Welke kleur is dominant..? haflinger of schimmel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Welke kleur is dominant..? haflinger of schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:14

Voor mijn haflingermerrie ben ik op zoek naar een AVS hengst, alle kleuren mogen, behalve schimmel, omdat ik dacht.. dat de schimmel dominant blijft over de haflingerkleur.
En ik wil (eigenlijk) geen schimmel fokken.

Maar de haflingerkleur lijkt mij dus ook dominant.. hoe zit dit?? Bloos

Cristina

Re: Welke kleur is dominant..? haflinger of schimmel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:37

Haflingers zijn al eeuwen (kleurvast) vos, soms met iets afwijkende donkere of een isabelkleur.
Arabieren zijn ook al eeuwen o.a. schimmel (vos enz.) Kijk bij de arabier hengst in kwestie naar de kleuren die er achter liggen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:42

Schimmel is dominant.

Je hebt 50% kans op schimmel en 50% kans op 'donker'. Wat 'donker' is kan je bekijken aan de hand van wat de basis kleur van de schimmel is (dus welke kleur hij geboren is).

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:43

Cristina schreef:
Haflingers zijn al eeuwen (kleurvast) vos, soms met iets afwijkende donkere of een isabelkleur.
Arabieren zijn ook al eeuwen o.a. schimmel (vos enz.) Kijk bij de arabier hengst in kwestie naar de kleuren die er achter liggen.

achter schimmel zit 9 van de 10 keer schimmel bij arabieren! Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 20:44

Dennis schreef:
Schimmel is dominant.

Je hebt 50% kans op schimmel en 50% kans op 'donker'. Wat 'donker' is kan je bekijken aan de hand van wat de basis kleur van de schimmel is (dus welke kleur hij geboren is).

Ja, toch hé?
Dus ongeacht je dekt met een Haflinger.
Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:06

Schimmel is inderdaad dominant. Haflingerkleur is gewoon vos (met lichte manen), en is recessief.
Ieder gen bestaat uit 2 delen, 1 deel van de vader en 1 deel van de moeder, deze delen heten allelen. Deze delen kunnen dominant of recessief zijn. Dominant wil zeggen dat er maar 1 van de 2 allelen in een gen die eigenschap hoeft te hebben om die eigenschap naar buiten te tonen. Recessief wil zeggen dat er 2 dezelfde allelen nodig zijn om die eigenschap te tonen. Een paard met een dominant en een recessief allel zal dus de kleur zijn van het dominante allel omdat het andere allel overschaduwd wordt. Een paard kan uiteraard ook 2 dominante allelen hebben in een gen, wat betekend dat het de eigenschap van dat gen altijd door zal geven. 2 dezelfde allelen heet homozygoot, 2 verschillende allelen heet heterozygoot.
Dominant wil dus niet zeggen dat een eigenschap altijd vererft, alleen dat áls het vererft het ook te zien zal zijn.

Verreweg de meeste schimmels zijn heterozygoot, en hebben dus 1 allel voor schimmel, en 1 allel voor niet-schimmel. Dat wil zeggen dat ze 50% kans hebben om schimmel door te geven, en 50% kans om niet-schimmel door te geven. Als een schimmel homozygoot is heb je zelfs 100% kans op een schimmel. Wil je dus per se geen schimmel, dan moet je niet met een schimmel fokken, want de kans is altijd groot aanwezig.

Haflingers zijn vos, en hebben dus altijd 2 allelen voor vos omdat vos recessief is. Het dominante allel van vos is overigens zwart. Zwart en vos zijn hetzelfde gen (alle kleuren bij paarden hebben als basis vos of zwart), zwart is het dominante allel van het gen, vos het recessieve. Voor de duidelijkheid, bruin is geen basiskleur, maar is in principe zwart plus nog een extra gen (agouti).
Haflingers kunnen zelf dus alleen maar vos doorgeven, want ze hebben alleen maar allelen voor vos. Maar komt daar van de andere ouder een allel voor zwart bij, dan wordt de basis zwart in plaats van vos, want zwart is dominant over vos.
Kruis je met een vos, dan krijg je altijd een vos, aangezien die dan ook alleen maar vos-allelen heeft.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 11:08

Héél erg bedankt Supertje!!
De hengst die ik in gedachten heb is zwart, en heeft al een paar zwarte haflo's voortgebracht inderdaad!!
Lachen
Super dus!

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:30

Ik ken diverse kruisingen Haflinger x Prins Abdullah Nomar ...... ox (schimmel)

2 daarvan waren/zijn vos of bruin en 3 waren/zijn schimmel
de lager vermelde tweeling zal waarschijnlijk een vos en een schimmel of bruine geweest zijn.

Helaas heeft de nafok van deze hengst daar op stal niet veel geluk gehad.

1997 3 veulens (1 tweeling) waarvan 2 overleden en 1 door ongeval ernstig atact.

1998 2 veulens 1 overleden als jaarling

1999 2 veulens 1 overleden door droes

Van de 7 veulens zijn er dus nog 2 gezond in leven en 1 die voor de fok is gebruikt die nooit goed zal worden door een verschoven nekwervel.

Pure pech dus.

Ik heb wel foto's voor je van bovenstaande paarden als je die zou willen zien.

Nazgul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:32

Interesant om te lezen Supertje. Pling

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:02

Mexxuna schreef:
De hengst die ik in gedachten heb is zwart, en heeft al een paar zwarte haflo's voortgebracht inderdaad!!
Lachen
Super dus!

Nou heb ik me laten vertellen dat de meeste haflingers homozygoot zijn voor agouti in dat geval word het dus of een vos of een bruine. (bruin is zwart met agouti) Knipoog

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:34

Is dat zo? Leuk om te weten, dat had ik nooit gedacht.
Hoewel, ik ken 2 kruisingen fries x haflinger. Dezelfde Fries is van beide de vader, 2 verschillende moeders en inderdaad beiden bruin. Ik dacht dat dat toeval was, niet dus.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:16

Mexxuna schreef:

10 van de 10 keer, als het maar negen van de 10 is zou ik die ene maar eens gaan onderzoeken. Haha!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 18:36

Anne_GTI schreef:
Mexxuna schreef:

10 van de 10 keer, als het maar negen van de 10 is zou ik die ene maar eens gaan onderzoeken. Haha!

hahah Ja tuurlijk.. stom.. anders komt er geen schimmel!! Haha!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:45

1 van de ouders hoeft maar schimmel te zijn hoor, dus van 10 voorouders zijn 5 van de 10 is genoeg. Tong uitsteken

Appelmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:20

Hallo,

Onze hengst Arabische volbloedhengst Andronito heeft reeds 3 merrieveulens uit een haflingermerrie, 1 daarvan is schimmel en de 2 andere zijn bruin met zwarte manen en staart.

Voor foto's van onze hengsten kan je eens een kijkje nemen op www.apdeco-arabians.be
ALs je foto's wenst van de veulens, stuur mij dan een mailtje, dan kan ik de foto's doormailen.

Met vriendelijke groeten.
Pieter

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 16:38

Hoe kan een schimmel hengst op een haflinger (vos) merrie bruin geven dan?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 17:54

Charos schreef:
Hoe kan een schimmel hengst op een haflinger (vos) merrie bruin geven dan?

Op verschillende manieren. Schimmel is eigenlijk geen kleur op zich, maar eigenlijk een genetisch 'foutje' waardoor een paard al heel jong vergrijst. Een schimmel heeft dus niet als kleur alleen 'schimmel', maar iedere schimmel heeft daaronder nog zijn eigenlijke kleur, en dat kan iedere mogelijke kleur zijn. En de genen voor die kleur kunnen ook doorgegeven worden. Wordt daarbij niet het schimmel-gen doorgegeven, dan wordt de nakomeling geen schimmel.
Daarbij kan een vos ook nog het agouti-gen dragen. Agouti is het gen wat zorgt voor bruin, door het zwart terug te dringen naar de punten (benen, manen, staart). Een bruin paard is genetisch zwart + agouti. Agouti is dominant, maar werkt alleen in op zwart. Een vos kan dus wel agouti hebben, maar het toont niet doordat er geen zwart is om op in te werken. Krijgt een nakomeling van een vos met agouti van de vos-ouder het agouti en van de andere ouder een gen voor zwart, dan krijg je een bruin veulen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:47

Mexxuna schreef:
Lachen
Super dus!

als je je haf door een zwarte laat dekken heb je 0 % kans op een schimmel Knipoog

bruin, vos of zwart, dus leuke kleuren

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 18:29

Moet je wel zeker weten dat de zwarte niet een schimmel is die laat verkleurd. Dus beide ouders van de zwarte moeten ook geen schimmel zijn Knipoog

Riesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:10

Zolang er geen schimmel in de pedigree voorkomt, hoef je niet te vrezen. Al is een schimmel haflinger wel apart...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 13:41

haha ja dat is ook weer waar!

maar een zwart paard moet al lichtjes ene brilletje hebben wil ie wit worden..ook een late schimmel, twijfel je zou ik die niet nemen Lachen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-06 21:54

elinax21 schreef:
haha ja dat is ook weer waar!

maar een zwart paard moet al lichtjes ene brilletje hebben wil ie wit worden..ook een late schimmel, twijfel je zou ik die niet nemen Lachen

Geloof dat basgier al een jaar of 17 is toch?
zal geen schim meer worden!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 09:14

mooi paardje! en idd een echte zwarte die al heel wat zwarte nakomelingen heeft