Hoe dominante allel eruit fokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

o0marije0o

Hoe dominante allel eruit fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 20:38

Ik heb al eerder een topic geopend. Maar door school examens heeft alles buiten de toetsen even stil gelegen. Ondertussen is het topic al te oud geworden maar loop nog met veel vragen rond.
Ik probeer te onderzoeken hoe een erfelijke ziekte bij paarden eruit te fokken is.
Ik heb tot nu toe berekeningen gemaakt, er vanuit gaande dat de ziekte dominant is. Ik wil straks namelijk bij de erfelijke aandoening H.Y.P.P uitwerken die dominant en autosoom vererfd wordt.

http://bcs.whfreeman.com/pierce2e/pages ... id=0&rau=0

edit; ik zie dat de link niet direct naar de bedoelde pagina lijd. Boven de uitleg staat een balkje met drie mogelijkheden ( step trough | narrated | mini - terial ) Kies voor mini- terial. Daarna Derectional selection, recesive

Op deze site wordt de wet van hardy en weinberg uitgelegt met behulp van plaatjes en teksten. Aangezien in de dominante gen weg wil fokken moet ik dus kiezen voor: Directional Selection; Recessive.
Er staat een goede uitleg bij. Alleen kan ik het helaas niet echt begrijpen..Daarom wil ik vragen of iemand 1 stukje voor mij vertalen kan.
Het gaat vooral om pagina 3 van de link.

Ik wil graag weten onder welke voorwaarden de berekeningen gemaakt worden. Er staat geloof ik iets van dat het geslacht met AA kleinere overlevingskans heeft ofzo? en dat daarom Aa en aa overblijven? Maar dat zou bekenen dat de populatie kleiner wordt. Maar dat gebeurt niet. Hoe kan het dan dat de frequentie van A weg gaat en a groter wordt.

Mijn vraag is dus; onder welke voorwaarden gelden de verderop berekende getallen?

kitbits

Re: Hoe dominante allel eruit fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:34

De voorwaarden zoals ze op de site worden genoemd gaan over populatiegenetica en daarvoor geldt de wet van Hardy-Weinberg. Populatie genetica wil zeggen dat men stelt dat de populatie oneindig groot is, de individuen willekeurig paren en er dus ook geen selectie plaatsvindt.

Jouw topic vraagstuk is van geheel andere orde. Je vraagt je af hoe je een dominant autosoom (autosoom= niet geslachtsgebonden) allel er uit kunt fokken. Dit is dus absoluut niet willekeurig en is selectief.

Het antwoord op de topic vraag is heel simpel: niet fokken met dit fenotype dwz in jouw geval individuen die H.Y.P.P. vertonen en de F1 generatie is vrij van dit dominante allel (zie de wetten van Mendel).

Kort samengevat de site zoals jij die aan geeft heeft geen betrekking op jouw topic vraag.

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 19:41

Ja daar ben ik inderdaad ook achter gekomen Koe
Onze pws begeleider is een wiskunde docente die ook biologie gestudeerd heeft. Ze smeert ons vanaf begins af aan al de wet van hardy en weinberg aan. We dachten steeds al van huh? Dat geld toch alleen maar wanneer er vrijheid van partnerkeuze is?

Omdat ik ondertussen zo veel van hardy en weinberg gelezen heb ga ik nu proberen te berekenen wanneer de ziekte er in een "wilde populatie" eruit geërfd zal zijn. Er vanuitgaande dat door derectional selection, A eruit geërfd wordt. Doordat paarden die homozygoot AA zijn niet sterk genoeg zijn voor voortplanting. En de populatie met een allel a groter wordt/ overblijft. "Survival of the fittest" ( volgens de site 8 generaties ) Ik snap nogsteeds niet hoe ze aan de cijfers komen.

Ook ga ik via een eigengemaakte stamboom proberen te onderzoeken na hoelang de ziekte weg gefokt kan worden door selectie van de fokker. Bewust dus niet met homozygote AA verder fokken. De hetrozygote Aa en de homozygote aa alleen maar kruizen met aa.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 19:47

Voor die fokker is het heel simpel iig. Bij een dominant allel herken je de heterozygote(Aa) aan het fenotype. Als je daar dan niet mee fokt dan ben je met een generatie dat dominante allel kwijt.
Een recessief allel kan daarentegen na tig generaties nog steeds aanwezig zijn.

Vind de site wat betreft berekeningen ook niet super duidelijk. Probeer eens een goed boek over populatiegenetica te vinden, dan kom je er denk ik een stuk beter uit Ja

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 20:19

Ja daar ga ik zo snel mogelijk naar opzoek Ja

Bij het deel van de fokker kan het idd érg simpel gehouden worden. Gewoon alleen maar met aa verder fokken en die kruizen met aa Vork
Dan is het er eigenlijk niet uitgefokt, maar er gewoon uit geselecteerd, en is het wachten tot de Aa en Aa's overleden zijn Koe

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 19:25

Afgelopen vrijdag heb ik mijn proefversie in moetel leveren. Donderdag avond ben ik volgensmij aardig uit het vraagstuk gekomen ( de getallen op de site waar Derectional selection, recesive uitgelegt wordt)

Het is nu afwachten wat de docenten zeggen. Toen ik zei dat ik het snapte wou mijn biologie docent dat ik het hém uit ging leggen. De wereld op zijn kop Gestoord

Mensen die gereageerd hebben in iedergeval hardstikke bedankt! Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 14:54

Citaat:
Het antwoord op de topic vraag is heel simpel: niet fokken met dit fenotype dwz in jouw geval individuen die H.Y.P.P. vertonen en de F1 generatie is vrij van dit dominante allel (zie de wetten van Mendel).
Paarden die het HYPP-gen dragen hoeven geen reacties te tonen, sommigen kunnen er heel oud mee worden zonder reacties. Wél kunnen ze het altijd doorgeven, welk veulen het dan wel kan gaan tonen.
Het meest simpele antwoord is idd om er gewoon niet mee te willen fokken.
Alles waar Impressive als voorouder achter zit laten staan totdat bewezen is dat het paard geen drager is.
En hier zit meteen de adder; want uitslagen die niet door het lab aan het stamboek worden doorgegeven maar aan de eigenaren komen wel eens in de prullebak terecht Cool
Verder is bekend dat DA's die paarden voor een haar/bloedtest krijgen voorgeschoteld, niet de paarden zijn waarvan de (vaak kopers) een onderzoek van willen zien.
Maw heb je interesse in een Quarter/Paint/Appaloosa waar in de voorouders Impressive zit altijd zelf laten (her)testen en zelf aanwezig zijn bij de haar/bloed-afname.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:02

Wat krijgt je paard als hij HYPP heeft. Is dat die imuunziekte?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:29

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 15:30

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 08:00

Ai, ai, ai dat ziet er heel naar uit. Lastig dat het zich pas op latere leeftijd openbaart.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 09:26

Dat is niet zo, veulens kunnen het al meteen tonen, maar soms komt het op late leeftijd pas en soms ook helemaal niets. Maar het paard kan ook ineens dood neervallen.
Dat is juist het gevaar van HYPP.