Castreren van een hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angie1993

Castreren van een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 13:34

Ik zit heel erg te twijfelen of ik mijn hengst moet castreren. Op dit moment is hij 2,5 jaar en doet geen vlieg kwaad (alleen als hij voer krijgt). Er heeft van de zomer ook een merrie langs gelopen en daar gaf hij (nog) niks om. Ik heb zelf ook zijn moeder en zus, maar daar loopt hij nou niet bij in de buurt. Volgend jaar wil ik hem inrijden en daarna ook op wedstrijden uitbrengen.
Ik vind het wel heel leuk om hem hengst te houden, maar weet niet of dat verstandig is.

Wat is jullie ervaring daarmee?

NatasjavE

Re: Castreren van een hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:45

Als hij rustig is en heel goed opgevoed en jij kan hem goed onder de duim houden dan zijn er geen hele grote bezwaren om hem hengst te laten.
Ik weet niet wat je met hem gaat doen. Springen of dressuur? Voor de dressuur kan het soms net dat beetje extra uitstraling betekenen. Maar bedenk wel dat een hengst altijd meer afgeleid is. Dat kan zowel voor dressuur als het springen een nadeel zijn. Bovendien zal het paard in de wei altijd alleen lopen.(met een andere hengst of ruin kan hij gaan vechten) Want hij heeft nu misschien geen interesse in merries, dat komt echt nog wel. Je zal in de omgang ook altijd net even beter op moeten letten als bij een merrie of een ruin.

Ik zelf zou er niet voor kiezen mijn niet ggk hengst ook hengst te laten omdat ik de nadelen voor, mezelf en het paard , te groot vind. Ik heb daarom mijn hengst op 2,5 jarige leeftijd laten ruinen maar dan moet ik er wel bij zeggen dat hij ook wel heel erg "hengst" was.

Waarom zou je hem graag hengst laten?

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:53

als je de winstpunten er nog niet voor hebt schiet het ook niet echt op om hem hengst te laten....

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:50

Ik was blij met mijn hengst maar ben nog blijer met mijn ruin. Cool

Angie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 18:46

"Waarom zou je hem graag hengst laten?"

Omdat ik hengsten een super uitstraling vind hebben en ik heb nu totaal geen problemen met hem. Ik wil alleen met hem gaan dressuren. Je zou niet denken dat het een hengst is, je ziet het alleen omdat er een handvol onderhand. Ik kan er ook alles mee doen. Hij loopt al bijna anderhalf jaar met een shetlander hengst in de wei en het zijn echte maatjes. Bij allebei eigenlijk niet te merken dat het hengsten zijn. Dus als dit goed blijft gaan hoeft hij ook niet alleen te staan op de wei.
Maar ik weet natuurlijk niet of dat ook blijft.
Daarom ben ik ook erg benieuwd of iemand ervaring heeft met een hengst onder het zadel, en wat daar de voor en nadelen van zijn.

Als ik hem laat castreren doen ze dat bij ons liggend, en door ze helemaal te sederen. Daar hou ik niet zo van, aangezien hij als jaarling verlamd is geweest. Ik ben bang dat hij dan met ongecontroleerd opstaan weer iets forceerd. En dat we dan weer terug bij af zijn.

"als je de winstpunten er nog niet voor hebt schiet het ook niet echt op om hem hengst te laten...."

HIj is nog niet eens ingereden, dat wil ik volgend jaar pas doen.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:49

Mijn vorige ruin was precies zoals jou hengst nu is.
Je merkte niet aan hem dat ie hengst was!
Of er nou merries langsliepen of niet, hij was super lief!!
Kon hem ook rustig bij ander paarden in de weide zetten of op stal.
Ik heb hem om zijn ontzettend hete karakter laten castreren, zodat mensen niet tegen me zouden zeggen; ja zie je wel dat heb je he, met hengsten!'
Maar ook toen ie ruin werd (4jaar) had ie de mooie uitstraling van het hengst zijn nog.

Hij was in het werk ook super! Nooit problemen mee gehad, ook niet met andere paarden!
Succes joh!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:58

Angie1993 schreef:
"als je de winstpunten er nog niet voor hebt schiet het ook niet echt op om hem hengst te laten...."

HIj is nog niet eens ingereden, dat wil ik volgend jaar pas doen.

Ik denk dat nils meer bedoeld dat je minimaal L1 + winstpunten moet zijn met een ander paard om een hengst op wedstrijden te mogen uitbrengen (of was het nou L2 + winstpunten Verward).

Mijn vraag aan jou is: komt hij straks in de buurt van zijn moeder + zus te staan? Bestaat er dan kans dat hij dan toch last gaat krijgen van zijn hormonen? Er zijn hengsten (die nog nooit gedekt hebben) die niet warm of koud worden van een merrie in hun blikveld maar andere niet-dekkende hengsten kunnen danig last krijgen van hormonen.
Er komt veel bij kijken om hun niet-dekkende hengst samen met niet-drachtige merries te houden als je geen ongelukjes wilt.

Dit laatste was een van de redenen waarom ik dit voorjaar mijn 2 jarige Shet heb laten ruinen. Die was als veulentje aangekocht als gezelschapsmaatje voor mijn Tinkermerrie. Shetlief begon op 1 jarige leeftijd al last te krijgen van zijn hormonen en van de hormonen van mijn merrie. Castratie hebben we nog een jaar kunnen uitstellen omdat mijn merrie dat voorjaar gedekt werd en drachtig was.
Mijn Shet had als hengst een vreselijk mooie uitstraling. Ondanks zijn lengte liet hij duidelijk merken THE MAN te zijn (voor zolang hij niet op zijn flikker kreeg van mijn merrie Knipoog ). Echter was hij in de eerste plaats aangekocht als gezelschap en alhoewel we lang hebben getwijfeld, omdat hij als hengst zo aanspraak, hebben we toch voor het kuddegevoel gekozen en is hij 4 weken voordat mijn merrie haar veulen kreeg geruind.
2 weken na de geboorte van het veulen hebben we hem bij merrie + veulen in de wei gelaten en hebben ze sindsdien in kudde-verband geleefd waarbij hij de 'suiker oompie' werd van het veulen. Ook het afspenen werd mij erg makkelijk gemaakt: veulen en Shet waren dikke vriendjes dus kwestie van merrie weg halen en die 2 alleen laten. Veulen was vrij snel over haar verdriet heen en Shet nam zijn nieuwe rol als 'oudste en wijste' zeer goed op zich.

Spijt dat ik hem heb laten ruinen: achteraf niet. Hij is nog steeds die lieve ondeugende en speelse Shet die hij al was. Alleen zonder zo'n last te hebben van zijn hormonen.

Angie1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 13:10

De winstpunten met een ander paard heb ik wel. Rij nu op een 6-jarige Kennedy L2 dressuur met winstpunten. Als ik mijn hengst ga inrijden hoop ik met die Kennedy al M2 te rijden. Dus dat is geen probleem.

Voorlopig komt hij nog niet vlakbij zijn moeder en zus te staan. Dat zal waarschijnlijk pas zijn als ik ooit op me eigen ga wonen en een weitje + stalletje heb. Zolang dat niet is zullen ze niet bij elkaar in de buurt komen te staan. Maar er lopen nu wel shetlandmerries langs de beide heren en ik kan niet zeggen dat ze daar zo opgewonden van worden. Van de zomer liep er ook een kwpn merrie langs daar kon hij net mee neuzen (zat wel een extra draad op 1 meter tussen) en het enigste wat hij dan deed was als een onderdanig paardje smakken.

Mijn anderhalf jarige shet heeft nog totaal geen last van zijn hormonen. Daar zou je een klein kindje nog mee weg kunnen sturen, bij wijze van spreken dan. Dat is echt de goedheid zelve.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 06:34

Die interesse in de merries komt vroeg of laat toch wel. Wij hebben hengsten die tot hun 5de niet naar merries omkeken, en daarna de merries toch erg interessant vonden. Tong uitsteken Als je de mogelijkheid hebt om hem normaal te houden als hengst en je hebt ervaring met hengsten kun je hem makkelijk hengst laten. Maar aan je vragen te zien heb je niet echt ervaring met hengsten. Geloof me, ze kunnen ontzettend lief en makkelijk zijn, maar de omgang is net wat anders als met een merrie of ruin. Bovendien weet je nog niet hoe je toekomst wat betreft stalling eruit ziet. Mijn advies.....hakkie takkie weg zakkie. Beter vroeg als laat namelijk.

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 06:51

Ik kies er bewust voor om de hengst die ik nu heb, hengst te laten. idd je moet er veel consequenter mee om gaan, staat altijd alleen etc etc. Maar het grote voordeel is dat een hengst veel eerlijker en duidelijker is... (bij mij is er nog een tweede voordeel... Het is een klophengst... en ik heb geen zin in een grote operatie)

Ik wens je veel succes met je keuze... Denk er goed over na... Het is niet altijd mogelijk een hengst hengst te laten!!

wishfor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:20

Ik zit ook met hetzelfde probleem. Mijn hengst is wel al ingereden en super lief. Het volg probleem is ook dat hij 3 jaar is en al 1m80 groot, dus zit ik een beetje met de schrik dat hij nog meer groeit als hem castreer. Hij is echt een watje in de omgang en ook ik hou wel van dat extra dat e hengst heeft. Heb ook schrik dat hij dan te braaf wordt. Alleen weet hij wat merries zijn en wil zich dan ook laten kijken. Dat is mijn grootste zorg want stel dat je ervan donderd op een wedstr en zo'n kerel gaat lopen tussen andere paarden in! Ik zou het niet willen meemaken