Zal ik een shet kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joedt

Zal ik een shet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 10:58

Ik zit al een tijdje te twijfelen, zal ik nouw een shetje kopen of niet. Ik wil hem dan gebruiken om zelf mee te mennen, en om af en toe eens een lesje te geven. Toen ik keek in het topic over de kosten viel het allemaal erg mee! dus ik ben nu aan het zoeken naar een goedkoop weilandje.
Is voor 1 shet het zwaar om 4 mensen in een kart mee te nemen? Zit namenlijk te twijvelen of ik een 4 wiels of een 2 wiel karretje wil, wat vinden jullie leuker? lijkt mij ook leuk om menwedstreidjes te doen, zijn die er veel voor 1 span shetten? waar kan ik daar info over vinden.(bv wat voor kar etc)

mariska12

Re: Zal ik een shet kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:04

* ik hou dit topic even in de gaten !

Cleettjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:20

ik zou zowiezo een shet nemen. tis altijd leuk zoon beestje. eehm nou het is niet zwaar voor een shet want dat kan die makkelijk maar een 2 wiels is denk ik wel makkelijker voor hem. ik zal het ff opzoeken voor je over die wedstrijden .! ,,

xxx. suc6 met je beslissing

joedt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 15:33

oke, want ik ga wel eens met iemand mee (2span shetten) en daar kunnen 4 mensen in de kar, maar er mogen er altijd maar 2 in... Dus voor 1 shetlander is 4 personen niet te veel(niet altijd maar zo af en toe wat familie etc mee)

hopelijk kan jij wel wat info vinden

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:42

Ik vind voor een enkelspan 4 personen toch wel wat veel maar het ligt wel aan de ondergrond. Een shet kan op de vlakke weg 3 keer zijn eigen gewicht trekken.
Wedstrijden voor enkelspan shet: dressuur en vaardigheid. Marathon is te zwaar voor een enkelspan.
Als je alleen een shet neemt om de kosten te drukken dan kan je wel eens bedrogen uitkomen. De mensport is ook niet goedkoop. Voor een goede kar en tuig betaal je zo 1500 euro en het vervoer naar wedstrijden is vaak ook lastig (2 auto's en aanhangers of een grote tweepaard trailer)

joedt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 16:49

Ik wil het ook meer recreatief, en als bij zaak wedstrijdje, maar nu jij dat zegt over vervoer, denk ik ineens.. tuurlijk helemaal vergeten Clown Dus ik haal wedstreidjes wel even uit mijn hoofd, bedankt voor de tip.

Ik wil niet alleen een shet om de kosten te drukken. (wel deels) EEn shetlander, kan ik gewoon lekker in een weiland zetten, dus heb geen stal kosten (Allen weiland/schuilstal kosten). Ik ben vaker met mensen mee geweest om te mennen, paar keer met een fries, en best maak met 2 span shetlanders (wel eens 1span) en vind dan toch de shetlanders leuker. Ook omdat ik er dan lesje op kan geven, aan kleinere kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:50

Een shetlander is niet goedkoper en elk paard kan 24/7 buiten staan. En les geven op een shet, je bent snel te groot voor een shet.

gr [***]

Kikker2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:54

nielsd schreef:
Een shetlander is niet goedkoper en elk paard kan 24/7 buiten staan. En les geven op een shet, je bent snel te groot voor een shet.

gr niels

Volgens mij bedoelt ze dat ze les zou willen geven aan kindjes die op haar shet zouden rijden, of ben ik verkeerd ?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:56

Hou je er ook rekening mee dat de shet ook graag een weidemaatje heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:57

Manontje, dat bedoel ik ook maar ik denk dat er niet veel lessers zijn die op een shet passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:59

dat is je eigen keuze daar kunnen wij je niet meehelpen maar succes met je beslissing Knipoog en als je 1x gaat kijken voor een shetje ben je waarschijnlijk al snel verkocht Bloos

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:02

je kan ook een welsh a tje kopen, kan je ook erg leuk mee mennen, en kunnen net zo goed buiten blijven staan Knipoog
niet dat een shet niet leuk is hoor, maar ik zeg het maar even.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:04

nielsd schreef:

gr niels

ik denk dat shetlanders toch wel wat goedkoper zijn !!
want.. ze eten minder qua bix enzo.. want ze zijn snel dik ..
en met ontwormen hoef je ook minder te geven ... want ze wegen minder..

toch . ?

_loekie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:11

ja maar wel even vaak juist omdat ze in de wei staan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:13

ik vind wel dat een shet makkelijker te onderhouden is, heeft niet zo veel land nodig als een grote pony, heeft in de winter geneog aan hooi en wortels bijvoorbeeld.
heeft per keer een halve wormkuur nodig, enz.
ook als je je land kwijt raakt dan is het makkelijker een shet bij iemands paard te weiden, dan een grote luxe pony ergens opnieuw te weiden/stallen.

joedt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 17:14

Nielsd, daar heb je wel gelijk ik, ik zoek wel een shetlander boven de 1 meter, maar alsnog.. ik denk weer
Manontje, ja het is voor kindjes, maar die kindjes groeien natuurlijk ook...
GamblersCup, tuurlijk! ga hem zeker niet alleen zetten, eerst een goed plekje, dan pas een shetlander..
Olifant, daar heb je wel gelijk in, maar ik heb nu al veel dingen gehoord die ik over het hoofd gezien heb Bloos

Even financieel: Op veel stallingen, mogen shetten 's nachts buiten blijven, en gaan de pony's op stal. Dus als ik bv een iets groter pony'tje koop, bv een welch, zou ik daarvoor een weiland moeten zoeken..

Iedereen bedankt voor de tip, ik ga alles nog een goed uitdenken Haha!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:15

Vier mensen vind ik te veel voor een shet in zijn eentje. Dus dat zou ik al niet doen.
Maar als je een shet wil kopen en er les mee wil geven o.i.d., dan ben je gauw al 400 euro kwijt voor zo'n beest. Wil je dat betalen of ben je van plan alles zelf te doen? (En hoe wil je dat dan gaan doen?)
Daarnaast kosten tuig, zadel, hoofdstel, kar etc. evenveel (of het scheelt niet veel) als voor een groot paard.

En bij ons gaan alle paarden naar binnen, ivm angst voor paardendiefstal van de boer. Maar ze kosten wel minder per maand aan stalling.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:24

4 mensen is idd te zwaar voor 1 shetje. Ook ben ik er niet mee eens dat 1 shetlander 3 keer zijn even wicht kan trekken op verharde weg. Ik ken dat van 2 keer, mits die erop getraind is!

mariska12 schreef:

ik denk dat shetlanders toch wel wat goedkoper zijn !!
want.. ze eten minder qua bix enzo.. want ze zijn snel dik ..
en met ontwormen hoef je ook minder te geven ... want ze wegen minder..

toch . ?

Vergis je niet. Een Shetlander die 6 dagen in de week aan het werk is eet misschien iets minder biks dan een 'grote' , maar dat dik worden valt echt wel mee.

Maatje? Of wil je 'm in zijn eentje in een wei zetten? Anders komen er nog meer kosten bij.
Tuig e.d. is ook niet goedkoop. Als je om wat voor reden dat weiland niet meer kan/mag gebruiken zal die naar een pensionstal moeten, ben je al gauw 50 euro kwijt. Dat geld moet je ook hebben!
DA kosten? Wat dacht je daarvan. Is ook niet goedkoop hoor.
Heb je wel voldoende tijd voor hem/haar?

Het brengt meer kosten/tijd mee dan je denkt. Eerst goed over nadenken of je het daadwerkelijk kan betalen voordat je 'm koopt.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:07

4 mensen is wel wat zwaar lijkt mij. Verder is mennen een dure sport. Recreatief kan natuurlijk ook gewoon! Erg leuk Haha!
Shetten zijn wel iets minder duur.. Maar ze zijn ook niet goedkoop. Vergis je daarin niet! Verder moet je ook zorgen dat je genoeg geld achter de hand hebt voor het geval dat je de da kosten zou moeten betalen. Je kan best wel makkelijk een stukje land vinden voor een shetje met een schuilstalletje enz. En er zijn genoeg kinderen die nog op een shet passen.. Knipoog
Veel succes met je beslissing!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:13

Als je een weilandje gaat zoeken, moet je ook ff kijken of er al paarden staan. 1 shet vind ik zielig, het is immers een kudde-dier.