Angie1993 schreef:"als je de winstpunten er nog niet voor hebt schiet het ook niet echt op om hem hengst te laten...."
HIj is nog niet eens ingereden, dat wil ik volgend jaar pas doen.
Ik denk dat nils meer bedoeld dat je minimaal L1 + winstpunten moet zijn met een ander paard om een hengst op wedstrijden te mogen uitbrengen (of was het nou L2 + winstpunten
).
Mijn vraag aan jou is: komt hij straks in de buurt van zijn moeder + zus te staan? Bestaat er dan kans dat hij dan toch last gaat krijgen van zijn hormonen? Er zijn hengsten (die nog nooit gedekt hebben) die niet warm of koud worden van een merrie in hun blikveld maar andere niet-dekkende hengsten kunnen danig last krijgen van hormonen.
Er komt veel bij kijken om hun niet-dekkende hengst samen met niet-drachtige merries te houden als je geen ongelukjes wilt.
Dit laatste was een van de redenen waarom ik dit voorjaar mijn 2 jarige Shet heb laten ruinen. Die was als veulentje aangekocht als gezelschapsmaatje voor mijn Tinkermerrie. Shetlief begon op 1 jarige leeftijd al last te krijgen van zijn hormonen en van de hormonen van mijn merrie. Castratie hebben we nog een jaar kunnen uitstellen omdat mijn merrie dat voorjaar gedekt werd en drachtig was.
Mijn Shet had als hengst een vreselijk mooie uitstraling. Ondanks zijn lengte liet hij duidelijk merken THE MAN te zijn (voor zolang hij niet op zijn flikker kreeg van mijn merrie
). Echter was hij in de eerste plaats aangekocht als gezelschap en alhoewel we lang hebben getwijfeld, omdat hij als hengst zo aanspraak, hebben we toch voor het kuddegevoel gekozen en is hij 4 weken voordat mijn merrie haar veulen kreeg geruind.
2 weken na de geboorte van het veulen hebben we hem bij merrie + veulen in de wei gelaten en hebben ze sindsdien in kudde-verband geleefd waarbij hij de 'suiker oompie' werd van het veulen. Ook het afspenen werd mij erg makkelijk gemaakt: veulen en Shet waren dikke vriendjes dus kwestie van merrie weg halen en die 2 alleen laten. Veulen was vrij snel over haar verdriet heen en Shet nam zijn nieuwe rol als 'oudste en wijste' zeer goed op zich.
Spijt dat ik hem heb laten ruinen: achteraf niet. Hij is nog steeds die lieve ondeugende en speelse Shet die hij al was. Alleen zonder zo'n last te hebben van zijn hormonen.