Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Wind schreef:Wat mij vooral opviel is dat het zadel zo ver naar voren zit, terwijl dat normaalgesproken bij IJslanders een stuk verder naar achteren moet liggen om de schouders vrij te houden wat nodig is voor de tölt. Wat dat betreft klopt het achter in het zadel zitten dus wel weer een beetje. Maar je hebt gelijk, het ziet er een beetje raar uit.
balli schreef:bij ijslanders ligt het zadel over het algemeen verder naar achteren en zit je in de tölt ook iets verder naar achteren (om de achterhand te belasten/activeren)...
ik weet niet of dit bij de aegedienberger ook zo is...
balli schreef:ten tweede: bit plaatst wel vaker fotos dat je denkt: wat zijn die mensen aan 't doen?

Wind schreef:Ja, het zadel ligt achter de schouders en niet net er overheen zoals bij 'normale' zadels.
Ibbel schreef:
Dit is een foto van Ryan Zijderveld, op 1 van haar Tennessee Walkers. Ook daar is het gebruikelijk op een 'flat saddle' te rijden, met vrijwel geen lepel, en vrij ver naar achteren te zitten. Als je op deze wijze rijdt geef je de voorhand meer ruimte, en 'vertraag' je als het ware de achterhand, waardoor de gangen er beter uit te rijden zijn.
Het principe is voor alle gangenpaarden min of meer hetzelfde.
Glossi schreef:Die 'stoelzit' zo hoort ze niet te zitten. Ook bij IJslanders en gangenpaarden hoor je net zo te zitten als op een dressuurpaard.
Ik ben zelf niet weg van zadels die het zwaartepunt achter in het zadel hebben. Ook omdat ze erg veel op de achterrug spieren drukken. Ik merk dat als ik met mijn paarden zo'n zadel ga gebruiken dat ze er er minder fijn onder lopen dan een zadel met het zwaartepunt in het midden (zoals het hoort)