies!!!!! Vandaar mijn opmerking; "een paard rondslingeren kan iedereen". Helaas noemen veel mensen dat dan longeren Knipoog

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 16:26

Ik heb ook les gehad. En het boek gelezen van Klaus. Ik weet wat Aart doet en hoe ik moet longeren. Ik doe het ook met mijn andere paarden. Jullie weten niet hoe ik longeer dus graag ook geen commentaar der op geven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:39

Ik ga met izabella en draumpje mee.. ga lekker einden wandelen maar laat het longeren nog even met rust.. je kan op zoveel andere manieren met je paardje omgaan.. longeren kan zn hele leven nog Knipoog
je kan ook een obstakelparcourtje maken bijvoorbeeld met een zeil en vlaggetjes etc. om zo samen vertrouwen op te bouwen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 16:40

ennuhh... ik zal voortaan rondslingeren zeggen ipv van longeren als je vraagt wat ik met [***] heb gedaan izabella Haha! Haha! Haha!

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 16:45

Ok Lachen

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:31

Vjellko schreef:
ennuhh... ik zal voortaan rondslingeren zeggen ipv van longeren als je vraagt wat ik met vjell heb gedaan izabella Haha! Haha! Haha!

haha, ja maar dat was loswerken/freestylen. Zonder longe en zonder bijzet vna welke soort dan ook is geen longeren, toch??? Ook geen rondslingeren trouwens Tong uitsteken

@aartlover: je hebt mij nergens commentaar horen geven op jouw methode van longeren. Je geeft alleen zelf aan dat je problemen tegenkomt en ik probeer daar serieus op in te gaan.
Ik heb geleerd dat je de fout altijd eerst bij jezelf moet zoeken. Dus: het is heel goed dat je wel eens les hebt gehad in longeren, maar misschien moet je er voor Aart toch hulp bijhalen, dat je specifiek les krijgt met hem. Misschien is jullie communicatiestorinkje wel heel eenvoudig op te lossen... Haha! Maar uiteindelijk zou ik het longeren nog maar even laten voor wat het is en eerst op een andere manier proberen om een band met je paard op te bouwen.

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 21:34

Ik zeg niet dat het mijn of Aartjes fout is. Aart kent het alleen nog niet.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:44

En dus moet hij het nog leren en de vraag is of hij daar al aan toe is.
Om het op de juiste manier te leren, zou je dus hulp kunnen vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:09

dan zijn [***] en ik heul goed in freestylen Haha! Haha!
cool Cool

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 12:14

Ik ben echt fan van Vjellko Lachen

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 13:05

aartlover schreef:
Ik heb ook les gehad. En het boek gelezen van Klaus. Ik weet wat Aart doet en hoe ik moet longeren. Ik doe het ook met mijn andere paarden. Jullie weten niet hoe ik longeer dus graag ook geen commentaar der op geven!

Maar je vraagt wel om hulp dus dan krijg je ook commentaar.

Ik heb je al eerder gezegd dat ik vind dat je wat vroeg met Aart begint Ja
Buiten het longeren om heb je er namelijk ook al een paar keer opgezeten.
Laat hem gewoon nog even lekker een jaartje staan en pak hem als hij zeker 3 is.
Des te langer heb je plezier van hem!

Hij is nu nog een slungel en een baby en die tijd moet je nog even niet van hem afnemen.