Tja, een Paso is leuk, idd
Ik vind een Paso eigenlijk van alle gangenpaarden het meest op een IJslander lijken, zowel qua uiterlijk als qua karakter en gangen, maar dan een maatje groter. Ze worden natuurlijk ook niet voor niets gekruist met IJslander om een Aegidienberger te krijgen. Dus als een IJslander je aanspreekt, zal een Paso dat zeker ook (en evt de Aegidienberger). In Duitsland worden vrij veel Paso's gefokt, zowel Peruano als Fino, en wordt ook nog onderscheid gemaakt naar 'Pasopferd' (halfbloed-Paso) en Ibero-Paso (halfbloed met Andalusier of Lusitano). Pasopferd en Iberopaso zijn overigens geen erkende rassen. Er wordt wel vreselijk veel geld voor gevraagd.
Verder ben ik fan van de Tennessee Walker. Als je het meer zoekt in een warmbloedtype paard, dan is de TWH het goeie paard voor je. Zijn vaak net nog een maatje groter weer dan Paso's, meer rond de 1.60m. Volgens mij staat er nog een hengstje van dit jaar te koop bij Pleasuregaits in Belgie. (Link zie sticky)
Tenslotte heb je nog de Singlefooter (eigenlijk geen ras, maar alles dat gekruisd wordt en singlefoot - tolt - loopt wordt in dat stamboek ingeschreven). Vaak zijn het paarden en ponies met Paso bloed, TWH bloed en Rocky Montain Horse bloed. Rocky Mountaine Horses zijn ook erg leuk, qua type en maat meer luxe pony-achtig.