Embryotransplantatie? Ervaringen? Meningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Embryotransplantatie? Ervaringen? Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 17:41

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en kon niet echt iets concreets vinden, is die er wel mag hier een slotje op (mits iemand mij de link geeft )

De titel is vrij duidelijk.

Mijn merrie heeft 6 veulens gehad en ivm hartstoornissen en een uitgescheurde baarmoeder mag ze geen veulen meer krijgen. Als er complicaties onstaan is de kans groot dat ik merrie en veulen kwijt ben, dat is het me niet waard.

Ik heb haar gekocht als ex-fokmerrie, maar toch gaat het kriebelen om een veulen van haar te hebben. Een eigen fok.
Als paps wil ik graag Umbro (MetallxJazz) van Meppie@Bokt.

Maar.. nu heb ik dus een bedrijf in Belgie gemaild over embryotransplantatie en het lijkt mij de beste oplossing in dit geval.

Omdat het aardig prijzig is word het sowieso pas over 1 a 2 jaar eerd dat ze gedekt word, omdat ik het 1. zelf moet betalen en 2. genoeg geld over wil houden voor de opfok e.d. van het veulen.

Dus.. wie is er bekend met embryotransplantatie? Wat hebben jullie ervoor betaald (mag per pb)? Waar hebben jullie het laten doen? Wat zijn jullie meningen?

Kom maar op Knipoog

voyou

Re: Embryotransplantatie? Ervaringen? Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 21:46

Dit is mijn embryotransplantatieresultaat. Ik ben er heel blij mee, maar eigenlijk is het veel te duur geweest!
Afbeelding

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 09:02

je moet rekenen op
1. dekgeld +insiminatie kosten
2.per spoeling ongeveer 250 € kan dus zijn dat je niet bij de eerste keer al een embryo hebt ,zou te mooi zijn natuurlijk
3. is er een Embryo uitgespoeld dan wordt ie ingeplant bij een draagmoeder op 42 dagen dracht krijg je die draagmoeder mee naar huis daar betaal je tussen de 3000 à 4000 € voor afhankelijk van op welk bedrijf je het laat doen ....één raad vraag goed na naar een bedrijf wat op dit gebied een goede naam heeft ..er zijn ook goedkopere op de markt maar die hebben dan kleinere slaagkansen
4. als je de draagmoeder mee naar huis krijgt moet je daar een huur/borgsom voor betalen dat varieert ook per bedrijf maar dat ligt rond de 1200 à 1500 € en daarvan krijg je 800 à 1000 € terug als je haar het jaar nadien terugbrengt

reken er dus op dat het veulen je dus bij de geboorte al minstens 5000€ kost ..afhankelijk van hoe hoog het dekgeld is , hoe goedkoop je de draagmoeder een heel jaar stalt en of je donormerrie gelijk bij de eerste dekking al een embryo geeft of niet
oh en het gebeurd wel een paar keer dat de donormerrie twee embryo's heeft dan komen alle kosten x 2 Nagelbijten / Gniffelen

in belgie kan ik je
www.keros.be aanbevelen

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 17:00

De prijzen die jij noemt zijn hoger dan de prijzen die ik door heb gekregen van een bedrijf uit Belgie. Dat komt uit op 3000 voor een veulen (een heel seizoen uitspoelen enzo)

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 19:58

Hoi,

Wij hebben nu ook 2 jaar van ET achter de rug en dat is inderdaad een kostbare zaak, dus daarin ga ik helemaal met het verhaal van Libke mee, en dan is het in dat verhaal ook nog behoorlijk goed gelukt. het kan ook zijn dat er een heel seizoen gespoeld wordt en er geen resultaat is!!(of in 1 keer raak)
het bedrijf waar wij het laten doen is deze : http://www.animalembryocentre.com/
Hier zijn de kosten ongeveer hetzelfde, behalve dan, dat de dracht ( draagmoeder 42 dagen dragend) EUR 2000,- kost, dus net wat goedkoper.

Deze methode is eigenlijk alleen rendabel bij zeer goede ouderdieren , waar dus bij voorbaat een zeer prijzig embryo/ veulen uitkomt, waar deze kosten weer een schijntje bij zijn.
Dus ik zou er heel erg over nadenken, en zeker, als je eenKWPN-er wilt , misschien beter je ideale veulen kopen, dan weet je zeker wat het uiteindelijk kost en wat je krijgt..........

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:33

Elaine schreef:
De prijzen die jij noemt zijn hoger dan de prijzen die ik door heb gekregen van een bedrijf uit Belgie. Dat komt uit op 3000 voor een veulen (een heel seizoen uitspoelen enzo)

tja ..er zijn er maar drie in belgie die het doen
Keros ,Joris de Brabander en dan ergens in Zoutleeuw ...en geloof me het komt allemaal op hetzelfde neer
jij spreekt van 3000 maar dan komt zowieso het dekgeld er nog bij en de kosten van insimineren ( dat heb je altijd net als bij een gewone dracht ...en de draagmoeder krijg je niet gratis hoor ....
dus je gat echt niet veel goedkoper vinden vrees ik

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-06 22:15

jessiejanes schreef:
Hoi,

Wij hebben nu ook 2 jaar van ET achter de rug en dat is inderdaad een kostbare zaak, dus daarin ga ik helemaal met het verhaal van Libke mee, en dan is het in dat verhaal ook nog behoorlijk goed gelukt. het kan ook zijn dat er een heel seizoen gespoeld wordt en er geen resultaat is!!(of in 1 keer raak)
het bedrijf waar wij het laten doen is deze : http://www.animalembryocentre.com/
Hier zijn de kosten ongeveer hetzelfde, behalve dan, dat de dracht ( draagmoeder 42 dagen dragend) EUR 2000,- kost, dus net wat goedkoper.

Deze methode is eigenlijk alleen rendabel bij zeer goede ouderdieren , waar dus bij voorbaat een zeer prijzig embryo/ veulen uitkomt, waar deze kosten weer een schijntje bij zijn.
Dus ik zou er heel erg over nadenken, en zeker, als je eenKWPN-er wilt , misschien beter je ideale veulen kopen, dan weet je zeker wat het uiteindelijk kost en wat je krijgt..........

Het punt is dat mijn ideale veulen komt ui mijn eigen merrie, maar dan niet uit de hengsten waardoor ze in het verleden gedekt is Lachen

Maar oke, het kostenplaatje weet ik.. voor een beetje veulen betaal je ook aardig wat knaken en ik heb het ervoor over.

Maar verder.. wat zijn de ervaringen voor de merrie?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:11

Elaine schreef:
Mijn merrie heeft 6 veulens gehad en ivm hartstoornissen en een uitgescheurde baarmoeder mag ze geen veulen meer krijgen. Als er complicaties onstaan is de kans groot dat ik merrie en veulen kwijt ben, dat is het me niet waard.
door de medische problemen , die de donormerrie al heeft , is de kans nog kleiner dat het lukt of misschien zelfs onmogelijk, maar dat weet ik niet zeker, heb je daar al na geinformeerd of jou merrie wel als donormerrie in aanmerking komt?

Citaat:
Maar verder.. wat zijn de ervaringen voor de merrie?

Hoe het voor de merrie is?? Nou regelmatig wordt er toch onder haar staart gerommeld, dus ja, hoe vind een merrie dat? De een staat erbij , alsof er niks gebeurt, de ander vind het minder.Meestal krijgen ze wel te eten in de opvoelbox, dus dat maakt weer een heleboel goed.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 11:19

denk dat ze eerder bedoeld gevoelsmatig ,hormonaal .Ik hoor toch best vaak dat het allemaal niet zo eenvoudig is als het lijkt zeker niet met merries die in de sport lopen of heel gevoelige merries ...naar het schijnt gaat dat toch op hun "humeur" en "hormonen " spelen ..je pakt hun immers toch iets weg al is het op zeven dagen nog erg pril .Bovendien wordt het vaak bestempeld als ideaal voor sportmerries maar heb zelf gemerkt dat het allemaal niet zo simpel is als men voordoet ..;merrie moet hengstig worden , gedektof geinsimineerd worden ..dan zeven dagen later gespoeld worden en ondertussen moet je trainen en wedstrijden plannen

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 22:00

Nou het gaat niet om het trainen en wedstrijden.. als het zou kunnen had ik gewoon via de natuurlijke weg een veulen van haar gewild en dan had ze ook een tijdje uit de running geweest.

Het gaat erom dat ik niet het veulen én de merrie kwijt wil zijn.

Maar ik ga er sowieso nog hard over nadenken Lachen

Overigens zijn haar hartritmestoornissen niet erfelijk en een gescheurde baarmoeder ook niet Lachen

Saartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:19

Weet iemand ook wat de kosten zijn als je zelf de draag moeder ook hebt,als deze geschikt is natuurlijk?

P.S. mooie tekst elaine over dat opvoeden!