Vieze ijslander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Denise06

Vieze ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 07:26

Ik heb een ijslander met een lichte kleur en zij ligt elke dag te rollen in het weiland.
Je begrijpt nu wel.... ik heb inmiddels een zwart paard!!

Maar is dit rollen wel gezond? Ze doet het zodra ze in het weiland komt en de rest van de dag doet ze het niet.

En wat zijn jullie schoonmaaktips betreffende een paard met een lichte kleur? Poetsen helpt niet veel, je ziet de vlekken nog steeds op haar haar.
Wassen wil ik niet ten eerste omdat ik haar dan elke dag kan wassen maar ik ben ook van mening dat door wassen je het huidvet weg haalt.

GeneralFlynn

Re: Vieze ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 07:33

Dat rollen is gewoon hoor.
Doet mijn paard ook,en de andere die ik ken ook.
(op een enkeling na)
Als je paard 24/7 op de wei staat zou ik die modder lekker laten zitten,want ook door goed poetsen haal je de beschermlaag van de huid.
Als je dan wil rijden poets je alleen de zadel en singelplek.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:14

Die van mij rolt ook. Nu in de winter valt dat gelukkig mee.
Ik poets nu met een zachte borstel alleen de vieze plekken weg, vooral waar het zadel en hoofdstel zit.
Voor de rest poets ik haar niet echt goed, aangezien ze overdag op het weiland staat.
Ben het dus met Tinkerloos eens ...

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:17

misschien iets meer paarden boekjes lezen? sorry wil niet gemeen of l*llig uit de bocht komen, maar zo denk ik bij deze vraag. maar natuurlijk is het zo dat domme vragen niet bestaan.

gr
en veel plezier met poesten

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:14

Denise06 schreef:
Ik heb een ijslander met een lichte kleur en zij ligt elke dag te rollen in het weiland.
Je begrijpt nu wel.... ik heb inmiddels een zwart paard!!

Maar is dit rollen wel gezond? Ze doet het zodra ze in het weiland komt en de rest van de dag doet ze het niet.

En wat zijn jullie schoonmaaktips betreffende een paard met een lichte kleur? Poetsen helpt niet veel, je ziet de vlekken nog steeds op haar haar.
Wassen wil ik niet ten eerste omdat ik haar dan elke dag kan wassen maar ik ben ook van mening dat door wassen je het huidvet weg haalt.

hahahah, rollen is juist goed, het liefst op een ruwe ondergrond ( nee geen beton plaat maar steentjes ofzo kan geen kwaat... dat voelt voor hun als een masage..)

dat jou paard een vies paard is, nouja .. alles elke keer schoon poetsen heeft ook geen zin ... ( aan gezien het gewoon paarden zijn die vies willen zijn ... zoon paard heb ik op me stage, we nemen egt niet de moeite om hem elke keer schoon te maken hoor)
als je ga rijden poets de zingel plek en de plek waar het zadel licht goed + waar het hoofdstel zit als je gaat rijden... dat is het belangrijkste, niks mis met een beetje vies paard, is lekker natuurlijk !

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 19:57

Eva rolt ook, in de herfst-periode is ze altijd erg vies! Het ergste vuil haal ik altijd weg. Lachen
Maar dat rollen is heel normaal hoor, in de Bit stond een artikel over de manieren van rollen enzo, was wel interesant.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 21:25

Hallo Denise, een topic als deze hoort eigenlijk thuis in [VSW] Verzorging, Stalling en Weide. Het gaat namelijk niet om iets dat specifiek met gangenpaarden te maken heeft Lachen

maartje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 12:52

Ik heb dan wel geen ijslander maar een shetlander en een bonte pony. Die staan nu ook elke dag buiten op het land dus dat is nu erg nat en vies. En zij rollen ook ierder dag soms wel 2 of 3 keer zo lekker vinden ze dat haha Knipoog Ik laat de modder opdroggen en daarna doe ik het met een speciaal zweetmes met van de kartels er aan daar haal ik het ergste er mee af en daarna met de rostkar en even na borstelen en ja, die van mij zij ook niet echt wit meer. maarja het blijven paarden en ik vind het niet erg.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:54

Ik vind het eerlijk gezegd ook best vervelend dat ze in deze periode altijd zo vies zijn! Maar het is niet anders, wat ik trouwens ook weleens doe is met een grote staart en manen borstel het zand eraf halen, dat gaat super! Lachen

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 21:35

Ik heb een Isabel die in de winter bijna wit is. Gelukkig heb ik altijd een schone isabel, hij past goed op zich zelf Knipoog Vork

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 22:20

hihi, ik een vos die de hele winter zwart is Nagelbijten / Gniffelen en dan vertellen ze dat paarden met een lichte kleur zich viezer maken om niet op te vallen...

9moonlight9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:57

Vreselijk dat soort paardjes Nagelbijten / Gniffelen Heel veel schrob werk en elke keer weer. wassen lijkt me idd niet zo'n goed idee. maar ik weet zelf helaas geen oplossing.

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:04

Gewoon niet te veel werk aan het poetsen besteden. Heb jij geen profijt van en zij vinden het vervelend, want dan moeten ze die secuur aangebrachte modder weer opnieuw aanbrengen Knipoog
Alleen als ze droog zijn borstel ik het zand ff van de rug af, voor de rest gewoon lekker rijden en laten rollen!

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:50

Dat doe ik ook altijd CHIR, als ze nat zijn kom ik er niet aan. Poets je het water alleen maar dieper waardoor ze het weer koud kunnen krijgen.

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:52

Hahaha, ik heb ook zo'n vieze ijslander Haha! Zo eentje die nog het liefst de allerzwartste modder opzoekt en dat ook nog zo goed mogelijk inwrijft Clown

Als je je paardje buiten wil laten staan is hier gewoon niks aan te doen, paar maanden je ogen dichthouden en van de zomer zijn ze weer schoon Knipoog

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 17:27

kvika schreef:
misschien iets meer paarden boekjes lezen? sorry wil niet gemeen of l*llig uit de bocht komen, maar zo denk ik bij deze vraag. maar natuurlijk is het zo dat domme vragen niet bestaan.

gr
en veel plezier met poesten

Ga zelf meer paarden boekjes lezen want ze moet juist NIET poetsen daarmee beschadigt ze de bescherm laag waar door de pony lekker warm bijft..

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:42

uuuhh, dus jij zadelt je paard op tewijl die onder de modder zit??
en ik dulde op de vraag of rollen wel gezond was. dat ze daarom misschien wat meer boekjes over paard kon gaan lezen.

p.s. beetje oud topic ook al.
Laatst bijgewerkt door Rijlaarsdam op 26-12-06 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:45

gewoon wachten tot ze droog is en dan de modder er met een harde borstel afhalen.
zo doe ik het en ik heb dus een fjord, ook lichte kleur, die ook vaak genoeg zwart is.
ik leg geen zadel op een vies paard, rijd mooi zonder Lachen

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:45

moet je zeggen dat ze allen op die plekken moet poesten Vork
Mijn paard zit nooit onder de modder Nors opkijken

Drifandi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:00

Mijne wel, ALTIJD, hel liefste rolt ze in de modder ofzo.. maar wij poetsen dan wel gewoon? Lachen

Fantasii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 11:06

Rollen doet bijna elk paard wel, dus dat is goed.\

over het schoonmaken?
zou ik niet te veel doen, en als je het toch wil doen, gebruik dan zon steen. als je begrijpt wat ik bedoel.

Dontcare

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:42

Toch liever modder dan uitwerpselen op je paard. Niet dat de mijne dat zoveel doet, mr soms sta ik 's morgens op en dan heeft ze zo van die vuile plekken van haar eigen mest.
rolen is doodnormaal. Parden doen dat gwn omdat ze (hoe raar het ook klinkt) hun huid schoon willen houden.. Vork
Mss kan je een lichte deken opdoen ofzo? Of hem in een beter gedraineerde wei zetten zodat die rolt in droge aarde en niet n modder..
Nog veel poetsplezier met je ijslander!!

_streepjes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 14:48

die van mij staat elke dag een uurtje of 2 in de wei en hij moet ook altijd rollen.
en hij is nog wit ook! hij wrijvt zijn hals dan ook helemaal door de aarde zodat die en zn manen er ook niet uit zien!