Shetveulen drinkt bij Bels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Shetveulen drinkt bij Bels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 17:22

Clown Kan dit kwaad?
Mijn shet is nu 6 maanden.. En tot hoe oud drinken ze bij d'r moeder.
En stopt dit vanzelf?

(Even voor de duidelijkheid haar veulen is net afgespeend en hij ook en zij accepteerd hem als "haar"veulen Verward )

pluklief

Re: Shetveulen drinkt bij Bels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:32

nou wij hadden ook 2 veulens die deden dat ook maar die waren 3 maanden en die hebben we gekocht maar die probeerde ook bij elkaar te drinken dit is vanzelf over gegaan ja bij een hengstveulen valt ook niet zo veel te halen Clown

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 17:46

pluklief schreef:
nou wij hadden ook 2 veulens die deden dat ook maar die waren 3 maanden en die hebben we gekocht maar die probeerde ook bij elkaar te drinken dit is vanzelf over gegaan ja bij een hengstveulen valt ook niet zo veel te halen Clown

Nee maar uit die belg komt dus wel nog melk en dat drinkt hij Haha!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:26

het is niet handig als je wilt dat hij afgespeend wordt, want nu drinkt hij alsnog....en de belg blijft op deze manier ook melk geven. Is dus maar net wat je zelf wilt...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 21:22

idd ga ik met anke mee....
vind het trouwens wel een schattig idee hihi... zo'n minidingveulen bij zo'n dikbilmama aan het drinken
*smelt*

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 21:49

Anke schreef:
het is niet handig als je wilt dat hij afgespeend wordt, want nu drinkt hij alsnog....en de belg blijft op deze manier ook melk geven. Is dus maar net wat je zelf wilt...

Ja het ziet er idd erg "cute" uit. Maar stoppen ze hier vanzelf mee?

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:43

ze stopppen hier niet vanzelf mee

de enige oplossing is om het veulen ervan weg te halen todat de belg geen melk meer aanmaakt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:23

inderdaad. hier in de buurt was een shet'veulen' van twee jaar die nog steeds dronk bij de moeder... niet erg gezond.

offtopic: misschien leuk om even mee te delen, ons kersverse welsh veulen probeerde bij zijn adoptie papa (ruin) te drinken.... drie keer raden waar hij aan zoog... (hihi viespeukje)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 23:58

Is het ook niet zo dat de merrie op den duur wordt "leeggezogen"

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:00

bij zo'n klein veulen tov de merrie zal dat wel meevallen. maar het komt inderdaad voor dat een veulen dat niet afgespeend wordt op een gegeven moment zoveel van de merrie vergt dat deze in conditie verslechtert. er wordt dan inderdaad gesproken van leegzuigen. een kennis van mij had dit vorig jaar nog, de merrie was sterk vermagerd omdat het (grote) veulen van negen maanden nog niet was afgespeend.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 00:02

Maar ik stond op de weide met mijn shet toen kwam de belg erbij ik kan geen stuk afzetten of iets..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:19

en toch zullen ze uit elkaar moeten. het is voor beiden 'minder goed', zeker voor het veulen zelf.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 08:17

merrieveulen schreef:
en toch zullen ze uit elkaar moeten. het is voor beiden 'minder goed', zeker voor het veulen zelf.

Sorry beejte ontwetend waarom is het slecht voor het veulen Bloos

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 08:19

Is de belg opnieuw dragend? Dan stopt het als het nieuwe veulen eraan komt.....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:39

Anke schreef:

inderdaad...
het is niet goed voor het veulen omdat het voor de sociale/ geestelijke ontwikkeling erg belangrijk is dat ze in een keer afgespeend worden. bovendien heeft een veulen op een bepaalde leeftijd geen melk meer nodig. de precieze reden waarom het slecht is zal ik proberen voor je na te vinden. je kunt het ook even bij je DA navragen, meestal kan dat wel telefonisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:23

MD --> KS.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:21

merrieveulen schreef:
Anke schreef:

inderdaad...
het is niet goed voor het veulen omdat het voor de sociale/ geestelijke ontwikkeling erg belangrijk is dat ze in een keer afgespeend worden. bovendien heeft een veulen op een bepaalde leeftijd geen melk meer nodig. de precieze reden waarom het slecht is zal ik proberen voor je na te vinden. je kunt het ook even bij je DA navragen, meestal kan dat wel telefonisch.

Sorry dat ik het zeg, maar dit is volgens mij complete nonsense. De merriemelk verandert met de leeftijd van het veulen en zal daarom altijd een perfecte aanvulling zijn op een rantsoen die een veulen krijgt.

Wanneer de eigenaar van deze belg er geen moeite mee heeft, zou ik het lekker zo laten. De merrie stoot vanzelf dit veulen af.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:00

Ik ga met Leonoor mee. Daarnaast lopen er in de natuur ook geen mensen rond die het veulen bij de merrie weghalen. Daar lopen ze erbij tot de merrie zelf afspeend als het nieuwe veulen komt. Uit onderzoek blijkt dat merries in het wild tussen de 6 en 8 weken voor de geboorte van het nieuwe veulen het oude zullen weigeren te drinken.
En het lijkt me niet dat een Belg lijdt onder dat beetje melk wat een shetje drinkt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:41

nee dat inderdaad niet. maar het is niet duidelijk of de merrie wel drachtig is nu he? bij ons in de buurt liep een shetje met tweejarig veulen, en die dronk ook nog. de DA raadde méér dan sterk aan om als de bliksem af te spenen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:00

merrieveulen schreef:
nee dat inderdaad niet. maar het is niet duidelijk of de merrie wel drachtig is nu he? bij ons in de buurt liep een shetje met tweejarig veulen, en die dronk ook nog. de DA raadde méér dan sterk aan om als de bliksem af te spenen.

2 jaar of 6 maanden vind ik nogal een groot verschil!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:44

heb je gelijk in, maar 'normaal' gesproken is afspenen rond een maand of 6-7 wel normaal.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:40

Wij wilden ons frieze veulentje afspenen en dachten er goed aan te doen door haar bij de moeder weg te halen een week op stal te zetten en dan bij de Bels (die toen nog haar veulen aan de voet had lopen) te zetten.

Dit ging ook goed alleen de Bels is zo'n goedzak die liet ook het frieze veulen bij haar drinken. Dus dan speen je in feiten niet af. Want het veulen drinkt gewoon bij de ander verder.
Nu kan het niet meer. De bels staat nu namelijk op stal en de veulens in een andere stal.