Stamboek vraag KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chell

Stamboek vraag KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 14:51

heey,

ik weet een hele hoop wel een een hele hoop niet.. en daarom hoop ik dat iemand mij hier even duidelijk wil uitleggen hoe het stamboekl (uiteraard in grote lijnen) in elkaar steekt. Ik ben van de titeles van merrie ed. op de hoogte ik vraag me alleen het volgende af:

Mijn merrie haar vader is (nog) geen goedgekeurde dekhengst waardoor de dus in het B register staat ingeschreven (dit is hetzelfde als hulpveulenstamboek toch?) wat houd dit precies in?
en stel dat ik haar wil laten dekken door een goedgekeurde hengst? waar komt het veulen dan terrecht? en klopt het dat ik met mijn merrie als ik haar naar de stamboekkeuring zou laten gaan en ze word opgenomen dan wel in het A rigister terrecht?

ik hoop dat er iemand even de tijd wil nemen mn vragen te beantwoorden,
alvast hartelijk dank Knipoog

groetjes
Chell

mbkaatje

Re: Stamboek vraag KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 15:42

Welk stamboek bedoel je?

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 15:43

KWPN, dat staat ook in de titel Knipoog

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:23

Ha ha, ik zie het nu ook. Sorry, ik zat even niet op te letten. Verder kan ik je eerlijk gezegd niet helpen. Ik kan wel wat gaan roepen, maar ik weet het niet zeker. Heb je de stamboekrichtlijnen al nagekeken?

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 19:21

Volgens mij kun je met een Register B merrie nooit naat de keuring en kan ze nooit een Register A papier krijgen. Hoe het met het veulen zit weet ik eigenlijk niet maar volgens mij krijgt die een gewoon stamboekpapier mits het van een goedgekeurde KWPN-hengst is.
Je zegt de vader van dat paard is (nog) geen goedgekeurde dekhengst. Met een veulenboekhengst van de KWPN krijg je volgens mij nog een gewoon papier. Dat was in ieder geval wel altijd zo. Maar pin me er niet op vast , regels kunnen snel veranderen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:41

Vanavond al een keer eerder geprobeerd te reageren, maar toen raakte de server er net uit...

Een paard met een B-register papier mag niet deelnemen aan KWPN-keuringen en -evenementen. Een veulen uit een B-registermerrie krijgt volgens mij gewoon een veulenboekpapier, mits de vader een KWPN-goedgekeurde hengst is, maar dat zou je voor de zekerheid even na kunnen zoeken in het stamboekreglement.

Bij een nakomeling van een veulenboekhengst krijg je tegenwoordig een B-registerpapier. In het verleden was het onder bepaalde voorwaarden mogelijk om voor zo'n nakomeling een veulenboekpapier te krijgen, maar dat is niet meer van toepassing.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 00:48

Oh , weet ik dat ook weer. Want er waren vroeger toch genoeg merries met als vader een eigen hengst van het bedrijf en dat waren later gewone stamboekmerries.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 01:21

Alles is na te lezen op de website van het KWPN. Even doorklikken naar fokkerij en/of merries.

Als je lid bent of wordt van het KWPN krijg je een boekwerkje stamboekrichtlijnen.

In het geval van jouw reg. B merrie zou je toekomstige veulen alleen maar in aanmerking kunnen komen voor registratie in reg A of VB indien:

Citaat:
Indien de moeder van het te registreren paard gerigistreerd is in register B, dan dient de vader van de moeder te zijn goedgekeurd, erkend, f geregistreerd in het veulenboek bij het KWPN en te behoren tot het type rijpaard, tuigpaard resp. Gelders om voor registratie in veulenboek/register A in aanmerking te komen, anders volgt registratie in register B

bron:stamboekrichtlijnen 2006

Dus alleen wanneer de hengst, dus vader van het toekomstige veulen KWPN goedgekeurd of erkend is, kan het veulen VB geregistreerd worden.

Als het om een goedgekeurde hengst bij een erkend stamboek gaat, kan het veulen hooguit register A geregistreerd worden.

Indien het gaat om een wachthengst, KWPN geregistreerde, maar niet goedgekeurde hengst of overige hengst, dan is hooguit reegistratie in het B register haalbaar.

Paarden kunnen alleen maar deelnemen aan keuringen wanneer:
of ingeschreven staan in het VB (veulenboek
of ingeschreven in register A.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:06

Als je zo'n merrie laat prokken en cornage onderzoek doet, ze een sportprestatie of IBOP heeft gelopen kan ze toch wel in het stamboek worden opgenomen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:27

[***] schreef:
Als je zo'n merrie laat prokken en cornage onderzoek doet, ze een sportprestatie of IBOP heeft gelopen kan ze toch wel in het stamboek worden opgenomen?

Er vanuitgaande dat TS een KWPN merrie reg. B, geboren in 1995 of later, heeft geldt het volgende:

Citaat:
Paarden in het bezit van een register A en merries, geboren in 1995 of later, in het bezit van een EU-erkend registratiebewijs (of KWPN-NA registratiebewijs, kunnen deelnemen aan een stamboekkeuring.
Indien zij nog niet hebben voldaan aan de aanvullende voorwaarden (cornage-onderzoek, PROK-onderzoek, en/of verrichtingstest) worden zij op de stamboekkeuring alleen lineair gescoord en krijgen een bovenbalk. Opname in het stamboek kan pas plaatsvinden als aan de aanvullende voorwaarden is voldaan.
Indien de bovenbalk voldoet aan de minimumeisen voor het sterpredikaat wordt op het moment dat aan de aanvullende voorwaarden is voldaan eveneens het sterpredikaat toegekend. Informeert u bij het KWPN in Harderwijk naar deze aanvullende eisen.

Van paarden geboren in 1995 of later en in het bezit van een register A ofvan een EU-erkend registratiebewijs (of KWPN-NA registratiebewijs), geldt ten alle tijde van de stamboekkeuring een door het KWPN gestempelde en ondertekende verklaring overlegd moet kunnen worden door de eigenaar aan de jury. Op deze verklaring is vermeld aan welke aanvullende eisen al of niet voldaan moet worden voordat inschrijving in het stamboek/veulenboek kan plaatsvinden.
Deze verklaring dient daarom voor aanvang van het keuringsseizoen te worden aangevraagd bij het stamboekbureau. Stuurt u hiertoe een kopie van het registratiebewijs van uw paard naar de afdeling Stamboek van het KWPN kantoor.

bron; stamboekrichtlijnen 2006, pag. 25.

Aanvullende voorwaarden komen zo in mijn volgende post. Ik typ me lens Sigaar

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:47

Aanvullende voorwaarden:

Citaat:
Paarden, geboren in 1995 of later en geregistreerd in het register A en merries, geboren in 1995 of later en geregistreerd bij een EU-erkend stamboek met een soortgelijk fokdoel als het KWPN, kunnen vanaf 3-jarige leeftijd worden aangeboden op de keuring voor opname in het stamboek (merries), cq. overheveling van het register A naar het veulenboek (ruinen en niet goedgekeurde hengsten)
Echter, voordat de nakomeling definitief ingeschreven kan worden in het stamboek/veulenboek, moet voldaan worden aan de KWPN-selectiecriteria waaraan de ouders niet hebben voldaan. Deze criteria hebben betrekking op:
- exterieur (betreft vader en/of moeder van het paard)
- verrichtingen (betreft vader van het paard)
- röntgenologisch onderzoek (betreft vader van het paard)
- laryngoscopisch (cornage) onderzoek (betreft vader van het paard)
Op de keuring wordt beoordeeld of het paard voldoet aan het onderdeel exterieur. Onderstaand zijn de aanvullende eisen vermeld voor definitieve opname stamboek, c.q. overheveling naar het veulenboek van het betreffende paard.

1. Röntgenologisch onderzoek (PROK)

eisen
- straalbeen klasse 0-2
- sesambeentjes, geen eisen
- kogelartrose, klasse 0-3
- spat, klasse 0-2
OC in het knie- of spronggewricht mag niet voorkomen.

2. Een onderzoek naar aanwezigheid van cornage:
Een aan het PROK-project meewerkende DA/kliniek dient schriftelijk te verklaren dat het betreffende paard "niet lijdend of geopereerd is aan cornage.

3. Een verrichtingseis (IBOP, EPTM of sportprestatie)

- IBOP/EPTM
Deze testen dienen met een positief zijn afgelegd.
(let op, eisen voor de spring en dressuurrichting verschillen blijkbaar met ingang van 2006.)
- sportprestatie
dressuur: Z1 +5
SGW M+5
springen: M +5
SGW M+5

Voor beide disciplines geldt wanneer het paard zijn/haar wedstrijddebuut in een klasse hoger maakt, dan dient in die klasse minimaal 1 winstpunt te zijn behaald.

bron: stamboekrichtlijnen 2006, pag, 25.
Bovenstaande quote is vanaf het stukje röntgenologisch onderzoek tot en met de verrichtingseisen verkort weergegeven. En de eisen voor tuigpaarden heb ik niet vermeld.

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 12:23

oke! heb het gelezen maar snap het nog niet helemaal!
Vraag 1: Register A = stamboek = ook veulenboek?
Register B = Hulp(veulen)stamboek? klopt?

Waar het nu werkelijk om gaat is het volgende:
Ik ben al lid van t KWPN, Merrie is van Rijpaarden kant
Ik wil een veulen fokken van mijn merrie, Vader is wel aangewezen voor verrichtisonderzoek (voor zover ik heb begrepen) maar nooit goedgekeurd en zal dit ook neit meer worden. Verder heeft de merrie een leuke afstamming.
Waar zal het veulen terrecht komen indien ik er een goedgekeurde hengst op zet> krijgt het dan volledig papier?

Er is mij door de stalhouder van mijn pensionstal (die zelf ook veel fokt met haar paarden) verteld dat mijn merrie opgenomen kan worden in het Reg. A als ik haar voor de stamboek keuring zou "gooien"
klopt dit?
Ook heeft ze me verteld dat het veulen wat hieruit geboren word als ik een dure ggk hengst erop zet ook in het hulpveulenstamboek (reg. B) terrecht komt en dus aan het papier dan niet zoveel heeft, Dus dat ik net zo goed een goedkope hengst die niet ggk is (bijv. haar eigen hengst) erop kan zetten omdat het op papier dan toch geen meerwaarde heeft als ik het eventueel verkoop..
klopt dit?
Ik twijvel dus nu wat ik moet doen: Haar hengst is echt een prachtig paard, goed karakter, prachtige gangen, helemaal gezond. Ik weet, aangezien ik meerdere nakomelingen van hem heb gezien + zijn ouders kan bezichtingen precies wat hij vererft en hij zou mijn merrie op haar zwakke en sterke punten goed aanvullen.
Aan de andere kant is een hengst die in de sport al veel gepresteerd heeft en ggk is bij het stamboek natuurlijk ook een aantrekkelijke keuze.. ook is het financiele plaatje natuurlijk een wereld van verschil (moet ik me "vanwege het stamboek" al die ellende op mijn hals halen aangezien het veel goedkoper kan en ik als nog een leuk veulen kan fokken..)
Het veulen wil ik in princiepe houden om zelf op te voeden/ in te rijden etc.
Alle advies is welkom Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:29

Citaat:

Van een reg. a. merrie is een stamboek (ster) merrie te maken, maar geen veulenboek. Hier moet de merrie aan meer eisen voldoen dan een gewone vb merrie.
Reg. b was vroeger onderdeel van de hulpboeken, reg b. is reg. b voor alle paarden, niet enkel voor veulens, merries of hengsten. Alle paarden. Dit reg. b papier is alleen om te ruilen voor een reg. a. of vb. als de vader/stamboek erkend of ggk wordt voor het kwpn. (of de merrie wordt opgenomen voor het reg. b papier, maar deze situatie komt minder vaak voor). Een andere ingewikkelde procedure is, overhevelen naar een erkend stamboek daar ster (stb) worden en dan weer terug hevelen naar het kwpn voor evt. reg. a./stb (vb) papier. Erg ingewikkeld en wellicht niet de moeite waard.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 12:34

@ Chell, register A is niet gelijk aan VB of stamboek.

In het geval waar jij het over hebt, zal bij het veulen alleen maar Reg B kunnen.

- Jouw merrie is of Stb of VB of reg A geregistreerd
- De hengst is KWPN geregistreerd, maar niet goedgekeurd,

Deze combi kan alleen maar reg. B opleveren.

Indien de moeder VB/Stb, reg A of Reg B is geregistreerd, maar de vader is KWPN goedgekeurd of erkend, dan krijg je Vb Rp papier bij je veulen.

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 12:43

Chell schreef:
oke! heb het gelezen maar snap het nog niet helemaal!

Kan iemand me het even vanaf het begin uitleggen? want ik heb geen idee wat alle afkortingen betekenen.. kan iemand me even kort en bondig in grote lijnen uitleggen welke onderdelen er nou precies zijn en welke paarden erin te vinden zijn? Want nu snap ik er helemaal niets meer van Bloos Huilen

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 12:56

Ik zal morgen even de papieren van mijn paard meenemen en hier het een en ander aan info plaatsen.. misschien word het mij dan allemaal wat duidelijker :S haha..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 17:16

Er zijn eigenlijk 3 kleuren. Veulenboek/stamboek = oranje, groen= reg. a., blauw = reg. b.
Chell schreef:
Kan iemand me het even vanaf het begin uitleggen? want ik heb geen idee wat alle afkortingen betekenen.. kan iemand me even kort en bondig in grote lijnen uitleggen welke onderdelen er nou precies zijn en welke paarden erin te vinden zijn? Want nu snap ik er helemaal niets meer van Bloos Huilen

Antwoord in ander topic:
fok merries zonder keuring bij kwpn?

sammie schreef:
Alle paarden zijn bij geboorte reg. a óf reg. b óf vb.
Vbmerries wordt zonder verdere bijzonderheden op een stbkeuring stb. Reg. b. blijft reg. b. tenzij de vader /stamboek erkend of ggk wordt door het kwpn. Reg. a. (stamboek van de vader is erkend door het kwpn) kán stb worden door aan die criteria te voldoen óf de vader wordt ggk door het kwpn en dan wordt het vanzelf vb.

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 17:44

oke.. dat maakt het al een stuk duidelijker.. op zoek naar mijn papieren, want in mijn gedachte was het een rood boekje :S

nog 1 vraag: wat is verschil tussen stamboek en register A ?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:02

Een paard was in is geschreven bij het stamboek heeft meegelopen op een stamboek keuring, en werd goed genoeg bevonden om van het veulenboek overgeschreven te worden in het stamboek, maar kwam tekort voor het sterpredikaat.

Een stamboekmerrie voldoet aan de minimum eisen die het KWPN zich heeft opgelegd om de ideale KWPN-er te fokken.

Wat een reg. A precies inhoudt, kan ik je niet goed uitleggen.
Het komt er in ieder geval op neer dat de vader dan géén KWPN goedgekeurde hengst is, kan wel een ggk hengst zijn bij een KWPN erkend stamboek.

De moeder is in deze gevallen een Vb/stb of reg A of reg B.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:04

Chell schreef:
oke.. dat maakt het al een stuk duidelijker.. op zoek naar mijn papieren, want in mijn gedachte was het een rood boekje :S

Dat rode boekje is het paspoort Nagelbijten / Gniffelen
Daar staat ook de afstamming in, maar dit zijn niet de stamboekpapieren.

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 18:35

hihi.. ja tuurlijk.. Dacht niet na.. dat wist ik Tong uitsteken oke nou in dat geval heb ik geen papieren.. kan ik daar wel aankomen? ik ben wel lid van t KWPN.. :S

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:39

Het is normaal dat je het papier tegelijk met de levering van het paard krijgt.
Misschien ligt het nog bij de vorige eigenaar.

Je kunt misschien ook wel een duplicaat aanvragen, maar ik zou toch liever het originele papier willen hebben.

Chell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 18:44

Ja wil ik ook.. ga er meteen navraag naar doen Knipoog

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:54

tienus63 schreef:
Het is normaal dat je het papier tegelijk met de levering van het paard krijgt.
Misschien ligt het nog bij de vorige eigenaar.

.

Toch lopen er blijkbaar nogal wat paarden zonder stamboekpapier rond.

Hoe zou dat toch komen?? Knipoog

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:59

Daar moet ik even heel hard over nadenken...................

Goh, er zijn toch nog oneerlijke mensen op deze aardkloot.
Weer een illusie armer. Huilen