Hoe geleidelijk afspenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Hoe geleidelijk afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 19:12

Mijn veulen is nu 5 maanden en met 6/7 maanden wil ik haar toch afspenen. Nu wil ik dit geleidelijk aan pakken en zou ik graag ervaringen willen horen hoe andere dit aanpakken. Ik zat te denken om het veulen snachts bij moeder te laten en overdag apart (ze kunnen elkaar dan wel zien). En daarna als de melkproductie dan wat minder wordt helemaal apart. En na hoeveel weken kunnen ze dan weer bij elkaar??

Jante

Re: Hoe geleidelijk afspenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:22

Bij ons op stal ging het juist andersom. 's Nachts ging het veulen bij de leidende merrie van de kudde in de box.(op stal noemen wij haar super mama Dromen )En overdag bij mama in de wei. geleidelijk is zij na zes weken overdag ook van mama gescheiden. Na 3 maanden liepen mama en kind samen in dezelfde kudde en zij dronk niet meer bij mama. Als haar moeder uit rijden ging,bleef zij bij de leidende merrie. Gr Jante

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:40

Eerst met voeren apart zetten, daarna 's nachts en dan pas overdag ook apart. Wel zorgen voor andere paarden dus afleiding als ze helemaal apart gaan.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 18:10

MaiNat schreef:
Mijn veulen is nu 5 maanden en met 6/7 maanden wil ik haar toch afspenen. Nu wil ik dit geleidelijk aan pakken en zou ik graag ervaringen willen horen hoe andere dit aanpakken. Ik zat te denken om het veulen snachts bij moeder te laten en overdag apart (ze kunnen elkaar dan wel zien). En daarna als de melkproductie dan wat minder wordt helemaal apart. En na hoeveel weken kunnen ze dan weer bij elkaar??

6 maanden is op zich een goed moment om af te spenen. (7 maanden vind ik wel wat lang, gaat ook veel van je merrie vergen).
Ik haal ze gewoon bij de moeder weg en zet ze samen met een ander veulen in een box.
Meestal roepen ze dan even naar elkaar, maar dit duurt vaak maar heel even.
Verder voorlopig de veulens apart naar buiten doen en eventueel van het voorjaar weer samen met de moeder(s).
*LOL*