Voor het eerst gewandeld!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Voor het eerst gewandeld!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 16:54

Nu bij ons het weideseizoen voorbij is en de paarden in de paddock staan, waardoor ze van ons, tweepoters, afhankelijk zijn voor hooi en ander eten, is mijn inmiddels 1 1/2 jaar oude IJslandse merrietje Dögg in een verbazingwekkend tempo tammer aan het worden.

Een paar weken geleden heb ik nog een bijna een half uur durend drama met haar gehad om er een halster omheen te krijgen, want zo'n raar ding om haar kop, daar had ze bepaald geen trek in.

Maar inmiddels lijkt het erop dat ze besloten heeft dat het wel meevalt met hoe eng ik ben en komt ze, mits ik me niet te opdringerig opstel, zelfs naar me toe in de paddock en laat braaf toe dat ik haar vastpak en een touw aan haar halster haak.

Verder heeft ze ondertussen geleerd om mee te lopen. Dat heb ik in het begin heel voorzichtig opgebouwd: 1 meter, 3 meter, 5 meter, 10 meter en daarbij het initiatief een beetje aan haar gelaten. Dus niet touw eraan en sleuren, maar haar zonder druk zelf laten besluiten me te volgen. Het lijkt er op dat die tactiek zijn vruchten afwerpt, want van de week heb ik haar voor het eerst mee de paddock uit genomen en een rondje met haar over het erf gelopen.

Daar was ze nog niet eerder geweest, nadat ze op de boerderij is aangekomen heeft ze alleen maar in de wei gelopen, dus dat vond ze best spannend. Er staan allerlei landbouwmachines en het had geregend, waardoor er plassen lagen waar je misschien wel in kunt verdrinken, dus af en toe bleef ze even stokstijf staan om er eerst eens rustig over na te denken. Maar iedere keer kwam ze tot de conclusie dat het wel veilig zou zijn als ik het ook deed en inderdaad, ze werd niet opgegeten en is ook niet vedronken.

Vandaag ben ik dus weer een stapje verder gegaan. Ik heb haar mee het erf af genomen en heb een rondje met haar over het parkeerterrein van het naburige pannekoekenhuis gewandeld! Omdat er best wel wat wind stond waren er allerlei spannende geluiden: tegen elkaar tikkende boomtakken, klepperende dakpannen, startende auto's en... Nou ja, van alles dus eigenlijk.

Af en toe leidde dat er toe dat ze bijna in mijn jaszak kroop, maar iedere keer liet ze zich geruststellen en liep dan weer braaf verder. Meestal naast me, maar af en toe, als het haar even te spannend werd, verschuilde ze zich achter mijn rug.

Alles bij elkaar zijn we ongeveer tien minuten onderweg geweest, maar ik ben nu dus wel gewoon even ape- en apetrots op mijn dappere kleine meid en dat wilde ik graag met jullie delen.

Glossi

Re: Voor het eerst gewandeld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:42

Hey wat goed Erik OK dan! Ik weet nog hoe trots ik op Moes was toen ze zo braaf voor het eerst mee liep Vork

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:41

soms kunnen ze zo maar in ene omslaan en denken, oooh... dat is niet eng, of ooohh.. is dat de bedoeling!
gelukkig maar, want soms kan je er een hard hoofd in krijgen en denken dat het nooit goed komt.

wel leuk eric dat ze nu veranderd is.
gr

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:43

Fijn dat het zo goed gaat! maar heb je haar van veulen af aan of niet???? dta ze dat allemaal nog niet kon enzo??

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 19:30

Texas1 schreef:
Fijn dat het zo goed gaat! maar heb je haar van veulen af aan of niet???? dta ze dat allemaal nog niet kon enzo??

Ik heb haar van de zomer als jaarling gekocht bij de fokker. Bij hem lopen de jonge paarden vrij op het land en komen normaal gesproken pas als driejarige een beetje in handen. Waar mijn paarden staan leent de situatie zich daar niet voor, dus ben ik nu rustig aan bezig haar zover te "temmen" dat ze gewoon halstermak is, kan meelopen, vaststaan, borstelen en voetjes geven. Ook makkelijk voor de smid en de veearts. Meer hoeft de eerste paar jaar nog niet.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 19:55

EricPrast schreef:
Texas1 schreef:

Ik heb haar van de zomer als jaarling gekocht bij de fokker. Bij hem lopen de jonge paarden vrij op het land en komen normaal gesproken pas als driejarige een beetje in handen. Waar mijn paarden staan leent de situatie zich daar niet voor, dus ben ik nu rustig aan bezig haar zover te "temmen" dat ze gewoon halstermak is, kan meelopen, vaststaan, borstelen en voetjes geven. Ook makkelijk voor de smid en de veearts. Meer hoeft de eerste paar jaar nog niet.

Ben ik helemaal met je eens...maar wel erg jammer dat ze het nu pas leert, niet dat het te laat is maar het is fijn als het al een beetje kennen. Het ene paard leent zich er meer voor dan het andere op een jonge leeftijd! maar wij hebben op dit moment een veulen wat we houden van nu 4 maanden. Die kan voetjes geven, in haar eentje al een stukje lopen bij ons op het erf en gewoon poetsen etc etc. is idd erg makkelijk voor de hoefsmid en voor de VA!
Succes ermee verder! maar dat gaat wel lukken ze is nog jong!

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 13:36

Leuk dat het zo goed gaat ! Lachen

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 13:55

Texas1 schreef:
Ben ik helemaal met je eens...maar wel erg jammer dat ze het nu pas leert, niet dat het te laat is maar het is fijn als het al een beetje kennen. Het ene paard leent zich er meer voor dan het andere op een jonge leeftijd! maar wij hebben op dit moment een veulen wat we houden van nu 4 maanden. Die kan voetjes geven, in haar eentje al een stukje lopen bij ons op het erf en gewoon poetsen etc etc. is idd erg makkelijk voor de hoefsmid en voor de VA!
Succes ermee verder! maar dat gaat wel lukken ze is nog jong!
Tjsa, het heeft allebei zijn voor- en nadelen. Op zich ben ik er best een voorstander van om jonge paarden eerst maar gewoon even lekker een paar jaar paard te laten worden/zijn, ze kunnen de rest van hun leven nog doen wat wij tweepoters er van vragen. Nmm. levert "vrij" laten opgroeien zelfbewuste, zelfstandige paarden op, die zelf kunnen nadenken en beslissingen kunnen nemen. Helaas heb ik niet de mogelijkheid haar zelf die gelegenheid te bieden en ze is me te dierbaar om haar een paar jaar in een natuurgebied/begrazingsproject in te scharen met alle bijkomende risico's. Ondanks dat ik er best vertrouwen in heb dat de beheerders daarvan hun stinkende best doen, gaan er daar naar mijn smaak te vaak dingen te ernstig mis: ziektes, verwondingen, nou ja, bedenk het maar.

Dus probeer ik zo goed en zo kwaad als het gaat een aanvaardbare tussenweg te vinden en op dit moment heb ik het idee dat dat me best aardig lukt.

BleikjA schreef:
Leuk dat het zo goed gaat ! Lachen

Dank je, Elsbeth!

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 18:30

Ja dat is waar ze moeten wel paard kunnen zijn enzo en dingen leren maar utah staat bij ons in een groep oudere merrie`s dus die leert vast zat Lachen daarbij gaat ze straks met 2 jaarlingen staan als het goed is! en nu heeft ze iig wel de basis geleerd.
Ik zou persoonlijk zelf willen dat een apard gewoon in een kudde met soortgenoten staat tot een jaar of 3 maar wel in handne komt voor hoefsmid ook enzo....en dat ze wel mee kunnen lopen aan een touwtje en voetjes geven enzo, en dat je alles aan kan raken zonder je een trap krijgt (erg handig als de dierenarts ergens bij moet kijken als die ene wondje heb ofzo)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-06 21:57

@Texas: Dögg staat samen met (vier) volwassen merries nu. Niet helemaal ideaal, mijn voorkeur zou uitgaan naar een kudde met wat meer gevarieerde leeftijdsopbouw, zodat ze niet alleen maar "opgevoed" zou worden, maar ook leuke speelkameraadjes zou hebben. Dat is op dit moment helaas niet haalbaar, maar ja, zo blijft er altijd wel iets te wensen over. Op zich denk ik dat we het dus redelijk met elkaar eens zijn over wat de meest wenselijke situatie zou zijn.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:59

ja dat denk ik zomaar ook wel! ik vind alijd paar ouder paarden voor opvoeding ook en ook speelkameraatjes ja!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:00

he eric, waarom zet je haar niet bij pretta!
ik sta tussen paardeb van siggi in bergen.
11 hectaren en verschillender leeftijden.
gr

hrappur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 17:36

Texas1 schreef:
Fijn dat het zo goed gaat! maar heb je haar van veulen af aan of niet???? dat ze dat allemaal nog niet kon enzo??

hey, Bij normaale paarden word dit idd gedaan, aan geleert meteen in de paar maanden bij de moeder soms nog.
maar bij de meeste ijslanders worden ze pas met 3 geleert deze dingen te doen. aangezien ze officeel pas met 5 worden ingereden.
Deze paarden die wat later worden gepakt hebben meestal meer respekt voor de trainer, dit wil niet altijd zo zijn hoor.

kvika idd een handige tip, ze zal heel veel vriendjes maken er staan daar zulke leuke paardjes !!!!!

on-topic = wat leuk zeg dat ze het nu zo leuk op pakt. ik snap het gevoel dat je trots bent op haar. ( met mijn 3 jaarige hummel heb ik dit ook geleert, hij is in middels al weer 5 en een half)