[H][kwpn] Hengstenkeuze merrie Aram X Joost?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Valentinotje

[H][kwpn] Hengstenkeuze merrie Aram X Joost?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 09:57

Vriendin op stal wil misschien met haar merrie een veulen gaan fokken, als opvolger voor haar eigen paard...

Nu zou ik graag jullie advies willen, aan wat voor hengst jullie zouden denken bij deze Merrie.

Het gaat om deze merrie qua afstamming:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=34144

De galop van de merrie is prima, maar de stap en draf moeten wel verbeterd worden.
Die zijn vrij kort qua gangen.
Fibanta haar ouders zijn grote paarden maar Fieb zelf is te klein gebleven, ze is ongeveer 1.57 m.
Fib heeft al 2 veulens gekregen bij een vorige eigenaar en de veulens zijn beide rond de 1.70 geworden met de hengst Indoctro erop.
Vooral het laatste veulen is echt een plaatjes, zwart, groot en heel mooi...

Fibanta is zelf Z springen geweest, maar eigenares wil liever verder in de dressuursport, dus misschien een dressuurhengst erop zetten voor die kwaliteiten?

Ik zal nog even kijken of ik een foto van de merrie erbij kan zetten...

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Laatst bijgewerkt door gomir op 21-11-06 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Sammie

Re: [H][kwpn] Hengstenkeuze merrie Aram X Joost?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 12:54

Nee, geen dressuurhengst! Kies dan voor een mooie allrounder. Indoctro hoe beviel hij? Zijn die veulens al oud genoeg om iets gepresteerd te hebben?

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 18:02

Over het eerste veulen weet ik helaas niks, wel dat het ook een Indoctro was, donkerbruin en 1,73m hoog.

De 4 jarige Velvet is ook flink aan de maat, maar heeft nog niks gepresteerd qua sport, zij is nu net 4 jaar geworden.

suzieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 23:01

misschien dan Chambertin? geeft ook goede bewegingen... en een goede karakter ook... ik zal ook kein dressuurhengst op de merrie doen... is heel mooi springbloed...

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-06 09:01

Ja ze is ook springgefokt... en veel paarden met springbloed doen het ook leuk in de dressuur toch?
Vererft Chambertin wel een beetje maat?

suzieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 01:39

ik keen niet zo veel nakomelingen "in natura", maar hij zal niet te klein fokken zeggen de mensen... heb wel veel fijne springpaarden van hem gezien... mensen in duitsland zijn erg blij met hem als vererver...

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 12:46

Ik ga hem even zoeken via internet! ben benieuwd!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 18:38

Een springer met beweging:
Cantos beweging 110, h +1.7 index spr 177 index dr 130
De stap is zuiver en heeft voldoende ruimte. De draf is goed van ruimte. In draf hebben de veulens veel afdruk, een goede souplesse en een goede houding. De galop is lichtvoetig. De veulens hebben in galop een goede ruimte, een goede souplesse en een goede balans.

casantos
De stap is zuiver, goed van ruimte en souplesse. In draf bewegen de veulens met veel souplesse, ruimte en een goed gebruik van het voorbeen. Het achterbeen wordt wel gebogen maar zou een enkele keer meer moeten ondertreden. De veulens van Casantos galopperen makkelijk aan, zijn daarin lichtvoetig en hebben dan balans. Soms zouden de veulens in galop meer halsgebruik moeten hebben.

Ulitimo:
Uniforme, zeer goed ontwikkelde rijtypische veulens met uitstraling. De lendenen zijn arm bespierd. In draf hebben de veulens veel zelfhouding en een goed buigend achterbeen dat meer moet ondertreden. De veulens galopperen makkelijk aan en hebben veel balans.
Ultimo lijkt geschikt voor merries die maat en formaat missen en die te weinig in het rechthoeksmodel staan. Ook in beweging kan de hengst positief bijdragen.

En verder zijn er natuurlijk een boel contender nakomelingen

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-06 08:59

Dank je wel! Ik zal dit uitprinten voor haar!
Dan kan zij het verder bestuderen, ze klinken iig goed!

suzieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:49

Cantos geeft soms ook een kleintje... is okk zelf niet zo groot... zal ik niet doen op zo en kleine merrie...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 22:51

Van de jonge hengsten zou je L'Esprit kunnen overwegen. Ik denk maar zo dat die ook wel goede cijfers zou moeten krijgen voor zijn basisgangen.

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-06 17:57

ja ze wil wel echt maat proberen te fokken, omdat fib net een pony is terwijl haar ouders en nakomelingen wel echt paarden zijn...

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 11:59

suzieva schreef:
Cantos geeft soms ook een kleintje... is okk zelf niet zo groot... zal ik niet doen op zo en kleine merrie...

Tja als er nou toevallig 1 ding is dat in de hele index van het exterieur op echte meet data is gebaseerd is het de schofthoogte. Als daar dus uitkomt +1,7, mag je er echt wel van uitgaan dat hij gemiddeld de nakomelingen vergroot. Laat niet af dat je ook kans heb op een kleintje, maar die kans loop je bij elke hengst.

suzieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 00:24

ART_UMA schreef:
echte meet data

maar meten ze elke nakomeling??? ik denk niet dat ze alle Cantos gemeten hebben... ik ken wel genoeg an de kleine kant... en al in het begin een antaal groote/normaale merries bij hem gekomen zijn... dan kan het vergrooten wel ook van de merries komen... ik ben niet zo van meet data, maar van wat ik met mijn eigen oogje zie... Knipoog en met een merrie van 1.57... zal ik het niet doen... ik ken een story van Le Tot de Semilly... een fokker ging naar Levallois, maar hij heeft hem ontraden met Le Tot te dekken... maar de fokker deed het en het wordt een super merrie, klein, maar echt een super paard...

Valentinotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 15:07

Ik vind het echt moeilijk een hengstkeuze maken!
Ben ook erg blij met jullie adviezen, wat vinden jullie van Indoctro?