Paard aangeboden gekregen welke vergoeding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarryAnneR

Paard aangeboden gekregen welke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 09:18

Hallo allemaal,

Via een goede kennis heb ik een paardje aangeboden gekregen met wat mankementjes maar nog prima geschikt voor ons. Wij hebben namelijk een boerderij gekocht en zochten nog een recreatiepaardje om lekker samen met onze dochter buiten te rijden.

Via Via kreeg ik een paardje aangeboden (Friese ruin), met longproblemen, zomerexceem, losse knie (wat geen probleem geeft met recreatief rijden aangezien hij maar 1 kant kan aanspringen in de galop). Longproblemen zijn op te lossen door hem lekker buiten te laten lopen en sávonds in een buitenstal te zetten, zomerexceem nou daar hebben we ervaring zat in, en we zijn niet aan het oefenen voor een crosspaard of voor anky te worden. De eigenaar wil een goed tehuis voor haar ruintje en ik denk hem dat te kunnen bieden.

De eigenaar is altijd erg goed voor haar paardje geweest en heeft hem al vanaf veulen, financieel trekt ze het niet meer en daarom zoekt ze bij mij een plek voor het leven en die garandeer ik haar. Mijn vraag is nu, wat is een redelijke vergoeding die ik haar voor haar Fries betaal? Het is eerder een symbolisch bedrag, tenminste dat denk ik. IK ben enorm blij met dit paardje en hij krijgt het goede leven waar de eigenaar op hoopte.

Dus wat is redelijk? Ik hoop op veel reacties met een eerlijke mening.

DiantaM

Re: Paard aangeboden gekregen welke vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:21

Jeetje erg lastig.. friese paarden zijn over het algemeen erg duur, maar dit paard heeft wel erg veel mankementjes. Ik zou niet meer dan de slachtprijs betalen. Wel leuk dat je hem nog een goed leven gunt.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:21

Ik zou een bos bloemen geven. Je doet al genoeg voor de eigenaresse. Misschien een afspraak dat ze altijd nog kan komen kijken.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:23

Ik vind het erg moeilijk om aan te geven wat een redelijke vergoeding zou kunnen zijn. Zou je haar er niet veel blijer mee kunnen maken door met haar af te spreken dat zij af en toe ook nog even kan rijden als zij wil, langs kan komen als ze wil, etc. Als het puur gaat om een financiële vergoeding zou ik niet te hoog gaan zitten, gezien de mankementjes van het paard, dan zou ik denken aan bv € 400,- maximaal, maar ik kan ook veel te hoog zitten hoor. Misschien heel bot gezegd, maar wat zou het paard bij de slacht opleveren??

Ik vind het in iedergeval erg fijn voor het paard dat die zo nog een fijne plek krijgt, waar er rekening wordt gehouden met zijn mankementjes Lachen

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:23

misschien een vergoeding voor het zadel en hoofdstel.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:25

een paard in nederland kon geloof ik maximaal 600,- opleeren bij de slacht, dus daar zti je zeker onder, kijk gewoon of je hem voor 200 ofzo mee kan nemen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:25

ik heb voor mijn pony 250 euro als symbolisch bedrag gekregen. Maar hij was dan ook volkomen gezond (wel rugprobs). Maar een goede thuis was toen belangrijker voor mij. Hij kon nog wel gereden worden maar dan moest het door iemand die kleiner was. Maar nu heeft hij het leven van zijn dromen dus waarom nog rijden Haha!

veel geluk, leuk dat je dit wil doen

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:26

lytse2003 schreef:
Ik zou een bos bloemen geven. Je doet al genoeg voor de eigenaresse. Misschien een afspraak dat ze altijd nog kan komen kijken.

Dat vind ik ook, wie weet wat voor kosten je nog aan dat paard gaat krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:31

Dat vind ik ook, je zult wellicht nog wel eens medische kosten kunnen gaan krijgen. Hoever is hij weg met zijn longen? Alleen hele dagen buiten lost niet altijd longproblemen op. In de zomer als het warm en stoffig is, kan hij wel eens problemen gaan krijgen, ook met zijn zomerexceem zal je wel eens een potje of zo moeten aanschaffen.

Als die kennis elke dag kan komen als ze dat zou willen, een keertje kan rijden als ze dat zou willen, denk ik dat ze blij is dat dit paardje zo goed terecht is gekomen. Niemand zal dit paard willen kopen, dus als ze financieel een probleem heeft, is het of jouw of de slacht.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:33

Vraag eens na wat de eigenaresse als symbolisch bedrag ziet. Misschien is zij bij voorbaat al blij dat haar paard een goede plek krijgt want zo te horen heeft ze weinig kans om het paard éerlijk´ in de verkoopmarkt te zetten en te verkopen Knipoog

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 09:40

een vergoeding voor de eventuele spullen die hij meeneemt zou ik redelijk vinden!
verder bied je hem het beste wat ie kan krijgen...
maar je zult idd moeten overleggen met de eigenaresse, wie weet heeft zij iets heel anders in haar hoofd Lachen

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 09:52

ik vind het zo moeilijk, voor mij zijn mijn paardjes emotioneel miljoenen waard, ik heb mijn eerste paardje gelukkig terug kunnen kopen, voor het liefste belgje ter wereld die gedoemd was voor niets naar de slacht te gaan een passend adres op een zorgboerderij gevonden, voor mijn stoute haf de best passende eigenaar in mijn verzorgster gevonden. En u dit, wat zeg je tegen iemand die het allerbeste voor zijn paardje wilt en financieel geen kant op kan? ik neem jullie reacties allemaal in overweging ben blij met jullie eerlijke antwoorden thanxx

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:07

Ik denk dat de voormalige eigenaresse jouw iets moet geven.
Uiteindelijk is zij af van het emotionele afscheid ( kop in het zand) om hem niet uit zijn
"lijdensweg" te hoeve verlossen. Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:13

En je neemt een paard over wat nogal wat extra kosten met zich mee brengt, hij is nogal wat duurder in onderhoud dan een gezond paard. Tis je eigen beslissing, maar ik zou er geen bedrag voor neertellen, symbolisch of niet, zo'n paard zou ik niet willen hebben, met geld toe nog niet.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:18

De belofte dat jij doet wat in je mogelijkheden liggen voor dit dier zou voldoende moeten zijn.
De huidige eigenaresse is dan van een grote kostenpost verlost en heeft de zekerheid dat haar lieveling het goed heeft.

Eventuele spullen zoals een zadel e.d. zou ik wel een vergoeding voor betalen, dat hangt weer van de spullen af.

Je neemt een grote verantwoordelijkheid op je en hebt waarschijnlijk nogal wat extra onkosten in zicht. Het is niet aan jou om een eventuele financiele nood op te lossen.

Marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:28

Hmmm moeilijk geval want je weet niet in welke mate het paard last gaat krijgen van zijn mankementjes en wat voor kosten daar dan aan verbonden zijn. Bovendien moet je mijn inziens bij medische problemen ook niet een oud-eigenaar in je nek hebben staan hijgen wat je allemaal wel of niet aan kosten (DA, kliniek e.d.) bereidt bent om te gaan maken. Dus geen rare constructies met voorbehoud van eigendom e.d.

Ik zou als je het paard graag wil hebben en een kans wilt geven slachtprijs betalen of iets lager en dan het paard volledig officieel overnemen (papier en paspoort op jouw naam laten zetten daarom iets lager dan slachtprijs want dat kost ook geld). Mocht hij dan toch teveel medische problemen hebben dan kun je altijd slachtprijs ervoor terug krijgen, maar... dan moet je dan wel emotioneel aankunnen.

De kans dat je gaat dokteren en dus hoge kosten zal krijgen aan het paard is natuurlijk wel groter, maar dat weet je in dit geval vooraf dus die afweging kun je nu nog maken als je dat wilt. Persoonlijk zou het hele verhaal voor mij al stopen met de eczeem maar dat is mijn mening.

Veel succes met je besluit!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:33

slachtwaarde

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 23:42

Dit topic hoort niet op F-AM, maar je kunt eventueel nog een reactie plaatsen in een van de taxatietopics. Ik denk dat je met de reacties die je al gehad hebt wel aardig uit de voeten kunt.

Dit topic gaat iig op slot.