Spenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 14:58

Dag allemaal,

Ik heb een merrieveulen van 3.5 maand bij mijn shetlandpony lopen.
Aangezien het een merrietje is en de shet een gezelschapspony, die niet werkt,
zag ik geen reden om het veulen te spenen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Mijn dierenarts heeft zo zijn twijfels, volgens hem gaat het veulen te lang drinken bij de moeder,
maar waarom hij dit een probleem vindt, is mij niet duidelijk.

Verder: als er iemand dit al gedaan heeft (dus veulen niet echt spenen), wanneer hebben jullie het veulen dan laten vaccineren?

Groetjes,

Kaat, Snoopy en Chiara

LDRD

Re: Spenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:12

Ik heb (om medische redenen) ook een veulen niet afgespeend. Die bleef inderdaad bij de moeder drinken en dat ging zonder problemen.
Toe het volgende veulen in aantocht was heb ik bij het veulen bovenop de neusriem van het halster een eigen geknutseld prikkelborsteltje (deeltje van een plastic deurmat afgehaald) gefabriceerd. Iedere keer als ze bij moeder dronk vond mams dat niet prettig en het drinken was zo over.
Succes ermee.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:17

je hebt een pm Lachen
ik denk dat je hem eraf moet halen van de veearts omdat je merry anders mager wordt enz.. dit hebben iwj ook vaak.! maar als het veulen er af is is hij binnen een week al weer dik!

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:18

ook als het veulen langer blijft drinken!
zal de merry hem wel wegsturen als ze der genoeg van heeft of pijn heeft!!

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 16:32

Mijn shet is een tonronde, dus als ze mager wordt van het veulen, doet mijn dierenarts een dansje, denk ik. Lachen
Bedankt voor de tips, ze blijven dus gewoon lekker samen.

Kaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 18:05

3,5 maand vind ik te jong om te spenen. vanaf 4 maanden kan je enten, dit zou ik wel doen als ze nog bij de moeder loopt en niet na het spenen. ik zou haar eind van de winter spenen, ze moeten wel uit elkaar voor een tijdje, anders krijg je een verschrikkelijk hangerig stel.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:25

-> KS

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:36

Persoonlijk zie ik dus geen reden om ze te spenen. het is juist behoorlijk gezond als ze lekker kan blijven drinken. Is je merrie niet opnieuw drachtig?

En enten deden wij met 6 maanden en dan binnen 4-6 weken nog een keer, basisenting.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:41

Ik heb het 1e veulen van mijn shet gespeend met een maand of 10, dit had echter ook te maken met ziekte van het veulen.

De veulens van 2005 heb ik ook beide gespeend. 1 genoodzaakt bij 5 maanden omdat de merrie verkocht was, het andere veulen is ook met een maand of 9 afgespeend. Rond die tijd had ik het idee dat merrie en veulen er genoeg van hadden en het afspenen leverde bij de veulens weinig stress op, merrie is 1 dag aan het schreeuwen geweest.
Enten heb ik gedaan bij een maand of 6, toen heb ik ze ook laten chippen.