[TI] zonder sokken op de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnneIris

zonder sokken op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 19:07

de ruin van mijn nicht heeft vreselijke last van mijten.
al met 100 verschillende shampoo's behandeld en ook al vaker met uhmm.. ik weet niet meer hoe het heet maar iets hardnekkigs Knipoog

nu is het advies van de da: sokken scheren en dan nog eens behandelen.

maar nu is haar vraag: kan een tinker zonder sokken wel gewoon naar buiten nu het herfst is met al die blubber? hij heeft nog nooit mok gehad en dat wil ze graag zo houden.
ze wil hem echt niet de hele winter binnen houden.. maar wat heeft een paard aan lekker buiten lopen als ie verrekt van de jeuk..

en is het waar dat als je een paard met mijten scheert de mijten in het apparaat gaan zitten en dit zo over brengt op het volgende paard wat je scheert?

Kellyy

Re: zonder sokken op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:09

Volgens mij moet het gewoon kunnen om je paard zonder sokken in de weide te zetten,als je maar goed oplet Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:16

Ik denk dat het ook wel kan. De huid zal wel gevoeliger zijn daar waar het geschoren is, dus ik zou er dan wel zo veel mogelijk vanaf blijven, niet gaan drogen met handdoeken ofzo.

Ik heb trouwens een vlooienshampoo voor honden gekregen van de DA, tegen mijten. En dat heeft nu na de tweede keer wassen toch wel goed gedaan, hij heeft geen jeuk meer. Misschien zou je dat eens kunnen proberen Lachen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:20

Gewoon naar buiten in de blubber zonder sokken!

Mijten zijn inderdaad erg besmettelijk.. Dus naast je paard behandelen zou ook de omgeving moeten worden behandeld.. Je hebt best kans dat de mijten in de blubber voor een nieuwe besmetting zorgen, evenals het stalstrooisel.. Na het scheren zou ik het apparaat goed reinigen.. Volgens mij sterven mijten bij vriestemperatuur, dus 24 uur in de vriezer leggen ofzo?

AnneIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 19:29

@ MysticTinker: ook vlooienshampoo voor honden is al geprobeerd;)

krijgt hij niet last van mok als hij de hele dag buiten staat?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:31

Mijne heeft eigenlijk nooit mok, op af en toe een miniscuul plekje na.. Ze staat behoorlijk in de blubber dagelijks..

Mok wordt niet veroorzaakt door blubber.. Het is een combinatie van factoren, waar modder er een van is.. Belangrijkste voorwaarde schijnt een bacterie te zijn..

AnneIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 19:56

ik zal het haar zeggen..
en als hij van de wei komt moet ze het maar een keer extra droog maken anders.
alles beter dan een paard wat vergaat van de jeuk toch!