ver achter in zadel "hangen" artikel Bit aegendienberger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

ver achter in zadel "hangen" artikel Bit aegendienberger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 12:17

ik weet niet of het jullie ook is opgevallen maar in het artikel over de aegendienberger valt mij op dat zowel de dame als de heer erg ver achter in eht zadel zitten. Dat lijkt me toch niet geheel prettig voor de paardjes. Zie ik dat verkeerd? Is dat normaal op een gangenpaard?

Imre

Re: ver achter in zadel "hangen" artikel Bit aegendienberger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:43

Wat mij vooral opviel is dat het zadel zo ver naar voren zit, terwijl dat normaalgesproken bij IJslanders een stuk verder naar achteren moet liggen om de schouders vrij te houden wat nodig is voor de tölt. Wat dat betreft klopt het achter in het zadel zitten dus wel weer een beetje. Maar je hebt gelijk, het ziet er een beetje raar uit.

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:53

foto?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:55

Koop de bit.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 14:36

Wind schreef:
Wat mij vooral opviel is dat het zadel zo ver naar voren zit, terwijl dat normaalgesproken bij IJslanders een stuk verder naar achteren moet liggen om de schouders vrij te houden wat nodig is voor de tölt. Wat dat betreft klopt het achter in het zadel zitten dus wel weer een beetje. Maar je hebt gelijk, het ziet er een beetje raar uit.

Maar dan zit je dus niet ver achter in het zadel maar verder achter op de rug als ik het zo begrijp.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:43

Ja, het zadel ligt achter de schouders en niet net er overheen zoals bij 'normale' zadels.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:45

volgends mij ligt het aan het type zadel.
voor de ijslanders die ik reed hadden we ook 1 zadel dat verder naar voren moest liggen.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:06

bij ijslanders ligt het zadel over het algemeen verder naar achteren en zit je in de tölt ook iets verder naar achteren (om de achterhand te belasten/activeren)...
ik weet niet of dit bij de aegedienberger ook zo is...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 07:53

balli schreef:
bij ijslanders ligt het zadel over het algemeen verder naar achteren en zit je in de tölt ook iets verder naar achteren (om de achterhand te belasten/activeren)...
ik weet niet of dit bij de aegedienberger ook zo is...

Zoals ik al schreef weet ik dat het zadel verder naar achter ligt. Echter op deze foto's zitten ze bijna boven op de lepel en dat lijkt me niet echt lekker voor die paardjes

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 08:58

hmmm ik heb de fotos niet gezien en ook geen verstand van aegidienbergers... aan de ene kant zeg ik: die mensen weten vast wel wat ze doen... ten tweede: bit plaatst wel vaker fotos dat je denkt: wat zijn die mensen aan 't doen?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 09:07

balli schreef:
ten tweede: bit plaatst wel vaker fotos dat je denkt: wat zijn die mensen aan 't doen?

Ja daar heb ik ook wel eens last van. Niet dat het voor mij noodzakelijk is maar in deze bit stond er weer haast niemand met een cap op, op de foto. Ik ben van mening dat je toch een bepaalde voorbeeldfunctie hebt maar das mijn mening.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:32

ik heb zonet even in de bit gekeken... nee ze zitten niet heel ver in het zadel op de lepel...
dit zijn zadels voor gangenpaarden die gewoon niet zo "hoog" zijn... hierdoor lijkt het alsof ze helemaal aan het einde op de lepel zitten, maar het zadel heeft zo goed als geen lepel... het is dus puur gezichtsbedrog doordat je er iets verwacht wat er eigenlijk gewoon niet zit...

Jessie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:18

Ik had eigenlijk een beetje hetzelfde idee toen ik die foto's zag in de bit, oosterhoff. Naar mijn idee verdeeld het zadel het gewicht van de ruiter niet goed over de kussens. Het zwaartepunt ligt erg ver naar achter, waardoor de uiteinden van de kussen in de rug van het paard prikken. Rugprobleem nummer 1 volgens mij...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:30

Afbeelding

Dit is een foto van Ryan Zijderveld, op 1 van haar Tennessee Walkers. Ook daar is het gebruikelijk op een 'flat saddle' te rijden, met vrijwel geen lepel, en vrij ver naar achteren te zitten. Als je op deze wijze rijdt geef je de voorhand meer ruimte, en 'vertraag' je als het ware de achterhand, waardoor de gangen er beter uit te rijden zijn.
Het principe is voor alle gangenpaarden min of meer hetzelfde.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 11:36

Wind schreef:
Ja, het zadel ligt achter de schouders en niet net er overheen zoals bij 'normale' zadels.

Bij 'normale' zadels moet het zadel ook achter de schouderbladen liggen, want anders worden hun zij netzo goed beperkt in hun bewegingsruimte. Neemt niet weg dat volgens mij 90% van de zadels tever naar voren ligt.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 15:00

Ibbel schreef:
Afbeelding

Dit is een foto van Ryan Zijderveld, op 1 van haar Tennessee Walkers. Ook daar is het gebruikelijk op een 'flat saddle' te rijden, met vrijwel geen lepel, en vrij ver naar achteren te zitten. Als je op deze wijze rijdt geef je de voorhand meer ruimte, en 'vertraag' je als het ware de achterhand, waardoor de gangen er beter uit te rijden zijn.
Het principe is voor alle gangenpaarden min of meer hetzelfde.

Ik houd dan denk ik gewoon niet zo van deze zit/stoelzit. Het lijkt of je op die manier je paard niet ontlast en het zal best dat het paard dan op een andere manier beweegt maar is dat om de ruiter te ontlasten of omdat dat voor dat paard veel gemakkelijker loopt.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:53

Ik heb de Bit gisteren gekocht, ga het stukje vanavond lezen. Lachen

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:16

Die 'stoelzit' zo hoort ze niet te zitten. Ook bij IJslanders en gangenpaarden hoor je net zo te zitten als op een dressuurpaard.

Ik ben zelf niet weg van zadels die het zwaartepunt achter in het zadel hebben. Ook omdat ze erg veel op de achterrug spieren drukken. Ik merk dat als ik met mijn paarden zo'n zadel ga gebruiken dat ze er er minder fijn onder lopen dan een zadel met het zwaartepunt in het midden (zoals het hoort)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-06 07:57

Glossi schreef:
Die 'stoelzit' zo hoort ze niet te zitten. Ook bij IJslanders en gangenpaarden hoor je net zo te zitten als op een dressuurpaard.

Ik ben zelf niet weg van zadels die het zwaartepunt achter in het zadel hebben. Ook omdat ze erg veel op de achterrug spieren drukken. Ik merk dat als ik met mijn paarden zo'n zadel ga gebruiken dat ze er er minder fijn onder lopen dan een zadel met het zwaartepunt in het midden (zoals het hoort)

Gelukkig maar ik was al bang.
Ik heb wel eens van die filmpjes gezien met die tennesee walkers met van die blokken onder hun voeten en dan ook nog ieman die bijna op de lendenen zit. Ik vind het dan niet apart dat die paarden zo gaan lopen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 17:53

Als het zadel op de Lenderen ligt vind ik heel erg fout. Helaas zie je dit wel veel bij gangenpaarden. Lijkt me niet echt fijn voor het paard zelf. Wat voor blokken bedoel je? Springschoenen?

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 09:55

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:26

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 10:28

o en voor ik het vergeet een operatief veranderde staart, zodat hij hoger ligt....

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 17:10

Jeetje wat ziet dat er verschikkelijk uit zeg!!! Springschoenen zijn oke maar deze blokken zijn echt verschrikkelijk. Gewoon met ketting om de benen heen. Ik snap niet waarom ze dit doen dan kun je gelijke goed sprinschoenen om doen. Lijkt me niet fijn voor de paarden. Vind het wel leuke beesten! En ze lopen leuk maar zoals die onsterste foto vind ik er heel onnatuurlijk uit zien.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:02

in Europa mag dat allemaal niet, voor zover ik weet. Dat overdreven showgedoe is echt Amerikaans, en veel diervriendelijks vind ik er niet aan.