[TI] tinker ziek door griepprik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monicees

tinker ziek door griepprik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 17:32

Hoi,

even een medisch vraagje.. Clown

1,5 maand terug heb ik mijn tinker laten inenten tegen griep.
Omdat dit door de vorige eigenaar al lang niet meer was gedaan,
(ik heb de merrie pas 3 maanden) moest het na 8 weken herhaald worden.
Dat was dus 2 oktober,
een paar dagen later werd ze ziek! :
Koortsig
Uierontsteking
niet eten
suf/duf
snel zweten
hoesten

Die uierontsteking is nog steeds een raadsel hoe dat zo opeens kwam,
hoewel een paar dagen ervoor wel al wat gele druppeltjes(biest achtig iets) uit kwam, maar dat kon geen kwaad volgens DA.

Een hele boel antibiotica spuiten gekregen en gegeven, om iig de koorts weg te krijgen..

Nu is mijn vraag, heeft hier iemand ervaring met paarden die zo ziek werden van een griepprik?

En nu, ruim 1,5 maand later.. hoest ze nog steeds wel eens
soms ineens 1 week niet, en vandaag weer wel hevig.
mijn vader zegt dat dit vanzelf moet slijten..en dat de DA ook niets kan doen.
behalve slijmoplossend hoestdrank voorschrijven, wat ik al in huis heb.

Is het ''normaal'' (kan het zo zijn) dat je paard
(terwijl ze op het hoesten na eigenlijk al een ruim 3 weken weer in orde is)
nog steeds af en toe hoest?
of dat ze er misschien blijvend iets aan over kan houden?

PS. ze hoest trouwens alleen bij inspanning, aandraven

groetjes Moniek

Liselot

Re: tinker ziek door griepprik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:35

het is logisch dat je paard wat ziek wordt als hij net een prik heeft gehad... er worden immers antilichamen in het bloed ingespoten. deze antilichamen zijn wel wat verzwakt, maar toch moet het afweersysteem flink aan het werk om antistoffen aan te maken.

sommige paarden hebben een wat slechtere weerstand, daar kan de heftige reactie vandaan komen.
is je paard al eens eerder geënt? zo niet dan heeft hij nog helemaal geen antistoffen tegen influenza en moet het afweersysteem extra aan het werk met alle bijkomende kwaaltjes.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 18:22

mijn vorige paarden merkte ik nooit niets aan als ze geent waren..

ze is wel vaker geent, maar was al 1,5 jaar terug

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:46

Mag ik vragen waarom je je paard inent tegen griep? Lachen

Zoals Lissy al zei moet het lichaam er flink aan trekken, en kunnen ze daardoor wat ziekig blijven.
Met antibiotica heb ik slechte ervaring, heb het een keer gekregen voor mijn Tinker omdat ze wonden op haar benen had, maar ze is er ontzettend ziek van geworden. Stond te trillen op haar benen, wou niet meer warm worden en was één hoopje ellende.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 18:49

Influenza = griep dus dat zit standaard in de entingen.

Ja, je paard kan inderdaad negatief reageren op een enting.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 10:02

Ja hoor, Connor is meestal een weekje hangerig en wat koortsig na de enting terwijl hij hem toch al heel wat jaren gehad heeft. De eerste entingen is hij toen ook zo ziek van geweest tot aan voorhoofdsholteontsteking aan toe.
gewoon rustig laten uitzieken en wat rustig aan doen. Niet teveel inspanningen van haar vragen zolang ze nog hoest.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:04

Sweety word al 6 jaar lang jaarlijks ingeent. Ze is geloof ik 1 keerje ziekjes geweest.
Déclan en Dyco zijn gisteren voor heteerst ingeent volgende maand moet het bij hun ook herhaald worden. Tot nu toe zagen ze er prima uit vandaag. Alleen wat veregent. Haha!

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:41

Het kan idd dat door een influenza enting er wat griepsymptomen zijn. Maar ik vind het wel raar dat je paard nu nog steeds hoest. Als ze tijdens het rijden hoest zou ik stoppen met rijden en zeker niet gaan draven.
Ik zou wel even een DA bellen als de hoest maar niet echt (of eigenlijk echt niet) over wil gaan.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 21:59

Heb vorig jaar mijn merrie laten enten, door een fout kreeg ze er 6 weken later nog 1. Zij is hier ook behoorlijk ziek van geweest, terwijl mijn andere merrie nergens last van had. Ook mijn merrie hoeste behoorlijk en ook slijmen op. Ze bleek een bacterie in d'r longen te hebben. Ze heeft hiervoor een anti-bioticapoeder gehad. Daar is ze wel mee opgeknapt, maar toch bleef ze zwaar ademen en snel heel erg bezweet.
Heb van een Engelse fokker advies gehad om haar kruiden te geven, 2x daags met wat biks. En ze doet het nu weer super. Ze loopt voor de kar en wil alleen maar draven. Was echt super blij met dat advies. Die kruiden hebben haar niet genezen, maar wel een extra zetje gegeven wat ze nodig had.

zicobont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:41

Een paard tegen griep een prik geven??? nog nooit van gehoord maar wel een super idee, zeker als ze altijd buiten staan.
Bij een mens is het wel eens zo dat je na de griep prik wat verkouden word en je niet zo lekker voelt maar dat is een paar dagen, bij een paard zou ik het niet weten.

Groetjes

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 10:08

hehe.. waarom vinden een paar mensen het apart een griepprik? Tong uitsteken
hier (westen des lands) is het echt de normaalste zaak van de wereld om je paard 2x per jaar te laten enten, influenza en rhino.. influenza is dus griep Clown