kleurvererving

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hieke

kleurvererving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 09:59

Hoi!

Over erfelijkheid van haarkleur (etc.) bij mensen weet ik vrij veel maar over hoe het zit met kleurvererving bij paarden ben ik veel minder op de hoogte...
Ik heb altijd begrepen dat zwart een dominante kleur is (bijvoorbeeld over vos) en dat schimmel ook een dominante kleur is.
Maar wat als je een schimmel met een zwarte kruist? Ik neem aan dat je dan iets moet weten over het genenpakket van die zwarte en die schimmel (welk gen hebben ze naast hun dominante gen).....En wat als ze beiden een dominant gen (dus één voor zwart, één voor schimmel) leveren? Hoe pakt een kleur dan uit? ik weet het dus niet!

Ik heb een schimmelmerrie (welsh A) die ik dit jaar voor het eerst eens onder de hengst wil zetten. Ben me nu dus wat aan het verdiepen in dit soort dingen......
Just curious!

Anoniem

Re: kleurvererving

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:01

Is een beetje teveel om zo uit te leggen. Er zijn wel leuke boeken over, bijv. 'de kleur van het paard', is niet helemaal wetenschappelijk correct, maar dat is eigenlijk niet 1 boek, omdat er nog steeds meer wordt ontdekt.
Je kan ook 'Het paard in zijn kleurenrijkdom' downloaden van Dhr Wiersema, moet je even googlen voor zijn site.

Hieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 16:21

Alvast bedankt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:23

@Hieke: je moet als eerste kleuren en modifiers uit elkaar houden Lachen
Zwart (en rood) zijn kleuren. Schimmel is geen kleur maar een genetische afwijking die we voor het gemak maar even een modifier noemen Lachen
Het schimmelgen zal alle kleuren altijd overheersen áls het aanwezig is. Is het er dan toont het ook.

Dus ook al heb je een homozygoot zwart paard (dus van beide ouder het zwartgen geërfd), dan nog zal het veulen grijs worden als het grey-gen ook aanwezig is.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:33

Ik heb ook even wat vragen (mits de TS het niet erg vind)
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen homozygoot en heterozygoot? heterozygoot is toch dat het paard wél die kleur bevat en dat je dus een hoofdletter kan schrijven?
En moet je altijd alle letters plaatsen als je het resultaat neerzet? Dus bijvoorbeeld aaBBcCddEEgg of kan het ook gewoon aBcCdEg (bij de laatste zijn de dubbele letters weggehaalt die gelijk aan elkaar zijn bv. gg en BB)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 17:58

Homozygoot is 2 dezelfde allelen op een gen bijvoorbeeld EE is een homozygoot zwarte, maar ee is ook homozygoot maar dan vos.
Het punt van homozygoot zijn, is dat bij de vererving altijd de helft van elk gen aan het veulen word meegegeven bij een homozygote zijn beide helften (allelen) hetzelfde dus ben je zeker van dat het veulen dat erft bij EE zal het veulen altijd 1 E krijgen als ze andere ouder ee is krijgt hij van die zowiezo een e, dus het veulen word Ee = zwart maar heterozygoot, snappie?

Schimmel is idd een veranderaar, je moet weten wat voor kleur hij was voor hij ging schimmelen bv vos schimmel, dan kan je in elke geval de basis berekenen en schimmel heb je altijd 50% kans op, dus als het veulen vos bruin of zwart word heb je ook 50% kans dat het ook schimmel heeft geërft en dus ook wit zal worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:15

@appelbolfan: meestal worden alleen de letter vermeld die aanwezig zijn, anders wordt het wel een ellenlange opsomming van kleuren waar je toch niets aan hebt. Lachen
De hoofdletter (als die er is) wordt altijd vooraan gezet, dan de kleine letter.
Is een paard homozygoot voor iets (maakt niet uit wat) dan is het wel belangrijk om die beide te vermelden, anders weet je nooit of hij homozygoot is.

Overigens bestaat er ook nog zoiets als genetisch (het gen hebben) en fenetisch (het gen ook tonen).
Goed voorbeeld hiervan is agouti; het gen wat er voor zorgt dat een zwarte een bay/bruine wordt.
Dit toont altijd bij een zwarte, maar bij een vos kan het wel aanwezig zijn (en dus doorgegeven worden), maar toont het niet.

Hierdoor is het dus mogelijk dat uit een homozygote zwarte (EE) en een vos(ee+a) een bruin/bay veulen komt Lachen

GabonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:30

Ik heb ook een vraagje; hoe kan je het helemaal wiskundig berekenen? In sommige toppic's zie je staan; welke kleur krijgt mijn veulen, en dan zijn er mensen die dat helemaal kunnen uitrekenen. Maar ik snap dan niet hoe ze aan die percentages komen..
Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel, en dat de TS het niet erg vind dat ik ook met een vraag kom..

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:34

Omdat elk gen uit 2 helften bestaat heb je 50% kans bij de vererving, (bij de bekende kleurpatronen is het meeste in elk geval bekend), als je nu dus weet waneer iets toont, bv agouti zie je niet op een vos maar wel op zwart, kan je het berekenen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:35

Kansberekening op kleur bedoel je ?
Daarvoor moet je de genetische codes van beide ouders kennen. Dan kun je een kruisingsschema opstellen en aan de hand daarvan het percentage berekenen.

@TS, wat voor een merrie (afstamming) heb je ? En welke hengst heb je op het oog ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:13

Hieke schreef:
Ik heb een schimmelmerrie (welsh A) die ik dit jaar voor het eerst eens onder de hengst wil zetten. Ben me nu dus wat aan het verdiepen in dit soort dingen......
Just curious!
Belangrijk is te weten of je merrie dus homozygoot voor schimmel/gray is. Als de merrie niet homozygoot is, wat is dan haar basiskleur (dus de kleur voordat ze 'verschimmelde' ??
Bij homozygoot is dat minder van belang, want dan wordt het toch altijd een schimmel na verloop van jaren.

GabonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:30

[***] schreef:
Is een beetje teveel om zo uit te leggen. Er zijn wel leuke boeken over, bijv. 'de kleur van het paard', is niet helemaal wetenschappelijk correct, maar dat is eigenlijk niet 1 boek, omdat er nog steeds meer wordt ontdekt.
Je kan ook 'Het paard in zijn kleurenrijkdom' downloaden van Dhr Wiersema, moet je even googlen voor zijn site.

http://www.jkwiersema.nl/

Hieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 22:42

Ik wil iedereen even bedanken voor het reageren op mijn geopende topic! Door omstandigheden kwam ik er niet toe om actief deel te blijven nemen aan het topic en heb ik hem een paar dagen geleden pas weer terug kunnen lezen (mèt alle reacties).
Er zitten zeker nuttige reacties tussen en ik studeer rustig verder.

Punt is dat ik niet precies weet of mijn merrie homozygoot of heterozygoot voor grey is. Want hoe weet je dat (behalve wanneer je haar genetisch materiaal laat screenen)?
Mijn merrie is een grijze merrie (zwart geboren) van Baladon Jeremiah en komt uit een schimmelmerrie (v. Springbourne Glide). In zowel de vader- als moederlijn zit bijna uitsluitend schimmel.
Ik neem dus ook bijna aan dat ik er ook weer schimmels van ga fokken. Wil zelf wel heel graag als basiskleur zwart houden.

Ik wil graag Colne Heartsease bloed gaan gebruiken en denk daardoor aan de zwarte Ysselvliedt's High Guy (die vind ik zo stoer!) of de schimmel Dijkzicht's Boris......

Ik hoop dat het geen punt is dat ik toch mijn eigen topic weer wat oprakel Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:13

Als je schimmels wilt fokken uit een zwarte lijn kun je dus niet anders als laten testen op homozygoot-schimmel en homozygoot zwart.
Fok je met heterozygoot loop je altijd een 50% kans op een andere kleur als dan niet schimmel.

Hieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 10:21

En als je met homozygoot-schimmel fokt met zwart dan komt er sowieso schimmel (toch?)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:38

Klopt, maar dan wel zwart geboren. Heb je toch nog een paar jaar pleziet van die kleur Lachen