Ik denk dat 'schattebol' die tekst al wel gevonden heeft, KootMiraDrum. Maar die teksten zijn niet al te begrijpelijk voor leken.
Ik zal een poging wagen om de verschillen uit te leggen, enkel voor de 3 gangbare types Cob, Grai en Vanner.
Het is in de praktijk vaak nog erg lastig om deze 3 uit elkaar te halen, aangezien veelal gelet wordt op de beweging in de gangen stap en draf. En het blijkt dat veel mensen hier geen goede kijk op hebben. (ik ook niet)
Een Grai is de Tinker met wat meer dragende, rijtypischere gangen. Een veel duidelijker zweefmoment en vaak strekkende bewegingen. Hierbij passen logischerwijs gezien wat lichter beenwerk en dat gaat vaak samen met minder sok. Vandaar de standaard verkeerde conclusie dat Grai's over het algemeen gezien minder sok hebben.
Een Cob spreekt voor velen meer tot de verbeelding, vaak wat steviger beenwerk en meer pony-achtige uitstraling. De bewegingen spatten er niet uit en men noemt dat dan 'functioneel', ze moeten nl wel degelijk ruim genoeg en tactmatig zijn. Veelal wat rondere lichaamsdelen en een lager aangezette hals dan bij de Grai.
Een Vanner is de Tinker die ooit gefokt is om de grote woonwagens van de zigeuners te trekken, dus wat hebben die nodig? Een meer stuwende beweging vanuit de achterhand en veelal meer bespiering in boeg en hals. Vanners hebben nog steviger beenwerk en in verhouding vaak wat langere benen, vergeleken met de Cob. Vaak zijn Vanners ook wat groter dan de Grai's en Cob's, maar in de huidige populatie zijn helaas alle typen door elkaar gefokt en zijn de schofthoogtes niet meer zo bepalend.