2 vraagjes over stamboekpapieren KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

2 vraagjes over stamboekpapieren KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 13:24

Ik heb nu een 1,5 jaar oude hengst die ingeschreven is in het stamboek van het KWPN, maar wel onder het veulenstamboek.
Hoe krijg je die nou in het gewone stamboek?

En ik heb een merrie die in het KWPN stamboek staat (stb) en als ik haar nu laat dekken door die hengst (niet nu natuurlijk) wat voor een papier krijg ik dan?

Sorry voor de (miss. domme vragen), maar ik kon het niet zo terug vinden op de KWPB-site.

Sjoos

Re: 2 vraagjes over stamboekpapieren KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:27

Dan krijg je een KWPN B papier (blauw papier geloof ik?) Omdat de vader dan een niet ggk hengst is.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 13:30

Ok, dank je.
En hoe zou je die hengst van het vb naar het stb krijgen dan?
Of moet hij daar dan eerst ggk voor zijn?

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:32

nee dan moet hij volgens mij ook naar de keuring? maar pin me daar niet op vast, want daar weet ik niet veel van. Hij hoeft iig niet ggk te zijn om in het gewone stamboek opgenomen te worden.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 13:34

Ik weet het dus ook niet precies... Nagelbijten / Gniffelen
Hij hoeft wat mij betreft niet perse ggk te worden voor dekdienst (al zou dat helemaal het einde zijn!), maar wel graag erkend, dus stb in het stamboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:45

Ik snap niet waarom je je stamboekmerrie door een niet ggk hengst laat dekken en dan nog met stamboekvragen komt. Als je een normaal papier bij je veulen wilt moet je bij een goedgekeurde hengst dekken.
Als je je hengst uit het veulenboek en in het stamboek wilt hebben moet je er als 3 jarige mee naar de keuring. Meerwaarde heeft het niet, alleen dat je het leuk vindt.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:50

[***] heeft helemaal gelijk, behalve over het punt dat het geen zin heeft om met een hengst naar de keuring te gaan. het kan wel nut hebben voor de predikaten van de moeder van de hengst. Het hangt van de moeder van je hengst af, of ze nog predikaten (erbij) kan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:54

Als het haar merrie niet is, waarom zou ze dat dan omhalen?!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:55

Soms vraagt de fokker van je paard het aan je? Ik zeg ook niet dat dat de doorslaggevende reden is om wel te gaan, maar om aan te geven dat het wel een meerwaarde kan hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:56

Dan moet de fokker hem maar houden en de kosten van de keuring op zich nemen. Ik geloof niet dat dat hier van toepassing is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:57

Dat zeg ik toch ook niet???? Ik geef het alleen maar aan, voor de volledigheid.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:59

Een hengst wordt alleen STB als hij wordt goedgekeurd als dekhengst. Andere hengsten en ruinen blijven gewoon in het VB (kunnen wel ster worden).

Als je je merrie laat dekken door een VB hengst krijgen de nakomelingen register B papier en zijn uitgesloten van deelname aan bijv keuringen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 15:31

Nicole288 schreef:
Een hengst wordt alleen STB als hij wordt goedgekeurd als dekhengst. Andere hengsten en ruinen blijven gewoon in het VB (kunnen wel ster worden).

Als je je merrie laat dekken door een VB hengst krijgen de nakomelingen register B papier en zijn uitgesloten van deelname aan bijv keuringen.

Dank je wel voor het duidelijke antwoord, dit bedoelde ik dus.

@ [***] en erleyne: ook jullie bedankt voor je antwoorden, maar val elkaar nou niet aan...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 17:03

[***] schreef:
Ik snap niet waarom je je stamboekmerrie door een niet ggk hengst laat dekken en dan nog met stamboekvragen komt. Als je een normaal papier bij je veulen wilt moet je bij een goedgekeurde hengst dekken.
Als je je hengst uit het veulenboek en in het stamboek wilt hebben moet je er als 3 jarige mee naar de keuring. Meerwaarde heeft het niet, alleen dat je het leuk vindt.

Nou, je hoeft niet zo fel te reageren... Verward
Misschien in de ijdele hoop dat mijn eigen hengst ggk zou worden en dan zou het veulen dus ook in het stb kunnen komen. Knipoog
Ik begrijp zelf ook wel dat ik met een ggk hengst moet dekken, wil ik mijn veulen een normaal papier mee kunnen geven. Ja
Het waren ook 2 vragen die los van elkaar stonden.
Maar dank je voor je antwoord.