hoefijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biancaaatje

hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 20:17

hoi allemaal

ik rijd met hoefijzers en vroeg me af wat jullie allemaal doen. Ook in de winter, ik rijd voornamelijk recreatief. En staat die van jullie dan vierkant op ijzers of niet? Pling

Groetjes Bianca

liesje_waal

Re: hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:20

de mijne heeft alleen voor sins afgelopen zomer
als nero zonder ijzers voor loopt slijten zijn hoeven gruwelijk frans af
en hierdoor gaat hij niet fijn lopen
achter heeft hij sterke hoeven
ik rij buiten en probeer er een beetje dressuur in te krijgen ::):D ahah

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:01

Winter en zomer vierkant Knipoog
Hoeven slijten anders te veel en ze loopt kreupel dan op steentjes en dergelijke Knipoog

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 07:08

Mijn peerd staat niet op ijzers.
Ook in de winter niet.
We rijden ook alleen recreatief,en veel op het harde.
Haar hoeven zijn helemaal gehard,en hebben geen ijzers nodig.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:38

bij mijne zijn ze er net af, omdat ik het onhandig en slecht vind. En het kost ook een heel hoop minder!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:52

Ik heb er bijna nooit hoefijzers onder alleen voorijzers voor de keuring zodat het wat beter uitkomt, maar voor rijden? Nee, ik hou van blootvoets stuk beter voor de hoeven.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:17

Voor Nour heb ik geen ijzers. Is niet nodig zegt de smit. Hij heeft sterke en harde hoeven

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:22

die van mij staat rondom op ijzers.. ze heeft wat zachtere hoeven en rij toch wel vrij veel buiten, vooral zomers..

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 21:25

Goldy staat altijd zonder ijzers, ze heeft erg sterke hoeven, en in de winter is het wel makkelijker, qua minder glijden

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:25

Samantha staat altijd op ijzers, gewoon weg omdat ze erg slecht hoeven heeft en ik zoveel over de harde weg rij dat ze dan helemaal afbrokkelen.
Als je haf mooie harde hoeven heeft zou ik gewoon zonder ijzers doen!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:38

mijn haf staat ook zonder ijzers. Ik neem alleen ijzers als het nodig is. Maar gelukkig heeft mijn paard sterke hoeven

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 22:40

Mystic staat zonder ijzers.
In de winter zou ik zowiezo nooit ijzers willen omdat je dan weer problemen krijgt in de sneeuw.
Verder heeft hij mooie, gezonde hoeven, en dat wil ik graag zo houden, dus blijft lekker zonder ijzers Lachen

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 15:56

De mijne staat niet op ijzers. Gewoon puur omdat hij ze niet nodig heeft. Hij heeft goede, stevige hoeven. Als ik een keer buitenrijd dan slijt het niet meteen af (maar moet dan natuurlijk niet 5 uur over de weg gaan rijden, gewoon in de berm of lekker het bos in)

Hij heeft een paar maanden voor op ijzers gestaan, omdat hij een schimmel in zn hoef had, zn hoef was een deel gescheurd. Toen heeft ze hoefsmid een deel hoed eruit gesneden en moesten er ijzers onders tot het gat eruit was gegroeid Lachen

paolasunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:31

Alleen voor Knipoog
Zowel winter als zomer..
xx paola

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 14:55

Hey, mijn Haflinger heeft alleen voor ijzers. Dat is omdat zijn voorhoeven niet zo sterk zijn, ze scheuren snel enzo. Knipoog Met ijzers is dat een stuk minder !! Ik rij altijd buiten met hem, (samen met paolasunny @bokt) in het bos, duin en op het strand. Ja Voor we het bos in gaan moeten we 2x 5 minuutjes over straat, stappend. Ong. 1x per maand (of minder) vet ik zijn hoeven in, ze zien er prima uit !! Pling Volgens de hoefsmid zijn z'n stralen en hoefzolen keihard, alleen worden ze wel gauw slap van water en dan vallen er weleens stukjes van de straal af, maar dat geeft niks. Ik ben tevreden met zijn pootjes !! OK dan!

Maxielover

Hey, mijn Haflinger heeft alleen voor ijzers. Dat is omdat zijn voorhoeven niet zo sterk zijn, ze scheuren snel enzo. Knipoog Met ijzers is dat een stuk minder !! Ik rij altijd buiten met hem, (samen met paolasunny @bokt) in het bos, duin en op het strand. Ja Voor we het bos in gaan moeten we 2x 5 minuutjes over straat, stappend. Ong. 1x per maand (of minder) vet ik zijn hoeven in, ze zien er prima uit !! Pling Volgens de hoefsmid zijn z'n stralen en hoefzolen keihard, alleen worden ze wel gauw slap van water en dan vallen er weleens stukjes van de straal af, maar dat geeft niks. Ik ben tevreden met zijn pootjes !! OK dan!

Maxielover

Oops eentje teveel... Bloos

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:18

Mijn haf staat vierkant het hele jaar door.
Dit is omdat we vrijwel alleen buitenritten maken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:39

Mine staat alleen in de zomer op ijzers Lachen De rest van het jaar niet...vind ik niet nodig.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:47

Nicky_ schreef:
Mijn haf staat vierkant het hele jaar door.
Dit is omdat we vrijwel alleen buitenritten maken.
Eigenlijk is dat best grappig om te lezen,want mijn paard heeft geen ijzers omdat we het hele jaar door alleen buitenritten maken. Knipoog

Als je zonder ijzers begint,en je rijd veel op het harde,dan harden de hoeven,en slijten ze ook niet meer zo als eerst.
Net als voeten,als je nooit op blote voeten loopt zijn ze nogal gevoelig op harde ondergrond,maar als je veel op blote voeten loopt,dan krijg je eelt,dan harden je zolen,en kan je veel makkelijker op ongelijke grond of bijv. grinttegels lopen. Pling

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:13

De mijne staat zonder ijzers en hoeft bijna nooit bekapt te worden Nagelbijten / Gniffelen .
Toen we haar kochten stond ze ook zonder en ons ander paard met.
We hebben nog even getwijfeld of we er ijzers onder zouden zetten want ze had daarvoor nog maar weinig (1à2keer) gereden+altijd op stal gestaan terwijl ik 3X perweek rij en ze op de wei staat.
Uiteindelijk hebben we dus gekozen voor géén ijzers en daar zijn we blij om Lachen .
Het ander paard staat onder tussen ook zonder ijzers omdat het zo handig is Haha!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:24

Mijne is ijzerloos. Ze heeft al slechte hoeven, en ijzers maken dat niet beter. Verslechteren de situatie alleen maar.
Als ik veel buiten rijd slijten de hoeven soms wel iets te snel, maar dan rij ik meer in de bak of ik de wei, en dan groeit het wel weer bij. Scheelt ook kosten van de smid, als ze hoeven zelf afslijten Knipoog .

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 17:05

Mijn haf staat alleen voor op ijzers.
Ik had haar liever zonder gehad, maar ze kan voor echt niet lopen zonder ijzers.
Verder staat ze voor de wagen en rijden we veel buiten, maar achter heeft ze goede harde hoefjes.

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:56

Mijn haf staat tot nu toe alleen voor. op ijzers.
Maar ben van plan om 'm vierkant te laten beslaan.
Omdat ik minimaal 1x per week naar buiten ga Lachen

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:58

*foutje

(heb 2 x bokt op staan, in het verkeerde scherm getypt, sorry)