Help me wat kan ik doen? niet te vreden in zijn box

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quintolover

Help me wat kan ik doen? niet te vreden in zijn box

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 19:06

Hoi allemaal,

Ik heb een dringende vraag.
Mijn haflinger staat nu al ongeveer 3 weken op stal.
Maar hij is er niet mee eens.
Het enige verschil is van vorig jaar dat hij dit ook heeft gedaan maar na een paar
dagen was dit over.
Nu staat hij buiten in een containerbox met kalfjes als buren dus geen paard ernaast.
Maar toch zou je denken dat dat op een gegeven moment wel goed was.
Maar nee meneer is er niet mee eens en wat kan ik hier aan doen?
Er hangt een zoutblok een bal een hooinet en een pion op de grond maar meneer blijft
de hele tijd heen en weer lopen met als gevolgd dat zijn stal gewoon helemaal van top tot
teen vies is. En hij loopt tegen zijn deur aan te duwen totdat hij hem eruit krijgt Bloos
Is hem trouwens hem al bijna 1 x gelukt we hebben al 1 deur meer dicht gedaan zodat hij minder
ziet en ook niet zo snel de deur eruit zal krijgen. Wie kent dit en heeft een oplossing?
Ik weet het niet meer.
Geef alstjeblieft raad want hij verwond ook zichzelf afentoe als hij niet uitkijkt. Dus ik wil weten wat ik kan doen
ervoor. Een shet erbij werkt niet want die plet hij als hij eten krijgt! en der is ook geen shet dus helaas gaat dat niet.

Natasja22

Re: Help me wat kan ik doen? niet te vreden in zijn box

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:48

Ik vind het noodzakelijk dat een paard contact heeft met andere paarden, want het zijn nu eenmaal kuddedieren. Ik zou hem dus proberen in een box naast een ander paard te zetten. Als dat daar niet mogelijk is zou ik hem verplaatsen naar een andere stal waar dat wel kan, want contact met andere paarden dat is gewoon belangrijk. Kalfjes zijn nu eenmaal geen paarden Knipoog .
Ik weet niet hoe vaak hij naar buiten gaat. Misschien kan hij gewoon zijn energie niet kwijt. Dan zou ik hem gewoon vaker losgooien enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:51

Is er een reden waarom hij niet naar buiten mag en alleen moet staan?
Zo niet, dan zou ik hem meer naar buiten gooien of voor een paar tientjes een shet halen.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:00

staat hij er helemaal alleen, zonder andere paarden in de buurt?
ik zou hem dan toch echt ergens anders heen doen hoor, want dat is toch wel een beetje zielig. een shet kun je ook uit de stal halen als ze eten krijgen natuurlijk, lijkt me wel zo leuk voor hem. en anders toch weer naar buiten (overdag), zodat hij zich anders kan vermaken.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:31

Citaat:
Maar nee meneer is er niet mee eens en wat kan ik hier aan doen?
Er hangt een zoutblok een bal een hooinet en een pion op de grond maar meneer blijft
de hele tijd heen en weer lopen met als gevolgd dat zijn stal gewoon helemaal van top tot
teen vies is.

Mmm, onze driejarige is net zo liederlijk vervelend op stal vaak. Als hij maar genoeg uren naar buiten kan (zo van 10 tot 6), dan gaat het wel. Maar als het veel regent en wij ze wat langer op stal laten, is het feest. Hij blijft maar tegen de deur rammen, wat hem drie ijzers heeft gekost in een week tijd of hij gaat knagen aan de boxwanden. Gevolg is dat zijn buurman aan de andere kant vrolijk mee gaat knagen, net zolang ze elkaar kunnen zoenen ben ik bang.

De laatste dagen gaat het weer beter, gelukkig, maar het is pure verveling hier. Hij staat tussen zijn twee maatjes in, dus daar ligt het hier niet aan. Ook hij heeft een jollybal, waar hij uren mee kan gooien en er ligt nu ook een oude autoband in, ook zo'n leuk speeltje.

Ik denk toch dat die jonkies gewoon zo veel mogelijk buiten moeten ... en ja, ik ben er ook van overtuigd dat een paard alleen eigenlijk heel zielig is.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 17:23

Naja alleen staat hij niet de andere 4 paarden staan naja wat zal het zijn 30 meter bij hem vandaan.
Hij moet daar omdat er binnen geen plek meer is.
En ook binnen is hij het er niet mee eens en later wel.
Hij komt genoeg buiten en te veel buiten wil hij niet dan word hij
knetter gek en vertrapt hij het land dus wat het is weet ik ook niet.
Hij heeft ook verlatingsangst dat kan het ook zijn.
Ook als ik hem aan het poetsen ben dan als ik maar heel ff wegloop dan trek hij zijn touw stuk om weg te lopen.
Een shet erbij wil ik niet want dat gaat niet goed.
Verhuizen doe ik ook niet want misschien volgend jaar is er wel een binneplek vrij.
Hij moet het hiermee doen dit jaar maar ik denk misschien heeft iemand tips waardoor hij zich kan vermaken.
Hij heeft genoeg contact met andere paarden want ik rij altijd met hem naar
een dichtbijzijnde manege waar ik rij. En dan maakt hij ook contact met andere paarden.
Hij krijgt ook genoeg eten en daar smult hij ook heerlijk van.
Dus ja wat is de oplossing? hij wil niet veel naar buiten maar wil ook niet binnenstaan. Daarom hebben ze zo lang mogelijk buiten gestaan totdat de paarden naar binnen gingen moest hij ook wel naar binne.

paolasunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:07

nog meer speeltjes halen mischien, een speeltje waar biks inzit mischien.. en dat ie na en tijdje en paar biksjes eruit krijgt?! je kan het proberen.. Knipoog
xx paola

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:19

paolasunny schreef:
nog meer speeltjes halen mischien, een speeltje waar biks inzit mischien.. en dat ie na en tijdje en paar biksjes eruit krijgt?! je kan het proberen.. Knipoog
xx paola

Van voer krijgt hij alleen nog meer energie, en dat lost dit probleem niet op.

@TS : Paard staat dus voor zijn gevoel het grootste deel van de tijd alleen (andere paarden zijn te ver weg) en wil dus terug naar de veilige kudde. Dat gaat niet over, gewoon omdat zijn instinct hem zegt dat hij daar niet veilig is. Speelgoed helpt hier niks aan. Kan er niet een paard naast ipv de kalveren?